FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 18:29
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:54

Som da er hvilket utstyr? Hva er lovet av Audi at skulle være med i teknikkpakken som ikke var der? Hva stod konkret i deres dokumentasjon da du signerte kontrakt?
Som sagt, dette var muntlig utsagn fra selger. Det manglet oppgradert lydanlegg med DAB radio som selger bekreftet på direkte spørsmål. I kontrakten stod det bare spesifisert teknikkpakke.
forsøk på ironi: Men du burde jo fortstått at dette var en ambisjon, et målbilde - ikke at de faktisk kom til å levere det. Dessuten støttet du jo firmaet i en vanskelig tid. Det kommer til slutt på en nyere modell. Du kunne jo valgt en annen bil. Og det selger og nettside og sjef sa er ikke egentlig bindende, bare uforpliktene "kan komme en dag" osv. osv.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:11
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 18:29
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:54

Som da er hvilket utstyr? Hva er lovet av Audi at skulle være med i teknikkpakken som ikke var der? Hva stod konkret i deres dokumentasjon da du signerte kontrakt?
Som sagt, dette var muntlig utsagn fra selger. Det manglet oppgradert lydanlegg med DAB radio som selger bekreftet på direkte spørsmål. I kontrakten stod det bare spesifisert teknikkpakke.
forsøk på ironi: Men du burde jo fortstått at dette var en ambisjon, et målbilde - ikke at de faktisk kom til å levere det. Dessuten støttet du jo firmaet i en vanskelig tid. Det kommer til slutt på en nyere modell. Du kunne jo valgt en annen bil. Og det selger og nettside og sjef sa er ikke egentlig bindende, bare uforpliktene "kan komme en dag" osv. osv.
Ironi: ...alt dette kommer som fastvare over VAGs virtuelle OTA ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:11
LOL. Falt nok klart for selgerfavoritten: jatt med kjøper, ikke bekreft noe på papiret.

Når Möller i neste omgang brukte 18 måneder på å ikke fikse keyless på en bil til over millionen ble lysten til å kjøpe bil der mere tilnærmet 0. Dieselgate hjalp jo heller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Nå har du utelatt de 18 månedene du hadde Audien i signaturfeltet ditt, men vil tro at det var lenge etter "dieselgate" du kjøpte bilen? 😃
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:08
Nå har du utelatt de 18 månedene du hadde Audien i signaturfeltet ditt, men vil tro at det var lenge etter "dieselgate" du kjøpte bilen?
Nei, dieselgate kom etter. Audien var en 2011.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Verygreen har funnet HW4. Utrolig mye snadder.
Radar, 11-12 kameraer, inkl frontfanger-cam, ny formfaktor på boksen.
https://twitter.com/greentheonly/status/1625905179282354194?s=20
Blir itj no oppgradering no
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:01
Radar, 11-12 kameraer, inkl frontfanger-cam, ny formfaktor på boksen.
Alt de sa de ikke trengte. Strengt tatt så sier vel Elon fremdeles at HW3 skal klare det

Vet ikke helt om heller HW4 er nok for nordiske forhold med snø, sørpe og slaps som legger seg på sensorer.
De trenger tiltak som holder sensorer rene.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

Counterpointer

Morsomt at Tesla merker og kaller den nye radaren «Phoenix», den reiser seg altså fra asken og gjennoppstår

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:29
Lurer på hvordan de skal holde snø vekke fra bakluka de værste dagene? Må vel ha ett par kilowatt varmeovn bak der for å få vekk 10cm med snø.

Ellers er det vel forskjell på ting som gjør funksjonalitet bedre og hva som strengt tatt er nødvendig. Uten at jeg vet noe om hvor den grensen ligger.

Sånn jeg ser det så vil hva bilene kan gjøre bli bedre med bedre hardware, så tipper det blir mange iterasjoner til.

Motorwatt

At biler ikke kan kjøre autonomt på de verste dagene er vel egentlig ikke et stort problem? Finnes flere typer halvt- og helautonome farkoster som ikke klarer dette i dag uten inngrep. Slik som fly, båter, tog, etc. Både når det gjelder vind, sikt, og føreforhold osv. Helt sikker på at det kommer lovfestete regler for slike situasjoner for biler også når/hvis L5 kommer.
Tesla S75D - 09/2018

Counterpointer

Noe så enkelt som å sette sensorer i front og baklykter og utstyre disse med viskere og varme evt spyling så ville en løst minst 90% av vanskelige tilfeller.

Helt enig i at 100% funksjon i 100% kjøreforhold/føre ikke er målsetningen. I dag anser jeg meg selv som helt tilstrekkelig autonom sjåfør, men det er føreforhold jeg unngår fordi det er tryggere og bedre å vente/utsette/droppe kjøring. For min del ikke mange turer som er droppet siste 40 år.

Hvis autonome biler (L5) klarer 95% av tilfellene en menneskelig sjåfør klarer så er vi nok godt innenfor. De 5% her burde kanskje de menneskelige sjåførene droppet også, imho ?

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 11:41
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:29
Lurer på hvordan de skal holde snø vekke fra bakluka de værste dagene? Må vel ha ett par kilowatt varmeovn bak der for å få vekk 10cm med snø.

Ellers er det vel forskjell på ting som gjør funksjonalitet bedre og hva som strengt tatt er nødvendig. Uten at jeg vet noe om hvor den grensen ligger.

Sånn jeg ser det så vil hva bilene kan gjøre bli bedre med bedre hardware, så tipper det blir mange iterasjoner til.
Eneste gangene jeg har sett snø legge seg oppå bakluka, er når den står parkert. Kjører jeg uten å koste, så blåser det vekk, så lenge det ikke er blitt is-aktig og fastfryst.

At snøføyken som smusset kan bli kasta bakpå den mer loddrette delen av bakluka om det både er vått og kaldt, er en annen sak.

Som regel vil det fungere langt bedre med et kamera på innsiden av bakruta enn området rundt skiltet, da mak kan bruke vindusvisker og spylevæske og eventuelt varmetråder i bakruta og varme i kupéen for å holde det nogenlunde rent så sikten ut blir bra.

alternativet blir enten en kameraspyler og eventuelle varmetråder eller kamera bak et deksel det som må til når kameraet sitter på utsiden og der skiten normalt samler seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

De verste dagene er det veldig mye av, hvis man kjører over fjellet. Det mange tror er "de verste" er relativt vanlig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA