Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS oppgtadering. Hvorfor betale?

Startet av Yme, torsdag 17. september 2020, klokken 10:41

« forrige - neste »

Yme

Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!

geear

Hvor høy SoC hadde du, hvor langt/lenge hadde du kjørt, hadde du valgt navigate to supercharger, og prøvde du flere ladeplasser?

Opplever ikke forskjell i ladehastighet med og uten (ettermontert) CCS-adapter på vår X75, får 130kW med begge, så med lav SoC og varmt batteri bør du få mer.

Polestar

Sitat fra: Yme på torsdag 17. september 2020, klokken 10:41
Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!
Jeg har identisk ladekurve på V3 og V2 superladere. Står det ikke fremdeles V2-ladere like ved V3-laderne i Aksdal? Har du prøvd begge samtidig og sammenliknet ladehastighet?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

RJK

#3
Sitat fra: Polestar på torsdag 17. september 2020, klokken 21:14
Sitat fra: Yme på torsdag 17. september 2020, klokken 10:41
Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!
Jeg har identisk ladekurve på V3 og V2 superladere. Står det ikke fremdeles V2-ladere like ved V3-laderne i Aksdal? Har du prøvd begge samtidig og sammenliknet ladehastighet?


Aksdal er jo stasjonen der de la ned gamleladeren med V2, og bygget helt ny med bare V3-ladere. Er det denne bruker er avhengig av, så er det jo betimelig å spørre om ikke Tesla burde betalt for den. Ellers er jo poenget å få ladet flere andre steder enn akkurat der det er SuC-ladestasjoner, og sånn sett er det jo verdt det.


Men oppfølgingsspørsmålet er jo hvilken lader du testet på. Var det en lynlader fra andre leverandører, eller stilte du deg på en 50 kW.lader, og forventet raskere lading? I tilfelle er jo det brukerfeil. Men forventer jo at det støtter mer enn 50 kW på lynlader på en ombygd bil, da det vel bare er noen signaler som må omformes for at Teslaer skal kunne lade.


https://www.tu.no/artikler/tesla-stenger-supercharger-stasjon/498608
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Polestar

Den nye V3-stasjonen åpnes i dag, mens den eksisterende avvikles 15. mars neste år, ifølge Tesla. Altså vil det i en overgangsperiode være mulig å lade begge steder.

https://www.tu.no/artikler/tesla-stenger-supercharger-stasjon/498608
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

kodax

Sitat fra: Yme på torsdag 17. september 2020, klokken 10:41
Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!

CCS-oppgradering gjør ikke at man får høyere ladehastighet.
CCS-oppgradering  gjør at man kan lade på ladestasjoner man ellers ikke kunne lade på, dvs. på SuC v3 og ladere fra andre leverandører med CCS.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Fikk 137 kwh på CCS adapter på Liertoppen i forrige uke. Rekord for min bil er 144 på SUC Brumunddal. Brukte der den "gamle" kontakten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Er det andre fordeler med CSS ombyggig enn at ein kan lade på alle andre CSS ladere samt på SuC i Aksdal (der den gamle stenger neste veke)?
Er det andre SuC som kjem kun med CSS?
Kva med dei i Finmark?
Eg har lada 2 kWh totalt på andre stasjoner enn SuC på 110000 km, så mitt behov (iallefall så langt) dekkes av SuC.

Har jo ikkje lyst til oppgradere med noko eg ikkje treng.

Handyman

Nye SuC bygges vel bare med CCS, mener jeg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. mars 2021, klokken 22:32
Nye SuC bygges vel bare med CCS, mener jeg.

Det stemmer. F.eks Vestby har kun CCS og det gjelder alle andre SuC v3 også (som Liertoppen, Notodden og antageligvis alle i Finnmark). 3500,- til adapter og ombygging er vel anvendte penger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OhmPaPa

Sitat fra: Yme på torsdag 17. september 2020, klokken 10:41
Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!

Har flere ganger fått 75kw på tredjeparts lynladere via CCS-adapteret.

Rævedilter

Ok, takk for svar; da er det bare å oppgradere så det er klart til sommaren.

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 10. mars 2021, klokken 20:20
Sitat fra: Yme på torsdag 17. september 2020, klokken 10:41
Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!

Har flere ganger fått 75kw på tredjeparts lynladere via CCS-adapteret.

Ladet på nytt i dag. Var en lader fra BKK. Fulgte ikke med de første 10 minuttene pga satt i telefonen. Men så gløttet jeg ned og så jeg fikk 92 kw. Ikke ille. Mye bedre en jeg noen gang fikk med chademo.

Motorwatt

Jeg har fått 105 kw på Liertoppen med varmt batteri. Max jeg har fått på min S75D med vanlig SuC uten adapter er 121 kw. Men det varer jo bare ett latterlig minutt eller to. >:(. Ladekurven er som en omvendt V på min bil.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jorgenask

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. mars 2021, klokken 22:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. mars 2021, klokken 22:32
Nye SuC bygges vel bare med CCS, mener jeg.

Det stemmer. F.eks Vestby har kun CCS og det gjelder alle andre SuC v3 også (som Liertoppen, Notodden og antageligvis alle i Finnmark). 3500,- til adapter og ombygging er vel anvendte penger.

Med visse unntak som feks Svolvær som kom i fjor sommer/høst som er V2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA