Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Heving av kjøp?

Startet av Stikkkontakt, torsdag 03. september 2020, klokken 13:27

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Har noen vært i en prosess med heving av kjøp?
Lurer på hvor lang tid dette normalt tar?
Jeg har ventet flere måneder på svar fra Jaguar Norge, men det er helt tyst.

Tellus

Det er visse betingelser som må være gjeldende for å kunne heve bilkjøp. Hvis f.eks. samme feil er forsøkt reparert tre ganger uten å lykkes kan det være en grunn. Hvis du skriftelig har krevd heving av kjøp og ikke motatt tilsvar så er det vel på tide å skaffe deg juridisk bistand. Du kan jo forsøke med forbruksrådet og eller forliksrådet først.

Vær oppmerksom på at du kun får igjen markedspris på bilen ved heving av kjøp. Dvs. bruksverdien trekkes fra i den perioden du har eid bilen. Med mindre noe er alvorlig feil med bilen så er det ofte enklere å selge. Man må selvfølgelig være åpen om evnt. problemer til den du selger til.

Stikkkontakt

#2
Sitat fra: Tellus på torsdag 03. september 2020, klokken 14:27
Med mindre noe er alvorlig feil med bilen så er det ofte enklere å selge. Man må selvfølgelig være åpen om evnt. problemer til den du selger til.

Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt en bil med en slik verkstedhistorikk.
Jeg våger pr idag ikke å selge bilen, da jeg risikerer selv å måtte da den tilbake etter kort tid..

Tellus

Nå er det nok dessverre slik at hyppig verkstedbesøk ikke gir rett til heving med mindre det er samme feil som har blitt forsøkt reparert fler enn tre ganger.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 03. september 2020, klokken 14:50
med mindre det er samme feil som har blitt forsøkt reparert fler enn tre ganger.

Det er det

chargedup

Hjelper lite hva forum sier på disse punktene, spesielt når du ikke skriver noe om feilene din bil har. Har sett endeløse diskusjoner på de fleste biltypefacebookgruppene jeg er medlem i om heving, men det kommer aldri noen faktisk løsning der. Ryddigere å kontakte en advokat som har greie på faget (om enn uforpliktende) enn å prøve å få løst noe på et forum der (sannsynligvis) svært få har advokatbakgrunn, etter min mening.

Ta feks kontakt med disse for en uforpliktende prat: https://www.biladvokat.no/heve-kjop-av-ny-bil/ (jeg kjenner ikke til firmaet og går ikke god for dem). Evt kontakt NAF advokat hvis du skulle være medlem der eller andre advokater som har greie på forbrukerrettigheter.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stikkkontakt

#6
Sitat fra: chargedup på torsdag 03. september 2020, klokken 15:10
Hjelper lite hva forum sier på disse punktene,

Poenget mitt var å spørre om noen hadde erfaring med tidsaspektet.

Ingeniøren

Det sies at det en en del som har hevet kjøpet av e-tron, pga alvorlige feil, så det bør gå selv om loven åpner for unntak om det er en vesentlig økonomisk byrde for selger. I siste fall er vel en økonomisk kompensasjon aktuell, men bilen må være mulig økonomisk å reparer eller så hjelper det lite med kompensasjon... I fall kan man vel og bruke forsikring ?

Det er vel bare å ringe Jaguar Norge og henvise til din skriftlige henvendelse, eller tar de ikke telefon. Du må nok stå på litt. Det var vel et kjøp av Tesla Taxi som ble hevet etter lang krangel, mot at han aldri kjøpte Tesla igjen  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bmw2002

En bekjent fikk hevet kjøp av Tesla. Bilen hadde feil hele tiden, samt lang ventetid på verksted. Han fikk hevet pga av en feil de ikke fikk til å rette.

De ville først trekke fra for antall km, men da kom han med motkrav at de måtte dekke hans utgifter, bla krav på avkastning av pengene som han hadde krav på.

Han sto på sitt og fikk tilbake alle pengene på en 4 år gammel bil.

Counterpointer

Jeg fikk hevet kjøpet på en Jaguar i løpet av dagen. Denne var ikke utlevert så ikke helt sammenlignbart dog.

Betalte ikke noe gebyr for dette.

Kanutten

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. september 2020, klokken 23:01
Jeg fikk hevet kjøpet på en Jaguar i løpet av dagen. Denne var ikke utlevert så ikke helt sammenlignbart dog.

Betalte ikke noe gebyr for dette.

Det er ikke sammelignbart i det hele tatt.

Men, det er greit å vite at de nå tydeligvis har endret rutinene sine. Når jeg forsøkte å kansellere en bestilling for halvannet år siden skulle de ha 50 tusen for å heve kjøpet.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Kanutten på fredag 04. september 2020, klokken 17:31
...Men, det er greit å vite at de nå tydeligvis har endret rutinene sine. Når jeg forsøkte å kansellere en bestilling for halvannet år siden skulle de ha 50 tusen for å heve kjøpet.
Det er nok ganske vanlig ved kontraktsbrudd i denne prisklassen vil jeg tippe?
Da jeg signerte var ikke I-Pace kommet til landet og jeg ønsket å ha mulighet til å trekke meg inntil jeg hadde faktisk prøvekjørt bilen.
Dette fikk jeg inn i kontrakten men salgsjefen godkjente den spec'en jeg hadde valgt, for å se at dette var greit salgbart om jeg trakk meg.

Counterpointer

#12
Sitat fra: Kanutten på fredag 04. september 2020, klokken 17:31
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. september 2020, klokken 23:01
Jeg fikk hevet kjøpet på en Jaguar i løpet av dagen. Denne var ikke utlevert så ikke helt sammenlignbart dog.

Betalte ikke noe gebyr for dette.

Det er ikke sammelignbart i det hele tatt.

Men, det er greit å vite at de nå tydeligvis har endret rutinene sine. Når jeg forsøkte å kansellere en bestilling for halvannet år siden skulle de ha 50 tusen for å heve kjøpet.
Episoden jeg refererer til var når de første bilene kom. Ikke nå.

De ville først ha 8% av litt over 800k, så tror ikke noe er endret i særlig grad.

daktari

Din eskaleringsmulighet er å stevne dem i forliksråd. Derfor bør man oppgi en frist for motparten å svare. Vanlig med 14 dager.
Foreslår at du skriver nytt brev med svarfrist 14 dager. Behøver ikke true med noe.
Har du sendt til Jaguar Norge? Det er forhandler som er motpart, ikke importør.
Det kreves alvorlig mangel ved produktet for å få gjennom en heving. Men mange små mangler vil i sum kunne være alvorlig. Husk å ta med alt. Det som er fikset kan med fordel synliggjøres også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#14
Daktari :+1: ja,  eskaleringsmulighet er å stevne dem i forliksrådet. Men dette er en prosess jeg ikke anbefaler som første strategi. Det beste er å snakke med selger og komme til en løsning.

Jeg vet om  en uheldig bilkjøper som endte i forliksrådet og vant saken. Men det var en krevende prosess.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA