Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Er det noen som vet om standard høytalerelementer/lydanlegg er det samme i enyaq og id4? Jeg ser at Bass Brothers i samarbeid med Skoda forhandlere har laget det som skal være en meget bra pakke som løfter standard anlegget til en meget bra nivå. Der beholder de standard høytalerne som faktisk skal være meget gode når det får en litt bedre forsterker.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)


Bjoris

Enyaq er en flott bil, jeg var helt bestemt på den til ID4 kom. Syns ID4 ser mye bedre ut, det er en smakssak selvsagt, men jeg noterer meg at det er få biljournalister som ikke liker best «slik det var før»;)

Når det er sagt kunne jeg endt med Enyaq som AWD, men har ikke regnet på det utover at forhandlerens jeg snakker med ikke er særlig interessert i å selge meg en GTX, 3 års service og litt avslag på vinterhjul er det hele og da blir det altfor dyrt ifht 1ST uten MAX

Olemann

#153
Pussig dette her.  Gang på gang skrives dette, at Enyaq er mer "kvalitet" innvendig enn ID4.
En ting er på Facebook, men i slike tester burde det heller stå noe i denne gate, som viser at testeren tar det subjektive på dette på alvor, det er jo ikke bilen som omtales, men egne preferanser.

Denne testeren lar seg lettest beta av innredning som gir assosiasjoner til Bentley og tyngre klassiske biler fra forrige århundre.  Knapper er bra, skinn og polstring og sømmer er stilig. Det ser dyrt ut, og det er bra.

Denne testeren liker ikke så godt minimalisme, glatte flater og fravær av mye å trykke på.  Det synes denne testeren ser billig ut, og billig er ikke bra. Dessuten så trenger det mer tilvenning, og det er ikke gøy. Liker generelt ikke å lære noe nytt.

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 04. mai 2021, klokken 17:42
ID vs Enyaq fra et svensk synspunkt
https://www.dagensps.se/motor/skoda-enyaq-80-iv-basta-elbilen-just-nu/

Dieselgubben

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 04. mai 2021, klokken 17:42
ID vs Enyaq fra et svensk synspunkt
https://www.dagensps.se/motor/skoda-enyaq-80-iv-basta-elbilen-just-nu/

Et av hovedpoengene er at Enyaq er billigere enn Id4 og at du derfor får tilsynelatende mer for pengene. Det stemmer ikke. Id4 Gtx er jo vesentlig billigere enn Enyaq, 25 k er over 5 prosent og de er rimelig likt utstyrt. Og pakkene på Id4 first har ikke Skoda vært i nærheten av å matche. Så dette stemmer ikke i det norske markedet. I tillegg er vel også Skoda kjipere på rabatter enn VW.

unik42

Har sett det argumentet andre steder og. Virker som om anmelderne kun ser på "fra" pris eller noe. Eller sammenlignet IV80 standard med ID4 Max. Jeg aner ikke. Fakta er, trengte du kun en stor bil med lang rekkevidde, så var 1st vesentlig mye rimeligere enn IV80 (som selvsagt hadde litt mer utstyr).
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Zoe2017

Var på prøvekjøring med Enyaq i dag. Fin bil, ganske lik ID4 kjøremessig (som forventet) - ikke verdens sprekeste bil, i alle fall med 1 motor. Kan håpe at 4WD blir litt mer interessant å kjøre. Når det gjelder interiør/kvalitetsfølelse - jeg skal ikke si at den var bedre eller verre, bare litt forskjellig. Ganske mange knapper å forholde seg til, men intuitivt nok. Jeg syns glasstak var et minus, siden den er mindre og kan åpnes (forventer at mulighet for lekkasje blir større) - den på ID4 blir bedre for de i baksetet. Konklusjonen etter prøvekjøring - vi skal signere på en GTX med leveranse i September-ish
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

Ledam

#157
Prøvekjørte Enyaq for en stund siden og min umiddelbare reaksjon var at dette skulle bli min neste bil. Likte bilen veldig godt. Det eneste minus var den bitte lille skjermen som var plasser langt inni dashbordet. Men det kan jeg leve med. Snakket med selgeren og jeg kunne få levert en iV80x om et år, altså neste vår. Enyaq iVRS kunne han ikke si noe om.

Prøvekjørte etterpå ID.4. Bilen var veldig lik å kjøre. Helt grei bil. Den lille skjermen var plassert rett bak rattet slik at den var lettere å se. Skjermen i midten var skrådd litt mot føreren og ble også lettere å se og operere. En del andre ting likte jeg bedre med Enyaq, men det er ikke avgjørende. Snakket med selgeren og jeg kunne få bil i august/september.  Da var valget enkelt. Det ble GTX.

Synes at det er litt pussig - nesten useriøst - av Skoda og ta i mot bestillingen på bil når de ikke er klar for å produsere den.

carlings

Hvordan opplevde du interiøret og kvalitetsfølelsen i GTX mot Enyaq? (Og eventuelt også GtX mot vanlig id4?)

Olemann

Hvor har de GTX for prøvekjøring?

Sitat fra: Ledam på søndag 09. mai 2021, klokken 14:34

Prøvekjørte etterpå ID.4 GTX (VW sin Enyaq iVRS). Bilen var veldig lik å kjøre. Helt grei bil. Den lille skjermen var plassert rett bak rattet slik at den var lettere å se. Skjermen i midten var skrådd litt mot føreren og ble også lettere å se og operere. En del andre ting likte jeg bedre med Enyaq, men det er ikke avgjørende. Snakket med selgeren og jeg kunne få bil i august/september.  Da var valget enkelt. Det ble GTX.

hELgenen

Må være feil dette - ingen GTX er vel der ute for prøvekjøring.
Jeg har trålet youtube mer eller mindre daglig og ennå ikke kommet over en eneste test.
Bare de samme gamle videoene av de samme bilene som ble vist under release partyet og via den vanlige reklamen. Jeg synes faktisk det er litt snodig at vi IKKE har fått se en skikkelig test av GTX på youtube ennå.
Liker det dårlig og slikt får meg til å tenke på at noe ikke er på plass ennå og at vi alle får forsinkelser.

Min forhandler sier at de vil ta inn 2021 modeller av GTX til prøvekjøring, men at kundene får 2022 modeller.
Hva slags forskjeller det ligger her vet jeg ikke  - men min blir i alle fall 2022 modell..

Olemann

#161
Ledam skrev at han prøvekjørte GTX, så vi får gi han en sjanse til å oppklare dette. Men, ja, jeg tror også det må være feil.
Alle som leveres kunder blir 2022 modell ja.

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. mai 2021, klokken 15:15
Må være feil dette - ingen GTX er vel der ute for prøvekjøring.

Min forhandler sier at de vil ta inn 2021 modeller av GTX til prøvekjøring, men at kundene får 2022 modeller.
Hva slags forskjeller det ligger her vet jeg ikke  - men min blir i alle fall 2022 modell..

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. mai 2021, klokken 15:15
Hva slags forskjeller det ligger her vet jeg ikke  - men min blir i alle fall 2022 modell..

Det sies at det kommer en helt annen struktur på tilvalg for 2022. Mer utstyr og utstyrspakker til alle modeller. Sikkert mer likt som GTX for de andre modellene.
Elers:
-Høyere ladeeffekt
-Infotainmentpakke blir standard
-Kings red og stonewashed blue kommer. Honey yellow forsvinner
-Interiørpakke tilgjengelig i platinum grey
'Høydejusterbart passasjersetet inkl i style
-Sportspakke blir tilgjengelig

Dette er tysk info. Mulig noe av dette er annerledes i Norge.

Olemann

Ikke noe oppklaring fra Ledam som prøvekjørte GTX?  Tror også det må være feil, men litt pussig at han ikke kommer tilbake og avklarer dette, er vel mange som er interessert i å få dette avklart.

Sitat fra: Olemann på søndag 09. mai 2021, klokken 21:06
Ledam skrev at han prøvekjørte GTX, så vi får gi han en sjanse til å oppklare dette. Men, ja, jeg tror også det må være feil.
Alle som leveres kunder blir 2022 modell ja.

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. mai 2021, klokken 15:15
Må være feil dette - ingen GTX er vel der ute for prøvekjøring.

Min forhandler sier at de vil ta inn 2021 modeller av GTX til prøvekjøring, men at kundene får 2022 modeller.
Hva slags forskjeller det ligger her vet jeg ikke  - men min blir i alle fall 2022 modell..

Trond.m

Det er jo feil. Så vidt jeg ser så krev han 9.5 at han prøvekjørte id.4.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA