Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. januar 2021, klokken 23:05
Mulig heller ikke prisen blir så mye høyere enn dagens TMS. De som allerede har bestilt, og venter på bil, har vel allerede en garantert pris? Og hva er egentlig så veldig mye dyrere i produksjonskost på en Plaid?
Ser for meg at Tesla vil gjøre SogX til biler som kan produseres enklere og mer effektivt, slikt som med TM3 og Y. Om man kun hadde hatt Plaid, så kunne Tesla fremdeles differensiert med forskjellige opsjoner, som batteri, antall seter, farger osv.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Øyvind.h

At salget av S og X har stupt er vel bare å forvente mtp den kraftige prisøkningen og bortfall av billig-versjonen. I tillegg er det på tide med et løft av plattform og interiør/eksteriør, og det har kommet flere gode konkurrenter. Enkelte konkurrenter leveres i billig-versjoner, noe som tilsynelatende tar en stor andel av salget.

Om Tesla lar sitt forsprang på produksjon (batteri/drivlinje) komme kundene til gode burde de kunne slippe en bra refresh av begge modeller til en vesentlig lavere pris. Slik det er nå er bilene rett og slett litt for dyre til å kunne konkurrere. Da blir salget lavt.

Hvordan forholdene er globalt mtp salgstall har jeg ikke kikket på. Jeg vurderer her min opplevelse av bilenes konkurransedyktighet, blant annet basert på at jeg selv byttet bil i år og syntes X hadde blitt for dyr sammenlignet med konkurrenter når mitt behov for 7 seter ikke var det samme som før.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Synes også at SogX har for høy pris ifht 3ogY. Pluss at trykket fra konkurrentene vil bli større og større. Tesla må innovere for å holde dem bak seg. Kanskje spesielt må Tesla passe seg for Kina-biler, som kopierer hva de vil og til Kina-pris.
Prisen er høy på SogX siden de vel produseres på en tungvindt måte, ifht 3ogY. Dette er verken bra for Tesla eller SogX-kunder. (Min egen opplevelse av X, er at jeg ble skuffet når jeg satt meg inn i bilen, for den er jo "prikk lik" min billig-S, bare større. Men første gang jeg satte meg i en gammel-S, var noe helt annet..)
I tillegg skvises markeder som har en dårlig vekslingskurs mtp "TeslaDollar". Men dette er kanskje bare en overgang til Tesla tømmer varebeholdningen.

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Øyvind.h

Tesla har gjort en del løpende, senest med LR+ motoroppsett, adaptive dempere mm. Så de står ikke helt stille.
Men - i denne klassen forventer mange HUD, matrix lys, justerbare seter og god støydemping. Tesla er langt bedre enn konkurrentene på flere områder, men de har noen mangler på enkle standard-forventninger.
En 5-seter X ender på 960 med vinterhjul. Greit nok at den er større enn konkurrentene, men gitt manglene på basic utstyr så vel som forventningene om at Tesla burde levere godt på pris med sin effektive batteri/drivlinjeproduksjon synes jeg de ligger et par hundre for høyt.
Jeg kan være villig til å betale litt mer for en X enn EQC`en, gitt at Tesla får på plass HUD/matrix/bedre seter/støydemping, men ikke 200-250" ekstra som i dag. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mdah

Jeg tror mange Model S og X eiere venter på en oppdatering. Bare i min omgangskrets, meg selv inkludert, venter 3 stk på loppdatering før ny bil kjøpes. For meg er det bare MS som gjelder og M3 og Y er helt uaktuelle biler for min del. Bilen må gjerne koste 900 k, men pengene sitter langt inne når en vet Tesla sitter på langt bedre batterier enn det det putter i flaggskipene sine. Min spådom er at de nok en gang kommer til å selge i bøtter og spann om TMS/X kommer med 4680 i 2021, ikke bare i Plaid
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

JorEl

Mdah: Min spådom er at de nok en gang kommer til å selge i bøtter og spann om TMS/X kommer med 4680 i 2021, ikke bare i Plaid.

Får håpe du har rett. Men, jeg tror, Teslaer vil måtte optimaliseres ifht produksjon og kunders ønsker/krav. Bilene må enten gi mer for pengene, enn nå, eller så må det komme noe helt nytt som rettferdigjør prisen. Er 4680-batteriene nok til å sette fart i SogX-salget? Det kan vel være det om de nye batteriene er billigere og kommer kundene til gode, når det gjelder pris. Mange faktorer spiller inn, men pris ut til kunden må vel være viktigst(?).
En fordel Tesla har, er jo at bilene står godt i alle markeder. E-tron feks, havner jo her i Norge pga avgiftsystemet, og går ikke langt nok på Autobanen. Men den har jo andre fine kvaliteter, da.
Edit; En annen ting jeg har tenkt på, er om Tesla lager en ny utgave med en gang. Eller trekker de det ut, slik at ingen gamle biler står igjen og må selges unna som "gamle" til en dårlig pris. Dette scenarioet passer kanskje med en ny Plaid nå, og kanskje noen drypp nedover i rekkene etter hvert. Tenker da kun på modelS. Kjenner jeg er spent, selv om jeg ikke skal bytte ut vårt familiemedlem på en god stund.

Tellus

Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. januar 2021, klokken 10:42
SitatI Norge er S og X blitt fullstendig marginalisert.

Hvor mange Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie, og Audi A8 er det solgt? Er vel ikke urimelig å sammenlikne med disse og TMS? Marginalisert i forhold til tidligere omsetningstall er nok riktig, men da var tilbudet fra konkurrenter og fra Tesla ikke tilstedeværende.

Tenkte mer på naturlige elbilkonkurrenter i høyprissegmentet. Audi-etron, Mercedes EQC og til og med Jaguar I-Pace selgte mye bedre i fjor enn det kobinerte salget av Model S og Model X. 

kodax

Det virker som endel mener at grunnen til at det har vært lavt salg av TMS/TMX den siste tiden er fordi mange mener at alternativene er bedre/at TMS/TMX ikke helt "henger med". Jeg tror heller dette er hovedårsaken:
Da TMS/TMX kom, var det ingen konkurranse. Derfor valgte mange som skulle ha elbil å kjøpe disse, selv om mange av ellers ville valgt noe annet hvis tilbudet hadde vært der. Salget var altså unaturlig høyt.
Nå som alternativene har kommet, er det jo naturlig at pendelen svinger over til den andre siden, dvs mange nå velger disse. (I tillegg selger da også noen av disse sin TMS/TMX, noe som gjør at endel som ellers ville ha kjøpt ny TMS/TMX i stedet kjøpet brukt.) Salget av disse alternativene er også unaturlig høyt, og vil også synke etterhvert som den "oppdemmede" etterspørselen er dekket.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

1000kwh

Sitat fra: Tellus på mandag 25. januar 2021, klokken 15:44
Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. januar 2021, klokken 10:42
SitatI Norge er S og X blitt fullstendig marginalisert.

Hvor mange Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie, og Audi A8 er det solgt? Er vel ikke urimelig å sammenlikne med disse og TMS? Marginalisert i forhold til tidligere omsetningstall er nok riktig, men da var tilbudet fra konkurrenter og fra Tesla ikke tilstedeværende.

Tenkte mer på naturlige elbilkonkurrenter i høyprissegmentet. Audi-etron, Mercedes EQC og til og med Jaguar I-Pace selgte mye bedre i fjor enn det kobinerte salget av Model S og Model X.
Tror at en akseptabel pris + at det var mye unge familiefolk (gjerne tech-interesserte) som kjøpte S og X dro salget opp. Nå er begge veldig mye dyrere og så er jo elversjonene til gamlisbilene tilgjengelige og kjøpes gjerne av de som alltid har kjøpt disse.

Apache

En ting er sikker, det blir ikke noe "S3XY" biler fra Tesla uten S og X

Motorwatt

Den muligheten forsvant vel med Cybertruck. Både utseendemessig, og som bokstavkombinasjon... :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Cybertruck + ATV-en gjorde jo at de med Roadster og Semi har S3XY CARS
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

mthoring

Sitat fra: kodax på mandag 25. januar 2021, klokken 18:05
Cybertruck + ATV-en gjorde jo at de med Roadster og Semi har S3XY CARS

Nå er ikke ATV og Semi biler da men... :D
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

Sitat fra: kodax på mandag 25. januar 2021, klokken 16:05
Det virker som endel mener at grunnen til at det har vært lavt salg av TMS/TMX den siste tiden er fordi mange mener at alternativene er bedre/at TMS/TMX ikke helt "henger med". Jeg tror heller dette er hovedårsaken:
Da TMS/TMX kom, var det ingen konkurranse. Derfor valgte mange som skulle ha elbil å kjøpe disse, selv om mange av ellers ville valgt noe annet hvis tilbudet hadde vært der. Salget var altså unaturlig høyt.
Nå som alternativene har kommet, er det jo naturlig at pendelen svinger over til den andre siden, dvs mange nå velger disse. (I tillegg selger da også noen av disse sin TMS/TMX, noe som gjør at endel som ellers ville ha kjøpt ny TMS/TMX i stedet kjøpet brukt.) Salget av disse alternativene er også unaturlig høyt, og vil også synke etterhvert som den "oppdemmede" etterspørselen er dekket.

Det er nok i hovedsak prisen som er problemet. Jeg kjøpte X75D i 2017, har aldri brukt så mye penger på en bil før. Men det fantes ingen alternativer som var lavere priset og hadde høy nok hengervekt. Skulle jeg byttet min X for et år siden hadde det vært håpløst å forsvare å bruke godt over 850k på en slik når jeg kunne få en e-tron 50 med det utstyret jeg ville hatt og vinterdekk til 572k. Nesten 300.000,- i forskjell er MYE penger. Hadde Tesla solgt SR-utgave av X til f.eks 700k så hadde jeg nok gått for den, men når eneste alternativet er LR til en haug med penger så ville det utgått.

Skulle jeg byttet i år hadde det blitt å vente på Model Y. e-Tron har gått opp nesten 100k og EQC er enda dyrere. I-Pace har ubrukelig hengervekt, samme gjelder Enyaq og ID.4.

Men det eneste som kan få meg til å bytte er nok at bilen på en eller annen måte blir kondemnert. Ellers blir det nok å kjøre vår X75D i 5-6 år til.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA