Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

hELgenen

4wd mer komfort????
Er det mindre støy??? Bedre seter???
Jeg datt litt av nå føler jeg.
Fremkommelighet er bedre..ja,men komfort?

Trond.m

#16
Enig. Enkelhet og komfort klarer jeg ikke helt å koble til AWD. Men komfort og enkelhet er jo ganske subjektive begrep. Tryggheten ved å komme enklere opp en bakke gir jo sikkert en følelse av komfort for noen. Selv liker jeg bedre at det er litt utfordrende og føler en tilfredsstillelse ved å komme opp selv uten 4 hjulsdrift  ;)
Sist jeg kjørte opp de siste bakkene til hytta med EQC, så kjørte jeg bevisst for at bakre motor ikke ble innkoblet. Det gikk helt fint, og forhjulsdrift er definitivt ingen fordeler i bratte bakker og full last.

Øyvind.h

#17
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:15
4wd mer komfort????
Er det mindre støy??? Bedre seter???
Jeg datt litt av nå føler jeg.
Fremkommelighet er bedre..ja,men komfort?
For meg er ikke komfort isolert til sittestilling eller støydemping. For meg handler det vel så mye om bekymringsfri kjøring på vinteren både i byen og på fjellet. Greit nok at jeg kan sette pris på å bryne meg på skikkelig utfordrende kjøreforhold. Det er bare gøy, og med 4wd legger jeg gjerne inn litt drifting i svinger opp til hytta.
Kona derimot not so much. Jeg digger 4wd, men det er også et poeng at kona skal slippe å måtte bekymre seg over fremkommelighet totalt unødvendig når 4wd er et alternativ.

Sagt på en annen måte - det er nok mange som blir ukomfortable om de kjører oppover en bratt, smal og glatt bakke og møter en bil på vei ned. Med 2wd vet du at du ikke kan stoppe, og du begynner umiddelbart å søke etter en løsning som ikke medfører at du blir stående/må rygge. Du må holde momentet i bilen for en hver pris, farten må tilpasses så du ikke trenger stoppe osv.
Med 4wd føler du deg komfortabel. Ikke fordi setet har rett passform, men fordi du ikke trenger bekymre deg for fremkommelighet. Har bare slept et par 2wd biler opp til hytta siden vi kjøpte den, men de var begge relativt stressa der de sto fast med lange avstander å rygge og ingen mulighet for å ta i gang med mindre de rygget veeldig langt. Edit: 3 - måtte dra en kamerat ut av snøen i oppkjørselen en gang. Tilfellene hvor 2wd biler er blitt stående fast i oppkjørsel og graving holdt er ikke medregnet.

Jeg kjørte 2wd frem til 2016. 4wd etter det. Det er en annen verden mtp bekymringsfri kjøring på vinteren både i byen og på fjellet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Snart kommer prisene også på AWD så da får vi svaret på om det var lurt eller ikke lurt å signere bindende kontrakt på 1ST!! ;D

Øyvind.h

2wd er uaktuelt for meg, så for min del ville det ikke vært spesielt lurt å signere nå uavhengig av pris.

Lest noe nylig om når prisen på 4wd slippes?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. desember 2020, klokken 22:54
2wd er uaktuelt for meg, så for min del ville det ikke vært spesielt lurt å signere nå uavhengig av pris.

Lest noe nylig om når prisen på 4wd slippes?

Har sett 10.12 nevnt som dato. På eventen til Møller så ble det vel sagt før jul?

1317142119

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:51
Med 2wd vet du at du ikke kan stoppe, og du begynner umiddelbart å søke etter en løsning som ikke medfører at du blir stående/må rygge. Du må holde momentet i bilen for en hver pris, farten må tilpasses så du ikke trenger stoppe osv.
I alle dager. Hvor gammel var din forrige bil? En Opel Rekord fra nitten pil-og-bue?

At man ikke kan stoppe i en bakke med FWD eller RWD er b.s. fra A til Å. Du kan stoppe på akkurat de samme stedene som du kan med en AWD-bil. Den eneste forskjellen er hvis du tilfeldigvis har stoppet på akkurat det stedet det er is over hele veibanen. Selvsagt så liten flekk is at det kun er bakhjulene som er påvirket. Da må du rygge noen cm for å komme i gang med RWD. Ellers kommer du frem på akkurat samme steder (innenfor rimelighetens grenser) med en RWD og en AWD-bil. Det er nemlig samme teknologi, bare at AWD har flere hjul å trekke på.

Og hvis det er trygghet du er ute etter, så bør du ikke informere kona om at hun rent statistisk er i større risiko for å kollidere med AWD enn en tilsvarende bil med RWD. Det er fordi hun i all den komforten kjører fortere enn føret tillater, siden hun ikke kjenner det glipper før det er for sent.

Øyvind.h

#22
Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 15:36
I alle dager. Hvor gammel var din forrige bil? En Opel Rekord fra nitten pil-og-bue?
Nei. Har hatt rundt 20-25 biler, alt fra splitter nye til 15 år gamle. Roughly. Gamle biler kan for øvrig ha ganske god fremkommelighet under enkelte vinterforhold grunnet lav vekt og smal hjuldimensjon :)

Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 15:36
At man ikke kan stoppe i en bakke med FWD eller RWD er b.s. fra A til Å.
Det er situasjonsavhengig. Det var derfor jeg i mitt opprinnelige innlegg skrev bratt, glatt og smal bakke.
Jeg bor nederst i en bakke hvor folk må rygge hver vinter.

Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 15:36
Du kan stoppe på akkurat de samme stedene som du kan med en AWD-bil.
Nei det kan du ikke, og det er ikke betinget at det er holke. Siste bilen jeg trakk opp til hytteområdet var en 2wd Golf. Hadde det vært holke ville jeg ikke parkert med håndbrekk kun på bakhjulene og gått ut og festet slepetau.

Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 15:36
Den eneste forskjellen er hvis du tilfeldigvis har stoppet på akkurat det stedet det er is over hele veibanen. Selvsagt så liten flekk is at det kun er bakhjulene som er påvirket.
Igjen, det betinger ikke is. Jeg får nesten inntrykk av at du ikke tror jeg har kjørt på vinteren før :)
Virkeligheten er langt mer nyansert enn du forsøker å fremstille den.

Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 15:36
Da må du rygge noen cm for å komme i gang med RWD.
Sjelden det bare er noen cm med glatt føre i en bakke. En kan riktignok finne bedre feste ved å flytte drivhjul sideveis, da grepet gjerne er forskjellig i/utenfor kjørespor og i/utenfor veibane. Med fwd kan en eksempelvis legge rattet over til en av sidene for å forflytte hjulene sideveis til en del av veibanen med bedre grep. Med rwd er det mer utfordrende da en er avhengig av rett helling sideveis for at baken skal flytte seg i ønsket retning. Det hendte jeg spant for å forflytte forrige rwd bil sideveis da jeg visste grepet var bedre der. Men det holder ikke å bare rygge noen cm. Da finner en litt bedre grep, men havner rett etterpå i sporet hvor en nettopp spant og polerte bakken.

Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 15:36
Ellers kommer du frem på akkurat samme steder (innenfor rimelighetens grenser) med en RWD og en AWD-bil. Det er nemlig samme teknologi, bare at AWD har flere hjul å trekke på.
Ja jeg skal fint klare å komme meg frem med 2wd. Det gjorde jeg tross alt frem til 2016 og jeg liker utfordringer :) Men jeg gidder ikke kjøpe 2wd når jeg kan kjøpe 4wd. Spesielt ikke etter at hytta stod ferdig for et par år siden. I vinter stod en kollega fast på tilnærmet flatmark utenfor hytta....

Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 15:36
Og hvis det er trygghet du er ute etter, så bør du ikke informere kona om at hun rent statistisk er i større risiko for å kollidere med AWD enn en tilsvarende bil med RWD. Det er fordi hun i all den komforten kjører fortere enn føret tillater, siden hun ikke kjenner det glipper før det er for sent.
Kona kjører forsiktig, og jeg trenger ikke informere henne om at 4wd statistisk sett er mer ulykkesutsatt. Det vet hun :) Hun ønsker ikke 4wd for å kjøre fortere. Hun ønsker det for bekymringsfri fremkomst og slippe å stå fast.

For øvrig må jeg oppfordre til mindre hissig og nedlatende innlegg. Det etterlater bare et negativt inntrykk. Det må være greit å ikke være enige om alt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Ja, vi har ulike behov, og det som er en bekymring for noen kan være en spennende utfordring for andre 😏.
Jeg har bestilt Autosock til id.4. Tipper den blir liggende ubrukt og har dermed  sløst bort 635 kr. Men greit å sette på hvis det skulle knipe siste bakken opp til hytta hvis det skulle være ekstremt vanskelig føre. Til gjengjeld får jeg lavere forbruk og lengre rekkevidde 364 dager i året 😊

SveinJ

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 08. desember 2020, klokken 06:31
Ja, vi har ulike behov, og det som er en bekymring for noen kan være en spennende utfordring for andre 😏.
Jeg har bestilt Autosock til id.4. Tipper den blir liggende ubrukt og har dermed  sløst bort 635 kr. Men greit å sette på hvis det skulle knipe siste bakken opp til hytta hvis det skulle være ekstremt vanskelig føre. Til gjengjeld får jeg lavere forbruk og lengre rekkevidde 364 dager i året 😊

Enig med deg. Det opphausset behovet for 4-hjulstrekk lizzom.
Jeg har kjøpet diverse Audier med Quattro og det er veldig sjelden det har vært skikkelig krise og avgjørende å ha AWD.
Så en YT-ber fra Sveits i går som kom seg fram i snø og elendighet med id-3 og da klarer jeg meg bra der jeg bor med RWD.
I tillegg sparer jeg, som deg, masse penger.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Øyvind.h

Hva du sparer avgjøres av verditap. Om 2wd koster 500 og 4wd koster 530 må differansen ved bruktsalg være mindre enn 30.000,- for at du reelt sett skal spare penger på å ha kjørt 2wd i perioden (annet enn avkastning på 30k i perioden samt noen hundrelapper ekstra i strøm).

For øvrig må jeg igjen påpeke at jeg har kommet fint frem med 2wd. Det er ekstremt sjeldent 2wd ikke kommer frem i det hele tatt. Det opplever jeg bare 1-2 ganger i året når hytteeiere med 2wd ikke kommer opp på holka nederste del av hytteveien. Men - jeg synes 4wd er mye mer komfortabelt i såpass mange situasjoner at det er verd noen tusenlapper ekstra for meg.
Om en derimot trenger litt ekstra rekkevidde og ikke har behov for den endringen i kjøredynamikk som 4wd gir er det jo ikke noe poeng å gå for 4wd :) Da kan en potensielt spare litt penger. Og med ID4 - få bil vesentlig raskere. For meg er det ingen bråhast da jeg er veldig fornøyd med nåværende bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#26
Ja, jeg er enig i at hvis prisdifferansen er liten, så kan det lønne seg å kjøpe 4WD. Men det avhenger av hvor lenge man har bilen. Over livslengden til bilen gir jo svaret seg selv. Lavere pris, lavere forbruk og potensielt rimeligere vedlikehold (1 drivenhet mot 2). Jeg ville ikke kjøpt Enyak RW med bare 27.000 i prisdifferanse. Jeg er også usikker på å kjøpe id.4 Max RW, for ved salg vil du møte konkurranse fra id.4 AWD med mindre utstyr. Id.4 1St RW er jeg rimelig sikker på vil ha gunstig verditap. Det mener tydelig også Leasplan som tilbyr leasing til ca 3000 kr mot 4400 kr for Enyak 80v RW.
Men svaret vet vi ikke før om et års tid. Og nå er vi vel på en litt annen diskusjon 😉

magfred

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

magfred

Virker som taushetsplikten er over i Tyskland er over, flere tester ute nå. Kjapt søk på youtube gir mange resultater fra idag, men de fleste på tysk. Kun den over og denne på engelsk foreløpig:
https://youtu.be/IW4j_ZYb_1Q
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA