Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og mod Y

Startet av _OE_, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:33

« forrige - neste »

daktari

Jeg hadde heller ikke mer problemer med Model S enn de andre. Alle biler blir jo varme under kjøring, så smelter snøen og blir til is ved parkering. Forvarming er nøkkelen, og der vil jeg hevde at Model S er bedre enn både i-pace og e-tron fordi den blåser varmere luft.

Sjekk ut i-pace på vinteren. https://youtu.be/q55goHai594 En ICE uten stinkende Webasto eller Defa hadde ikke hatt sjanse.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trykkertor

Jeg er enig med Dieselgubben. For folk flest vil Model 3 oppleves som vanskeligere å komme inn i ved frost, en biler med tradisjonelle rammedører og bøylehåndtak.
Det baserer jeg og en kollega kjøpte Model 3 nesten samtidig, sommeren.
Jeg har alltid vært opptatt av bilhold, smurt listene med silikon, hold dørhåndtakene fri for drit og smurt dem.
Da vinteren kom, så hadde min kollega gjentatte problemer med å komme inn i sin bil, og han spurte om jeg hadde problemer. Hans problemer gikk ut på frosset håndtak, vindu som ikke gikk ned osv.

Det som gjør Model 3/Y døren vanskeligere å få opp en en valing tradisjonell dør, er at når vinduet ikke går ned, så holder det fysisk igjen døren fra å åpne.
Når en ikke får ut håndtaket, så har en heller ikke noe å trekke døren løs med, sett mot et tradisjnet bøylehåndtak hvor en får fatt.

Bare jeg ser meg rundt blandt familie og naboer, så er det MEGET sjeldent noen selv smører sine lister og vinterklargjør bilene sine. De aller fleste er tut og kjør, dekkhotell skifter hjul, og verksted tar service.
Når da Tesla "lokker" med at du heller ikke nødvendigvis trenger service, blir dette biler som sjelden er forbi en bilkyndig. Forestiller meg at mange tradisjonelle verksteder drar en silikonstift rundt listene når bilene er inne til service i vintermånedene.

Så ja, Model 3/Y vil gi flere eiere utfordringer med å komme inn i bilene sine enn tradisjonelle biler.
Og for de bilene de ble nevnt som er rammeløse dører på, så er de ofte eid av folk med litt mer entusiasme for bil en bestemødre og onkler, og dermed er det folk som tar bedre vare på og vedlikeholder bilene sine.
Model 3 er den nye Volvo 240/Ford Mondeo.

Handyman

Videoen gidder jeg ikke en gang på kommentere, annet enn: stakkars fyr.
Jeg har vintererfaring fra mars -19, og har hytte på fjellet. TM3 er så langt den beste vinterbilen vi har hatt.
På Avensisen vi byttet ut, frøs både dører og håndtak fast om vi ikke brukte silikon før vinteren. Uten mulighet til å varme opp bilen ble eneste alternativ "bank, røsk og dra".
Å klage på fastfryste dører/vinduer uten å ha vasket og behandlet gummilistene mm., blir etter min mening, litt som å klage på bakglatte smøreski når man ikke har lagt på skismøring.
Jeg elsker muligheten til å sette meg inn i en varm og tørr bil hver gang jeg skal kjøre.

1. Rammeløse vinduer er ikke den beste vinterløsningen (har dog andre fordeler), men med normale vinterforberedelser er det ikke et større problem enn med rammer som fryser fast.
2. Håndtakene er overraskende bra og de tåler at man røsker i dem. Om de er dekket av is, løsner de med et lite dunk.
3. Lyktespylere er det ikke behov for, da lyktene blir svært lite tilsmusset, men savner "svingende lykter" på mørke svingete veier.
4. Piggdekk og elbil er ingen god kombo. I en stille elbil oppleves piggstøy værre.
5. Slapp helt av... jeg bruker takbøylene flittig, og de er raske og enkle å ta både på og av. På Avensisen var det forferdelig, og de ble stående på til våren.
6. Kjenner ikke igjen i problemstillingen på Teslaen. Men på Avensisen var det et problem og jeg fikk ødelagt en innerskjem og støtfanger bak. 
7. Høres behagelig ut, men med forvarming har jeg ikke savnet det. Kommer nok uansett til å bli glad i det om jeg får en bli med det. Uansett er forvarmingen utrolig rask og effektiv. Lufta er jo varmet opp i løpet av få minutter, men om man skal ha gjennomvarmt interiør så man forvame en stund.
8. Se punkt 1. Tror faktisk at et fastfryst rammeløst vindu tiner raskere ved forvarming, enn en fastfryst ramme.

Uansett er min opplevelse at elbil generelt er en mye bedre vinterbil enn fossilbil.
Lykke til med valg av elbil! (oppriktig ment)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

_OE_

De fleste som parkerer ute om vinteren har vel mer eller mindre problemer med dører /vinduer .... Hvis en gidder først å feie snø av bilen/skrape litt is av rutene... Så sette igang oppvarming er nok mod3 grei nok.... Har en i tillegg en batteri drevet føner i @trunken@ så er problemene løst.... Men garasje er tingen. Ikke minst for å unngå rustne bremskiver for de som ikke bruker bilen hver dag

#FTS#


Handyman

Sitat fra: _OE_ på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:38
De fleste som parkerer ute om vinteren har vel mer eller mindre problemer med dører /vinduer .... Hvis en gidder først å feie snø av bilen/skrape litt is av rutene... Så sette igang oppvarming er nok mod3 grei nok.... Har en i tillegg en batteri drevet føner i @trunken@ så er problemene løst.... Men garasje er tingen. Ikke minst for å unngå rustne bremskiver for de som ikke bruker bilen hver dag

#FTS#
Har du et eksempel på batteridrevet føner som leverer skikkelig varm luft i en brukbar periode uten å måtte ha med et stort eksternt batteri? For å være litt grei, la oss si bare 1200W i 5 minutter.
Hint: på 12V blir det 100A og ganske tykke ledninger ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


automat

Sitat fra: Handyman på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:46
Sitat fra: _OE_ på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:38
De fleste som parkerer ute om vinteren har vel mer eller mindre problemer med dører /vinduer .... Hvis en gidder først å feie snø av bilen/skrape litt is av rutene... Så sette igang oppvarming er nok mod3 grei nok.... Har en i tillegg en batteri drevet føner i @trunken@ så er problemene løst.... Men garasje er tingen. Ikke minst for å unngå rustne bremskiver for de som ikke bruker bilen hver dag

#FTS#
Har du et eksempel på batteridrevet føner som leverer skikkelig varm luft i en brukbar periode uten å måtte ha med et stort eksternt batteri? For å være litt grei, la oss si bare 1200W i 5 minutter.
Hint: på 12V blir det 100A og ganske tykke ledninger ;-)

Her er i hvertfall en batteridrevet varmluftspistol. Vet ikke om den tilfredstiller dine krav til ytelse.

https://no.ryobitools.eu/elverktøy/andre-verktøy/varmluftpistoler/r18hg/r18hg-0/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radial

Sitat fra: _OE_ på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:38
Men garasje er tingen. Ikke minst for å unngå rustne bremskiver for de som ikke bruker bilen hver dag

Nja, en garasje med tiltak som holder fuktigheten under 50% RF i såfall. Over dette blir garasjen en rustprodusent av store dimensjoner.

Men rust på skiver blir det uansett bak feks bremseklossene (tørker aldri uten varme).

Men garasje/carport er uansett skikkelig hverdagsluksus, så lenge jeg har bil tror jeg ikke jeg kan kutte ut dette 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

_OE_

3 år gammel Soul står i "luftig" garasje... Brukes ikke hver dag... Er fornøyd med det

#FTS#


Handyman

Sitat fra: automat på lørdag 31. oktober 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Handyman på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:46
Sitat fra: _OE_ på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:38
De fleste som parkerer ute om vinteren har vel mer eller mindre problemer med dører /vinduer .... Hvis en gidder først å feie snø av bilen/skrape litt is av rutene... Så sette igang oppvarming er nok mod3 grei nok.... Har en i tillegg en batteri drevet føner i @trunken@ så er problemene løst.... Men garasje er tingen. Ikke minst for å unngå rustne bremskiver for de som ikke bruker bilen hver dag

#FTS#
Har du et eksempel på batteridrevet føner som leverer skikkelig varm luft i en brukbar periode uten å måtte ha med et stort eksternt batteri? For å være litt grei, la oss si bare 1200W i 5 minutter.
Hint: på 12V blir det 100A og ganske tykke ledninger ;-)

Her er i hvertfall en batteridrevet varmluftspistol. Vet ikke om den tilfredstiller dine krav til ytelse.

https://no.ryobitools.eu/elverktøy/andre-verktøy/varmluftpistoler/r18hg/r18hg-0/
Det var batteridrevet føner som var foreslått, noe jeg er sukker på om finnes.
Varmluftpistoler er en helt annen ting, og høy konsentrert varme kan fort gjøre mer skade enn nytte.
Da kan man nesten like gjerne forsiktig bruke en billig blåselampe ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nickelilltroll

Hade ikke gidda og bestilt ennå en Model 3 hvis det bare hade varet mas og tull med bilen vinterstid. Da får dem som er så i tvil bare finne seg noe annet eller la vær og lure.

Jeg kommer bare og kjøre massevis og mange mil videre i Tesla, året rundt 8)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vaduz

Sitat fra: Handyman på lørdag 31. oktober 2020, klokken 14:22
Sitat fra: automat på lørdag 31. oktober 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Handyman på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:46
Sitat fra: _OE_ på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:38
De fleste som parkerer ute om vinteren har vel mer eller mindre problemer med dører /vinduer .... Hvis en gidder først å feie snø av bilen/skrape litt is av rutene... Så sette igang oppvarming er nok mod3 grei nok.... Har en i tillegg en batteri drevet føner i @trunken@ så er problemene løst.... Men garasje er tingen. Ikke minst for å unngå rustne bremskiver for de som ikke bruker bilen hver dag

#FTS#
Har du et eksempel på batteridrevet føner som leverer skikkelig varm luft i en brukbar periode uten å måtte ha med et stort eksternt batteri? For å være litt grei, la oss si bare 1200W i 5 minutter.
Hint: på 12V blir det 100A og ganske tykke ledninger ;-)

Her er i hvertfall en batteridrevet varmluftspistol. Vet ikke om den tilfredstiller dine krav til ytelse.

https://no.ryobitools.eu/elverktøy/andre-verktøy/varmluftpistoler/r18hg/r18hg-0/
Det var batteridrevet føner som var foreslått, noe jeg er sukker på om finnes.
Varmluftpistoler er en helt annen ting, og høy konsentrert varme kan fort gjøre mer skade enn nytte.
Da kan man nesten like gjerne forsiktig bruke en billig blåselampe ;-)

Intensiteten styres vel ganske greit med avstand til objekter? Eller var det ment som kødd?

_OE_

Ja burde være elementært at jo lengre fra objektet gir lavere temperatur og brederte spredning av luften...Men hvis en ser på videoen så kan nok denne være farlig i hendene enkelte folk... {brent barn skyr ilden }

#FTS#


Handyman

#43
Sitat fra: Vaduz på lørdag 31. oktober 2020, klokken 15:58
Sitat fra: Handyman på lørdag 31. oktober 2020, klokken 14:22
Sitat fra: automat på lørdag 31. oktober 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Handyman på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:46
Sitat fra: _OE_ på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:38
De fleste som parkerer ute om vinteren har vel mer eller mindre problemer med dører /vinduer .... Hvis en gidder først å feie snø av bilen/skrape litt is av rutene... Så sette igang oppvarming er nok mod3 grei nok.... Har en i tillegg en batteri drevet føner i @trunken@ så er problemene løst.... Men garasje er tingen. Ikke minst for å unngå rustne bremskiver for de som ikke bruker bilen hver dag

#FTS#
Har du et eksempel på batteridrevet føner som leverer skikkelig varm luft i en brukbar periode uten å måtte ha med et stort eksternt batteri? For å være litt grei, la oss si bare 1200W i 5 minutter.
Hint: på 12V blir det 100A og ganske tykke ledninger ;-)

Her er i hvertfall en batteridrevet varmluftspistol. Vet ikke om den tilfredstiller dine krav til ytelse.

https://no.ryobitools.eu/elverktøy/andre-verktøy/varmluftpistoler/r18hg/r18hg-0/
Det var batteridrevet føner som var foreslått, noe jeg er sukker på om finnes.
Varmluftpistoler er en helt annen ting, og høy konsentrert varme kan fort gjøre mer skade enn nytte.
Da kan man nesten like gjerne forsiktig bruke en billig blåselampe ;-)
Intensiteten styres vel ganske greit med avstand til objekter? Eller var det ment som kødd?
Det er ikke kødd, og alle som har brukt varmluftpistol vet hvor fort det er å bare gå "litt nærmere".... ups så var gummilista, lakken eller plasten ved håndtaket smeltet. Teori og praksis er ikke alltid det samme.
Med føner skal det mye til før man skader noe.
Hvis det hadde vært enkelt å regulere, kunne man jo like gjerne bruke varmluftpistolen som føner.
Beklager mye off topic her, men det er ikke heldig å bruk sterke varmekilder på kald lakk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

_OE_

Yep topic i denne tråden var jo "At det er mulig å være så klønete... Bruke kost på frontruten... Slå hælene på kanalsiden osv"

#FTS#


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA