Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Seat Mii - feil med styringen?

Startet av tom2912, søndag 04. oktober 2020, klokken 11:45

« forrige - neste »

tom2912

Hei,

Har fått utlevert bilen og syns det er en topp bybil.
Jeg kjenner at rattet drar litt mot høyre (eller til venstre) på motorvei, er det noen som føler eller kjent det samme?

Takk for alle innspill!

talisker

Det er kanskje den aktive filholderen, eller hva de kaller det?
Kan deaktiveres med knapp til høyre for A/C-displayet.

Elmo

Ja det er helt klart den aktive filholderen.
Du ser den også i instrumentpanel. Men bil med sterk på hver side. Er den grønn så er filholderen fornøyd med deg.  Blir den gul så kommer snart ett trykk i rattet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

mthoring

Den filholderen der kunne VAG godt holdt for seg selv spør du meg.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Elmo

Sitat fra: mthoring på fredag 09. oktober 2020, klokken 19:31
Den filholderen der kunne VAG godt holdt for seg selv spør du meg.
Ja, helt talentløs.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

BatteriOgFossil

Sitat fra: tom2912 på søndag 04. oktober 2020, klokken 11:45
Hei,

Har fått utlevert bilen og syns det er en topp bybil.
Jeg kjenner at rattet drar litt mot høyre (eller til venstre) på motorvei, er det noen som føler eller kjent det samme?

Takk for alle innspill!

Lag en kopp kaffe, sett deg ned og se gjennom Seat sine instruksjonsvideoer for Mii Electric:
https://vimeo.com/user106494293
Som andre skriver så har du opplevd Seat sin "Lane assist". Den er beskrevet mot slutten av videoen "Kapittel 1: Komfort og sikkerhetssystemer"

Sandvika

Ikke for å være arrogant, men om dere "plages" av denne så ligger dere kanskje feil i veibanen eller "glemmer" å bruke blinklys?

Jeg synes denne er veldig diskret til det nivået hvor jeg egentlig lurer på om den egentlig har noen hensikt.

edyrli

Merker filholderen begynner så stresse litt på vei uten midtstripe. Da gir den opp etter en stund og skrur seg av. Ellers får den noen ganger panikk når veien går fra 1 til 2 felt. På fin landevel fungerer den bra og kan nesten brukes til "autopilot".
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

mthoring

Sitat fra: Sandvika på mandag 12. oktober 2020, klokken 18:15
Ikke for å være arrogant, men om dere "plages" av denne så ligger dere kanskje feil i veibanen eller "glemmer" å bruke blinklys?

Jeg synes denne er veldig diskret til det nivået hvor jeg egentlig lurer på om den egentlig har noen hensikt.

Enig i at den ikke har noen hensikt. Utover det å plage sjåføren med å dra i rattet når en legger bilen litt inn mot midtstripen i venstresving / mot kantstripen i høyresving, da selvfølgelig.  :D
Hvis man forsøker å "la bilen styre selv" så blir resultatet en ganske urovekkende ping-pong, så synes ikke at det er noen "autopilot" akkurat.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Amatøren

Sitat fra: mthoring på lørdag 31. oktober 2020, klokken 14:39Hvis man forsøker å "la bilen styre selv" så blir resultatet en ganske urovekkende ping-pong, så synes ikke at det er noen "autopilot" akkurat.

Er vel aldri lansert som autopilot.

Hittil har jeg kun sett det markedsført som 'lane assist'. Antar det gjelder alle bilen under 'VAG paraplyen'.

Tror det er mange som tror at bil med assistent systemet er biler med autopilot (selvkjøring) noe som er totalt feil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på lørdag 31. oktober 2020, klokken 16:10
Sitat fra: mthoring på lørdag 31. oktober 2020, klokken 14:39Hvis man forsøker å "la bilen styre selv" så blir resultatet en ganske urovekkende ping-pong, så synes ikke at det er noen "autopilot" akkurat.

Er vel aldri lansert som autopilot.

Hittil har jeg kun sett det markedsført som 'lane assist'. Antar det gjelder alle bilen under 'VAG paraplyen'.

Tror det er mange som tror at bil med assistent systemet er biler med autopilot (selvkjøring) noe som er totalt feil.


Kona har ingen "Autopilot", men kombinasjonen LKA - Lane Keep Assist, som høres ut som dette systemet, og LFA - Lane Follow Assist som hjelper den å likke midt i fila, så blir det langt mere smooth. Og det i kombinasjon med ACC - Adaptic Cruise Control, så har man plutselig en slags Autopilot Lite. Da kan man f.eks. slippe rattet litt på relativt rette strekker, for å f.eks. skru av korka på en brusflaske. Den klarer sågar svinger og til en viss grad.


LKA alene er nok intet å kjøre med uten å holde i rattet, så det er vel kun brukbart til å hjelpe deg å holde deg innenfor linjene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mthoring

Sitat fra: Amatøren på lørdag 31. oktober 2020, klokken 16:10
Sitat fra: mthoring på lørdag 31. oktober 2020, klokken 14:39Hvis man forsøker å "la bilen styre selv" så blir resultatet en ganske urovekkende ping-pong, så synes ikke at det er noen "autopilot" akkurat.

Er vel aldri lansert som autopilot.

Hittil har jeg kun sett det markedsført som 'lane assist'. Antar det gjelder alle bilen under 'VAG paraplyen'.

Tror det er mange som tror at bil med assistent systemet er biler med autopilot (selvkjøring) noe som er totalt feil.

Nei det er ikke lansert som autopilot, men innlegget jeg svarte på nevne: "... nesten brukes til autopilot". Mens min mening er at Mii sin lane assist er nærmest ubrukelig og helst burde vært mulig å permanent skru av.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Elmo

Sitat fra: mthoring på søndag 08. november 2020, klokken 17:20
Mens min mening er at Mii sin lane assist er nærmest ubrukelig og helst burde vært mulig å permanent skru av.
Enig  :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

BatteriOgFossil


seosso

Jeg har også registrert at den fungerer ekstremt dårlig hvis det er vått og mørkt. Flere ganger har den tatt tak i rattet selv om jeg ligger midt i fila på ringveien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA