Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Zafira-e Life

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 24. september 2020, klokken 15:49

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

RJK

Riktignok en dårlig konfigurator. Måtte reloade siden da jeg først valgte lengde, men så ville velge på alternativene for å se prisdifferaansene. Var umulig å komme ut av det uten å reloade. Dessuten synes jeg den er alt for dårlig med å klikke rundt i det som oppfattes som undermenyer fremfor å få hver "inndeling" med sine valg, før man klikker videre til neste inndeling. Dette kan gjøres langt bedre, og det gjøres allerede hos andre.


Når det er sagt, foreløpig fremstår den som den mest interessante a fir/femlingene,selv om det nok har mest med at jeg har mer tiltro til Opel/Vauxhall over de andre. Dog ingen spesielle forklaringer på dette, annet enn subjektiv mening. Må derfor sjekke alle mere ut for å se hva som tiltaler mest, og hvilken som er mulig å konfigurere riktigst ut i fra egne ønsker.


EQV stiller i en litt annen klasse, både prismessig og ellers med de valgene jeg har sett. Og så innbiller jeg meg at finish og komfort, samt støydemping er bedre på den.På den andre siden, så kommer vel dette til premium pris også.


Uansett, i de prisklasser man snakker om vil fort en TMX være innen prisrekkevidde, men det er to forskjellige typer biler som tilfredsstiller forskjellige behov.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Virker som citroen er den billigste av de men har ikke sett så mye på standard utstyret tipper er ganske likt.
Tror ikke man skal tro at opel er noe bedre enn de andre, disse er ganske like samme med toyota sin som og blir bygd på samme fabrikk men tipper toyota sin blir dyrest siden alle tror toyota=kvalitet, er en grunn til at folk fortsatt sverger til gamle hiace fremfor proace.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK


Kopiert fra eget innlegg på denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52912.0;topicseen


Lagt ut nå, er identiske startpriser på alle 3. Har ikke sammenlignet med prisen til Toyotaversjonen, men tror ikke den er veldig langt fra, heller.https://bil24.no/prisene-er-klare-for-de-store-helelektriske-trillingene/Lagt ut av ToWalkOrDrive på EQV-sidene:https://elbilforum.no/index.php?topic=48016.15Toyota sin versjon (Prisene er visstnok ikke klare):https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/norge-proace.json
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Ingen som kjører rundt i en slik kasse?
Noen som har erfaringer med rekkevidde?

Mateusz

Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

RJK

Da har jeg testet denne i varebil-utgave, riktignok som Toyota, men er jo samme bilen, så legger den inn her siden jeg ikke fant noe underforum for Toyota-varianten (men burde vært en felles for disse Stellantis-bilene).

Hjalp en kompis med å flytte, og via Hertz Bilpool, så leide jeg en slik på helgetilbud.

Dumme meg, så feil på hvor ladeindikatoren var, så holdt øye med helt feil måler. Så det måtte gå som det gikk, fikk til slutt opp melding om lavt batterinivå. Var da rett før Shell Mortensrud, så svingte inn der, da den begynte å bli lite responsiv.

Nå hadde denne Circle K ladekort, som skulle fungere på ihvertfall Circel K sine egne ladere, og Recharge, men Recharge-laderne var opptatt. Så noen ST1-ladere, men de var jo grisedyre med 5.95 per kWh, så ladet bare til jeg hadde 10 km rekkevidde, og fortsatte der jeg fant Circle K-laderne som var nærmest, bare noen km nærmere byen, men var jo usikker på om de var nært nok til å rekke dem da jeg fikk meldingen i bilen.

Uansett, fikk ladet der, nok til at vi rakk frem til der kompisen min flyttet fra og han skulle ta kvelden. På begge steder, og senere på Ionity-laderne ved Skøyen, synes jeg det gikk skrekkelig sakte, selv om jeg ihvertfall fikk 80 kW i effekt på Skøyen, og sikkert det samme på de andre. Heldigvis virket kortet også på Ionity, så jeg slapp bruke eget kort, eller 50-kW-laderne til Circle K. Prøvde meg først på Recharge, men der ville den ikke ta lading, så vet ikke hva jeg gjorde feil.

Men bortsett fra at lading gikk sakt, så synes jeg og rekkevidden jeg faktisk oppnådde, var alt for dårlig. Jeg kjørte 320 km totalt, riktignok noe på motorvei, der jeg lå maks i 110, men var ikke konsekvent så høyt pga annen trafikk.

Men da hadde jeg altså startet med en viss mengde på batteriet, som jeg ikke fikk sett hvor fullt det var pga min tabbe, og jeg hadde ladet opp etter første dag på kvelden, og ladet til 300 km som tilsvarte 89 %. Det rakk til neste dags tur, der temperaturen hadde gått fra noen få plussgrader dagen før, til nysnø på søndagen.

Kjørte vel ca samme mengden som dagen før, altså ca halvparten av de 320, og trillet inn med et stykke under 25 % rest. Ladet opp til samme mengden som før, og parkerte så bilen ved poolen og avsluttet helgen etter det.

Bilen er kraftig nok for mitt bruk, selv om jeg ikke ville sagt nei takk til mer, og jeg mistenker at bilen ikke er sterkere enn at en kraftigere motor nok ville brukt mindre strøm (ligger "lavere i turtall" aka effekt-andel). Bilen kjørte bra, men føler nok at 4WD ville vært mer behagelig, for jeg fikk ikke helt feelingen på hvordan baken egentlig hang med på turen.

Ellers så var jo dette mer eller mindre samme blikkboksen som slike varebiler er, men med lite isolasjon. Godt at elmotor betyr at motorstøyen er borte. Synes heller ikke jeg var spesielt utsatt for mye dekkstøy, selv om jeg kanskje ikke er veldig godt vant, siden jeg kjører Kona til vanlig.

Så, muligens at jeg burde testet å kjøre i B, for her var det lite følelse av at bilen regenererte, og det var ikke antydning til 1-pedal-kjøring som jeg stort sett har på min. Det savnet jeg virkelig.

Synes heller ikke navigatøren var verdt å bruke penger på. Hadde store problemer med å få lagt inn noe adresse, for det var hipp som happ om den ville finne adressen jeg la inn, selv om det funket første dagen på ene adressen jeg forsøkte å legge inn, så måtte bruke mobilen.

Hadde ikke kabel koblet til, så fikk ikke testet Android Auto, da den ikke tok det trådløst ihvertfall. Men der var et spor jeg kunne sette mobilen i, slik at jeg faktisk kunne se skjermen min, selv om det ble litt lavt i forhold til synsfeltet, så måtte se ned på skjermen for å se om jeg måtte svinge etter navigasjonsveiledningene. 

Mye kunne sikkert vært bedre, om jeg hadde delt mer enn telefon-tilkobling, men ville ikke aktivere for mye med leiebil, og da og måtte bry meg så mye om å slette tilkoblingen etterpå (det glemte jeg å gjøre).

Nå ble jeg ekstra interessert i å teste ID. Buzz for sammeligningens skyld, men kan ihvertfall slå fast at jeg er glad jeg ikke gikk videre med planer om å kjøpe en slik en, riktignok i Opel-utgave og med bakseter, for rekkevidden i praksis, var rett og slett rævva!

Alt for kort rekkevidde til at jeg kunne levd med dette. Måte vært dobbelt opp for min del. Og mulig personbil-versjonen er langt bedre isolert og langt mindre "blikkboks-følelse". Tenker denne fungerer greit for de som ikke kjører mye langkjøring, men som i større grad enn meg trenger plassen.

Riktignok var min initielle tanke, at en slik burde fungere fint for min bruk med større rekkevidde og med camper mode, da jeg vurderte en slik som kombinert harry-turbil, "daily driver og city-camper. Men uten camper mode, og i utgangspunktet for kort rekkevidde, la jeg det fra meg.

Og kjøringen denne helga, forteller meg at det er i praksis enda værre rekkevidde enn jeg så for meg, selv om jeg skjønner at den ville ha sett bedre ut om sommeren. Men på den annen side, hadde det vært enda kaldere, ville jo rekkevidden vært langt værre. Og jeg må si vi fyllte jo heller ikke bilen så mye som jeg hadde forventet, så her kunne vi sikkert klart oss like greid med en vanlig suv eller stasjonsvogn med baksetene lagt ned.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tirsdag 17. desember 2024, klokken 21:18Da har jeg testet denne i varebil-utgave, riktignok som Toyota, men er jo samme bilen, så legger den inn her siden jeg ikke fant noe underforum for Toyota-varianten (men burde vært en felles for disse Stellantis-bilene).

Interessant å lese RJK :+1:  jeg tenkte jeg skulle låne meg en slik til våren så da var det bra å lese dine inntrykk.

Jeg håper vi kan holde på bilmerke her inne for Stellantis bilene vil komme å gå - men bilmerker bestå (kjører rim her assa ;D )

Men jeg ser ditt poeng, helt klart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA