Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Limodriver på torsdag 11. mars 2021, klokken 16:39
Da jeg snakket med forhandler ifbm Ioniq 5 mente de det ikke ville være snakk om å bytte komplett batteri. Med bakgrunn i de prisestimatene som er antydet kan jeg vanskelig forstå at bytte av styringsenhet og oppgradering av software beløper seg til slike summer. Etter å ha gått ut med store beløp for å utbedre en risiko er nok det siste de vil ha et nytt branntilfelle på en "utbedret bil" der de har gjort for lite.
Tenker det samme, men forhandler var helt klar på dette. Men, vi venter og ser hva som skjer. Det løser seg nok.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

#61
Her er en US servicebulletin. Datert 1. mars i år.  "Part 573 Safety Recall Report".  Det gjelder  både
- 2019-2020 Hyundai Kona Electric
- 2020-2020 Hyundai Ioniq Electric

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCLRPT-21V127-1095.PDF

Jeg vet jo ikke men antar dette er den dette temaet vi her inne snakker om / gjelder. Men det er uansett interessant. Og det er LG batteriene det gjelder.

Den PDF filen jeg lenker til den er på 3 sider men bilde jeg legger ved er først i dokumentet.

Ser det står også "hybrid electric" på power train... og det stusser jeg litt på.. noen som vet?

Jeg fant den her på debatt forumet:
Kopi under av hele det innlegget:

https://www.insideevsforum.com/community/index.php?threads/what-is-the-final-fix-for-the-battery-fire-recall.10363/page-8

NHTSA recall link #21V-127 (folded anode tab)

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCLRPT-21V127-1095.PDF
Lower the charge limit .. interim until replacement ~April 21
(nothing on Transport Canada Website...yet)
Also note that the defect was corrected in production on March 3/2020 with the insulation coating on the cathode.

Legger også med lenken til dette andre forumet som også følger denne saken: https://www.speakev.com/threads/kona-ev-14th-fire-while-quick-charging-in-korea.154050/page-6#post-2970224

Har ikke sjekket men antar at det også på Reddit så er nok er dette et tema. Se mer her https://www.reddit.com/r/HyundaiKonaForum/

Jflex4

fra det jeg forstår tilbakekallingen skal omfatte 2017-2020-modeller, i går leste jeg at tilbakekallingen skal starte i slutten av april - dette virker som et midlertidig skritt for å sikre at ingen tar fyr akkurat nå siden det skal ta lang tid å sende alle disse batteriene og tilbehør over hele verden.

Electric cars in Norway


Limodriver

I dag fikk jeg brev fra Hyundai om at bilen min vil bli kalt inn for å bytte fremdriftsbatteriet. Det ble ikke satt noen dato eller angivelse for når en kan forvente innkalling, men de instruerte samtidig om å ikke lade til mer enn 90% før fremdriftsbatteriet blir byttet.

Det blir spennende å se hvor lang tid en må leve med 90% rekkevidde. Strengt tatt har jeg vel ikke en bil som er i overenstemmelse med det jeg kjøpte. I utgangspunktet mener jeg dette da bør gå med lynets hastighet slik at kundene ikke blir skadelidende. Alternativt en form for kompensasjon dersom det tar lang tid. Men, det nytter vel ikke å tro på julenissen selv om han er en sjarmerende fyr...

Konaen

Sitat fra: Limodriver på onsdag 21. april 2021, klokken 12:19
I dag fikk jeg brev fra Hyundai om at bilen min vil bli kalt inn for å bytte fremdriftsbatteriet. Det ble ikke satt noen dato eller angivelse for når en kan forvente innkalling, men de instruerte samtidig om å ikke lade til mer enn 90% før fremdriftsbatteriet blir byttet.

Det blir spennende å se hvor lang tid en må leve med 90% rekkevidde. Strengt tatt har jeg vel ikke en bil som er i overenstemmelse med det jeg kjøpte. I utgangspunktet mener jeg dette da bør gå med lynets hastighet slik at kundene ikke blir skadelidende. Alternativt en form for kompensasjon dersom det tar lang tid. Men, det nytter vel ikke å tro på julenissen selv om han er en sjarmerende fyr...

Jeg kjøpte KONA EV med den gang 449km wltp rekkevdidde. Kommer på sommeren ca. 520km, så om de tar vekk 10% så er jeg fortsatt over det jeg ble lovet. En annen ting er jo det at det (for min del) det sjeldent er behov å kjøre så lenge at det er et reelt problem. Kanskje noen pendlere som har 470km til jobb sliter (finnes det noen slike?) Syns det er bra de tar tak i det å bytte de som det er en fare for at det er noe galt med. Så får vi se hvor lang tid det tar, tipper vi må vente litt. Er vel ikke overskudd på batterier for tiden.

Høres sikkert rart ut, men jeg tror jeg sitter igjen med mer om jeg beholder et flott forhold til en forhandler som har tatt meg godt i mot og flere ganger lånt med bil gratis om jeg har hatt behov, uten at jeg har måttet truet med noe som helst, men så har jeg heller ikke bruk for de siste 10% som sagt. Hytting, advokater og trusler tror jeg ikke bidrar til noe som helst. Tviler på at forhandlere eller Hyundai Norge har noe påvirkning på hvor fort batterier produseres.

My 2 cents

biggern

Sitat fra: Jflex4 på lørdag 13. mars 2021, klokken 14:17
fra det jeg forstår tilbakekallingen skal omfatte 2017-2020-modeller, i går leste jeg at tilbakekallingen skal starte i slutten av april - dette virker som et midlertidig skritt for å sikre at ingen tar fyr akkurat nå siden det skal ta lang tid å sende alle disse batteriene og tilbehør over hele verden.

På innkallings siden og registrering står det at dette forventes startet ifra August 2021.
Naturlig da de må jo få batteriene ifra Korea.

Tormod Beck

Fikk også brev i dag, om batteri bytte. Bra kundebehandling selv om jeg har en import bil.
Har også en Bolt import som har det samme problemer, men der er det noe slikt tilbud, bare ikke lade 100%

ExitFosil

Ut fra innleggene her har jeg fått forståelse av at det nå varsles batteribytte for de  aktuelle bilene, med en foreløpig instruks om å lade max 90% fram til batteriet er byttet. Jeg forstår det da slik at bilene ikke blir kalt inn for en faktisk midlertidig struping av batteriet. Det nevnes også  at batteribytte vil skje fra august 21. Vennligst korriger meg om jeg tar feil av noe her!

Får vel våge å lade de siste 10% de få gangene det trengs - særlig hvis det skjer under et visst tilsyn, på dagtid. Eller har det nå blitt livsfarlig? Anyone?

andy99

Selvfølgelig er det ikke livsfarlig å lade til 100%. Det at det kommer et brev nå gjør ikke at bilen plutselig har blitt farlig. Bilen vet jo ikke at du har fått brev :)
Min er blant de første og blir 3 år til høsten. Lades til 100% når jeg trenger rekkevidden.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

goggo

For de som ikke har fått brev enda - her kan dere sjekke om bilen deres skal få nytt batteri.
https://hyundai-innkalling.no/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ExitFosil

Tastet inn reg.nr på min 2019 modell. Fikk melding om at den ikke er berørt av aksjonen. Det kan ikke stemme: Alle 2019 modeller er vel berørt?Har jo også tatt sw-oppdateringen for det aktuelle problemet!

andy99

Det er vist mye feil med den online tjenesten, flere som får at den ikke er berørt mens forhandler sier noe annet. Og så er det noen eksemplarer som har batteri fra en annen produsent.
Det er vel heller ingen hast, da de ikke starter selve bytte av batteri før i august. Og det vil nok ta veldig lang tid å bytte alle.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

får vi nye 8år og 200000km garanti på batteriet fra byttedato?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Du får nok ikke ny garanti på batteri. Det ville vært veldig rart. Pleier vel å være 5 års reklamasjon/garanti på nye deler og det er 5 år igjen av garantien så det går jo ut på det samme.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA