FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Jejl på lør 29. mar 2025, kl. 18:42
Sitat fra: daktari på lør 15. mar 2025, kl. 20:52Interessante tester fra stor youtuber. Må nesten hoppe til 8 minutter, for var mye annet. Kan nevne at ja, han forsøker kjøre gjennom en vegg.

Flere har forsøkt å gjenta testen til Mark Rober. Biler med HW4 stopper hver gang:

På alle disse videoene ser man lett plakaten med det blotte øyet. Det er en viktig forskjell.
Alle med HW3 og tidligere er for lengst forlatt mtp FSD.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Vi med gammel hardware har vel for lengst innsett at vi har blitt lurt. Men kanskje vi kan få noen nye funksjoner etterhvert å hygge oss med, og ikke minst noen fiks på det som irriterer mest med dagens EAP. I det minste bør de med FSD få nyere FSD-utgave gratis hvis de kjøper en ny Tesla, men hittil har slikt krav bare blitt ignorert. Utrolig!

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på søn 30. mar 2025, kl. 10:04Vi med gammel hardware har vel for lengst innsett at vi har blitt lurt. Men kanskje vi kan få noen nye funksjoner etterhvert å hygge oss med, og ikke minst noen fiks på det som irriterer mest med dagens EAP. I det minste bør de med FSD få nyere FSD-utgave gratis hvis de kjøper en ny Tesla, men hittil har slikt krav bare blitt ignorert. Utrolig!
Har vært to runder med kampanjer hvor man kunne overføre FSD gratis ved kjøp av ny Tesla. Senest i Q4 i fjor.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Vet det, men kampanje er til for at Tesla håper på å selge flere biler til kunder som handler på impuls. Ikke for at Tesla skal overholde opplagte løfter.

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på søn 30. mar 2025, kl. 11:49
Sitat fra: What-a-watt på søn 30. mar 2025, kl. 10:04Vi med gammel hardware har vel for lengst innsett at vi har blitt lurt. Men kanskje vi kan få noen nye funksjoner etterhvert å hygge oss med, og ikke minst noen fiks på det som irriterer mest med dagens EAP. I det minste bør de med FSD få nyere FSD-utgave gratis hvis de kjøper en ny Tesla, men hittil har slikt krav bare blitt ignorert. Utrolig!
Har vært to runder med kampanjer hvor man kunne overføre FSD gratis ved kjøp av ny Tesla. Senest i Q4 i fjor.

Det tilbudet burde vært stående for alltid, for alle som kjøpte FSD i en bestemt periode (da det åpenbart ble oversolgt). I tillegg til NDA'en som alle skriveføre bør være i stand til å plukke inn; en tilbakebetaling som strengt tatt burde kommet automatisk, men sånn fungerer ikke bransjen stort sett.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på søn 30. mar 2025, kl. 11:55Vet det, men kampanje er til for at Tesla håper på å selge flere biler til kunder som handler på impuls. Ikke for at Tesla skal overholde opplagte løfter.

100 % enig.

Også ganske merkelig at vi som kjøpte FSD brukt, til en slikk og ingenting, da Tesla for lengst hadde redusert ambisjonene/ FSD lokalt lå milevis unna (selv som L2!), er sidestilt med de som gikk på limpinnen da luftslottet ble bygd og solgt.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på søn 30. mar 2025, kl. 11:55Ikke for at Tesla skal overholde opplagte løfter.
Nettopp what... :+1:

Elon-time er jo litt spesielt og man må ha hørt på Elon i mange for å forstå at han bryter løfter.

Jejl

daktari

Ser jo veien gjennom vannet på filmen. Hva skal dette egentlig implisere? Hvis det er sikt så funker kamera?
LOL Tesla fansen er ganske desperate om dagen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lør 12. apr 2025, kl. 09:10Ser jo veien gjennom vannet på filmen. Hva skal dette egentlig implisere? Hvis det er sikt så funker kamera?
Akkurat der er jo ikke LiDaR noe bedre. Generelt så skrur jo AP seg av eller reduserer farten når sikten er dårlig. Samme som folk flest egentlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lør 12. apr 2025, kl. 09:10Ser jo veien gjennom vannet på filmen. Hva skal dette egentlig implisere? Hvis det er sikt så funker kamera?
LOL Tesla fansen er ganske desperate om dagen.
Så på noen v kommentarene på den videoen der. Mye eder&galle mot Mark da. Men han tjente sikkert sykt bra på det stuntet da :D

Counterpointer

Om en lever i en YouTube boble (Mark Robber) eller en Elon boble (hardcore fanboys) så har en alltid noe å kjempe mot...........

Å tro at en klikkbasert video på YouTube er feilfri og vitenskapelig gjennomført er litt tynt uansett hvilken leir en er i.
Vi husker alle FSD filmen som Tesla faket, samt alle de påfølgende om at nå er det 10X forbedring eller mere, og neste oppdatering er den endelige......

Dette har pågått siden 2016 og det er fremdeles et level 2 støttesystem.
Fansen kan ikke vente på at juli skal komme fort nok, for da kommer Cybercab med noe som Waymo har holdt på med lenge. Et geofenset system 🤷🏻

Personlig holder jeg ikke pusten og venter heller på reelle nyheter.
På min egen bil her i Norge er AP fremdeles vinglete og summon er blitt ubrukelig, så jeg noterer tilbakegang for min del.

Som situasjonen er nå så blir det ikkke noen HW4 bil på meg og tror ikke HW5 heller er «den hellige gral»
En av de store fanboy'ene (og eier) på Teslanytt, sier fremdeles 2030 som året for FSD. Skulle nesten tro de overtok malen til «de siste dagers hellige» som alltid setter dommedag litt frem i tid.

Electric cars in Norway

SitatPersonlig holder jeg ikke pusten og venter heller på reelle nyheter
Godt du ikke holder pusten. Det er farlig det ;D

Ting tar tid og vi må jo håpe det går fremover med selvkjørings utviklingen/arbeidet

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 13. apr 2025, kl. 06:53
SitatPersonlig holder jeg ikke pusten og venter heller på reelle nyheter
Godt du ikke holder pusten. Det er farlig det ;D

Ting tar tid og vi må jo håpe det går fremover med selvkjørings utviklingen/arbeidet
Helt ufarlig å holde pusten, det er bare spesielt poengløst når det er på (veldig) lang sikt..........

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på lør 12. apr 2025, kl. 22:52Om en lever i en YouTube boble (Mark Robber) eller en Elon boble (hardcore fanboys) så har en alltid noe å kjempe mot...........

Å tro at en klikkbasert video på YouTube er feilfri og vitenskapelig gjennomført er litt tynt uansett hvilken leir en er i.
Vi husker alle FSD filmen som Tesla faket, samt alle de påfølgende om at nå er det 10X forbedring eller mere, og neste oppdatering er den endelige......

Dette har pågått siden 2016 og det er fremdeles et level 2 støttesystem.
Fansen kan ikke vente på at juli skal komme fort nok, for da kommer Cybercab med noe som Waymo har holdt på med lenge. Et geofenset system 🤷🏻

Personlig holder jeg ikke pusten og venter heller på reelle nyheter.
På min egen bil her i Norge er AP fremdeles vinglete og summon er blitt ubrukelig, så jeg noterer tilbakegang for min del.

Tror det er viktig å få med seg at flesteparten havner mellom motpolene, selv om mange fort heller i den ene eller andre retningen. Dommedag er en smule binært, mens FSD har tatt steg. Om det er nok til L3 er ikke sikkert, og heller ikke noe Tesla p.t. lover bort. At Cybercab kan gi Waymo konkurranse må være positivt for forbrukeren, men ingen av oss tror det før vi ser det.

Mht. Summon så er erfaringen min en annen; Blitt langt bedre. Først ble det markant bedre da summon ble overført fra en litt sliten HW3 til HW4, men også siste halvåret har dumb summon (iht. UNECE) på HW4 blitt bedre (for mitt bruk, primært inn og ut av garasjen, som er noe trang). Før synes jeg den var mer interessert i å rygge enn å kjøre fremover (Hallo, Juniper...), men synes den nå også er ganske ivrig fremover. Disclaimer; Heller ikke jeg har applisert vitenskapelig metode (og jeg pleier som regel å rygge den inn vha. Summon) ;)

Det absolutt største ankepunktet er at Tesla bruker GPS til å fastslå at det er maks. 6 meter mellom deg (mobilen) og bilen. Tipper det ikke blir stort bedre med mindre man har Bluetooth 6.0/UWB (og Tesla får ut fingeren) eller UNECE firer på 6m-kravene. Dessverre. Men brukes hyppig av undertegnede selv med dagens ulemper.
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA