Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 29. januar 2021, klokken 08:11
På grunn av forsinkelsene med X, på nesten to år (?), så ble det til at X kom ca. fire år etter S, og at S dermed fikk facelift omtrent når X kom (et halvt år etter?), derfor har de vært helt ute av sync. Enten måtte nå S få en andre facelift, eller så måtte dagens X avgått med døden uten å få en facelift.
S kom vel i 2012, X i 2015. Så fikk S en facelift i 2016. Sånn sett er det jo X som har gått lengst uforandret av de to, og burde fått en facelift før S.

Nå er det jo ingen ting som sier at Tesla kommer til å gjøre store eksteriøre forandringer på noen av disse bilene, mye tyder på at de legger seg på en Porsche linje med kun mindre forandringer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: emmern på torsdag 28. januar 2021, klokken 23:58
Sitat fra: dundun på torsdag 28. januar 2021, klokken 19:31
Jeg har kjørt en del biler uten rattstilker, og man blir vant til det utrolig fort. Eneste litt rare er at blinklyset blir kontekstavhengig, så man bør starte blinkingen før man starter svingingen. Men det bør man jo uansett.

https://twitter.com/elonmusk/status/1354680585139187713

Nei takk. Skal den liksom gjette akkurat når jeg skal rygge på en trang parkeringsplass? Eller når jeg må backe litt for å vike for en bil på en trang vei?
I god Forum stil er det nå viktig at alle negative tanker deles før man for se bilen.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

1000kwh

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. januar 2021, klokken 08:23
Sitat fra: geear på fredag 29. januar 2021, klokken 08:11
På grunn av forsinkelsene med X, på nesten to år (?), så ble det til at X kom ca. fire år etter S, og at S dermed fikk facelift omtrent når X kom (et halvt år etter?), derfor har de vært helt ute av sync. Enten måtte nå S få en andre facelift, eller så måtte dagens X avgått med døden uten å få en facelift.
S kom vel i 2012, X i 2015. Så fikk S en facelift i 2016. Sånn sett er det jo X som har gått lengst uforandret av de to, og burde fått en facelift før S.

Nå er det jo ingen ting som sier at Tesla kommer til å gjøre store eksteriøre forandringer på noen av disse bilene, mye tyder på at de legger seg på en Porsche linje med kun mindre forandringer.
Synes det er like greit. S er fortsatt en vakker bil 10 år etter debut.

Er mye av det samme Apple gjør. Det er ikke mye krumspring og rariteter med hverken hardware eller software, noe som er forutsigbart for kundene og som kan gi stadig forbedringer.

Klykken

Taktisk dette.
Var litt skuffet da jeg så Plaid-utgaven av S først, da spesielt eksteriørt, men har etter hvert lagt merke til de små detaljene som er endret i fronten og er egentlig glad for at de ikke gjorde store krumspring her. Bilen er såpass vellykket i designet at en radikal endring like gjerne kunne blitt bare dritt.

De har fjernet/flyttet kondenserne i front, som var temmelig utsatt for dritt som ble virvlet opp mens man kjørte. Både kondenserne og viften var utsatt for hard påkjenning, så er en fin utgiftspost som har forsvunnet der. Fronten har med det blitt mer strømlinjeformet og agressiv. Ser også ut som at bakenden er litt bredere. Lover godt! :)

Innvendig var jeg også skuffet, mest pga rattet og fravær av hendler/knapper. Men nå når jeg så den med vanlig ratt ble det bare teit og kjedelig. Ellers spent på hvordan bilen skal klare å gjette kjøreretning i vinterhalvåret, for på vår S er alle sensorer dekt med snø og is, med "parking assistant disabled" som resultat i skjermen bak rattet. Bilen aner med andre ord ikke hvor hindringene er.

Var av samme oppfatning med Cybertruck - teit og stygg i starten, men etter en dag eller to med "modning" er alt annet teit og kjedelig. Bra de tenker "ut av boksen"!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

emmern

Sitat fra: Hanhijnn på fredag 29. januar 2021, klokken 08:10
Blir sikkert mulig å overstyre det, tror du ikke?

Ja jeg skulle redigere innlegget og skrive det men forumet er ødelagt / buggy
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. januar 2021, klokken 08:26
I god Forum stil er det nå viktig at alle negative tanker deles før man for se bilen.
Ønsker du deg et forum som skal være ukritisk til alt som har med Tesla å gjøre? Hvor all diskusjon skal dreie seg om det positive, og alt negativt skal sensureres bort? I denne tråden er det faktisk kommet fram mye bra omtale, men det går kanskje hus forbi? Nå kommer Tesla med en oppdatert versjon av S, og da må det være en almen rett å kunne diskutere både det man anser som bra eller dårlig. Spekulasjoner må være tillatt. Jeezzz....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Obs må ikke stille spørsmål ved O store leders gudegitte idéer og gjennomføringen i produktene han selger oss...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jlan

Sitat fra: Klykken på fredag 29. januar 2021, klokken 08:33
De har fjernet/flyttet kondenserne i front.
Hvis varmepumpeopplegget blir ihht Teslas patent US20190070924A1, så blir det mest sannsynlig kun innvendig LCC (liquid cooled condenser-224), og vanlig radiator i fronten (236). Patentet har forresten med noen små 12V varmeelement (232), som ser ut til å være utelatt (og savnet) i 3/Y.
https://patentimages.storage.googleapis.com/a7/2f/b2/35e48e05b0d534/US20190070924A1-20190307-D00032.png
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sandvika

Sitat fra: Motorwatt på fredag 29. januar 2021, klokken 08:57

Ønsker du deg et forum som skal være ukritisk til alt som har med Tesla å gjøre? Hvor all diskusjon skal dreie seg om det positive, og alt negativt skal sensureres bort? I denne tråden er det faktisk kommet fram mye bra omtale, men det går kanskje hus forbi? Nå kommer Tesla med en oppdatert versjon av S, og da må det være en almen rett å kunne diskutere både det man anser som bra eller dårlig. Spekulasjoner må være tillatt. Jeezzz....
Det kan være at Tesla har løst dette på en elegant måte som ikke fremkommer i de stikkordene som vi har fått severt så langt. Og det kan være akkurat det DagfinnN mente i sin korte kommentar... Kanskje det er du tillegger både Tesla og DagfinnN verste mening og ikke lar tvilen komme noen tilgode?  :)

geear

Skal vi alltid vente på fasit og fakta blir det lite diskusjoner. De fleste som kommenterer i denne tråden er Tesla-eiere, så vi har sånn sett en del erfaringsgrunnlag med Tesla sine smarte og automagiske løsninger å basere oss på, og de er dessverre fulle av mangler. Og jada, jeg forstår hvorfor de er slik, hva som skal til og så videre, og derfor er jeg også skeptisk til noe så enkelt som å fjerne girhendelen. Jeg har for eksempel "smarthus", og selv om det egentlig skal være overflødig om det er ekte smart, så valgte jeg allikevel allerede fra starten å også installere lysbrytere (med dimmefunksjon) i alle rom, fordi WAFen hadde truffet All Time Low uten.

Jeg ser for meg at automagisk retningsbestemmelse kan fungere godt for 80-90% av X og S på verdensbasis, men for mange nordmenn vinterstid er jeg redd det kan bli en irritasjon å måtte bruke skjermen. For eksempel når en skal kjøre seg fri med å veksle mellom R og D. Har også reddet både bil og forsikringsselskap et par ganger ved å klare å vippe bilen over i N i ukontrollert sakte seilas på speilis, og det kan bli spennende å få til på millisekunder på en skjerm. Kan også si at jeg som regel veksler til D eller R mens bilen fortsatt er på vei i motsatt retning enten når jeg skal parkere eller kjøre fra et sted. Har ikke tålmodighet til den ekstremt trege autoparkeringen heller, så blir overrasket om ikke dette blir tilsvarende irritasjon. Har en følelse av at vi som bruker bilene i ytterkant av skalaen vil få en tålmodighetsprøve.

Bremselogikken var også for lur for meg en gang, jeg måtte stoppe midt i en bakke med glasert snøføre, full av biler som ikke kom videre, bilen stod fint også når jeg slapp bremsepedalen og på vei ut av bilen for å hekte en annen bil på kroken, så slapp Teslaen opp bremsene eller motorene eller hva det nå var den gjorde, og stod kun på P-bremsen på bakhjulene, og begynte å skli bakover. Og igjen, jeg forstår oppførsel og konsekvens, men der og da tenkte jeg ikke på det, siden bilen stod der den skulle selv da jeg slapp bremsene.

Sitat fra: Klykken på fredag 29. januar 2021, klokken 08:33
Ellers spent på hvordan bilen skal klare å gjette kjøreretning i vinterhalvåret, for på vår S er alle sensorer dekt med snø og is, med "parking assistant disabled" som resultat i skjermen bak rattet.
Da må du nok override den med å velge kjøreretning på skjermen...

Contango

Hva er logikken i å tute alle ører fulle om at selvkjøring er like rundt hjørnet og så presentere en bil med under 2 sek fra null til hundre? En bil som tilsynelatende har en ergonomi hvor målet er at føreren skal unntas så mye som mulig av oppgavene?  Verdens raskeste biler som skal kjøre seg selv er en helt uforståelig kombinasjon som bla skaper den underlige rattløsningen. Jeg har ikke all informasjon, og muligens er løsningen genial i 250 km/t - men hvorfor prater de da om at bilen kan forstå at den skal rygge når parkert mot en vegg? Hva er relevansen i det? Med en slik bil vil jeg jo heller ha en Porsche filosofi med fokuset på kjøreopplevelse enn å bli formyndet av en teknologi som ikke en gang er moden. Selskapet er i ferd med å bli helt schizofrent.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

JorEl

Interiøret er helt klart forenklet og forbedret. Forbedret siden alle "datamaskin-deler" blir nye. Her kan Tesla legge til mye SW i ettertid. Her kan de finne på mange oppgraderinger etter som tiden går. Kort og godt, noe å jobbe med fremover.
Liker forenklingen av interiøret, at det ligner på TM3 og Y. Nå kan ting lettere "masse-produseres" og vi kan som kunder håpe på mer for pengene, etter som alt får satt seg.
Setene ser gode ut, men det er jo ofte individuelt.
Lyden i bilen håper jeg er bedre. Ser sånn ut på specs, men her er det ørene som bestemmer ;) 

Rattet/Yoken/Joke`n ser kult ut, og viss Tesla går for dette, så har jeg ingen problemer det. Men da forutsetter jeg jo at amerikanerne har kjørt med vanlig ratt før, og synes denne løsningen er like god eller bedre. Blir sikker "blink-lys-knapper" på rattet, også kult.
Dette med at Teslaen skal gjette hvor vi skal kjøre, MÅ jo kunne avbrytes på en enkel, solid måte.
Når jeg tenker på alt vi har "overlevd" mtp nye sprell med AP, så er jeg ikke redd for noe ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Contango

JorEl, M3 er ikke vellykket ergonomisk. Jeg kjenner ikke mange som virkelig foretrekker en skjerm som skal gi all informasjon og styre alt - bla en håpløs vindusviskerkontroll. Vi lever med det fordi bilen har andre kvaliteter. Jeg betaler ikke Porsche priser for slike løsninger/filosofier.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

JorEl

Sitat fra: Contango på fredag 29. januar 2021, klokken 10:36
JorEl, M3 er ikke vellykket ergonomisk. Jeg kjenner ikke mange som virkelig foretrekker en skjerm som skal gi all informasjon og styre alt - bla en håpløs vindusviskerkontroll. Vi lever med det fordi bilen har andre kvaliteter. Jeg betaler ikke Porsche priser for slike løsninger.
Jeg er enig med deg ang 1 skjerm. TM3 er også billiger, så det må jo slå ut på en eller annen måte.
Skal ting være "automatisert" så må det virke. Synes ikke vindusvisk-løsningen har vært god i Sèn heller.
Etter hva vi har sett med TM3 og Y, så var det jo ikke en overraskelse ang interiør, kun rattet synes jeg. Rattet blir vel fremdeles rundt her i Norge. Litt for mange regler her.. :)
Edit; er vi blitt blaserte mtp fart, kjørelengde, aksellerasjon, osv?...her får jo kundene i pose og sekk. Alt i alt er jeg fornøyd, jeg har allerede en god Tesla, og gleder meg til å se og prøve bilen. Kanskje jeg tom får/tar meg råd en ny modelS. Det blir lenge til jeg kjøper en tregere bil!
Edit;2 (beklager editene, men tar meg til rette når jeg er på siste posten i tråden..) Nå kan vi følge med litt fremover og bli overrasket av finesser som vi ikke kan se på bildene. Tror Tesla fremdeles har noen kort opp i erme.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

ELTesla

Ser at Tesla Account er utilgjengelig nå. Ingen andre som får opp heller?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA