Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: Amatør på Fredag 23. Oktober 2020, klokken 19:16

Tittel: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: AmatørFredag 23. Oktober 2020, klokken 19:16
Jeg vurderer å kjøpe en Kia e-Niro eller Soul, men så leste jeg dette om ladeutfordringer:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Noen som kan si noe om dette? Jeg har en ny Easee ladestasjon i min garasje i borettslaget og ønsker selvsagt maksimal ladeeffekt. På forhånd takk!
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: Thomas_soFredag 23. Oktober 2020, klokken 21:40
Hentet min paralellimporterte (Fra Polen) E-niro med 11kW lader i dag.

kjenner ikke til ladestasjonen du har eller oppsett mulighetene dine på den;
men det er som elbilgrossisten sier; bruk enten 1-fas eller 3 fas lading. slå av evnt funksjoner som veksler mellom fase/hastighet.
ikke bytt ladehastighet med bilen tilkoblet.
worst-case for å sikre seg mot feil; bruk en 1-fas type2 kabel, da har man ikke ledningene i kabelen som kan kortslutte.

et nederlansk ladeleverandør har belyst problemet tidligere i sommer;
https://myenergi.com/e-niro/
https://myenergi.info/important-safety-notice-kia-e-niro-new-2020-model--t2043.html

jeg ble selv klar over problemet med ditt innlegg. og jeg tenker det er naturlig å kontakte Kia og Hyundai om problemet da det er felles for ladesystemet, og det virker å være bilens problem, og potensielt laderene til å prøve å omgå en ustandard løsning fra Kia/Hyundai sin side.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: Amatørſøndag 25. Oktober 2020, klokken 18:11
Tusen takk for nyttig tilbakemelding! Godt å få det bekreftet fra flere hold at man nok bør unngå å veksle mellom ladefasene når man lader en Kia. Jeg vet ikke ennå om min Easee ladeboks veksler automatisk mellom fasene, i så fall må jeg undersøke hvordan denne funksjonen kan slås av. Ellers tar jeg gjerne imot tips fra dere som har den samme ladeboksen og en Kia.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: geearſøndag 25. Oktober 2020, klokken 18:46
Ganske åpenbart, men du kan iallfall unngå det ved å bruke en 1-fas ladekabel. Blir da begrenset til 7,2kW, men det duger for de fleste.. høres uansett ut som en feil Kia må gjøre tilbakekalling på, og fikse opp i.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: Thomas_soſøndag 25. Oktober 2020, klokken 19:24
Jeg har en ny Easee ladestasjon i min garasje i borettslaget og ønsker selvsagt maksimal ladeeffekt.
Er denne laderen koblet sammen med andre i borettslaget, så den er sentralt styrt? isåfall skal disse støtte balansering og fase omkobling.
kanskje en mulighet å ta en prat med Easee og høre hvilke muligheter du har på den.
https://easee-international.com/no/systemlading/
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: Amatørſøndag 25. Oktober 2020, klokken 21:19
Ja, ladeboksen er sentralt styrt, så den støtter nok balansering og faseomkobling. Jeg skal ta kontakt med Easee for å høre hvordan (eller om) denne automatikken kan oppheves. Jeg håper det vil være mulig å benytte 3-fase og få ut 11kw (ved 400V) i stedet for 7,2kw. Boksen skal i hvert fall være dimensjonert for dette. Takk til begge for svar! 
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: Thomas_soMandag 26. Oktober 2020, klokken 19:07
Kontaktet Kia Norge.
De er klar over problemet og jobber med en fiks. blir sannsynligvis en software oppdatering. de kunne ikke si noe om når den var klar.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: AmatørMandag 26. Oktober 2020, klokken 22:40
Da ser det ut til at problemet kan få en løsning. Takk for initiativet! Selv har jeg kontaktet Easee om problemet, venter på svar.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: AmatørTirsdag 27. Oktober 2020, klokken 11:09
Og så kom svaret fra Easee: "På Easee Charge pr. i dag kan du kun låse til 1-fase. Dette vil tilsvare ca. 7KW om laderen har 32A tilgjengelig. Siden Easee Charge er en del av et anlegg med flere ladere, har ikke bruker tilgang til å endre på disse innstillinger. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt igjen med oss om du ønsker å låse til 1-fase, så kan vi ordne det."

Til orientering for alle som har Easee Charge og ønsker trygg lading av Kia og Hyundai. Dette gjelder trolig også for andre tilsvarende ladebokser.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: Thomas_soTirsdag 27. Oktober 2020, klokken 20:41
Jeg fikk og et ytterligere informasjon fra Kia i dag:

de har ikke oversikt over alle typer ladere som har problemet.
De er i dialog med Easee om programvare tilpassning.

Det er blitt idag lansert en software oppdatering fra Kia til demmes biler som skal testes.

fremgang!
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: AmatørOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 00:10
Bra, takk for gode nyheter!
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: TorTTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 01:05
Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

Mvh TorT
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: turfsurfTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 06:19
Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

De fleste biler som støtter 11kW på trefas støtter og 7kW. Det vanligste er å latche sammen to eller flere del-ladere.

Det er dog stort sett sånn at man bare får 3,6kW på biler med enfas lading fra en trefas (TN) 11kW lader.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: TorTTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 07:43
Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

De fleste biler som støtter 11kW på trefas støtter og 7kW. Det vanligste er å latche sammen to eller flere del-ladere.

Det er dog stort sett sånn at man bare får 3,6kW på biler med enfas lading fra en trefas (TN) 11kW lader.

OK. Takk for info.
Så det er kanskje denne latchingen du nevner som lager problemene da?

Mvh TorT
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: Thomas_soTorsdag 29. Oktober 2020, klokken 16:15
Jeg tror ikke at en får 7,2 kW enfase og 11 kW trefase i samme bil.

Hvis en har trefaseladingen får en vel bare 3,6 kW på enfaselading.

De fleste biler som støtter 11kW på trefas støtter og 7kW. Det vanligste er å latche sammen to eller flere del-ladere.

Det er dog stort sett sånn at man bare får 3,6kW på biler med enfas lading fra en trefas (TN) 11kW lader.

OK. Takk for info.
Så det er kanskje denne latchingen du nevner som lager problemene da?

Mvh TorT
Korrekt, når laderen skal bytte mellom 1 og 3 fas, så skal bilen og gjøre noen omkoblinger på sin side. i noen omstendigheter så blir bilen stående med fase L1 og L2 sammenkoblet og det kan da kortslutte utgangen ifra laderen.
under 1-fase lading brukes N og L1 for å gi strøm. Under 3-fase lading brukes N,L1,L2 og L3 .
så ved bruk av en 1-fase kabel er det ikke noen tilkoblinger på L2 som kan kortsluttes med L1.

De 3 Laderene i en 11kW Soul/Kona/Niro er hver på 3.6kW, 2stk brukes på 1-fase(7.4kW), og 3stk brukes under 3-fase.
Alle disse laderene er egentlig 230V/16A, men det koblingen av de som utgjør hvordan den forbruker 400V eller 230V.

for å utnytte en 11kW lader i disse bilene fullt ut, må man ha en 22kW type2 ladekabel. dette er pga ledningene må være dimensjonert for å brukes med 32A lading(1-fas) mens man må ha alle pinnene for å utnytte 3-Fas, men den går bare på 16A(11kW)
Det er en 22kW kabel som leveres med fra BOS i norge.


Det er nå lansert software oppdatering som kia skal teste i disse dager og neste uke. denne informasjonen er på vei ut til forhandlere. når testingen er gjennomført blir det nok enten en tilbakekalling eller utført på service som kampanje.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: keasolſøndag 20. Juni 2021, klokken 11:05
Vekker litt liv i en gammel tråd, ny bruker her med ny elbil(e-niro, 2021 mod)

Har fått med 3 fas 11kw ladekabel av forhandler med bilen, men jeg lurer på om det er noen måte å finne ut om dette problemet er løst, slik at jeg trygt kan lade med 11kw kabelen jeg fikk med uten at det er noe som blir ødelagt?

Har lagt opp til hjemmelader og elektriker kommer og monterer EASEE lader til uka, 3 fas.. Er det slik at jeg nå kan bruke denne ladekabelen? eller er det noen måte å få bilen/laderen til å bare lade 1 fas til jeg har funnet ut om bilen min er oppdatert/fikset med tanke på dette problemet?

Elektrikeren kunne ikke så mye om laderen, annet en å montere den, hvis det var noe trøbbel med 3 fase lading anbefalte han meg å sjekke her med dere.
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: RadialMandag 28. Juni 2021, klokken 19:58
Vekker litt liv i en gammel tråd, ny bruker her med ny elbil(e-niro, 2021 mod)

Har fått med 3 fas 11kw ladekabel av forhandler med bilen, men jeg lurer på om det er noen måte å finne ut om dette problemet er løst, slik at jeg trygt kan lade med 11kw kabelen jeg fikk med uten at det er noe som blir ødelagt?

Har lagt opp til hjemmelader og elektriker kommer og monterer EASEE lader til uka, 3 fas.. Er det slik at jeg nå kan bruke denne ladekabelen? eller er det noen måte å få bilen/laderen til å bare lade 1 fas til jeg har funnet ut om bilen min er oppdatert/fikset med tanke på dette problemet?

Elektrikeren kunne ikke så mye om laderen, annet en å montere den, hvis det var noe trøbbel med 3 fase lading anbefalte han meg å sjekke her med dere.

Klønete elektriker, men man låser bare Easee boksen til 1 fas og da vil ikke noen bil kunne lade med noe annet, hvis ikke du endrer dette.

Endres i appen, eller under konfigurasjonen...som du trolig må gjøre selv, siden elektrikeren ikke kan det 😄
Det er grei skuring, men du skal ha jobbet litt med trådløse nettverk og vite størrelse på kurs og hovedsikring
Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: _OE_Mandag 28. Juni 2021, klokken 22:32
Har du IT nett hjemme er vel enkleste måten å løse problemet med å kjøpe en 1 fas kabel som henger fast på Ladeboxen så har du 3fas kabelen i bilen når du lader på 400V stolper når du er hjemmefra

#FTS#

Tittel: Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
Skrevet av: keasolTorsdag 08. Juli 2021, klokken 21:21
Snakket med Kia og fikk beskjed om at det ikke var noen tilbaketrekking/beskjed om dårlig software så skulle visst bare lade på med 3 faser hvis jeg ønsket det