Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbedringspotensiale, EQC  (Lest 5223 ganger)

jevel

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 160
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #30 på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 22:33 »
Som en på to meter som bor med ei på knappe 1.60 så er det genialt med styring på døra. Knot å måtte bøye seg ned for å styre sete tilbake for å kunne sette seg inn.

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14524
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #31 på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 23:36 »
Som en på to meter som bor med ei på knappe 1.60 så er det genialt med styring på døra. Knot å måtte bøye seg ned for å styre sete tilbake for å kunne sette seg inn.

Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil? På Teslaene våre er setet ferdig justert når jeg setter meg inn, ikke noe behov for å gjøre noe manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12955
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #32 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 04:36 »
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.
BMW ix3 - kommer juni 2021
Model Y Performance reservert
X ID4 1st 2021
x Mercedes EQC AMG 2020 og 2021
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8239
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #33 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 06:17 »

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.

Huh, det var overraskende. Har vel hatt det på alle bilene våre siden 2008.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12955
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #34 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 07:33 »
Ja det burde vært på plass etter mitt syn. Men det blir en vane, akkurat som start/stopp knapp og justere kupespeilet. Den perfekte elbilen har til gode å bli oppfunnet.
BMW ix3 - kommer juni 2021
Model Y Performance reservert
X ID4 1st 2021
x Mercedes EQC AMG 2020 og 2021
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Grosor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 59
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #35 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 10:10 »
Forstår det slik at det er et bevisst valg av Mercedes og ikke ha det slik. Kanskje også derfor knappene for setejustering enda er i døren? Da er det lett tilgjengelig før du setter deg inn.
For min del så er dette ikke et savn. Hadde dette på BMW og det var sjelden jeg fikk noe nytte. Som regel er det samme person som bruker bilen og kanskje hadde jeg feil nøkkel, eller fruen hadde nøkkelen og jeg skulle kjøre. Men man kan jo slå det av da... Nå har vi ikke valget.

Det som skurrer litt er at man får jo en advarsel om at sete kan justere seg hvis man bytter profil i MBUX. I tillegg står det i manualen: "Valg av profil kan utløse en justering av førersetet til stillingen som er lagret i profilen."
Alt virker å være der med andre ord, Mercedes må bare bestemme seg for at vi kan få dette...

Samme med at man foreløpig ikke får aktivert det integrerte dashboardkameraet i vestlige markeder. (For de av oss som har augmented reality)

nosi1202

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 191
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #36 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 11:07 »
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.

Mercedes introduserte dette på 90-tallet en gang. Knyttet opp mot førerprofil lagret i nøkkel. De har senere gått bort fra det. Visstnok fordi en del korpulente folk med tynn bedre halvdel tok feil nøkkel og ble klemt mellom sete og ratt...

Kan jo hende det returnerer når nøkkelen er mobiltelefonen. Mindre sjanse for at man tar med telefonene til fruen kanskje
« Siste redigering: Onsdag 18. November 2020, klokken 11:09 av nosi1202 »
2019 - e-Golf
2019 - Touran

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14524
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #37 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 14:28 »
Er det ikke minne på setene, koblet opp mot nøkkel/kort/mobil?

Nei det er dessverre ikke på plass, selv om det er ganske vanlig funksjon i premium-klassen i 2020.
Etter en stund blir en vant med å trykke på knappen, men det burde ikke være nødvendig. Og sikkert et større savn der den ene fysisk umulig kan få plass der den andre har sittet.

Mercedes introduserte dette på 90-tallet en gang. Knyttet opp mot førerprofil lagret i nøkkel. De har senere gått bort fra det. Visstnok fordi en del korpulente folk med tynn bedre halvdel tok feil nøkkel og ble klemt mellom sete og ratt...

Kan jo hende det returnerer når nøkkelen er mobiltelefonen. Mindre sjanse for at man tar med telefonene til fruen kanskje

Hmm. På Tesla velger man selv om man ønsker å koble nøkkelen mot profil eller ikke. Det må jo være en bedre løsning enn å slå det av for alle. Jeg ville vært veldig skeptisk til å betale mye for en ny bil som ikke hadde denne funksjonaliteten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 980
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #38 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 15:01 »
Høres ut som om Volvo har lignende løsning som Tesla. Kan koble førerprofil til nøkkel eller velge manuelt i skjermen. I tillegg kan man lagre innstillinger (uavhengig av førerprofilene) vha minneknappene i dørene. Ved åpen dør betjenes minneknappene med et kort trykk, med lukket dør må de holdes inne for å unngå klemming som nevnt over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12955
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #39 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 15:08 »
Jeg kunne tenkt meg elektrisk kupespeil som justeres automatisk etter profil. Når seter, HUD, ytterspeil osv justeres etter føreren hadde det vært naturlig at også speilet i kupeen justerte seg automatisk. Usikker på om noen biler har det i dag? Kanskje oppe på S-klasse nivå?
BMW ix3 - kommer juni 2021
Model Y Performance reservert
X ID4 1st 2021
x Mercedes EQC AMG 2020 og 2021
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 778
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #40 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 06:19 »
Jeg kunne tenke meg en slutt å mase knapp. Den skulle deaktivere masete sikkerhets funksjoner og bagatell varsler som hele tiden popper opp i displayet sammen med lydsignal/muting av radio. Eksempler: Varsel om fest baksete beltet. selv om det ikke er personer der. Hold hendene på rattet, selv om jeg har henda på rattet. Hyling i alarmer om bilen flyttes litt uten å feste sikkerhetsbeltet. Åpner jeg døren og henter posten fra postkassa uten å skru av bilen kommer det en ildrød melding om at tenning må slås av før jeg går ut.. For ikke å snakke om denne plagsomme fil assistenten som prøver å berge livet mitt hver gang jeg kjører nært veimerking eller noe bilen tror er en kant. Fil assistent må nå deaktiveres for hver gang bilen startes opp.
Så har vi i tillegg maset via tlf appen om alt mulig fra ulåste dører til lading var vellykket. Disse kan skrues av, så det er greit.
Ellers godt fornøyd med bilen :)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6748
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #41 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 06:38 »
Synes selv at det kan være irriterende med alle lyder og varsler i mange elbiler. Men kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen din. Faktisk tenker jeg stadig på at jeg aldri har vært mer fornøyd med noen bil. En drøm å kjøre. Testet akkurat XC40 Recharge og forskjellen i opplevd kvalitet og komfort var slående. Prisforskjellen på ca 100K får man mye igjen for   :+1:
« Siste redigering: Torsdag 19. November 2020, klokken 07:15 av Trond.m »

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1960
  • Mercedes das beste oder nichts
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #42 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 21:14 »
Litt of topic herifra, men jeg gleder meg over den økende aktiviteten i alle trådene for EQC  :+1:

Mercedes-Benz ECQ 400 AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 778
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #43 på: Fredag 20. November 2020, klokken 06:59 »
Synes selv at det kan være irriterende med alle lyder og varsler i mange elbiler. Men kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen din. Faktisk tenker jeg stadig på at jeg aldri har vært mer fornøyd med noen bil. En drøm å kjøre. Testet akkurat XC40 Recharge og forskjellen i opplevd kvalitet og komfort var slående. Prisforskjellen på ca 100K får man mye igjen for   :+1:
Jeg er også godt fornøyd med bilen. Er vel den bilen jeg er mest fornøyd med hit til.
Men alle disse masete varslingene og sikkerhets funksjonene som er installert, ikke bare i EQC men generelt i moderne biler kunne jeg klart meg uten. Blir ikke så mye plaget av det til det daglige, men plutselig en dag på en litt lengre tur der tolmodigheten gjerne er brukt opp av mas fra andre hold begynner bilen  med sine masete barnepike funksjoner..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6748
    • Vis profil
Sv: Forbedringspotensiale, EQC
« Svar #44 på: Fredag 20. November 2020, klokken 08:50 »
He,he...Jeg er jo pensjonist så det er lite mas fra andre. Så da tåler jeg kanskje litt mer. Det kommer et varsel av og til, men da holder jeg meg våken 😏