Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Kimpala på fredag 22. januar 2021, klokken 21:59
Fordi jeg er redd for å kjøpe rett før ny upgrade kommer, det har jeg klart før. Men bestilte jo også nå fordi jeg har lyst på ny S sånn den er, med litt rabatt er det forhåpentligvis bra kjøp... Usikker rett og slett. Men de må nok uansett gi meg ei uke, litt overraska over at de ønska å levere den ut i Molde i morgen 😅

Du er redd for å kjøpe rett før en upgrade kommer, men du bestiller bil rett før refresh kommer? Det gir ingen mening. Du vet hvorfor bilene er rabattert ikke sant?

Kimpala

Sitat fra: Vaduz på søndag 24. januar 2021, klokken 20:20
Fordi jeg er redd for å kjøpe rett før ny upgrade kommer, det har jeg klart før. Men bestilte jo også nå fordi jeg har lyst på ny S sånn den er, med litt rabatt er det forhåpentligvis bra kjøp... Usikker rett og slett. Men de må nok uansett gi meg ei uke, litt overraska over at de ønska å levere den ut i Molde i morgen 😅

Du er redd for å kjøpe rett før en upgrade kommer, men du bestiller bil rett før refresh kommer? Det gir ingen mening. Du vet hvorfor bilene er rabattert ikke sant?
Gir mening det. Har bestilt med rabatt, og tar den ikke ut før ny er lansert.
X
3

JorEl

Elon har sagt at de bare lager SogX av sentimentale grunner..Om vi skal ta han på ordet, så kan det jo hende at Tesla legger ned produksjonen av "vanlige" Sèr, og kun produserer Plaid framover. Da har de den gamle "gullbilen" fremdeles i stallen, og det med mest hester i hele verden. Pluss litt avanserte løsninger og gadgets.
Musk sin master-plan, var jo å begynne med de dyreste bilene, for så og komme med billigere masseproduserte elbiler. Målet er, tom, å gjøre verden mer miljøvennlig :+1: ( +$$$ selvfølgelig)
Hva ville dette gjort med bilene våre? Samleobjekt + bruksgjennstand. Tesla stiller sikkert med reservedeler, en god stund :) Helt fint for meg.
Da kunne Tesla konsentrert seg om resten av Masterplanen, og passe på at den ble gjennomført. Elbil-ballen vil rulle videre med TM3 og Y, og X(?), semitruck, cyber og solpanel + enda mer innovasjon.
Tar gjerne imot gratulasjoner når jeg får rett :D

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

boppus

Plaid blir en bil for de få og spesielt interesserte, og en egen produksjonslinje kun for den tror jeg ikke noe på.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Eivind_Bergen

Sitat fra: JorEl på søndag 24. januar 2021, klokken 21:44
Elon har sagt at de bare lager SogX av sentimentale grunner..Om vi skal ta han på ordet, så kan det jo hende at Tesla legger ned produksjonen av "vanlige" Sèr, og kun produserer Plaid framover.

Isåfall hadde de forlengst sluttet å ta imot bestillinger av nye Model S...

geear

Sitat fra: Kimpala på søndag 24. januar 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. januar 2021, klokken 20:20

Gir mening det. Har bestilt med rabatt, og tar den ikke ut før ny er lansert.
Du har bestilt en inventory-bil, og forventer å kunne ta ut en annen bil produsert på bestilling? Eller skal du vente og se hva som kommer? Hva gir det deg, egentlig?

Motorwatt

Sitat fra: Eivind_Bergen på søndag 24. januar 2021, klokken 22:17
Elon har sagt at de bare lager SogX av sentimentale grunner..Om vi skal ta han på ordet, så kan det jo hende at Tesla legger ned produksjonen av "vanlige" Sèr, og kun produserer Plaid framover.

Kanskje den nye TMS faktisk får "Plaid" som standard?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Elon har sagt at de bare lager SogX av sentimentale grunner..

Ja, han har sagt det. Men inntil Tesla har en erstatning klar i de markedssegmentene så er det vel ikke spesielt sannsynlig. Tipper aksjekursen har fått seg en bra skrell, for å si det slik.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. januar 2021, klokken 22:21

Ja det er slik jeg tenker. Fremdeles modelS til en høyere pris. Men grisefet ;)
Edit; En Teslamann høyt i det norske systemet sa til meg, "at modelS skulle bli mer som X". Syns det var en merkelig, inntetsigende uttalelse, for ca 6mnd siden. Men man vet jo aldri. Det blir i hvertfall kjekt å følge med. Får ikke lov å selge modelSen av kona likevel..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Mulig heller ikke prisen blir så mye høyere enn dagens TMS. De som allerede har bestilt, og venter på bil, har vel allerede en garantert pris? Og hva er egentlig så veldig mye dyrere i produksjonskost på en Plaid?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorEl på søndag 24. januar 2021, klokken 22:56
Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. januar 2021, klokken 22:21

Ja det er slik jeg tenker. Fremdeles modelS til en høyere pris. Men grisefet ;)
Edit; En Teslamann høyt i det norske systemet sa til meg, "at modelS skulle bli mer som X". Syns det var en merkelig, inntetsigende uttalelse, for ca 6mnd siden. Men man vet jo aldri. Det blir i hvertfall kjekt å følge med. Får ikke lov å selge modelSen av kona likevel..

Dersom S blir mer like X så synes jeg det høres meget interessant ut. Kanskje den da blir ca 4 cm høyere, får krok for 2200kg, får litt høyere bagasjerom bak og lengre avstand mellom setene i lengderetningen, og får fortsatt vanlige dører og takbøyler.... får i så fall håpe de tilbyr til 620.000 (gjerne med litt billigere batteri)...da har du en bil som selger...
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 24. januar 2021, klokken 23:21

Dersom S blir mer like X så synes jeg det høres meget interessant ut. Kanskje den da blir ca 4 cm høyere, får krok for 2200kg, får litt høyere bagasjerom bak og lengre avstand mellom setene i lengderetningen, og får fortsatt vanlige dører og takbøyler.... får i så fall håpe de tilbyr til 620.000 (gjerne med litt billigere batteri)...da har du en bil som selger...

Kanskje «SX», en felles arvtager, med det beste fra begge. (Hvis man skal spekulere vilt.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

1) Tesla skal produsere rimeligere biler
Elon Musk har flere ganger «lovet» et rimelig elbil (under $25.000) med god rekkevidde (senest i 2018). Og september 2020 lovet han en autonom Model 3 til under $25.000 om «tre års tid».

2) Tesla konkurrerer godt med Model S og Model X
Disse modellene har konkurrert godt mot Audi, Mercedes og BMW selv om de utgjør bare 14% av bilene Tesla produserte i 2020.
At Tesla gir opp det markedet - og ikke minst imaget - for kun å produsere billige biler virker lite sannsynlig.

3) I USA ble det solgt 26.100 Model X i 2020, det er langt mer enn tidligere år og viser at bilen fortsatt har livets rett. En bil som ikke har fått en ordentlig face lift siden den ble lansert i 2016...
(Mercedes solgte forøvrig 7.723 Gelendewagen i 2020)

Jeg tror Tesla ønsker å tilby både Model S og Model X i årene fremover, men at prisen på modellene neppe komme til å gå ned.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tellus

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 25. januar 2021, klokken 09:43

2) Tesla konkurrerer godt med Model S og Model X
Disse modellene har konkurrert godt mot Audi, Mercedes og BMW selv om de utgjør bare 14% av bilene Tesla produserte i 2020.
At Tesla gir opp det markedet - og ikke minst imaget - for kun å produsere billige biler virker lite sannsynlig.

Har de virkelig det utenfor det amerikanske markedet? Ikke det at det amerikanske markedet er ubetydelig, men det ser ut for meg at S og X sliter i Europa i hvert fall. I Norge er S og X blitt fullstendig marginalisert.

Motorwatt

SitatI Norge er S og X blitt fullstendig marginalisert.

Hvor mange Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie, og Audi A8 er det solgt? Er vel ikke urimelig å sammenlikne med disse og TMS? Marginalisert i forhold til tidligere omsetningstall er nok riktig, men da var tilbudet fra konkurrenter og fra Tesla ikke tilstedeværende.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA