Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

Roy Aasen

Er jo rimelig dust hvis det stemmer det som står over...om at det skal ta to timer å lade til 70%. (Kan vel egentlig ikke medføre riktighet). Da er vogna potensielt verdiløs som bruksbil.
Ikke haster det veldig med oppdateringen heller. Bør utføres uten  "altfor store forsinkelser".
Så det er tydeligvis ikke veldig kritisk. 
Kanskje like greit å kvitte seg med bilen før den faller i staver😗

Håkon77

Jeg skjønner ikke helt hva de mener med å bruke 2 timer til 70? Er det fra 69% til 70% som vil ta 2 timer eller er det fra 1%? Jeg lader fra 20-80 og det tar vel 5-6timer? Husker ikke ladetider da jeg lader om natten, men det tar jo sin tid.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Roy Aasen

Jeg leste egentlig:    Hurtiglader til 70%😎.  Som bør være feil.
Jeg tenker jeg dropper oppdateringen så lenge.

RJK

Om "fiksen" fører til at bilen tar 2 timer til 70 % på lynlader, får de ta bilen tilbake. Jeg bruker den til langkjøring først og fremst, så det ville gjort bilen ubrukelig til mitt behov.


Da må de fikse fiksen først. Det er uaktuelt å sitte igjen med en bil som lader så tregt på tur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


RJK

Virker litt mindre drastisk det som skrives her, enn det som stod over:

"However, if a Kona owner wanted to DC charge beyond 80% – these software changes would add either 10 or 20 minutes to the charge time."

Fremdeles ikke helt ok, da mange ladere tar betalt på tid, og jeg synes allerede den er vel treg på lading, minst 15 minutter for treg opp til 80 %.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stjerneglis

Noen her som har vært inne for innkallingen og har erfaringer i etterkant?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

batterimannen

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 16. november 2020, klokken 12:29
Noen her som har vært inne for innkallingen og har erfaringer i etterkant?

Fikk brevet i posten på fredag. Har tenkt til å ringe i morgen og få avtalt tid. Lurer på om det er noen som har endt opp med nytt batteri, eller om det går i kontroll og oppdatering av programvare for de aller fleste.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

TB

Mottok brev om innkallings kampanje 01D076 datert 30.10 idag.

Slik jeg leser brevet, i tråden her, og og andre artikler på nett er det en ny programvare til BMS.

- Fordel er at feil i batteriet raskere bli oppdaget, og dermed være mindre fare for at det oppstår feil / brann i batteri.
- Ulempe er at det kan gå noe saktere å hurtiglade bilen.

https://www.speakev.com/threads/battery-logic-upgrade.154773/
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/RCRIT-20V630-6812.pdf
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Esop

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 16. november 2020, klokken 12:29
Noen her som har vært inne for innkallingen og har erfaringer i etterkant?

Jeg har fått oppdatert bilen. Jeg mistenker at regenereringen er langt svakere enn før. Har "alltid" hatt på automatisk rekuperasjon.

Eksempel:
Tidligere når jeg svingte av E6 så ville bilen gjøre mye av "bremsejobben" om jeg rullet opp mot bil som låg foran på avkjøringsrampen. Nå er det langt svakere, og det er  rett og slett ikke tilstrekkelig kraft, så jeg må bremse selv langt tidligere enn før.

Flere som har samme opplevelse?

ExitFosil

Litt ønsketenkning: Det er vel ikke så enkelt at du nå kjører i f.eks. comfort-mode, mens du tidligere kjørte i eco-mode?

Esop

Sitat fra: ExitFosil på tirsdag 24. november 2020, klokken 11:11
Litt ønsketenkning: Det er vel ikke så enkelt at du nå kjører i f.eks. comfort-mode, mens du tidligere kjørte i eco-mode?

Desverre ikke tilfelle nei. Jeg har prøvd å titte litt i innstillingene om det kan være noe som er ulikt etter oppdatering, men har ikke funnet noe.

RJK

Da har jeg også fått innkallingsbrevet. Også mitt brev var datert 30.10.2020, men kom ikke til meg før denne uken.

Nå har jeg vært litt sløv med å hente posten siden den leveres ut bare 2 eller 3 dager i uka, og den lå ikke der på mandag. Den er altså ankommet enten tirsdag eller nå på torsdag, men jeg sjekket ikke før "i dag, torsdag"...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jings

Hyundai faces lawsuit over EV fires as GM launches recall

https://www.reuters.com/article/us-autos-electric-hyundai-motor-lg-chem-idUSKBN27X2ZQ

The plaintiffs are pressing Hyundai to take more decisive action. "While acknowledging flaws in the batteries, your company has been relying on the wrong policy – software replacement, which is only a temporary fix – to buy time," they say in a letter to the carmaker, seen by Reuters.

Turbato

Sitat fra: Esop på tirsdag 24. november 2020, klokken 09:24
Jeg har fått oppdatert bilen. Jeg mistenker at regenereringen er langt svakere enn før. Har "alltid" hatt på automatisk rekuperasjon.

Flere som har samme opplevelse?

Jeg synes i alle fall å ha lest at bilen etter oppdatering er forsiktigere med regenereringen når batteriet er nesten fullt. (Jeg har ikke utført oppdateringen selv ennå, fikk nettopp brev.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA