Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kan jeg få bilen til og klargjøre seg for hurtiglading på andre ladere?

Startet av rbuljo, mandag 10. mai 2021, klokken 22:33

« forrige - neste »

rbuljo

Heia, min første post her. jeg å min bedre halvdel kjøpte en Tesla Model S P85D, 2015.
kunne skrevet mye om førstegangs opplevelsen. men det får bli en annen post.

men her i finnmark er det ikke flust med tesla sine egne hurtigladere. hvis jeg må levere bilen til service, så er det en svipptur på ca 800km en vei. så for å korte ned ladetiden og avstand, så må man nesten bruke ladere via andre aktører. vet ikke engang om jeg kommer meg til tromsø bare via Tesla sine ladere fra Vadsø/Øst-Finnmark.

kan jeg "forberede" batteriet for hurtiglading på andre ladere enn tesla sine? skjønt at man kan sette en Tesla lader som destinasjon og bilen klargjør batteriet selv for hurtiglading.
har en CCS adapter, chademo overgang og type 2 kabel som fulgte med bilen.

unnskyld på forhånd hvis dette har vært spurt før. prøvde å søke, men fant ingen lignende poster.

o.b.lix

Virker på alle ladere med det oppsettet du har.

Men rimeligere å skaffe ladebrikke i stedet for å bruke sms-aktivering på hver lader.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

Det trådstarter spør om er vel om bilen kan aktivere "Preconditioning battery for fast charging" (som den gjør ved behov når man navigerer til Superlader) også når man skal lade på hurtigladere fra andre tilbydere.

Jeg vet ikke svaret på dette konkret, men jeg mener P85D aktiverer batterivarming til høyere temperatur om man skrur på Insane Mode? I så fall kan man bruke dette som et "hack".

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

automat

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. mai 2021, klokken 12:55
Virker på alle ladere med det oppsettet du har.

Men rimeligere å skaffe ladebrikke i stedet for å bruke sms-aktivering på hver lader.
Jeg får ikke forvarmet batteriet til annet en Teslas superladere (som er det jeg oppfattet spørsmålet dreide seg om). Fordi tredjeparts hurtigladere i Norge ikke ligger inne i navigasjon. Nærmeste tredjepartslader som ligger inne er i Tyskland.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Tesla har sagt tredjepartsladere skal komme inn, men det har det altså ikke gjort i Norge enda.

Men... preconditioning før lading er relativt nytt, kanskje vært i to år? Det funket altså helt fint å hurtiglade Teslaer med maks fart også før det så lenge man hadde kjørt et stykke i forveien. Den tempererer jo også batteripakka under vanlig kjøring, men du får ikke boostkjøling/varming rett før lading. Når du skal 800 km starter du vel fulladet og kan kjøre langt før lading?

Skal du kjøre kort tid før hurtiglading så er det greit å bruke forvarming i en stund (uten å ha på range mode/rekkeviddemodus), så får du opp tempen på batteripakka før du starter. 85-pakka får vel rundt 100kW, og det får vi på vår X etter bare 40 minutters kjøring på vei hjem fra hytta, i minusgrader (men har ikke testa Finnmarkstemperaturer).

Asbjornel

Nei. Du får dessverre ikke forvarming til 3. parts ladere. Det sagt, så forvarmer de ganske tidlig. Så om jeg f.eks. ruter meg fra Hammerfest til skaidi, så begynner den å forvarme allerede i Hammerfest.
Men det blir enklere å kjøre mellom Tesla superladere når Kautokeino og Karasjok får tesla superlader senere i år (håper det kommer i år). Dessuten er det jo bra med andre ladere på veien, så du trenger ikke å lade så lenge hver plass for å hoppe videre. Og i Alta er du jo på E6 sørover og da skal det gå greit mellom superladerene tror jeg. Alta, Nordreisa, Skibotn, Tromsø.

Mdah

Som nevnt her så kan du på en P85D stille inn bilen til "Insane+" for å varme batteriet og hente ut "max battery power". Hvor lenge før er jeg usikker på, men selv har jeg gjort dette rundt 30 min før ankomst lader.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA