Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: jevel på onsdag 09. september 2020, klokken 00:30

Tittel: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: jevelonsdag 09. september 2020, klokken 00:30
Jeg tar meg selv i å irritere meg over småtteri i måten ting virker på spesielt i MBUX så jeg tenkte vi kunne lage en tråd her med de mest åpenbare tingene som bør la seg fikse.

Her er mine umiddelbare ting som jeg skulle ønske de løste:

Snarveg til Apple CarPlay / Android Auto når man har vært en kjapp tur i f.eks. radio eller komfort-menyen. Knotete å skulle knytte seg hjem, opp i topp, bort på ACP og så velge denne. En "bytt til forrige funksjon" type snarvei hadde vært optimalt.

Muligheten til å be bilen følge hastighetsgrense med en gitt margin, f.eks. kjør hastighetsgrense + 10 %. I tillegg kunne det vært fint å få lov til å rapportere det noen plass når bilen kronisk tror at hastighetsgrense er 100 i 80-sone eller 50 i 90-sone.

Funksjon som lagrer hvor man overstyrer automatikken gang på gang sånn at man unngår å bremse ned til 70 i 90-sonen hver eneste gang man passerer et gitt punkt.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: boppusonsdag 09. september 2020, klokken 07:08
Bytt ut det innebygde kartet med Google Maps.
Større skjerm (som i nye S og kommende C).
Lagre alle siste brukte innstillinger.
Lukk takluka når det begynner å regne.
Fjern startknappen.
Lås bilen når jeg forlater den.
Vis meg uoppfordret kalenderen dersom det er oppføringer nært i tid.
Kraftigere AC-lader ombord.
Etc.

Det meste av dette og mer til finnes hos Tesla, og er flotte funksjoner som ville gjort EQC mer moderne.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.monsdag 09. september 2020, klokken 09:41
Merkelig at den ikke har lukkeautomatikk for takluken koblet til regnsensor og temperatursensor (greit å lukke ved snøvær også). Det hadde jo min E-klasse for over 10 år siden. Glad jeg bestilte uten da. Har hørt om noen som måtte bruke øsekar for å tømme bilen etter kraftig nedbør.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Grosoronsdag 09. september 2020, klokken 10:15
Skal være automatisk lukking ved regn ifølge manualen.
Det er flere automatiske funksjoner basert på regn og temperatur nevnt i manual.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: jekeonsdag 09. september 2020, klokken 11:00
EQC lukker vinduene og setter takluke til ventilasjon når det begynner å regne. Mine mercedeser har hatt auto lukking av luke de siste 20 årene.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. september 2020, klokken 13:57
Sitat fra: boppus på onsdag 09. september 2020, klokken 07:08
Bytt ut det innebygde kartet med Google Maps.
Større skjerm (som i nye S og kommende C).
Lagre alle siste brukte innstillinger.
Lukk takluka når det begynner å regne.
Fjern startknappen.
Lås bilen når jeg forlater den.
Vis meg uoppfordret kalenderen dersom det er oppføringer nært i tid.
Kraftigere AC-lader ombord.
Etc.

Det meste av dette og mer til finnes hos Tesla, og er flotte funksjoner som ville gjort EQC mer moderne.

Ser ut som vi sitter med de samme punktene. Jeg prøvesatt i en GLE og syntes EQC skulle hatt samme skjermstørrelse som den. Alternativt i retning av nye S`en som går i Tesla-retning mtp skjermen i midtkonsollen.
Google maps - enig!
Lagre absolutt alle innstillinger på profil mot nøkkel - burde vært på plass!
Startknapp - hvorfor ikke bare kopiere Tesla her. De har den overlegent mest sømløse hverdagsbruken med dør som lukker seg automatisk bak deg og bilen starter uten unaturlige trykk.

Savner derimot ikke kraftigere AC lader. Jeg klarer ikke dra nytte av å gå fra 7,4 til 11kW på 400V uansett :)
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Butareonsdag 09. september 2020, klokken 20:17
Jeg irriterer meg grenseløst over at man ikke kan velge dataleverandør selv. I tillegg er mangelen på WIFI helt utrolig i 2020. Og jeg snakker nå ikke om dette hotspot tullet. Vil jeg ha hotspot lager jeg det på telefonen.

Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Butareonsdag 09. september 2020, klokken 20:21
Sjekk skjermen på den nye S klassen https://youtu.be/mXm0v7oTbUk
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. september 2020, klokken 20:54
Sitat fra: Butare på onsdag 09. september 2020, klokken 20:17
Jeg irriterer meg grenseløst over at man ikke kan velge dataleverandør selv. I tillegg er mangelen på WIFI helt utrolig i 2020. Og jeg snakker nå ikke om dette hotspot tullet. Vil jeg ha hotspot lager jeg det på telefonen.
Hva bruker du WiFi til? Brukte det litt på Teslaen, men det var for å få ned oppdateringer raskere. Hadde litt problemer med app responsen da pga dårlig dekning. Så la det bare til når jeg visste det var sw tilgjengelig. Prisen for data var ekstremt rimelig når jeg sjekket, så det var lett å tegne abonnement fremfor å skaffe et annet privat. Jobbe skal ikke dekke det uansett.
Ungene er veldig fornøyd med hot-spot til IPadene når vi er på tur. Digg å slippe delt Internett eller eget utstyr til det.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Kitchendogonsdag 09. september 2020, klokken 21:09
Går det ikke ann og lage en snarvei til Android auto eller Carplay? Da er det vel bare å trykke ned på stjerna på høyre side av rattet og bekrefte med å trykke på touchpadden på samme side, hvis du legger snarveien på den første plassen. Har ikke prøvd selv, da jeg ikke bruke dette, men jeg har lagt diverse andre ting i den lista.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Egil Fonnonsdag 09. september 2020, klokken 21:35
Foreløpig disse punktene som gjelder for meg.

Lagre alle siste brukte innstillinger er vel det jeg savner mest. Unødvendig med masse trykking for endring av innstillinger for hver gang bilen startes opp. Samme tendensen i BMW og Jaguar også. Må vel være en eller annen Europeisk filosofi om at kjøretøyet skal være mest mulig standardisert hver gang det startes opp, uavhengig av hvem som har brukt det på forrige tur..

Bakvisker burde holde seg i ro når bryter for denne står avslått. Men ved nedbør aktiveres bakvindu visker ved rygging om front visker er aktivert, selv om bak visker er avskrudd. Skal man unngå at bak visker skal begynne og gnure på skitten bakrute må man huske å slå av front visker før bilen settes i revers.

Heving av bakkeklaring ved behov.(luft på begge aksler.)

11kw AC lading de gangene jeg kommer sent hjem med lite soc og skal bruke bilen til langtur morgenen etter.

Rett speedometer. Ikke ca 4% misvisning som nå

Visning av batteri temp. (Max.Power indikator gir dog en pekepinn om batteri temp.)
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Butareonsdag 09. september 2020, klokken 22:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 20:54

Hva bruker du WiFi til? Brukte det litt på Teslaen, men det var for å få ned oppdateringer raskere. Hadde litt problemer med app responsen da pga dårlig dekning. Så la det bare til når jeg visste det var sw tilgjengelig. Prisen for data var ekstremt rimelig når jeg sjekket, så det var lett å tegne abonnement fremfor å skaffe et annet privat. Jobbe skal ikke dekke det uansett.
Ungene er veldig fornøyd med hot-spot til IPadene når vi er på tur. Digg å slippe delt Internett eller eget utstyr til det.

Jeg trenger WIFI når bilen er parkert. Den er da utenfor rekkevidde for GSM nettet. Så når jeg parkerer bilen i garasjen under blokken har jeg null kontakt med bilen. Men dette er nå mitt behov. Når det gjelder data, så har jeg allerede et abonnement med 100 gigg på. Men prinsippet her er også muligheten til å velge selv. Kan ikke skjønne hvorfor de har gjort det på denne måten. Men igjen....dette er vel mitt problem...men mine problemer er interessante for meg. Men, jeg må også innrømme jeg gjorde dårlig jobb når jeg bestilte bilen. Jeg trudde bilen kunne knytte seg mot et wifi nett. Når jeg kjøper ny bil om et par år, skal jeg gjøre bedre jobb før bestilling. Ingen wifi, er for meg en dealbreaker. Men er det ikke godt vi er forskjellige?

Edit: Glemte nevne at hvis alarmen går i garasjen, vil jeg heller ikke få beskjed om dette. Dette i sammenheng at det ikke er GSM dekning.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. september 2020, klokken 22:15
Helt fair og reell problemstilling det der som jeg ikke har noen problemer med å se at er kjip.
Manglende dekning der en parkerer kunne enkelt vært løst, og tilbys vel også på noen Mercer (koble til WiFi).
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. september 2020, klokken 22:18
Sitat fra: Kitchendog på onsdag 09. september 2020, klokken 21:09
Går det ikke ann og lage en snarvei til Android auto eller Carplay? Da er det vel bare å trykke ned på stjerna på høyre side av rattet og bekrefte med å trykke på touchpadden på samme side, hvis du legger snarveien på den første plassen. Har ikke prøvd selv, da jeg ikke bruke dette, men jeg har lagt diverse andre ting i den lista.
Kan dessverre ikke lage snarvei. Men det ville ikke spart noe uansett. Raskeste vei uansett hvor en står er home oppe i venstre hjørne og deretter umiddelbart på ikonet rett ved siden. To trykk.
Legges det som snarvei må en fortsatt trykke to ganger.
Back-knappen på tatt og touchpad går vel alltid bare tilbake til mbux forside.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 28. september 2020, klokken 15:03
11kw lader er standard fra og med bestilling plassert i november.

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2020/09/11-kw-boardlader-fuer-den-eqc-kommt-als-serie/
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Kitchendogmandag 28. september 2020, klokken 16:12
Kunne ønska meg visning av spenningen på 12v batteriet og batteriprosent på høyvoltbatteriet på speedometerskjermen. Visningen av ladehastighet i instrumentskjermen kunne forblitt på hvis man oppholdt seg i bilen under hurtiglading. Savner også konstantspenning på 12v kontakten i bagasjerommet og at lading av 12v batteriet fra høyvoltbatteriet  starter ved lav spenning, selv om bilen er låst og parkert. Da kunne kompressorkjøleboksen stått i bilen hele sommerhalvåret. Camping mode hadde også vært kjekt.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 29. september 2020, klokken 06:57
Sitat fra: Kitchendog på mandag 28. september 2020, klokken 16:12
Visningen av ladehastighet i instrumentskjermen kunne forblitt på hvis man oppholdt seg i bilen under hurtiglading.

Et lite triks for å aktivere visning av ladehastighet i skjerm er 1-2 trykk på retur knappen venstre side ratt. Mener også skjerm med visningen av ladehastighet viser lenger om klimatisering av kupe er valgt.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: eyeflowtirsdag 27. oktober 2020, klokken 10:57
Sitat fra: Grosor på onsdag 09. september 2020, klokken 10:15
Skal være automatisk lukking ved regn ifølge manualen.
Det er flere automatiske funksjoner basert på regn og temperatur nevnt i manual.

Finns det en manual på PDF?

/mats
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Grosortirsdag 27. oktober 2020, klokken 13:38
Kjenner ikke til noen .pdf, men det er en egen app i play store. Mercedes guides.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: jeveltirsdag 27. oktober 2020, klokken 14:40
Forbedringspotensiale:

Den manualen i elektronisk format. Går jo ikke å bla gjennom i det hele tatt. Må søke opp enkeltemner.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Grosortirsdag 27. oktober 2020, klokken 16:28
Sitat fra: jevel på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 14:40
Forbedringspotensiale:

Den manualen i elektronisk format. Går jo ikke å bla gjennom i det hele tatt. Må søke opp enkeltemner.

Done!

https://www.elektromobilitaet-forum.de/attachment/238-bedienungsanleitung-mercedes-eqc-pdf/
(Håper du kan tysk  :P )
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: nidavelirsøndag 15. november 2020, klokken 22:35
Hei alle eqc-fans/eiere. Mitt første innlegg her, men jeg har fulgt med i de fleste trådene siden jeg bestilte min bil i mai. Mottok den i slutten av oktober og har kost meg fryktelig på veien. En meget behagelig kjøremaskin jeg håper å kunne beholde lenge.

Synes menyer og innstillinger er litt for knotete til å kunne gjøre justeringer underveis, og jeg har en følelse av at valg jeg gjør ikke alltid blir lagret for fremtiden. Er det for eksempel noen som vet hvordan jeg kan få D+ (seiling) til å være standard-valg når jeg vipper girspaken ned i drive?
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: jevelmandag 16. november 2020, klokken 04:40
Det kan du ikke. Den vil alltid starte i standard.

Mange av de mest knotete plasseringene av funksjoner motvirkes ved å lage seg favoritter, men det er litt synd at man ikke har større frihet til å tilpasse menyene som man vil, kjenner jeg. Skulle gått an å sortere på "mest brukt" eller noe i den duren sånn at man slipper å bla langt for å finne de mest brukte funksjonene under hvert menyvalg i hovedmeny.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Egil Fonnmandag 16. november 2020, klokken 07:17
Du kan legge hurtig meny til favoritt liste (stjerna på høyre side ratt eller nede på høyre side) Du kan sortere / endre rekkefølge på favorittene slik at de du bruker mest kommer først. Når det gjelder D- eller D+ så er det veldig greit å justere fort med hendlene på rattet.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.mmandag 16. november 2020, klokken 09:20
Godt tips. Det må jeg teste. Er litt lei av å skrike HEY MERCEDES SHOW ME BATTERY LEVEL». Virker som man må skrike høyt, selv om man bare har radioen på lavt volum. Finnes det en måte å sette opp følsomheten ?
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.hmandag 16. november 2020, klokken 09:27
Trenger ikke skrike i min. Prater helt normalt. Men - på rattet har du både knapp for både hopp til snarvei-meny (der jeg har lagt ikon som hopper til ladeprosent) og knapp for å starte stemmestyring.
Mener du kan gå til bil-innstillingssiden og deretter trykke og holde på "lading" snarveien. Da vil den legge seg på favoritt-siden.

Du kan vel også gå til favorittsiden ved å sveipe oppover slik at du får opp menyer som ligger nedenfor hovedsiden i MBUX. Dvs når du står på forsiden i MBUX, sveip oppover. Jeg bruker ikke den fremgangsmåten da jeg synes det er mye enklere å trykke på snarvei-knappen på rattet eller snarvei-knappen i midten på dashbordet.

Om du føler du må skrike ville jeg testet mobilsamtale. Dvs. få noen til å kjøre din bil og ringe til deg via handsfree. Om lyden er elendig/grøtete kan det være noe tull med mikrofonen.
I min bil er lyden krystallklar. Når jeg er hjemme og kona ringer fra bilen har jeg faktisk spurt om hun fortsatt er på jobb fordi det ikke høres ut som hun sitter i en bil.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.mmandag 16. november 2020, klokken 10:23
Takk @Øyvind.h for gode tips 😊

De jeg har snakket med på telefonen sier at det er god lyd.
Får teste litt mer.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Grosortirsdag 17. november 2020, klokken 10:27
Stemmestyringen blir for meg bare en gimmik for å slå på massasje. Når den ikke er på norsk blir det i praksis umulig å be den ringe en kontakt eller navigere til noe annet enn "Home".

Setemassasje kunne like godt ha vært på knapp i døren sammen med varmesetene og resten av setereguleringen.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 17. november 2020, klokken 10:46
Anbefaler å legge snarvei til setemassasje i snarvei-menyen. Da får du startet den med to trykk kjapt og enkelt.
Men enig i at det like greit kunne vært styrt av/på med en fysisk knapp, og heller konfigurert (type og intensitet) i skjerm-menyen.

Når vi først er inne på setestyring - Mercedes har alltid denne på døra. Synes det hadde vært enklere å ha den på siden av setet som i andre biler, men det er kanskje fordi det er det jeg er mest vant med.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: boppustirsdag 17. november 2020, klokken 13:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. november 2020, klokken 10:46
Når vi først er inne på setestyring - Mercedes har alltid denne på døra.
... og da ville det vært naturlig å ha også knapp for massasje der.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: jeveltirsdag 17. november 2020, klokken 22:33
Som en på to meter som bor med ei på knappe 1.60 så er det genialt med styring på døra. Knot å måtte bøye seg ned for å styre sete tilbake for å kunne sette seg inn.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. november 2020, klokken 23:36
Sitat fra: jevel på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:33
Som en på to meter som bor med ei på knappe 1.60 så er det genialt med styring på døra. Knot å måtte bøye seg ned for å styre sete tilbake for å kunne sette seg inn.

Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil? På Teslaene våre er setet ferdig justert når jeg setter meg inn, ikke noe behov for å gjøre noe manuelt.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.honsdag 18. november 2020, klokken 04:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2020, klokken 23:36
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: turfsurfonsdag 18. november 2020, klokken 06:17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2020, klokken 04:36

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.

Huh, det var overraskende. Har vel hatt det på alle bilene våre siden 2008.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.honsdag 18. november 2020, klokken 07:33
Ja det burde vært på plass etter mitt syn. Men det blir en vane, akkurat som start/stopp knapp og justere kupespeilet. Den perfekte elbilen har til gode å bli oppfunnet.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Grosoronsdag 18. november 2020, klokken 10:10
Forstår det slik at det er et bevisst valg av Mercedes og ikke ha det slik. Kanskje også derfor knappene for setejustering enda er i døren? Da er det lett tilgjengelig før du setter deg inn.
For min del så er dette ikke et savn. Hadde dette på BMW og det var sjelden jeg fikk noe nytte. Som regel er det samme person som bruker bilen og kanskje hadde jeg feil nøkkel, eller fruen hadde nøkkelen og jeg skulle kjøre. Men man kan jo slå det av da... Nå har vi ikke valget.

Det som skurrer litt er at man får jo en advarsel om at sete kan justere seg hvis man bytter profil i MBUX. I tillegg står det i manualen: "Valg av profil kan utløse en justering av førersetet til stillingen som er lagret i profilen."
Alt virker å være der med andre ord, Mercedes må bare bestemme seg for at vi kan få dette...

Samme med at man foreløpig ikke får aktivert det integrerte dashboardkameraet i vestlige markeder. (For de av oss som har augmented reality)
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: nosi1202onsdag 18. november 2020, klokken 11:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2020, klokken 04:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2020, klokken 23:36
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.

Mercedes introduserte dette på 90-tallet en gang. Knyttet opp mot førerprofil lagret i nøkkel. De har senere gått bort fra det. Visstnok fordi en del korpulente folk med tynn bedre halvdel tok feil nøkkel og ble klemt mellom sete og ratt...

Kan jo hende det returnerer når nøkkelen er mobiltelefonen. Mindre sjanse for at man tar med telefonene til fruen kanskje
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: jkirkeboonsdag 18. november 2020, klokken 14:28
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 18. november 2020, klokken 11:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2020, klokken 04:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2020, klokken 23:36
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.

Mercedes introduserte dette på 90-tallet en gang. Knyttet opp mot førerprofil lagret i nøkkel. De har senere gått bort fra det. Visstnok fordi en del korpulente folk med tynn bedre halvdel tok feil nøkkel og ble klemt mellom sete og ratt...

Kan jo hende det returnerer når nøkkelen er mobiltelefonen. Mindre sjanse for at man tar med telefonene til fruen kanskje

Hmm. På Tesla velger man selv om man ønsker å koble nøkkelen mot profil eller ikke. Det må jo være en bedre løsning enn å slå det av for alle. Jeg ville vært veldig skeptisk til å betale mye for en ny bil som ikke hadde denne funksjonaliteten.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Oddaaonsdag 18. november 2020, klokken 15:01
Høres ut som om Volvo har lignende løsning som Tesla. Kan koble førerprofil til nøkkel eller velge manuelt i skjermen. I tillegg kan man lagre innstillinger (uavhengig av førerprofilene) vha minneknappene i dørene. Ved åpen dør betjenes minneknappene med et kort trykk, med lukket dør må de holdes inne for å unngå klemming som nevnt over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.honsdag 18. november 2020, klokken 15:08
Jeg kunne tenkt meg elektrisk kupespeil som justeres automatisk etter profil. Når seter, HUD, ytterspeil osv justeres etter føreren hadde det vært naturlig at også speilet i kupeen justerte seg automatisk. Usikker på om noen biler har det i dag? Kanskje oppe på S-klasse nivå?
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Egil Fonntorsdag 19. november 2020, klokken 06:19
Jeg kunne tenke meg en slutt å mase knapp. Den skulle deaktivere masete sikkerhets funksjoner og bagatell varsler som hele tiden popper opp i displayet sammen med lydsignal/muting av radio. Eksempler: Varsel om fest baksete beltet. selv om det ikke er personer der. Hold hendene på rattet, selv om jeg har henda på rattet. Hyling i alarmer om bilen flyttes litt uten å feste sikkerhetsbeltet. Åpner jeg døren og henter posten fra postkassa uten å skru av bilen kommer det en ildrød melding om at tenning må slås av før jeg går ut.. For ikke å snakke om denne plagsomme fil assistenten som prøver å berge livet mitt hver gang jeg kjører nært veimerking eller noe bilen tror er en kant. Fil assistent må nå deaktiveres for hver gang bilen startes opp.
Så har vi i tillegg maset via tlf appen om alt mulig fra ulåste dører til lading var vellykket. Disse kan skrues av, så det er greit.
Ellers godt fornøyd med bilen :)
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.mtorsdag 19. november 2020, klokken 06:38
Synes selv at det kan være irriterende med alle lyder og varsler i mange elbiler. Men kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen din. Faktisk tenker jeg stadig på at jeg aldri har vært mer fornøyd med noen bil. En drøm å kjøre. Testet akkurat XC40 Recharge og forskjellen i opplevd kvalitet og komfort var slående. Prisforskjellen på ca 100K får man mye igjen for   :+1:
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Toalmartorsdag 19. november 2020, klokken 21:14
Litt of topic herifra, men jeg gleder meg over den økende aktiviteten i alle trådene for EQC  :+1:

Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Egil Fonnfredag 20. november 2020, klokken 06:59
Sitat fra: Trond.m på torsdag 19. november 2020, klokken 06:38
Synes selv at det kan være irriterende med alle lyder og varsler i mange elbiler. Men kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen din. Faktisk tenker jeg stadig på at jeg aldri har vært mer fornøyd med noen bil. En drøm å kjøre. Testet akkurat XC40 Recharge og forskjellen i opplevd kvalitet og komfort var slående. Prisforskjellen på ca 100K får man mye igjen for   :+1:
Jeg er også godt fornøyd med bilen. Er vel den bilen jeg er mest fornøyd med hit til.
Men alle disse masete varslingene og sikkerhets funksjonene som er installert, ikke bare i EQC men generelt i moderne biler kunne jeg klart meg uten. Blir ikke så mye plaget av det til det daglige, men plutselig en dag på en litt lengre tur der tolmodigheten gjerne er brukt opp av mas fra andre hold begynner bilen  med sine masete barnepike funksjoner..
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.mfredag 20. november 2020, klokken 08:50
He,he...Jeg er jo pensjonist så det er lite mas fra andre. Så da tåler jeg kanskje litt mer. Det kommer et varsel av og til, men da holder jeg meg våken 😏
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Grosorfredag 20. november 2020, klokken 11:42
Jeg skulle gjerne hatt det slik at man kunne slått av\på disse systemene slik man ønsket og låst det til førerprofil. Det er nok noen vurderinger ift Euro NCAP testene som gjør at de har det slik.

Jeg merker meg og at HERE sine kartdata på motorveien her lokalt på et sted har bestemt seg for at dette er en krapp sving og ønsker å bremse ned for meg... Bremser ganske kraftig. Kan jo slå av denne funksjonen med rutetilpasset fart, men da bremser den vel ikke lenger ned for rundkjøringer eller avkjørsel heller.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.hfredag 20. november 2020, klokken 13:18
Min bremser ned for avkjørseler, krappe svinger etc selv om jeg har deaktivert automatisk tilpasning til fartsgrense.
Så det fungerer bra :)
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Grosorfredag 20. november 2020, klokken 14:18
"Aktiv fartsgrenseassistent" slo jeg av med en gang. Det er for mye feil i hastighetsdataene på motorvei som overstyrer skilt som er lest. Denne fungerer greit på landevei, men da er ofte flatt på fartsgrensen noe saktere enn det trafikken typisk ønsker å flyte så ender man med å justere 5 opp likevel...

"Rutebasert hastighetstilpasning" er en egen funksjon som bremser ned i krappe svinger, kryss, rundkjøringer og når man blinker for å ta en avkjørsel. Det jeg opplever er at denne tror at et punkt på motorveien er en sving den må bremse ned for og det passer dårlig på 4-felt motorvei... Får tydelig varsel på skjerm for årsaken til at den bremser ned.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Egil Fonnfredag 20. november 2020, klokken 17:34
Har også skrudd av fartsgrense tilpasning pga at den legger seg på speedometer hastighet, noe som blir litt under reell gps fart.
Rute tilpasning har jeg på. Et tips hvis man synes bilen demper farten for mye i kurver er å sette den i sports modus. Da blir også rute tilpasnings hastighet mer sportslig.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.hfredag 20. november 2020, klokken 18:12
Aha. Kjørte til hytta i dag med Thule easybase tilkoblet. Da vil ikke bilen styre selv. Nå vet jeg ikke om det er det som er årsaken eller om kartene er oppdatert, men bilen bremset ingen steder på ny motorvei fra Kolomoen til Moelv. Slakket litt av ved Brumunddal, men ellers null fantombrems.

Fikk også teste fjernlys og matrix siste veiene opp til hytta. Ledbar er fortsatt sterkere, men må si systemet jobber bra og lyser utrolig bra. Ikke noe behov for ledbar på denne.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.mfredag 20. november 2020, klokken 18:26
Synes fartsgrense-tilpasset fartsholder i teorien fungerer bra på EQC. Den fungerer nesten perfekt i motsetning til e-tron hvor den var helt ubrukelig. Jeg hadde håpet at den forholdt seg til opplysningen om hadtigetsvarsel som jeg har satt tl 5 km/t over avlest hastighet. Alternativt kunne de lagret endringen av hastiget hvis man eksempelvis justerer hastigheten opp 5 km/t umiddelbart etter passering av et skilt. Hvis jeg justerer hastigheten til 65 km/t etter å ha passert et 60 skilt, så vil hastigheten ikke justeres ned til 55 hvis jeg passerer et 50 skilt. Da virker det som om den ikke lenger justerer hastigheten etter informasjon fra skiltleser. Så slik det er nå lager man kø siden reell hastighet er lavere enn fartsgrensen
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.hfredag 20. november 2020, klokken 20:38
Da er vi inne på neste punkt på forbedringslisten - dønn presist speedometer.
Lite savn fra tidligere biler.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 21. november 2020, klokken 06:57
Ja. enig! Litt merkelig at speedometer på de fleste personbiler viser ca 5% for lite. Er kun Tesla av personbiler jeg har eid som har vist ganske rett. Alle lastebiler jeg har eid har vist rett hastighet på speedometer.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.mlørdag 21. november 2020, klokken 08:10
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 21. november 2020, klokken 06:57
Ja. enig! Litt merkelig at speedometer på de fleste personbiler viser ca 5% for lite. Er kun Tesla av personbiler jeg har eid som har vist ganske rett. Alle lastebiler jeg har eid har vist rett hastighet på speedometer.
Kunne det vært er en innstilling som gjør at bilen viser GPS hastighetsmåling når det er signal ? Litt på samme måte som at hastighetsgrense vises fra skiltleser til vanlig, men fra kartdatabase når dette ikke finnes. Burde vel være vanskelig å implementere og det ville jo ta bort feilmargin på grunn av variasjoner i dekk og lufttrykk.

Er det en mulighet for å vise hastigheten i standard navigasjonen, så jeg ser hvor stort avviket er ?
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: RJKlørdag 21. november 2020, klokken 18:38
På min Hyundai Kona, har jeg speedometerfart + fartsgrense både i førerdisplay og headup-display i tillegg til hva jeg har satt ACC på, mens på navigasjonsskjermen har jeg fått opp visning av fartsgrense i skiltform oppe i venstre hjørne, og GPS-fart i store tall over.

Dette synes jeg er ufattelig behagelig, og noe flere burde ha. Da ser man fort at man har langt å gå på farta når man f.eks. passerer fotobokser. Senest for noen timer siden kjørte jeg på Ring3 vestlig retning. Ble liggende bak en ice-bil som sikkert var minst 5 år gammel.

Køen fulgte 60 km/h etter mitt speedometer, noe som er ca 55 km/h, og noe før passering av fotoboksen etter Storo, dempet farten seg til rund 55 km/h, som viste reell fart på 50 km/h i 60-sone. Hadde jeg ikke skulle ta av på første avkjøringen etter denne, så hadde jeg nok lagt meg i venstrefila og realspeed på 60-62 km/h, som fremdeles er innenfor sikkerhetsmarginen.

EDIT: Ville bare legge til at dette er på bilens innebygde navigasjonsløsning. Endringen tror jeg kom med nyeste versjon som ble oppdatert i juli.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 21. november 2020, klokken 19:31
Alt er på plass i HUD og på skjermer, bortsett fra  GPS hastighet.
Vil en ha det på skjermen må carplay/AA være aktiv med eksempelvis Waze. Da får en GPS hastighet på skjermen.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Trond.mtirsdag 08. desember 2020, klokken 18:01
Sjekket type 2 kabelen som fulgte bilen. Det er en kvalitetskabel fra Mennekes (3 fas 32A). Det ser dessverre ut til at de av plasshensyn leverer en kabel på bare 3 meter. Det er rimelig kort, men heldigvis har jeg en kabel fra før, så jeg kan ha den liggende til nødbruk. Synes 4 meter burde vært et minimum.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Toalmarfredag 29. januar 2021, klokken 18:00
Synes det er litt mørkt i ladeluken. Mangler helt klart ett lys for å kunne se bedre der når det er mørkt.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: HuPertirsdag 13. april 2021, klokken 20:36
Greide å få en bulk i bakluka idag.  Den sto i åpen stilling da jeg kjørte i garasjeanlegget.  Dumt ja, men fort gjort!  Merkelig at det ikke kom en skarp varsellyd når bilen ble satt i bevegelse med bakluka åpen.  Ikke annet et et lite synlig tegn i displayet at den sto åpen. Dette sjekket jeg etterpå. Min forrige bil ga fra seg en kraftig varsellyd ved den minste bevegelse når bakluka var åpen.  Det er jo varsler i alle bauger og kanter på denne bilen, men ikke akkurat for det som skjedde meg.  Hva sier dere?  Noen som erfart det samme - eller bare meg som har greid denne bragden?  Surt etter kun ei ukes alder........
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: LA3UXtorsdag 15. april 2021, klokken 23:36
Det er varsel i displayet når en dør, panser eller luke er åpen. Og varsellyd når en rygger; det er vel ikke EQC men sjåføren som har et forbedringspotensiale i denne situasjonen. Problemet med dagens biler er at det er for mange ulike varsler og alarmer.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: Skogstrolletonsdag 21. april 2021, klokken 18:56
Begynner å bli driiiiiit lei av setebeltevarsel for baksetene hver bidige gang jeg starter opp bilen. Dette burde MB fikse opp i.

Stusser på at fører setet med ujevne mellomrom står i en annen posisjon enn den jeg har programmert. Er eneste bruker av bilen og bruker samme nøkkel hele tiden, så ingen andre som har tuklet med innstilling. Holder jeg inne M1 så går den til min programmerte innstilling.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: boppustorsdag 22. april 2021, klokken 07:26
Sitat fra: Skogstrollet på onsdag 21. april 2021, klokken 18:56
Begynner å bli driiiiiit lei av setebeltevarsel for baksetene hver bidige gang jeg starter opp bilen. Dette burde MB fikse opp i.
Du tenker på grafikken i displayet som må klikkes vekk, eller vente til forsvinner av selv?

Sitat fra: Skogstrollet på onsdag 21. april 2021, klokken 18:56
Stusser på at fører setet med ujevne mellomrom står i en annen posisjon enn den jeg har programmert. Er eneste bruker av bilen og bruker samme nøkkel hele tiden, så ingen andre som har tuklet med innstilling. Holder jeg inne M1 så går den til min programmerte innstilling.
Den var ny. Skjer ikke hos meg.
Tittel: Sv: Forbedringspotensiale, EQC
Skrevet av: kamikazetorsdag 22. april 2021, klokken 21:34
Sitat fra: Skogstrollet på onsdag 21. april 2021, klokken 18:56
Stusser på at fører setet med ujevne mellomrom står i en annen posisjon enn den jeg har programmert. Er eneste bruker av bilen og bruker samme nøkkel hele tiden, så ingen andre som har tuklet med innstilling. Holder jeg inne M1 så går den til min programmerte innstilling.

Legg merke til om dette skjer når du legger ned bakseteryggen.
Jeg la merke til at hos meg så justerte bilen automatisk stolen forover når jeg la ned bakseteryggen for så å justere den tilbake igjen når jeg åpnet døren. En gang så opplevde jeg at den ikke justerte stolen tilbake når jeg åpnet førerdøren etter å ha lagt ned bakseteryggen så det er en mulighet at dette har skjedd med deg også.