FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Ja, det Tesla har av hw i dag (computer og sensorer) kommer ikke til å funke til nivå 4 selvkjøring.

SW de har i dag funker ikke, og tidligere versjoner siden 2016 funket heller ikke. Versjon 12 kom med et lite løft i egenskaper, men så har det stagnert. Musk sa de fikser det på et år (før 2026) - men det skjer ikke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. oktober 2024, klokken 23:07"Fordi det ikke har fungert så langt, vil det heller ikke noensinne fungere i fremtiden"

Så du mener helt seriøst at alt Tesla har og kommer til å utvikle av hardware og software faktisk aldri noensinne vil fungere?

Det vi kan slå fast er jo at det enda ikke virker godt nok. For all fremtid er helt umulig å si. For den nærmeste fremtid er min vurdering at det er lite sannsynlig.

Når i fremtiden blir da det relevante spørsmålet, men på hvilken måte er mer presist. Level 5 her i Norge vil jeg si aldri kommer med nåværende HW, level 4 er også ganske lenge til.

Om Waymo hadde lyst til å starte på Rena kunne jo de fått det til i år, Tesla driver jo i praksis med den samme mappingen for å få sin nåværende SW/HW til å fungere nok til supervised FSD. De «optimaliserer» ruter og områder.

Synes poenget med reversering og FSD som enda ikke er på plass er ett tegn på at selv enkle ting som rygging er krevende. Da blir snø i alle sine konfigurasjoner ett meget stort hinder. Saltslaps er de jo foreløpig helt forsvarsløse på til det kommer en HW oppgradering.

Tesla sin alt/alltid/overalt tilnærming er veldig appellerende, men gjør det samtidig veldig langt fra level 2 til level 4 og superlangt til level 5

daktari

Jeg tror "Tesla sin alt/alltid/overalt tilnærming" (bra formulering) er et forsøk fra Musk på å sette en visjon så urealistisk at han, og fansen, alltid kan dra fram argumentet "vi er ikke som de andre" når Tesla feiler på det grunnleggende og tidsløftene sprekker.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Vi får se, har vi fremdeles denne diskusjonen om nye åtte år så vil jo fremdeles argumentet om at den kan få det til i fremtiden........
Har egentlig ikke noe å si hvor lenge det er, det «kan» jo alltid skje!

2000år etter Jesus er det millioner av mennesker som venter på at han skal komme tilbake. Mener ikke at Musk er messias, men tilhengerne er temmelig religiøse.

What-a-watt

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Veldig god stemning her i dag  :+1:  ;D  ;D

Det var hyggelig!

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. oktober 2024, klokken 09:28Hvorfor skal de som kjøpte FSD før 2019 gå igjennom en prosess som blir trenert av Tesla for å få erstatning? Det er ingen oppskrift på hvordan man skal gå fram, og Tesla svarer normalt ikke første gang man henvender seg. Har hørt at prosessen kan ta opp til 14 måneder (!). Hvis man da finner hvor man skal henvende seg. Tesla vet hvem det gjelder, og kunne enkelt kontakte dem for å tilby en løsning. Det vil koste dem noen milliarder, men det er deres egen skyld. Virker som det er viktigere at han som står bak får 500 milliarder enn å gjøre opp med kunder som er lurt.

Snakket med en "Tesla-selger" for 10 dager siden, og spurte om gratis FSD ved kjøp av ny bil, men det var ikke aktuelt. Min bil med FSD ville heller ikke bli belønnet med én krone for denne funksjonen ved innbytte, og har altså null verdi.

(Arnulf Øverland: Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv)
Nå må jeg nesten bare anta at du svarer meg.

Jeg er 100 % enig i at det er uredelig å tvinge folk til en slik relativt tungrodd/langtekkelig prosess for å få igjen penger man burde fått prompte, pga. falske løfter. Virkelig. Men det er denne linja en amerikansk og profittjaktende aktør typisk legger seg på, og burde ikke overraske. Merk at behandlingstiden i stor grad skyldes det offentliges side (men hva kan vi forvente, vi betaler jo bare mest skatt i hele verden).

Hvorfor NDA? For å få igjen pengene. Innsatsen overfor Tesla/Forbrukerrådet vil være forsvinnende liten målt opp mot tiden og energien enkelte bruker her inne. Vil fortone seg som en lek. Kan virke som om enkelte har litt erfaring fra genren krangling også :)

Flott at du er i beite, du burde unne deg lukta av nybil igjen. Og hva gjelder FSD får du overført til neste bil (ved levering før nyttår). Ser ut til at Tesla har det aller meste på lager, så her er det bare å velge og vrake. Tipper seneste versjon av Model S fremstår som en langt bedre bil enn din legacy-variant. Meget gode tilbud på lagerførte Plaid-varianter...

:+1:
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

SitatFlott at du er i beite, du burde unne deg lukta av nybil igjen. Og hva gjelder FSD får du overført til neste bil (ved levering før nyttår). Ser ut til at Tesla har det aller meste på lager, så her er det bare å velge og vrake. Tipper seneste versjon av Model S fremstår som en langt bedre bil enn din legacy-variant. Meget gode tilbud på lagerførte Plaid-varianter...

Haha. Jeg gjennomskuet spøken din før jeg gikk i svarmodus..

Counterpointer

FSD i scooter versjon

https://www.facebook.com/share/p/gXuXTVi8YdNtJcck/?mibextid=WC7FNe

(Beklager til de som ikke bruker face, det er en Xiaomi scooter)

CorsoDante

TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Elon Musk finally admits Tesla's HW3 might not support full self-driving.

The best comment is "we don't actually know the answer".

That's the truth. Elon, nor anyone at Tesla, know exactly what it will take to get to self-driving, which makes nuts that they are selling self-driving.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 24. oktober 2024, klokken 08:02Elon Musk finally admits Tesla's HW3 might not support full self-driving.

The best comment is "we don't actually know the answer".

That's the truth. Elon, nor anyone at Tesla, know exactly what it will take to get to self-driving, which makes nuts that they are selling self-driving.

Det som i hvert fall er sikkert er at jeg ikke kommer til å tro et eneste ord Musk sier noen gang. Han er full av bull shit. Alt han sier har et motiv, og ikke nødvendigvis en sannhet. Hans desperate uttalelser i valgkampen for Trump, for å mele sin egen kake, viser at mannen er blottet for integritet. Han er skada, og flyr mentalt sammen med Roadster'en sin i verdensrommet, og lager sitt eget univers. Han har mistet grepet fullstendig, og har blitt en politiker som bare søker makt og penger.

Om jeg tør å bruke FSD? HEIL NO!!
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA