Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S Plaid

Startet av rfagerdal, onsdag 23. september 2020, klokken 08:19

« forrige - neste »

692

Sitat fra: Klykken på mandag 07. juni 2021, klokken 11:14
Jeg tenker det er usannsynlig at de har forskjellige batterityper i S. Tenker alle får 4680 da det er volumforskjeller på cellene (18650 er lavere i høyden) og at 4680-pakkene i tillegg er en bærende del av bilen. Hvis de skal fortsette med 18650 på de "enkle modellene" av S vil de jo komplisere produksjonen mer, og det mener jeg ikke er i henhold til Teslas mantra.
Feil :-) Tesla bekreftet ved 'lanseringen' av Plaid og Plaid+ at Long Range og Plaid ville være 18650 med ny kjemi og avkjøling, mens Plaid+ ville være 4680.

Det er i modell 3 / Y at 4680 vil være en strukturell del av konstruksjonen, Tesla har ikke nevnt noe om det i Model S.

Plaid+ i Model S ville i praksis være en betatest av drivlinjen for den kommende roadster.

Det vil være altfor dyrt hvis drivlinjen bare trenger å brukes i Roadster, så det er fornuftig å ha den i Model S.

JorEl

#46
692: -Det er i modell 3 / Y at 4680 vil være en strukturell del av konstruksjonen, Tesla har ikke nevnt noe om det i Model S.

Det forklarer jo en del, dersom det er rett.  :+1:
Jeg trodde jo at alt som fikk 4680, ville få det som en "strukturell del av konstruksjonen" :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 12:38
Utfordringen her for Tesla kan være at EQS AMG får bedre rekkevidde og ytelser enn S Plaid. Tiden vil vise.
Plaid+ kom vel egentlig som svar på Lucid Air topputgave. Tipper den ble speccet opp på 5 minutt etter Elon så tallene for Lucid Air.

Men så viser det seg at det ikke er så lett å få til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på mandag 07. juni 2021, klokken 14:08
692: -Det er i modell 3 / Y at 4680 vil være en strukturell del av konstruksjonen, Tesla har ikke nevnt noe om det i Model S.

Det forklarer jo en del, dersom det er rett.  :+1:
Jeg trodde jo at alt som fikk 4680, ville få det som en "strukturell del av konstruksjonen" :)
Det er en god teori at 4680 blir i stukturelle pakker i alle bilene de kommer. Som påpekt er dimensjon på den ift 18650 forskjellig og da blir det forskjellige produksjonslinjer. Kan selvfølgelig være at de må lage en nødløsning for å få ut en model, men nå ser det ut som de holder seg til å kutte ut plaid+ ( med 4680).

692

det er ingenting galt med å ha en 4680-pakke i samme utvendige dimensjoner som en 18650-pakke og dermed passe inn i en Model S uten å være en strukturell del. Det er relativt mye avfallsplass i en 18650-pakke på grunn av blant annet kjøling og pakking av cellene. 4680 er pakket på en helt annen måte og ikke minst avkjølt på en helt annen måte. Det vil være en annen produksjon i 18650-batteriene, men ikke et stort nok problem til å avbryte en hel modell.

Counterpointer


Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

692

#52
Sitat fra: Counterpointer på mandag 07. juni 2021, klokken 17:39
avfallsplass??
mobiltelefon dansk norsk autokorrektur f-up ;-) Spildplads på dansk

Counterpointer

Overflødig plass (dvs tomromm) på norsk da

Skjønte det var autokorrektur.

Det jeg har sett av S og X pakker som åpnes har ikke vist mye plass til overs. Mulig det går å tilpasse kjølesystemet slik at det kan lages en pakke som får plass. Er åpen for det. Jeg tror bare det er mye enklere å bruke nåværende formfaktor (18650) når de lager pakker til eksisterende biler.

Skal de bruke ny formfaktor (4680) så kan de like gjerne lage en strukturell pakke. Dette er jo planen for Y når de endrer celletype. Fremont og Shanghai fortsetter å produsere 18650 frem til de får bygd om linjene. Berlin og Texas starter med strukturelle 4680 fra begynnelsen. Synes dette støtter opp om teorien.

Tesla har jo muligheten til å sjonglere mellom fabrikkene, så de kan mikse etter behov. Det taler for den andre løsningen.

Porsgrunn

Det er vel bare en grunn til at tesla fortsatt bruker 18650 celler, de var avhengig av å sikre fremtidige leveranser og inngikk en gigantisk kontrakt på disse cellene med Panasonic for noen år siden. Så snart de har mottatt hele denne ordren tror jeg de raskt flytter over til 2170 og/eller 4680. Hvor mye som gjenstår aner jeg ikke.

De fleste ser også ut til å mene at 4680 har både pluss og minus polen på samme enden av batteriet og at tabless designet gjør at kjølingen kan legges mot den andre enden. Du kan da droppe kjølingen mellom cellene og sparer mye plass i side og lengde retningen. Det er også mulig at du ved å lime alt på plass samt ha pluss og minus på samme side kan spare endel plass i høyden, men om det er nok til at 4680 pakker ikke blir høyere enn 18650 pakker har jeg ikke peiling på.

Ikke meningen å spore av diskusjonen ;)

daktari

Tenker det er ganske relevant post. Jeg har trodd at nye S og X fikk samme batteripakke bare med nyere kjemi i LR og plaid, mens Plaid+ jo på papiret (i fantasien?) hadde 200 km ekstra rekkevidde, noe som måtte innebære noe dramatisk nytt på batterisiden.
De bør vel også gjøre noe seriøst med kjøling av alt det elektriske på alle modellene.
Ellers ser jeg at mange sure amerikanere som hadde bestilling på + nå mener at denne egentlig aldri var ment å lages, men var kun vaporware for å ta fokus vekk fra Lucid. De forsøker visst i USA å tilby +kundene "vanlig" plaid istedet pr telefon. Det åpner jo da for spekulasjon om end-of-quarter er det viktigste nå, og at + vil omsider dukke opp i 22/23 hvis de får til 4680 masseproduksjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Uansett hvilket format cellene har 18650 eller 2170 så kan de endre kjemien. Dette har de også gjort.

Poenget med designen på 4680 er godt det. Den er bygget opp på en helt annen måte som gir nye muligheter, men det er vel også denne nye designen som gir dem problemer med å rampe opp produksjonen.

Tesla er ikke ukjent med å dra ut lansering av nye modeller. X var jo ikke akkurat tidlig ute og Roadster er jo nå snart tre år forsinket. Samme med Semi.

Så at de kansellerer plaid+ er på ingen måte overraskende, selv om det er lett å forstå at de som bestilte  er skuffet. Grunnen/e vil vi aldri vite sikkert, Elon/Tesla sier litt det som passer dem.

JorEl

Plaid+ skulle ha 4680, og da trodde jeg at det var snakk om, strukturell del av konstruksjonen.
Er det vanskeligere å forandre SogX med alt aluminiumet som bilene har? Eller er alt som trenger styrke i konstruksjonen laget av stål, som i 3ogY?
Når og om Plaid+ kommer, så blir det kanskje en helt ny bil ???

Spiller egentlig ingen rolle for meg siden jeg liker S LR best pga av pris :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Det gjenstår jo å se, men en batteri som en strukturell bærende del gjør at man kan sløyfe andre deler av chassiset for å få til samme styrken og dermed spare 1) kostnader til materialer og 2) vekt.
Dermed vil jo en bil med strukturelt bærende batteri være et helt annet chassis enn en som har kassen som bare henger der. Det virker ikke fornuftig å produsere 2 forskjellige chassis til S og X, men kan jo hende at hvis de har ny batterikasse på ny S at denne uansett er anderledes enn tidligere modeller. En slags blanding? Det vet vi ikke før noen plukker den fra hverandre. Det taler kanskje for at Plaid+ var en luftspeiling fra Tesla sin side.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Velger å tro at Tesla har god kontroll. Plaid+ kommer kanskje, etter at de ser hvordan den nye teknologien virker i model-Y Berlin, eller der hvor det brukes 4680 som en del av bilens konstruksjon.
Må jo være lettere å bygge om flagshipet sitt, når det ser hva de nye batteriene er gode for?
Har tro på Plaid+, men Tesla trenger ikke dette nå. Enig med Elon :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA