FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

daktari

Den største bløffmakeren etter Madoff. Men han slipper unna med det.
Vel, vi får se i juni (8 uker til) og om et års tid.

He made a series of claims, mainly updating timelines about Tesla's self-driving efforts.

Here are the main comments:

The CEO reiterated that Tesla will launch its paid autonomous ride-sharing service in Austin in June.
He did clarify that the fleet will consist of Model Y vehicles and not the new Cybercab.
Musk also confirmed that Tesla is currently training a fleet specifically for Austin.
As we previously reported, this internal ride-hailing fleet operating in a geo-fenced with teleoperation assist is a big change from Tesla's approach.
Musk said "10 to 20 vehicles" on day one.
Musk said that Tesla's self-driving will start contributing positively to the company financially in the middle of next year, and "There will be millions of Teslas operating autonomously in the second half of next year."
Musk has literally said something similar every year for the past decade and therefore, it's hard to take him seriously.
The CEO claimed that Tesla would get "a 90-something percentage market share" in the autonomous market.
Musk again claimed that no one else is getting close to Tesla's capacity, and he criticized Waymo for being too expensive.
Musk is "confident" that the first Model Y will drive itself from the factory to a customer's home later this year.
The CEO said that he is confident that Tesla will deliver "unsupervised full self-driving" in consumer vehicles by the end of the year.
Kilde: Electrek
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SurSnasen

Sitat fra: Jejl på lør 12. apr 2025, kl. 06:38
https://www.youtube.com/watch?v=7cxTO8g47_k

Nok en test av videoen til Mark Rober.

Da kan jeg anbefale deg å studere den videoen litt nøyere. Zoom inn på skjermen i bilen. Der vil du se at det slett ikke er alltid den ser dukken. Flere ganger stopper den av regnet og ikke dukken.

Han la også ut en "referanse"-video. Men i den benytter han ikke FSD'en.

Jeg klarer dermed ikke se hvordan disse videoene debunker på noen som helst måte, annet enn å vise at den noen ganger stopper for en dukke, og andre ganger stopper fordi den møter en stor hvit vegg den ikke finner nok referanser til å trygt kjøre forbi (og dundrer likevel inn i den uten å egentlig vite hva som er bak).

What-a-watt

Tesla innrømmer, og sier de skal fikse det:

FSD to Feature Region-Specific Parameters

While FSD continues to expand, Tesla has acknowledged that certain conditions, like snow, are posing difficulties. They intend to increase the comfort and safety level of driving in inclement or locale-specific conditions in the future by adding parameters that are explicitly trained on those types of conditions and regions.

Tesla's team specifically mentioned that these new parameters aren't a legal necessity to get FSD Unsupervised or Supervised approved but will instead increase reliability and comfort for users. They also addressed concerns about sun glare, sand, dust, and fog impacting road conditions.

With sun glare in particular, as Tesla uses a photon-count analysis before processing the digital signal, its cameras are not as blinded as they may appear on-screen. FSD performs its analysis before the data is turned into an image, meaning that it can still perceive things even when a human may not be able to from the camera feed.

daktari

"a photon-count analysis before processing the digital signal"

Som om en AI noensinne har sett på bildet, og ikke har analysert mønsteret av 0 og 1... Snakker om bullshit-generator!
Mine I-Pace videoer

Jejl

Sitat fra: SurSnasen på ons 23. apr 2025, kl. 10:02
Sitat fra: Jejl på lør 12. apr 2025, kl. 06:38
https://www.youtube.com/watch?v=7cxTO8g47_k

Nok en test av videoen til Mark Rober.

Da kan jeg anbefale deg å studere den videoen litt nøyere. Zoom inn på skjermen i bilen. Der vil du se at det slett ikke er alltid den ser dukken. Flere ganger stopper den av regnet og ikke dukken.

Han la også ut en "referanse"-video. Men i den benytter han ikke FSD'en.

Jeg klarer dermed ikke se hvordan disse videoene debunker på noen som helst måte, annet enn å vise at den noen ganger stopper for en dukke, og andre ganger stopper fordi den møter en stor hvit vegg den ikke finner nok referanser til å trygt kjøre forbi (og dundrer likevel inn i den uten å egentlig vite hva som er bak).

I testen til Mark Rober er dukken godt synlig gjennom vannstrålene. I videoen jeg linket til ser det ut for meg at når bilen ikke registrerer dukken så er den ikke er synlig i det hele tatt, og det spørs om det er realistisk at så dårlig sikt noen gang vil forekomme i virkeligheten av regn og vind.

daktari

Har vært borti noen få meter sikt i tett tåke, og også i snøføyk på fjellet.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fre 25. apr 2025, kl. 16:33Har vært borti noen få meter sikt i tett tåke og snøføyk på fjellet.
Jeg har hatt dårligere sikt enn det rett utenfor Lillestrøm, var vanskelig å holde bilen på veien i svært lav hastighet.

RJK

Sitat fra: daktari på fre 25. apr 2025, kl. 16:33Har vært borti noen få meter sikt i tett tåke og snøføyk på fjellet.
Sikkert mange unger som løper i gatene under slike forhold! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på fre 25. apr 2025, kl. 16:56
Godt poeng, FSD trenger jo ikke å bekymre seg for slike bagateller, men tilby vilkårlig beredskap.
Mine I-Pace videoer

RJK

Sitat fra: daktari på fre 25. apr 2025, kl. 17:34
Godt poeng, FSD trenger jo ikke å bekymre seg for slike bagateller, men tilby vilkårlig beredskap.
Du mener det er vanlig med unger som springer i gatene på fjellet når det er tett tåke og snøføyk?
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på fre 25. apr 2025, kl. 17:40
Du mener det er vanlig med unger som springer i gatene på fjellet når det er tett tåke og snøføyk?
Hørt om dyr?
Mine I-Pace videoer

RJK

Sitat fra: daktari på fre 25. apr 2025, kl. 18:58
Hørt om dyr?
Både dyr og billig, ja!

Men du tok vel ikke ironien som lå graut-tjukk i svaret mitt?

Tenker jeg stopper her, for denne fløy helt over hodet ditt!
Bosted Oslo

Counterpointer

I stedet for å konstruere merkeligheter, så er det i dårlig vær lett å kjøre seg fast og da kan noen gå ut av bilen! Ikke sikkert de tar på seg den påbudte refleksvesten heller.

daktari

Sitat fra: RJK på fre 25. apr 2025, kl. 19:10
Sitat fra: daktari på fre 25. apr 2025, kl. 18:58
Hørt om dyr?
Både dyr og billig, ja!

Men du tok vel ikke ironien som lå graut-tjukk i svaret mitt?

Tenker jeg stopper her, for denne fløy helt over hodet ditt!
Jeg forstod det og synes det var teit.
Mine I-Pace videoer

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på søn 30. mar 2025, kl. 12:10
Sitat fra: turfsurf på søn 30. mar 2025, kl. 11:49
Sitat fra: What-a-watt på søn 30. mar 2025, kl. 10:04Vi med gammel hardware har vel for lengst innsett at vi har blitt lurt. Men kanskje vi kan få noen nye funksjoner etterhvert å hygge oss med, og ikke minst noen fiks på det som irriterer mest med dagens EAP. I det minste bør de med FSD få nyere FSD-utgave gratis hvis de kjøper en ny Tesla, men hittil har slikt krav bare blitt ignorert. Utrolig!
Har vært to runder med kampanjer hvor man kunne overføre FSD gratis ved kjøp av ny Tesla. Senest i Q4 i fjor.

Det tilbudet burde vært stående for alltid, for alle som kjøpte FSD i en bestemt periode (da det åpenbart ble oversolgt). I tillegg til NDA'en som alle skriveføre bør være i stand til å plukke inn; en tilbakebetaling som strengt tatt burde kommet automatisk, men sånn fungerer ikke bransjen stort sett.

Da var det på'an igjen. I hvert fall i USA, og da kommer det kanskje hit også.

Ikke verre enn at det er godt for noe; når Elon hopper og spretter i salaten (med hånda i været...), så må Tesla glatte over.

FSD-transfer skulle dog vært permanent for limpinnen-gjengen (som kjøpte da FSD ble oversolgt). Ikke være en salgs-gimmick.
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA