Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, tor 08. okt 2020, kl. 20:34

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: HelEl på tir 18. jan 2022, kl. 14:30
Sitat fra: Vidar_S på tir 18. jan 2022, kl. 13:00
Der kom det SMS med link til nye "verdikoder" på ChargeMyHyundai, gitt! I tillegg litt info om at man ligger litt etter på batteribytte pga lavere leveringstakt enn forventet.

Rettelse: Én ny kode var visst det riktige. Det var to koder vedlagt i informasjonen, men den ene er den samme som jeg allerede har innløst og ikke har brukt noe av per i dag. Usikker på om det skyldes en feil eller om det er en "feature".

Fikk bare en kode. Det var verid på kr 1000,-

Var kr 1000,- på den koden som var gyldig hos meg også ja.

Fikk overraskende kjapt svar fra kundeservice her isted der de bekreftet at kode 2 som jeg hadde fått var utsendt ved en feil.

Ellers ser jeg også at de skriver:
SitatNytt år lover en bedre situasjon og vi har forventninger til at selve aksjonen kan ferdigstilles i løpet av dette halvåret.

Om det stemmer betyr det for min del at jeg får nytt batteri minst 4 måneder før opprinnelig estimert.

nilsel

Jeg fikk ikke brev fra Hyundai før i forrige uke! (altså januar 2026)
Ser at mange her fikk dette i 2020-21?!

Kona'en min ble produsert 18. mars 2020 ("Production date" fra Hyundai sine egne systemer), kjøpt hos forhandler (import fra sverige).
Sendte mail til Hyundai med en gang jeg hørte om dette m/VIN og reg.nr, og fikk svar at de skulle gi beskjed hvis det var noe problemer, skulle ikke være noe problem at den var importert av forhandler.

Så jeg har kjørt rundt i en potensiell to tonns brannbombe i fem og et halv år? Med bikkja i bagasjerommet når jeg er på butikken osv?

Har tatt alt av service (selv om det er svindyrt), BMS-oppdateringen og alle andre oppdateringer.

Når jeg ser at biler har tatt fyr selv etter BMS-software update, så vil jeg kreve at de bytter hele fremdriftsbatteriet. Produksjonsdatoen er jo innenfor det som nevnes på tek.no-artikkelen. Bruker Mobile, så det blir spennende å se hvordan det går.

Fra brevet jeg fikk, datert 22.01.2026:
"VIKTIG tilbakekallingskampanje for din Hyundai Kona"
"... risiko for overoppheting i batterisystemet ..."
"... høyspentbatteri kan bli skiftet ut ..."

De skal altså kontrollere og måle en del greier, se historikk og logger, og finner de det minste avvik så skal batteriet byttes.

Slik jeg forstår det, er det en software-update som skal kunne avdekke individuelle battericeller som feiler. Denne installeres på service, og de sjekker da om bilen rapporterer noe muffens.

Men etter at bilen har vert på service/sjekk - og de ikke finner noe, hva skal jeg gjøre hvis bilen tar fyr midt på Dovrefjell, eller i ett parkeringshus? Må jeg parkere bilen 100m unna alt brennbart?
De har jo prøvd å "fikse" dette med software før, uten hell.

Hvordan i all verden skal jeg få solgt bilen med slike kjente feil?

Dette skjer jo med parkerte biler, hvor fremdriftsbatteriet ikke engang er koblet til, så software vil ikke hjelpe da, uansett - en fysisk kortslutning i en battericelle med påfølgende varmeutvikling er ikke noe man kan "fikse" med software.

Krysser fingrene, har time hos Mobile Kjeller i morgen. Han jeg snakket med der mente det bare skulle ta 30 minutter...

Rabattkoder på lading som erstatning? Det har jeg heller ikke fått noe informasjon om.

RJK

Sitat fra: nilsel på man 02. feb 2026, kl. 18:14Jeg fikk ikke brev fra Hyundai før i forrige uke! (altså januar 2026)
Ser at mange her fikk dette i 2020-21?!

Kona'en min ble produsert 18. mars 2020 ("Production date" fra Hyundai sine egne systemer), kjøpt hos forhandler (import fra sverige).
Sendte mail til Hyundai med en gang jeg hørte om dette m/VIN og reg.nr, og fikk svar at de skulle gi beskjed hvis det var noe problemer, skulle ikke være noe problem at den var importert av forhandler.

Så jeg har kjørt rundt i en potensiell to tonns brannbombe i fem og et halv år? Med bikkja i bagasjerommet når jeg er på butikken osv?

Har tatt alt av service (selv om det er svindyrt), BMS-oppdateringen og alle andre oppdateringer.

Når jeg ser at biler har tatt fyr selv etter BMS-software update, så vil jeg kreve at de bytter hele fremdriftsbatteriet. Produksjonsdatoen er jo innenfor det som nevnes på tek.no-artikkelen. Bruker Mobile, så det blir spennende å se hvordan det går.

Fra brevet jeg fikk, datert 22.01.2026:
"VIKTIG tilbakekallingskampanje for din Hyundai Kona"
"... risiko for overoppheting i batterisystemet ..."
"... høyspentbatteri kan bli skiftet ut ..."

De skal altså kontrollere og måle en del greier, se historikk og logger, og finner de det minste avvik så skal batteriet byttes.

Slik jeg forstår det, er det en software-update som skal kunne avdekke individuelle battericeller som feiler. Denne installeres på service, og de sjekker da om bilen rapporterer noe muffens.

Men etter at bilen har vert på service/sjekk - og de ikke finner noe, hva skal jeg gjøre hvis bilen tar fyr midt på Dovrefjell, eller i ett parkeringshus? Må jeg parkere bilen 100m unna alt brennbart?
De har jo prøvd å "fikse" dette med software før, uten hell.

Hvordan i all verden skal jeg få solgt bilen med slike kjente feil?

Dette skjer jo med parkerte biler, hvor fremdriftsbatteriet ikke engang er koblet til, så software vil ikke hjelpe da, uansett - en fysisk kortslutning i en battericelle med påfølgende varmeutvikling er ikke noe man kan "fikse" med software.

Krysser fingrene, har time hos Mobile Kjeller i morgen. Han jeg snakket med der mente det bare skulle ta 30 minutter...

Rabattkoder på lading som erstatning? Det har jeg heller ikke fått noe informasjon om.
Jeg fikk byttet batteriet i min Kona 2019, men har nå fått samme tilbakekallingsvarselet som du fikk, nå rett før helga.

Dette er altså ikke samme kampanje som den forrige tilbakekallingen, men en ny. Den forrige gjaldt altså ikke din modell men bare de fra tidlig 2020 og eldre og heller ikke alle fra 2020.

Og det gjaldt bare noen "batcher" fra ene batterifabrikken i Sør-Korea. De har visstnok flere fabrikker, så batterier produsert på de andre fabrikkene, hadde ikke dette problemet mente de.

Men den nye kampanjen gjør tydeligvis det. Men den gjelder altså også for de av oss som har fått nytt batteri på den forrige kampanjen!

Om det er samme feil eller en ny feil, skal  jeg ikke si for sikkert, men jeg skal garantert spørre. Har ikke rukket å kontakte forhandleren min for å få denne software-fiksen som nå skal løse det nye(?) problemet de har funnet...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nilsel

Sitat fra: RJK på man 02. feb 2026, kl. 18:37Jeg fikk byttet batteriet i min Kona 2019, men har nå fått samme tilbakekallingsvarselet som du fikk, nå rett før helga.

Dette er altså ikke samme kampanje som den forrige tilbakekallingen, men en ny. Den forrige gjaldt altså ikke din modell men bare de fra tidlig 2020 og eldre og heller ikke alle fra 2020.

Og det gjaldt bare noen "batcher" fra ene batterifabrikken i Sør-Korea. De har visstnok flere fabrikker, så batterier produsert på de andre fabrikkene, hadde ikke dette problemet mente de.

Takk for info, setter pris på det!  :+1: Er det noen måte å finne ut hvilken fabrikk bilen min ble bygget i?
Er hos forhandler nå, jeg ba om full utskrift fra batteri-diagnose, men det var ikke snakk om å få!
Dette nekter vistnok Hyundai å gi ut til kunder. Har sendt mail til Hyundai.
Fikk nettopp nøkkelen tilbake etter ca 25 minutter, ikke noe problemer sier de.

RJK

Sitat fra: nilsel på tir 03. feb 2026, kl. 12:26
Sitat fra: RJK på man 02. feb 2026, kl. 18:37Jeg fikk byttet batteriet i min Kona 2019, men har nå fått samme tilbakekallingsvarselet som du fikk, nå rett før helga.

Takk for info, setter pris på det!  :+1: Er det noen måte å finne ut hvilken fabrikk bilen min ble bygget i?
Er hos forhandler nå, jeg ba om full utskrift fra batteri-diagnose, men det var ikke snakk om å få!
Dette nekter vistnok Hyundai å gi ut til kunder. Har sendt mail til Hyundai.
Fikk nettopp nøkkelen tilbake etter ca 25 minutter, ikke noe problemer sier de.
VIN-koden til bilen skal avsløre produksjonsland. Men for Kona så er vel det meste av 2020-modeller fra før mars, produsert i Sør-Korea, mens alt nyere av disse bilene er produsert i Europa. Ditt første tegn tipper jeg er bokstaven T for fabrikken i Tsjekkia.

Sjekk ut f.eks. https://www.vindecoderz.com/EN/Hyundai eller https://vindecoder.eu/hyundai for å sjekke ditt nummer.

Ellers, her er hva Google skriver av AI-generert info:

AI-oversikt
A Hyundai's production country is identified by the first character of its 17-digit VIN, with 'K' indicating South Korea and '5' or '1' representing the USA (specifically Alabama). The first three digits (World Manufacturer Identifier) provide the exact origin, such as KMH for South Korea, 5NP/5NM for USA, or MAL for India.
Common Hyundai VIN Country Codes (First Letter):
K: South Korea
5 or 1: USA (Alabama plant)
M: India
N: Turkey
T: Europe/Czech Republic
Specific Production Plants (11th Digit):
U: Ulsan (Korea)
C: Cheonju (Korea)
A: Asan (Korea)
H: Montgomery, Alabama (USA)
M: Chennai (India)
L: Assan (Turkey)
For example, a VIN starting with KMH indicates a passenger vehicle made in South Korea. A VIN starting with 5NP indicates a passenger vehicle made in the USA. The VIN is typically found on the driver's side dashboard or door jamb.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: nilsel på tir 03. feb 2026, kl. 12:26Er hos forhandler nå, jeg ba om full utskrift fra batteri-diagnose, men det var ikke snakk om å få!
Dette nekter vistnok Hyundai å gi ut til kunder.
Kan være en idé å få bestillt en AVILOO batteritest fra et uavhengig verksted, f.eks. via NAF eller elbilforeningen som gir deg dette til fast medlemspris, eller noe dyrere for ikke-medlemmer. Den skal vel kunne gi deg noen svar om batteriets helse, selv om den kanskje ikke avslører noe om det problemet Hyundai mener å kunne finne.

NAF (1099 medlem/1299 ikkemedlem): https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/batterikontroll-elbil

Elbilforeningen (1249 medlem/1599 ikkemedlem): https://elbil.no/medlemsfordeler/aviloo/
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA