Steffen's nye ID.3 MAX. En ikke helt smertefri første uke med ny bil..

Startet av SteffenM2, søn 04. okt 2020, kl. 17:23

« forrige - neste »

SteffenM2

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hei folkens!

Tenkte jeg skulle ytre mine tanker etter noen dager med ID.3.
Bilen er en MAX variant, med det som gikk an ellers av ekstra utstyr.. Selv 20" vinterhjul!
Ble ingen billig affære.

Fikk bilen utlevert på onsdag. Onsdag kveld ringte jeg tilbake til forhandler, da infotainment systemet hadde gått i lås, og ikke ville fungere mer. Dette "gikk seg til" over natten, heldigvis. Ellers er systemet fryktelig tregt i starten, men etter 5-10min kjøring har det "varmet" seg opp, og fungerer bra.

Ellers er jeg ganske fornøyd. God og sitte i, veldig hyggelig kjøreopplevelse, selv om laneassist kanskje er i overkant ivrig. Som en BMW/Porsche kar fra tidligere, så er standarden ganske høy, men positivt overasket over både mangel på støy under kjøring, og generelt komfort. LED Matrix lys er faktisk helt rått.

Så kom søndag(i dag), og bilen har nå rullet ca. 400km, da kom første gule varsellampe, og airbag systemet fungerer nå ikke lenger.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Spent på og se hva forhandleren sier i morgen, når jeg ringer IGJEN...

Roy Aasen

Er vel snart typisk for datamaskiner i dag? Prøvd ctrl-alt-delete?😊.
Kan jo være at det blir borte av seg selv når bilen får sovet på det.

Kom gjerne med tilbakemelding og videre rapporter.

Strøm Tycoon

Battery Life på youtube opplever også noen software bugs, mistet bl. a. dobbelt sone klima (redusert til en sone) og ACC sluttet å virker.

ACC rettet seg etter å ha stoppet bilen, men dobbeltsone klima var visst verre å få rettet.

Jeg venter på en hvit MAX lik din fra samme forhandler ikke mindre, krysser fingrene nå.

ID4

Dere har jo med åpne øyne kjøpt en bil der det er gitt info om at software er beta..

Dere er nå beta testere til vw :)

DagRune

Vi mottok vår ID.3 plus for et par uker siden og kan skrive under på førsteinntrykket til trådstarter. Meget bra bil med en del bugs, noe som for så vidt var forventet. Når det gjelder feilmeldingen på kollisjonspute var denne også i bilen jeg prøvekjørte før kjøp. Bilen har vært inne på verksted, og det er kun en softwarefeil, det er ingen feil på kollisjonsputene.
Ellers er det irriterende at jeg ikke får koblet bilen opp til We Connect ID siden QR-koden i bilen ikke kommer opp. Dette finner verken verkstedet eller VW Digital Service Team ut av.
Det synes også som at bilen "glemmer" enkelte innstillinger - kupevarme, slår av auto-hold osv.
Så vi ser fram til framtidige programvareoppdateringer. Håper jeg slipper å ta inn på verksted for hver oppdatering!

jonnyjb

Jeg har også slitt med We Connect ID, men det løste seg etter at jeg avinstallerte app'en fra telefonen (Android), tilbakestilte Infotainment i bilen til fabrikkinnstillinger og fulgte We Connect tilkoblingen i bilen til punkt og prikke - lastet til og med ned app'en på telefonen ved å skanne QR-koden på infotainment.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

DagRune

Prøvde å tilbakestille til fabrikkinnstillinger, men fikk etter en stund beskjed at det ikke gikk. QR-kode kom ikke nå heller. Så da måtte jeg sette alle innstillingene på nytt, koble til telefonen, sette favorittkanaler osv. Og jeg må laste appen på nytt.

SuperPG

Fin tråd å følge mens jeg venter på min (plus) som enda stod i Bremerhaben på forrige fredag. bestilte for 3,5 uke siden m 4-6 ukers levering..
VW ID.3 1st plus

Komle

Dere som har fått bilen.. Jeg har funnet en innstilling på speilene, "vipp ned ved revers" eller lignende. Jeg har trykket på denne siden jeg synes det er en fin funksjon, men den vipper ikke ned enda. Stått på i et par dager. Noen som veit om det er en feil eller om jeg må .. fikse noen andre innstillinger?

Mortstokk

Sitat fra: Komle på tor 08. okt 2020, kl. 11:56
Dere som har fått bilen.. Jeg har funnet en innstilling på speilene, "vipp ned ved revers" eller lignende. Jeg har trykket på denne siden jeg synes det er en fin funksjon, men den vipper ikke ned enda. Stått på i et par dager. Noen som veit om det er en feil eller om jeg må .. fikse noen andre innstillinger?

På min Sharan må speiljusterings"knappen" være stilt til høyre speil for at speilet skal justere seg ned.
Kan det være problemet?

Komle

Sitat fra: Mortstokk på tor 08. okt 2020, kl. 12:44

På min Sharan må speiljusterings"knappen" være stilt til høyre speil for at speilet skal justere seg ned.
Kan det være problemet?

Skal undersøke på vei hjem fra jobb seinere. Takk for tips!

Komle

Sitat fra: Komle på tor 08. okt 2020, kl. 13:02
Sitat fra: Mortstokk på tor 08. okt 2020, kl. 12:44

Kan det være problemet?

Skal undersøke på vei hjem fra jobb seinere. Takk for tips!

(Det funka. Takk. Da forsvant det eneste problemet jeg har hatt med nybilen hittil :laugh: )

andre1980

Mottok min ID3 Max i dag.
Tenkte jeg skulle ta en liten kjøretur nå ikveld, men ID3 hadde andre planer.
Står parkert i en trang bakgård, som leder ut til en veldig smal gate, som igjen leder ut til veien.
Det er altså veldig trangt. Jeg er helt avhengig av ryggekamera, men i kveld fant ID3 ut at det skulle den slutte å vise. Får bare svart skjerm. Forsøkte å restarte infotainment ved å holde inne powerknappen, men samme resultat.

Lar nå bilen stå i 10 minutter og ser om det bedrer seg. Hvis ikke så er det rett inn på møller i morgen.

edit:
Ryggekameraet valgte å virke igjen etter 10 minutter.

lars667

Til trådstarter. Må si hvit passer veldig bra til denne bilen, ta gjerne fler bilder :-)

Prøvde også en id.3 her om dagen. Har e-Golf exclusive-utgave selv. Jeg syntes id-en var helt konge å kjøre, men savnet nok setene i Golfen, og active info. Men det siste er sikkert en smakssak, og jjeg regner med/håper de videreutvikler ting litt på navi/display.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

SteffenM2

Her kommer en oppdatering til, etter noen flere mil bak rattet.
Bilen har nå gått 1600km, og har etter ett besøk hos forhandler med airbag problemet oppført seg forholdsvis greit.

Jeg var ikke første som var tilbake med feil på airbag systemet, så her er det bare og glede seg for de som fått bilen sin.

Generelt er jeg mer og mer fornøyd, men det er visse ting jeg ikke liker ved bilen.
Lydanlegget er tragisk. Når man spiller høyt, regulerer den volumet individuelt på bass, mellom tone og diskant, noe som er fryktelig irriterende.

Laneassist er i mine øyne VELDIG overivrig på denne bilen, og i går på en svingete vei uten merking bråbestemte den seg for og mene at jeg ikke hadde styringen, og gjorde en "emergency brake" midt på en rett strekke etter svingene.
Jeg holdt i rattet, kom så rett på rød varsel melding at jeg måtte overta styringen, og 0.5sek senere trår den inn bremsen. Hadde en passasjer i bilen, han skjønte like lite som meg hvorfor bilen plutselig bestemte seg for og nødbremse midt på en åpen strekning, hvor vi var den eneste bilen.

For øvrig; Noen som har funnet ut hvordan man skrur av det at bilen låser seg når man kjører i gang? For den låser seg ikke opp før man drar i døren, og det er veldig irriterende når man skal plukke opp noen andre.. Finner ikke hvor jeg kan regulere dette..

Utover dette virker det ganske ålreit nå. Fortsatt en veldig fin bil og kjøre!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA