Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og mod Y

Startet av _OE_, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:33

« forrige - neste »

_OE_

https://youtu.be/5aaDkA95XZo

Hvordan kjøre bil i USA når snøen kommer? ... Er det mulig å være så klønete? En video som gjør vondt å se på

#FTS#


daktari

Ouch! P-zero i den snøen? Imponerende at bilen flytta på seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Sitat fra: _OE_ på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:33
https://youtu.be/5aaDkA95XZo

Hvordan kjøre bil i USA når snøen kommer? ... Er det mulig å være så klønete? En video som gjør vondt å se på

#FTS#

Du trenger ikke dra lenger enn til Oslo for å se slike kløner.

tibber73

Vondt å se på når han banker i ruta. Og helt forferdelig å se på når han sparker av seg snøen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 28. oktober 2020, klokken 07:52
Ouch! P-zero i den snøen? Imponerende at bilen flytta på seg.


Egentlig ikke. Det var jo tilnærmet snøfritt under, så da fikk han noe tak, og deretter resten på momentet. Det var først når han stoppet bilen, og skulle ta av igjen, at han reelt sett trengte mere grep.


Men her var nesten alt feil. Men det værste var strømkoblingen. Det første jeg grøsset virkelig av, er at han bare droppet kabelen ned i snøen.


Det var dog intet i forhold til når han dro frem resten av kabelen. Skjøteledning uten dekning, med adapter ser det ut til, som lå og badet i snøen. Riktignok under bilen til å begynne med, men so dropper han også den delen rett i snøen.


Ikke bare skaper han en fare der og da, men vann/snø og metall, så legger han grobunn for rust og defekt ladekabel i nær fremtid.


Det var mye galt og se, og det var vondt å se noen så skjødesløs, men viktig at man tar for seg de mest alvorlige tingene først, og så heller ta det andre som tross alt ikke er like kritisk, men vondt  og se på samtidig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:17
Du trenger ikke dra lenger enn til Oslo for å se slike kløner.

Ja, høyeste tetthet at finnmarkinger i hele landet  :o
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

pekle

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:17
Du trenger ikke dra lenger enn til Oslo for å se slike kløner.
Neida, de finnes overalt, men de fleste lager ikke "informasjons"-videoer til YT-kanalen sin av det. Denne fyren har publisert nesten 100 EV-videoer det siste året (mest Tesla). Har heldigvis "bare" 4k abonnenter.

Handyman

Sitat fra: RJK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 09:55
....Men her var nesten alt feil. Men det værste var strømkoblingen. Det første jeg grøsset virkelig av, er at han bare droppet kabelen ned i snøen.

Det var dog intet i forhold til når han dro frem resten av kabelen. Skjøteledning uten dekning, med adapter ser det ut til, som lå og badet i snøen. Riktignok under bilen til å begynne med, men so dropper han også den delen rett i snøen.

Ikke bare skaper han en fare der og da, men vann/snø og metall, så legger han grobunn for rust og defekt ladekabel i nær fremtid.


Det var mye galt og se, og det var vondt å se noen så skjødesløs, men viktig at man tar for seg de mest alvorlige tingene først, og så heller ta det andre som tross alt ikke er like kritisk, men vondt  og se på samtidig.
Denne fyren her representerer nok en større andel av befolkningen enn mange liker å tenke på.
Altså at det han gjør i denne videoen faktisk er mer vanlig enn mange tror, noe som selvfølgelig ikke er bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Du har dessverre rett i det. Men ser at for mange som kommenterer under videoen, så er det dekkene, vindusviskerne, kosten og måten han delvis banker snø av skoene og drar bilen full av det hvite stoffet som engasjerer i nevnte rekkefølge. Men det er det med el-sikkerheten man burde reagert mest på. Deretter det med dekkene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dieselgubben

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:17
Du trenger ikke dra lenger enn til Oslo for å se slike kløner.

Ja, høyeste tetthet at finnmarkinger i hele landet  :o

He he, men er du en finnmarking dersom du bor i Oslofjordbotn? Neppe.

RJK

Er man født og (delvis) oppvokst i Finnmark, så er man finnmarking til evig tid, uansett hvor man bor. Mange av de er ikke akkurat happy for å bli kalt nordlending heller. Har hatt ettpar diskusjoner om det opp gjennom årene, og en god del innrømmer at man kan være både nordlending og finnmarking, selv om man selv definerer seg som finnmarking.


Selv er jeg født sørpå, bodd nordpå i noen år nær mine foreldres fødesteder, men nå bodd masse år sørpå igjen. Snakker fremdeles dialekten min nordfra, og kaller meg nordlending eller "søring" alt etter hva som passer situasjonen best...

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lepet65

Sitat fra: RJK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 13:04
Er man født og (delvis) oppvokst i Finnmark, så er man finnmarking til evig tid, uansett hvor man bor. Mange av de er ikke akkurat happy for å bli kalt nordlending heller. Har hatt ettpar diskusjoner om det opp gjennom årene, og en god del innrømmer at man kan være både nordlending og finnmarking, selv om man selv definerer seg som finnmarking.


Selv er jeg født sørpå, bodd nordpå i noen år nær mine foreldres fødesteder, men nå bodd masse år sørpå igjen. Snakker fremdeles dialekten min nordfra, og kaller meg nordlending eller "søring" alt etter hva som passer situasjonen best...

;-)

Og nå er de blitt 'TromsogFinnmarkinger' desverre/heldigvis alt etter hvordan du ser det . .

RJK

#12
Tromsværing har jeg da alltid vært, men det ligger så alt for nært begrepet tromsøværing (fra Tromsø), så det unngår jeg. Folk fra Troms kaller seg nordlendinger, til "fortvilelse" for enkelte sarte sjeler fra Nordland, som vil ha begrepet for seg selv.


Tilsvarende som tromsøværing, har man mer stedlig tilknytning til begrepene, men da bare forvirrer man folk sørfra, så det lar de fleste av oss ligge bero. Det er nok stress å skille mellom finnmarkinger og andre nordlendinger...


;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dieselgubben

#13
Denne videoen og den han lagde dagen etter så ikke veldig lovende ut med milde 10 minus og lett snedryss som vi som er vante med snø sier. Først får han ikke trykket inn håndtaket, deretter er vinduet frosset fast så han ikke kan åpne og så er viskerne froset. Han banker og styrer på med vinduet for å få det til å slippe. Ladelukeproblemer. Riktignok kaldere på video nr 2.

Ser slitsomt ut. Fikk heller ikke opp bakdøra... potensiell artig situasjon med kalde barn som må vente ute i kulden. Men løsbart slik som for tm3 med silikon og lang forvarming?

1000kwh

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 29. oktober 2020, klokken 20:46
Denne videoen og den han lagde dagen etter så ikke veldig lovende ut med milde 10 minus og lett snedryss som vi som er vante med snø sier. Først får han ikke trykket inn håndtaket, deretter er vinduet frosset fast så han ikke kan åpne og så er viskerne froset. Han banker og styrer på med vinduet for å få det til å slippe. Ladelukeproblemer. Riktignok kaldere på video nr 2.

Ser slitsomt ut. Fikk heller ikke opp bakdøra... potensiell artig situasjon med kalde barn som må vente ute i kulden. Men løsbart slik som for tm3 med silikon og lang forvarming?
For dette er det bare Model Y som sliter med?   :laugh: :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA