Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Contango på fredag 29. januar 2021, klokken 10:36
Jeg betaler ikke Porsche priser for slike løsninger/filosofier.
Stakkars Porsche da :o Hvem vil nå betale Porsche-priser, for en Porsche? Nå når man kan få en Plaid?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OleJA

Sitat fra: ELTesla på fredag 29. januar 2021, klokken 10:55
Ser at Tesla Account er utilgjengelig nå. Ingen andre som får opp heller?
Kommer meg inn, men fikk en feilmelding/krasj når jeg logget meg ut.

daktari

Sitat fra: JorEl på fredag 29. januar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Contango på fredag 29. januar 2021, klokken 10:36
Jeg betaler ikke Porsche priser for slike løsninger/filosofier.
Stakkars Porsche da :o Hvem vil nå betale Porsche-priser, for en Porsche? Nå når man kan få en Plaid?
Taycan er helt superdigg å kjøre, en blanding av komfort og sportslighet ingen andre tilbyr. Det går på raffinement i hjulopphenget; alle detaljene i bushings, demperoppsett, seter etc.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Barman

Sitat fra: offpist på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:25
Er det noen med eksisterende bestilling som har forsøkt å ringe inn og spørre hva som vil skje?
Jeg har is i magen, men interessant å høre hva andre har fått for tilbakemelding.

Det gjorde jeg!

Tilbakemeldingen var at det skal komme inn nok Raven til å dekke ordrebacklog for de som ikke ønsker å endre ordren til ny bil. Fortsatt levering Q1 for de, september for den nye.

Spurte også om det betyr at det er uaktuelt med ny bil til gammel pris. Svaret var "ja".

Dette gjaldt da min bestilling av X, men er vel gode sjanser for at det også gjelder S.

daktari

Jeg er enig med dem over; en FSD-taxi bør jo være super-komfortabel, store, myke seter, rolig og trygg transport som på first class på Lufthansa.

Men Plaid er jo supersportsbil. Da skal du ha beinhard fjæring, ingen lydisolering for å spare vekt, stive og trange seter med masse sidestøtte. Du vil ikke  ha dette i FSD, blir som å sitte baki Hercules på vei til syden.

FSD vs Plaid Dette er to ytterpunkter i skalaen.
Mine I-Pace videoer

daktari

Jeg er nysgjerrig på en ny X, men lys og blinklyspinne og manglende girshift er potensielt showstopper. Samt prisen...

Jeg er spesielt bekymret for mangle viskerpinne. For oss som kjører på motorvei i regnvær så hender det at automatikken ikke responderer raskt nok når man kjører forbi en lastebil.

Det jeg har på E-tron som jeg savner på Tesla er et frontkamera som viser foran bilen i blindsonen, sideradar på hjørnene som varsler om kryssende trafikk når man kjører ut eller rygger, og et top view 360-kamera. De nye sideview-kameraet til Tesla er ikke like bra som en ekte 360.
Mine I-Pace videoer

daktari

Det er noen store positive nyheter. Jeg synes interiøret virker mer romslig.

aktiv støydempning virker meget interessant. Er det et billig løsning på et dyrt problem, dvs. mye testing, mye isolasjon, tyngre bil og glass osv som man ikke trenger? Håper ikke det blir en sovepute og at de justerer understell for ytterligere komfortabel kjøring.

De beholdt IC, noe som er positivt. 17"skjermen kan vinkles mot fører. På 3ern er det et problem at den er flat, den ytre høyre delen blir unaturlig langt vekk.

Fikset de sårbare men kule håndtakene til S. Får den også selvlukkende dør?

Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:22
Taycan er helt superdigg å kjøre, en blanding av komfort og sportslighet ingen andre tilbyr. Det går på raffinement i hjulopphenget; alle detaljene i bushings, demperoppsett, seter etc.
Enig her. Porsche handler ikke bare om ytelse. De har mange kvaliteter som går utenpå Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Regner med at "Aktive støydemping" er elektronisk hvor veistøy filtreres ved hjelp av mikrofoner. Bose har bl. a. laget dette, og brukes også i noen flytyper.

Aktiv støykontroll (ANC), også kjent som støyreduksjon, eller aktiv støyreduksjon (ANR), er en metode for å redusere uønsket lyd ved å legge til en andre lyd spesielt designet for å avbryte den første.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. januar 2021, klokken 11:44
Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:22
Enig her. Porsche handler ikke bare om ytelse. De har mange kvaliteter som går utenpå Tesla.
Ikke uenig. Jeg har aldri vært i en Porsche, heller. Eller en Plaid. Men når folk kjøpte en sportsbil før, var sikkert 0-100, veldig viktig. Rekkevidden tenkte man jo ikke på, det var vel forbruk pr mil, kanskje. Nå blir det mil pr mill :D
Retorisk spørsmål...hvor kort kjører en Porsche vs en Tesla Plaid?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på fredag 29. januar 2021, klokken 08:57

Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. januar 2021, klokken 08:26
I god Forum stil er det nå viktig at alle negative tanker deles før man for se bilen.
Ønsker du deg et forum som skal være ukritisk til alt som har med Tesla å gjøre? Hvor all diskusjon skal dreie seg om det positive, og alt negativt skal sensureres bort? I denne tråden er det faktisk kommet fram mye bra omtale, men det går kanskje hus forbi? Nå kommer Tesla med en oppdatert versjon av S, og da må det være en almen rett å kunne diskutere både det man anser som bra eller dårlig. Spekulasjoner må være tillatt. Jeezzz....
Da må du lese en gang til hva jeg skrev.
Det jeg er lei av er alle som dømmer saker og ting nord og ned lenge før de har fått prøve. Det er en typisk Forum ting.
Husker veldig godt når Opel Ampera-E skulle lanseres. 6 mnd før første levering kom det rapporter om at setene var litt for harde for noen rumper. En avbestilte bilen pga det. Superdum handling som neppe hadde kommet uten alle som dømmer før de har prøvd. Alle som ville kunne flippe bilen og tjene 100.000 kroner første måneder etter levering. Så jeg tenker vedkommende gremmer seg ennå.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:31
Jeg er spesielt bekymret for mangle viskerpinne.
Det er jo knapp på rattet. Går du ut fra at denne er ubrukbar?

Jeg tenker at flytte tommel er like raskt som å flytte hånda for å betjene en hendel.

Personlig synes jeg fjerning av girskifter er mer betenkelig. Automatikk på dette høres utilstrekkelig ut. Skjerm manøvrering av girskift er klart dårligere enn dedikert spak.

cstromme

Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. januar 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Motorwatt på fredag 29. januar 2021, klokken 08:57

Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. januar 2021, klokken 08:26
I god Forum stil er det nå viktig at alle negative tanker deles før man for se bilen.
Ønsker du deg et forum som skal være ukritisk til alt som har med Tesla å gjøre? Hvor all diskusjon skal dreie seg om det positive, og alt negativt skal sensureres bort? I denne tråden er det faktisk kommet fram mye bra omtale, men det går kanskje hus forbi? Nå kommer Tesla med en oppdatert versjon av S, og da må det være en almen rett å kunne diskutere både det man anser som bra eller dårlig. Spekulasjoner må være tillatt. Jeezzz....
Da må du lese en gang til hva jeg skrev.
Det jeg er lei av er alle som dømmer saker og ting nord og ned lenge før de har fått prøve. Det er en typisk Forum ting.
Husker veldig godt når Opel Ampera-E skulle lanseres. 6 mnd før første levering kom det rapporter om at setene var litt for harde for noen rumper. En avbestilte bilen pga det. Superdum handling som neppe hadde kommet uten alle som dømmer før de har prøvd. Alle som ville kunne flippe bilen og tjene 100.000 kroner første måneder etter levering. Så jeg tenker vedkommende gremmer seg ennå.

Dette er vel mer en "folk flest" ting enn en "forum ting". Folk er naturlig skeptisk til endringer, og særlig når eventuelle gevinster ikke nødvendigvis er 100% synlig eller åpenbar i forkant.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Amoss

Husker veldig godt når Opel Ampera-E skulle lanseres. 6 mnd før første levering kom det rapporter om at setene var litt for harde for noen rumper.

Mer enn 6 måneder før bilens første levering ble bilen vist frem på Youngstorget i Oslo, og mange fikk prøvesittet bilen da - undertegnede inklusive. Det var *mange* klager på setene etter dette. De fleste klaget på at setene var for smale og at de ble sittende på sidestøttene. Det jeg selv reagerte på var den totale mangelen på korsryggstøtte. Med en dårlig rygg fra før av ble det helt uaktuelt for meg med den bilen etter det. Og nei, hadde ikke bestilt før dette, men hadde det til vurdering.

Når jeg kjøper bil så er det for å HA en bil. Gambling med "flipping" av biler man ikke vil ha selv overlater jeg til mer griske personer enn meg.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på fredag 29. januar 2021, klokken 14:06
Husker veldig godt når Opel Ampera-E skulle lanseres. 6 mnd før første levering kom det rapporter om at setene var litt for harde for noen rumper.

Mer enn 6 måneder før bilens første levering ble bilen vist frem på Youngstorget i Oslo, og mange fikk prøvesittet bilen da - undertegnede inklusive. Det var *mange* klager på setene etter dette. De fleste klaget på at setene var for smale og at de ble sittende på sidestøttene. Det jeg selv reagerte på var den totale mangelen på korsryggstøtte. Med en dårlig rygg fra før av ble det helt uaktuelt for meg med den bilen etter det. Og nei, hadde ikke bestilt før dette, men hadde det til vurdering.

Når jeg kjøper bil så er det for å HA en bil. Gambling med "flipping" av biler man ikke vil ha selv overlater jeg til mer griske personer enn meg.
Må få lov å kommentere dette.

Jeg var på Youngstorget og prøvde Ampera-E jeg også. Tror faktisk vi hilste på hverandre også Amoss

Jeg kjøpte bilen og hadde den i to år og kjørte nesten 40 k km med den.

Det var sånn at det var en god del som klagde på setene. Personlig så hadde jeg ingen problemer med dem. Viser at ting oppleves individuelt. Det som irriterte og plaget meg langt mer var at en måtte koble til telefon med ledning for å få navigasjon , det var mange andre fornøyd med

Så poenget med å sjekke ut selv er ikke dumt

Forøvrig solgte jeg bilen etter to års bruk for akkurat det samme som jeg kjøpte den for

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA