Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringspotensiale, EQC

Startet av jevel, onsdag 09. september 2020, klokken 00:30

« forrige - neste »

Grosor

#45
Jeg skulle gjerne hatt det slik at man kunne slått av\på disse systemene slik man ønsket og låst det til førerprofil. Det er nok noen vurderinger ift Euro NCAP testene som gjør at de har det slik.

Jeg merker meg og at HERE sine kartdata på motorveien her lokalt på et sted har bestemt seg for at dette er en krapp sving og ønsker å bremse ned for meg... Bremser ganske kraftig. Kan jo slå av denne funksjonen med rutetilpasset fart, men da bremser den vel ikke lenger ned for rundkjøringer eller avkjørsel heller.

Øyvind.h

Min bremser ned for avkjørseler, krappe svinger etc selv om jeg har deaktivert automatisk tilpasning til fartsgrense.
Så det fungerer bra :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Grosor

"Aktiv fartsgrenseassistent" slo jeg av med en gang. Det er for mye feil i hastighetsdataene på motorvei som overstyrer skilt som er lest. Denne fungerer greit på landevei, men da er ofte flatt på fartsgrensen noe saktere enn det trafikken typisk ønsker å flyte så ender man med å justere 5 opp likevel...

"Rutebasert hastighetstilpasning" er en egen funksjon som bremser ned i krappe svinger, kryss, rundkjøringer og når man blinker for å ta en avkjørsel. Det jeg opplever er at denne tror at et punkt på motorveien er en sving den må bremse ned for og det passer dårlig på 4-felt motorvei... Får tydelig varsel på skjerm for årsaken til at den bremser ned.

Egil Fonn

Har også skrudd av fartsgrense tilpasning pga at den legger seg på speedometer hastighet, noe som blir litt under reell gps fart.
Rute tilpasning har jeg på. Et tips hvis man synes bilen demper farten for mye i kurver er å sette den i sports modus. Da blir også rute tilpasnings hastighet mer sportslig.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

#49
Aha. Kjørte til hytta i dag med Thule easybase tilkoblet. Da vil ikke bilen styre selv. Nå vet jeg ikke om det er det som er årsaken eller om kartene er oppdatert, men bilen bremset ingen steder på ny motorvei fra Kolomoen til Moelv. Slakket litt av ved Brumunddal, men ellers null fantombrems.

Fikk også teste fjernlys og matrix siste veiene opp til hytta. Ledbar er fortsatt sterkere, men må si systemet jobber bra og lyser utrolig bra. Ikke noe behov for ledbar på denne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#50
Synes fartsgrense-tilpasset fartsholder i teorien fungerer bra på EQC. Den fungerer nesten perfekt i motsetning til e-tron hvor den var helt ubrukelig. Jeg hadde håpet at den forholdt seg til opplysningen om hadtigetsvarsel som jeg har satt tl 5 km/t over avlest hastighet. Alternativt kunne de lagret endringen av hastiget hvis man eksempelvis justerer hastigheten opp 5 km/t umiddelbart etter passering av et skilt. Hvis jeg justerer hastigheten til 65 km/t etter å ha passert et 60 skilt, så vil hastigheten ikke justeres ned til 55 hvis jeg passerer et 50 skilt. Da virker det som om den ikke lenger justerer hastigheten etter informasjon fra skiltleser. Så slik det er nå lager man kø siden reell hastighet er lavere enn fartsgrensen

Øyvind.h

Da er vi inne på neste punkt på forbedringslisten - dønn presist speedometer.
Lite savn fra tidligere biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

#52
Ja. enig! Litt merkelig at speedometer på de fleste personbiler viser ca 5% for lite. Er kun Tesla av personbiler jeg har eid som har vist ganske rett. Alle lastebiler jeg har eid har vist rett hastighet på speedometer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#53
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 21. november 2020, klokken 06:57
Ja. enig! Litt merkelig at speedometer på de fleste personbiler viser ca 5% for lite. Er kun Tesla av personbiler jeg har eid som har vist ganske rett. Alle lastebiler jeg har eid har vist rett hastighet på speedometer.
Kunne det vært er en innstilling som gjør at bilen viser GPS hastighetsmåling når det er signal ? Litt på samme måte som at hastighetsgrense vises fra skiltleser til vanlig, men fra kartdatabase når dette ikke finnes. Burde vel være vanskelig å implementere og det ville jo ta bort feilmargin på grunn av variasjoner i dekk og lufttrykk.

Er det en mulighet for å vise hastigheten i standard navigasjonen, så jeg ser hvor stort avviket er ?

RJK

#54
På min Hyundai Kona, har jeg speedometerfart + fartsgrense både i førerdisplay og headup-display i tillegg til hva jeg har satt ACC på, mens på navigasjonsskjermen har jeg fått opp visning av fartsgrense i skiltform oppe i venstre hjørne, og GPS-fart i store tall over.

Dette synes jeg er ufattelig behagelig, og noe flere burde ha. Da ser man fort at man har langt å gå på farta når man f.eks. passerer fotobokser. Senest for noen timer siden kjørte jeg på Ring3 vestlig retning. Ble liggende bak en ice-bil som sikkert var minst 5 år gammel.

Køen fulgte 60 km/h etter mitt speedometer, noe som er ca 55 km/h, og noe før passering av fotoboksen etter Storo, dempet farten seg til rund 55 km/h, som viste reell fart på 50 km/h i 60-sone. Hadde jeg ikke skulle ta av på første avkjøringen etter denne, så hadde jeg nok lagt meg i venstrefila og realspeed på 60-62 km/h, som fremdeles er innenfor sikkerhetsmarginen.

EDIT: Ville bare legge til at dette er på bilens innebygde navigasjonsløsning. Endringen tror jeg kom med nyeste versjon som ble oppdatert i juli.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Alt er på plass i HUD og på skjermer, bortsett fra  GPS hastighet.
Vil en ha det på skjermen må carplay/AA være aktiv med eksempelvis Waze. Da får en GPS hastighet på skjermen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sjekket type 2 kabelen som fulgte bilen. Det er en kvalitetskabel fra Mennekes (3 fas 32A). Det ser dessverre ut til at de av plasshensyn leverer en kabel på bare 3 meter. Det er rimelig kort, men heldigvis har jeg en kabel fra før, så jeg kan ha den liggende til nødbruk. Synes 4 meter burde vært et minimum.

Toalmar

Synes det er litt mørkt i ladeluken. Mangler helt klart ett lys for å kunne se bedre der når det er mørkt.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

HuPer

Greide å få en bulk i bakluka idag.  Den sto i åpen stilling da jeg kjørte i garasjeanlegget.  Dumt ja, men fort gjort!  Merkelig at det ikke kom en skarp varsellyd når bilen ble satt i bevegelse med bakluka åpen.  Ikke annet et et lite synlig tegn i displayet at den sto åpen. Dette sjekket jeg etterpå. Min forrige bil ga fra seg en kraftig varsellyd ved den minste bevegelse når bakluka var åpen.  Det er jo varsler i alle bauger og kanter på denne bilen, men ikke akkurat for det som skjedde meg.  Hva sier dere?  Noen som erfart det samme - eller bare meg som har greid denne bragden?  Surt etter kun ei ukes alder........

LA3UX

Det er varsel i displayet når en dør, panser eller luke er åpen. Og varsellyd når en rygger; det er vel ikke EQC men sjåføren som har et forbedringspotensiale i denne situasjonen. Problemet med dagens biler er at det er for mange ulike varsler og alarmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA