Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

lurius

Samme her, ikke så aktuelt  å finne 750 tusen før jul - for å få en 9 år gammel design 😜 da blir det å avskrive s, og vente på y
2014 mod s P85 (solgt)
2015 mod s P85D (solgt)
2019 mod 3 SR+ (Solgt)
2021 mod Y (solgt)
2021 mod 3 SR+
2021 mod 3 SR +
I bestilling mod S !!

OleJA

Sitat fra: offpist på mandag 07. desember 2020, klokken 16:56
Fikk sms nå om levering på Lillestrøm i desember, men det vil jeg jo ikke.. ;)
Hva hadde du som estimert leveringstidspunkt når du bestilte? Har selv en estimert utlevering i mars, og er litt spent på om de vil forsøke å levere meg en 'gammel bil i desember.

offpist

Jeg bestilte 24. Okt, da var det allerede estimering i mars som sto på hjemmesiden.
Og selvfølgelig før prisøkningen.

Får prøve meg på å forklare det ikke passer i desember hvis de kommer så langt å bekrefte dato. Tviler på de kansellerer bestillingen av den grunn.

Strengt tatt ikke verdens undergang for min del vi har allerede 2 stk S85. Bare tanken av å få en tidlig Palladium utgave til lav pris som fristet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

OleJA

Sitat fra: offpist på mandag 07. desember 2020, klokken 17:22
Jeg bestilte 24. Okt, da var det allerede estimering i mars som sto på hjemmesiden.
Og selvfølgelig før prisøkningen.

Får prøve meg på å forklare det ikke passer i desember hvis de kommer så langt å bekrefte dato. Tviler på de kansellerer bestillingen av den grunn.

Strengt tatt ikke verdens undergang for min del vi har allerede 2 stk S85. Bare tanken av å få en tidlig Palladium utgave til lav pris som fristet.
Bestilte selv 30.oktober, også til gammel pris. Kommer nok til å insistere på at Tesla holder seg til mars utlevering dersom de forsøker å levere meg en bil nå i desember.

offpist

#49
Ser ut som det er bare en standard melding som har gått ut til mer eller mindre alle som venter på bil, også Model 3. Jeg har ikke fått VIN, sjekket i kildekoden.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

JorEl

Sitat fra: OleJA på mandag 07. desember 2020, klokken 17:32
Sitat fra: offpist på mandag 07. desember 2020, klokken 17:22
Jeg bestilte 24. Okt, da var det allerede estimering i mars som sto på hjemmesiden.
Og selvfølgelig før prisøkningen.

Får prøve meg på å forklare det ikke passer i desember hvis de kommer så langt å bekrefte dato. Tviler på de kansellerer bestillingen av den grunn.

Strengt tatt ikke verdens undergang for min del vi har allerede 2 stk S85. Bare tanken av å få en tidlig Palladium utgave til lav pris som fristet.
Bestilte selv 30.oktober, også til gammel pris. Kommer nok til å insistere på at Tesla holder seg til mars utlevering dersom de forsøker å levere meg en bil nå i desember.
Dere har vært smarte og heldige! Ser på dette som en gave fra Tesla, til kunder som har troen på Tesla.
Gratulerer.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

lurius

#51
Ser det er 8-12 uker levering i Canada og Mexico nå- er nok kanskje noe på gang😀
2014 mod s P85 (solgt)
2015 mod s P85D (solgt)
2019 mod 3 SR+ (Solgt)
2021 mod Y (solgt)
2021 mod 3 SR+
2021 mod 3 SR +
I bestilling mod S !!

daktari

For noen år siden var oktober bestilling også synonymt med mars-levering, bare for å være mentalt forberedt på 0 endringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandvika

Sitat fra: JorEl på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:15
Dere har vært smarte og heldige! Ser på dette som en gave fra Tesla, til kunder som har troen på Tesla.
Gratulerer.
Hvorfor tror du ikke disse bilene blir stående pent innpakket i plast på Hurumlandet 3 mnd?

JorEl

#54
Sitat fra: Sandvika på onsdag 09. desember 2020, klokken 22:51
Sitat fra: JorEl på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:15
Dere har vært smarte og heldige! Ser på dette som en gave fra Tesla, til kunder som har troen på Tesla.
Gratulerer.
Hvorfor tror du ikke disse bilene blir stående pent innpakket i plast på Hurumlandet 3 mnd?
Min tankegang er at Tesla gir kunder som bestiller på et ugunstig tidspunkt, en god avtale. ModelS har ikke solgt nevneverdig godt i år, siden TM3 har rullet inn + mange venter på Y. TM3-inventory har sågar fått med seg en finansieringspakke. Når kundene så bestiller modelS før prisen går opp med ca50k, selv om de må vente til mars-måned, så vil disse få en bil som er 50k rimeligere + de oppgraderinger som måtte komme.

Når det gjelder spm om innpakket i plast i 3mnd, så vil jeg si, om dette stemmer, at disse bilene vil bli solgt som inventory/lagerbiler. Fremdeles en god pris, men kun eksisterende tech, altså uten eventuelle oppgraderinger.

Hadde disse inventorybilene kommet med en finansieringspakke(god rente) så hadde jeg kjøpt. Så håpet mitt er at du har rett om at disse bilene må vente i flere måneder, slik at Tesla må finne på noe konstruktivt for å kvitte seg med disse. Det Tesla har gjort er å sette opp prisen på ny bestilling med 50k, slik at prisen på inventory "ser bedre ut" ifht en nybestilling. For oss som følger med i timen vil jo ikke dette imponere, men for uinnvidde, kan dette være nok.
Edit; Det beste/verste av alt, er at Tesla kan sette ned prisen igjen når vi nærmer oss mars2021.. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Sitat fra: JorEl på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:54
Edit; Det beste/verste av alt, er at Tesla kan sette ned prisen igjen når vi nærmer oss mars2021.. :)
Det har de da gjort allerede. Du kan kjøpe en ny, rød, inventory LR S for 735k eller en blå Performance med 21' til 906'. Riktignok ikke «plus», men allikevel. Bare å slå til.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

#56
De bilene uten pluss, er vel "en generasjon eldre", men likevel bedre enn min S75D2018. Men jeg fikk en god renteavtale som jeg ikke tar meg råd til å gå ut av. Jeg kjøper alt som er bedre enn min, les: SogX, men jeg skal ha renteavtale! Hadde kjøpt TM3 inventory, men får ikke lov av kona, som elsker S, og elsker dørene til X enda mer :P ::)
Prisene på SogX inventory er gode, men billigst er å beholde min, eh vår, S. Nå har jeg i grunnen god tid, siden S-bestilling er opp 50k, og jeg kan vente å se hva som kommer i mars. Jeg tror Tesla oppgraderer Sen, men at de gjør det i flere omganger, slik at ingen kunder går glipp av mye. Syns Tesla er de som er mest opptatt av en fair pris til kundene :+1:
Edit: Jeg har også et FSD-problem/utfordring...nå kommer det jo en FSDbeta, men jeg tar meg ikke råd til FSD på en ny bil. Nå kan jeg vente litt for å se hva det blir til med FSD. Men ny Tesla blir det nok, for ingenting annet frister. Ny bil som går lenger og raskere frister, men Tesla vil alltid være der med noe bedre. Så å kjøre rundt i en 2år gammel S, takler jeg i hvert fall i et par år til :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sandvika

Sitat fra: JorEl på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:54
Min tankegang er at Tesla gir kunder som bestiller på et ugunstig tidspunkt, en god avtale. ModelS har ikke solgt nevneverdig godt i år, siden TM3 har rullet inn + mange venter på Y. TM3-inventory har sågar fått med seg en finansieringspakke. Når kundene så bestiller modelS før prisen går opp med ca50k, selv om de må vente til mars-måned, så vil disse få en bil som er 50k rimeligere + de oppgraderinger som måtte komme.

Når det gjelder spm om innpakket i plast i 3mnd, så vil jeg si, om dette stemmer, at disse bilene vil bli solgt som inventory/lagerbiler. Fremdeles en god pris, men kun eksisterende tech, altså uten eventuelle oppgraderinger.

Hadde disse inventorybilene kommet med en finansieringspakke(god rente) så hadde jeg kjøpt. Så håpet mitt er at du har rett om at disse bilene må vente i flere måneder, slik at Tesla må finne på noe konstruktivt for å kvitte seg med disse. Det Tesla har gjort er å sette opp prisen på ny bestilling med 50k, slik at prisen på inventory "ser bedre ut" ifht en nybestilling. For oss som følger med i timen vil jo ikke dette imponere, men for uinnvidde, kan dette være nok.
Edit; Det beste/verste av alt, er at Tesla kan sette ned prisen igjen når vi nærmer oss mars2021.. :)

Altså nå har jo Tesla satt opp prisen på bilene som leveres etter skiftet så de som bestilte på "ugunstig" tidspunkt har jo fått en lavere pris.

Med innpakket i plast så mener jeg at om folk nekter å ta ut bilen nå, men insisterer på vente til Mars, så er det akkurat samme bilen de får, men at den blir lagret.

Prisøkningen er nok gjort med to hensikter,
a) Forhindre at (for mange av) de som har bestilt bil til gammel pris lar være å ta ut bilen.

b) Redusere etterspørselen i en periode mens man omstiller og kjører opp produksjonen.

Inntill de faktisk markedsfører dette som en ny bil er det altså ingen grunn til at alle som bestiller etter prisøkningen vil få nytt design heller.

Eneste som er sikkert er at det blir "salg" på gammelt design før neste sommer når de må kvitte seg med eksisterende og nytt inventory fra avbestillinger.




JorEl

Sandvika; Med innpakket i plast så mener jeg at om folk nekter å ta ut bilen nå, men insisterer på vente til Mars, så er det akkurat samme bilen de får, men at den blir lagret.

Om bilene allerede er laget, så må vel disse gå som inventory/lager? Når man bestilte sto det vel levering i mars...da hadde i hvert fall jeg som kjøper, tenkt at bilen var produsert rett rund mars. Hadde Tesla da kommet med en 5-6mnd gammel bil, som har stått i Norge. Da hadde jeg blitt rasende, for at jeg måtte vente på ingenting, eller verre at min nye bil skulle bli eldre. Jeg hadde kalt Tesla for optimister og bestilt en ny Tesla!
Tror aldri Tesla prøver seg på dette senarioet. De selger ut alt de har av produksjon som inventory, og de som bestiller/konfigurerer NY bil, vil få en ny bil, med eventuelle oppgraderinger. Som koster 50k mer.
Derfor er min påstand at de som var tøffe nok til å bestille når ingen andre gjorde det, vil få den beste pakken. Fet bil med oppgraderinger, levert ca 1.mars, og 50k billigere. 100% rett, rett og slett :)
(Dette er bare hva jeg tror og forventer. Tesla gjør som de vil)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#59
Sandvika;
Prisøkningen er nok gjort med to hensikter,
a) Forhindre at (for mange av) de som har bestilt bil til gammel pris lar være å ta ut bilen.

b) Redusere etterspørselen i en periode mens man omstiller og kjører opp produksjonen.

Først vil jeg bare si, at du kan ha 100% rett ;)
Men;
a) Jeg snakker kun om de som har bestilt NY bil, med påminnelse fra Tesla om at levering ikke skjer før mars.
b) Man kan vel også si at årets salgstall, er en lang omstillig til man er klar for produksjon med nye oppgraderinger/valg/duppeditter/oppsjoner. Tesla har hatt nok med TM3 og modelY + nye fabrikker.
Edit; At Tesla har hatt nok å gjøre siste år, underbygger kanskje at Tesla tar modelS oppgraderinger litt etter litt. Bedre eller flere batterier, nye lykter, ny data og skjerm, andre nye ting i interiøret, bedre radar, flere kameraer, lidar-tør de vel ikke, siden Musk har gått så hardt ut mot dette. Men blir de billigere og bedre, hvorfor ikke..En ting er sikkert, Tesla stopper ikke med inovasjon, og ikke mange klarer tempoet eller oppfinsomheten. Her tror jeg Tesla sitt inntog i Kina, med mange copycats, fører til enda hurtigere og bedre innovasjon. No time to loose.. Tiden vil vise de vise :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA