Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?

Startet av Amatør, fredag 23. oktober 2020, klokken 19:16

« forrige - neste »

Amatør

Jeg vurderer å kjøpe en Kia e-Niro eller Soul, men så leste jeg dette om ladeutfordringer:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Noen som kan si noe om dette? Jeg har en ny Easee ladestasjon i min garasje i borettslaget og ønsker selvsagt maksimal ladeeffekt. På forhånd takk!

Thomas_so

#1
Hentet min paralellimporterte (Fra Polen) E-niro med 11kW lader i dag.

kjenner ikke til ladestasjonen du har eller oppsett mulighetene dine på den;
men det er som elbilgrossisten sier; bruk enten 1-fas eller 3 fas lading. slå av evnt funksjoner som veksler mellom fase/hastighet.
ikke bytt ladehastighet med bilen tilkoblet.
worst-case for å sikre seg mot feil; bruk en 1-fas type2 kabel, da har man ikke ledningene i kabelen som kan kortslutte.

et nederlansk ladeleverandør har belyst problemet tidligere i sommer;
https://myenergi.com/e-niro/
https://myenergi.info/important-safety-notice-kia-e-niro-new-2020-model--t2043.html

jeg ble selv klar over problemet med ditt innlegg. og jeg tenker det er naturlig å kontakte Kia og Hyundai om problemet da det er felles for ladesystemet, og det virker å være bilens problem, og potensielt laderene til å prøve å omgå en ustandard løsning fra Kia/Hyundai sin side.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

Amatør

Tusen takk for nyttig tilbakemelding! Godt å få det bekreftet fra flere hold at man nok bør unngå å veksle mellom ladefasene når man lader en Kia. Jeg vet ikke ennå om min Easee ladeboks veksler automatisk mellom fasene, i så fall må jeg undersøke hvordan denne funksjonen kan slås av. Ellers tar jeg gjerne imot tips fra dere som har den samme ladeboksen og en Kia.

geear

Ganske åpenbart, men du kan iallfall unngå det ved å bruke en 1-fas ladekabel. Blir da begrenset til 7,2kW, men det duger for de fleste.. høres uansett ut som en feil Kia må gjøre tilbakekalling på, og fikse opp i.

Thomas_so

Sitat fra: Amatør på fredag 23. oktober 2020, klokken 19:16
Jeg har en ny Easee ladestasjon i min garasje i borettslaget og ønsker selvsagt maksimal ladeeffekt.
Er denne laderen koblet sammen med andre i borettslaget, så den er sentralt styrt? isåfall skal disse støtte balansering og fase omkobling.
kanskje en mulighet å ta en prat med Easee og høre hvilke muligheter du har på den.
https://easee-international.com/no/systemlading/
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

Amatør

Ja, ladeboksen er sentralt styrt, så den støtter nok balansering og faseomkobling. Jeg skal ta kontakt med Easee for å høre hvordan (eller om) denne automatikken kan oppheves. Jeg håper det vil være mulig å benytte 3-fase og få ut 11kw (ved 400V) i stedet for 7,2kw. Boksen skal i hvert fall være dimensjonert for dette. Takk til begge for svar! 

Thomas_so

Kontaktet Kia Norge.
De er klar over problemet og jobber med en fiks. blir sannsynligvis en software oppdatering. de kunne ikke si noe om når den var klar.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

Amatør

Da ser det ut til at problemet kan få en løsning. Takk for initiativet! Selv har jeg kontaktet Easee om problemet, venter på svar.

Amatør

Og så kom svaret fra Easee: "På Easee Charge pr. i dag kan du kun låse til 1-fase. Dette vil tilsvare ca. 7KW om laderen har 32A tilgjengelig. Siden Easee Charge er en del av et anlegg med flere ladere, har ikke bruker tilgang til å endre på disse innstillinger. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt igjen med oss om du ønsker å låse til 1-fase, så kan vi ordne det."

Til orientering for alle som har Easee Charge og ønsker trygg lading av Kia og Hyundai. Dette gjelder trolig også for andre tilsvarende ladebokser.

Thomas_so

Jeg fikk og et ytterligere informasjon fra Kia i dag:

de har ikke oversikt over alle typer ladere som har problemet.
De er i dialog med Easee om programvare tilpassning.

Det er blitt idag lansert en software oppdatering fra Kia til demmes biler som skal testes.

fremgang!
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

Amatør


TorT

Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

Mvh TorT

turfsurf

Sitat fra: TorT på torsdag 29. oktober 2020, klokken 01:05
Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

De fleste biler som støtter 11kW på trefas støtter og 7kW. Det vanligste er å latche sammen to eller flere del-ladere.

Det er dog stort sett sånn at man bare får 3,6kW på biler med enfas lading fra en trefas (TN) 11kW lader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TorT

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2020, klokken 06:19
Sitat fra: TorT på torsdag 29. oktober 2020, klokken 01:05
Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

De fleste biler som støtter 11kW på trefas støtter og 7kW. Det vanligste er å latche sammen to eller flere del-ladere.

Det er dog stort sett sånn at man bare får 3,6kW på biler med enfas lading fra en trefas (TN) 11kW lader.

OK. Takk for info.
Så det er kanskje denne latchingen du nevner som lager problemene da?

Mvh TorT

Thomas_so

Sitat fra: TorT på torsdag 29. oktober 2020, klokken 07:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2020, klokken 06:19
Sitat fra: TorT på torsdag 29. oktober 2020, klokken 01:05
Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

De fleste biler som støtter 11kW på trefas støtter og 7kW. Det vanligste er å latche sammen to eller flere del-ladere.

Det er dog stort sett sånn at man bare får 3,6kW på biler med enfas lading fra en trefas (TN) 11kW lader.

OK. Takk for info.
Så det er kanskje denne latchingen du nevner som lager problemene da?

Mvh TorT
Korrekt, når laderen skal bytte mellom 1 og 3 fas, så skal bilen og gjøre noen omkoblinger på sin side. i noen omstendigheter så blir bilen stående med fase L1 og L2 sammenkoblet og det kan da kortslutte utgangen ifra laderen.
under 1-fase lading brukes N og L1 for å gi strøm. Under 3-fase lading brukes N,L1,L2 og L3 .
så ved bruk av en 1-fase kabel er det ikke noen tilkoblinger på L2 som kan kortsluttes med L1.

De 3 Laderene i en 11kW Soul/Kona/Niro er hver på 3.6kW, 2stk brukes på 1-fase(7.4kW), og 3stk brukes under 3-fase.
Alle disse laderene er egentlig 230V/16A, men det koblingen av de som utgjør hvordan den forbruker 400V eller 230V.

for å utnytte en 11kW lader i disse bilene fullt ut, må man ha en 22kW type2 ladekabel. dette er pga ledningene må være dimensjonert for å brukes med 32A lading(1-fas) mens man må ha alle pinnene for å utnytte 3-Fas, men den går bare på 16A(11kW)
Det er en 22kW kabel som leveres med fra BOS i norge.


Det er nå lansert software oppdatering som kia skal teste i disse dager og neste uke. denne informasjonen er på vei ut til forhandlere. når testingen er gjennomført blir det nok enten en tilbakekalling eller utført på service som kampanje.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA