Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Da har jeg endelig fått erfaring med vinter, dårlige veier og kulde etter romjul og nyttår på fjellet. Et par dager med skikkelig storm og veier som føyket igjen på et par timer. Bilen fungerte glimrende som vinterbil under de forholdene. Mye snø og dårlige kjøreforhold, men radaren fungerte feilfritt hele veien til hytta. Derimot la det seg tykk snø og etter hvert stålis på støtfangeren som blokkerte parkeringssensorer. Ved stillestående ut fra parkering var bilen da nølende på gasspedalen ettersom den mente det var noe foran bilen. Etter et sekund eller to slipper den opp og kjører som normalt, men piping fra sensoren var en tydelig indikator på at vinteren er her :D
Vinterhjulene (Firemax/Nereus 806) fungerte for øvrig meget bra. Stille på motorvei og godt grep på snø. Kjørte tidvis sikksakk mellom 2wd biler på vei opp i hyttefeltet. 2-3 ganger ble veien stengt i kortere perioder fordi folk dro av veien og lagde kork. Svært vanskelige kjøreforhold når temperaturen ligger rundt 0 og pakket snø oppå is som bare skaver av, og grusen forsvinner med en gang noen spinner.

Når det gjelder forbruk: satt ny rekord på vei hjem fra fjellet i går med forbruk på 32,7. Årsaken var begrenset forvarming før avreise, ingen timing av lading (ladet opp bilen dagen i forveien), takstativ med Thule Snowbar i største størrelse, lite trafikk/god hastighet på motorvei, -11 grader natten før, -9 ved avreise, 5-7 minus mesteparten av veien før minnesund. Og ikke minst - forbruksmåler ble nullstilt halvveis i nedstigningen slik at regenerering de første 2-300 meterne ned ble ikke med i snittforbruket. Hadde ca 93% ved avreise og kom hjem med 6%. Det er godt jobbet på 21 mil :D Brukte altså 87% av kapasiteten.
Ettersom det er buffer i topp vil jeg nok lade til 100% før hjemreise når jeg har på takstativ med Thule skistativet i vinter. Det går jo an å ligge litt i høyrefeltet også, men det er mange som ligger til dels godt under fartsgrensen i høyre felt. Mtp å sammenligne med takboks tror jeg faktisk ikke takboks er noe verre enn det Thule-stativet. Merket litt mer vindstøy på motorvei, men fortsatt stille.

ESP:
Har satt opp den individuelle profilen med ESP sport. Da kan jeg slenge litt i svinger, men legger jeg opp for hardt kutter den. Forsøkte å slå ESP helt av og da fikk jeg lagt opp skikkelig sleng, men dessverre alt for smale veier til at jeg kunne bli godt kjent med bilen :D

For øvrig er bilen nå snart 8 måneder (13.000km) og ryggekameraet er fortsatt rent og klart. Ikke rengjort siden bilen var ny. Savner fortsatt å kunne kikke bakover i kamera, men også behagelig at det alltid er rent og klart til bruk under alle forhold. I forlengelsen av det er det verd å nevne at bilen nok en gang ble rygget på. Denne gangen av en Model X. Stod stille på en parkeringsplass og ventet på at bilen foran skulle rygge ut fra plassen sin. Da rygget bilen ved siden av meg rett i fører/passasjerdøren min. Enkel skademelding og god dialog, men samtidig frustrerende da det er litt styr å reparere. Smalt bra, men ble bare et par små riper og et bittelite merke i døra. Solid bil....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

Sprekt forbruk hjem, hva hadde du i gjennomsnitts hastigehet på turen i går Øyvind?
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

Øyvind.h

86km/t i følge bilen. Et kort stopp på en bensinstasjon og bittelitt kø ved mjøsbrua var eneste som trakk denne ned. Vinterhjulene er 1,6% større enn originalt. Reelt ca 87-88km/t snitt.

Thule snowbar drar nok forbruket en del opp, sammen med kulden. Snowbar lå i bagasjen på vei opp da jeg ikke hadde rukket å montere. Forbruket ble høyere på vei hjem enn på vei opp. Skal se på kommende turer om timing av lading og skikkelig forvarming gir noe utslag. Det gjør det sikkert.

Brukte for øvrig det gode tipset som dukket opp på forumet nylig. Når jeg var rundt 4-5 mil hjemmefra tenkte jeg å sjekke hvor mye jeg hadde igjen ved ankomst hjemme, og la inn destinasjon i navi. Bilen foreslo da lading for å komme hjem (antakelig mindre enn 10% estimert SOC?). Kjørte 2-3 mil med denne oppe på skjermen før det slo meg at dette nok aktiverer batterivarmeren (synes rekkevidden falt raskere enn forventet, selv om siste milene går saktere enn de foregående). Slo av navi og kom hjem med 6%.
Fant på sparket ingen enkel måte å fjerne ladestopp fra ruta slik jeg gjorde i Teslaen, men kan være jeg lette feil sted.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Jeg har også en rapport hjem fra hytta. Bilen har der stått nedsnødd og ubrukt i over 1 uke. Temperaturen ved avreise var 10 kuldegrader, men ned til 13 minus siste natten.

Jeg ladet bilen til 80 % for en uke siden. Før avreise var SOC 79 %. Dette skyldes nok dyfryst batteri.

Jeg satte bare på kupevarmer 3-4 minutter før jeg startet for å sjekke forbruk med kaldt batteri. SOC falt da fra 79 til 77 før avreise.

Turen var på 187 km og det hjelper naturligvis med 900 m negativ høydeforskjell til Asker. Snitthastigheten var relativt lav, 64 km/t, men med 10-15 kuldegrader i betyr det høyere forbruk til oppvarming av kupe (2 timer 54 min).
Etter noen minutters kjøring stilte jeg inn hjemmeadresse i Navi, og bilen beregnet da 16 % ved ankomst. Jeg endte på 17 % og et moderat forbruk på 23,7. Hadde det da behagelig varmt i bilen, 20 grader og Auto. 

Totalt gikk 29 % av energien til oppvarming. Synes det er akseptabelt når temperaturen gjennomsnittlig lå rundt 10 kuldegrader  :+1: Og beregnet rekkevidde i Navi er som vanlig veldig nøyaktig.

Til info så kjører jeg på 20 tom Nokian R3, noe jeg er godt fornøyd med.

Jeg ville utvilsomt fått lavere forbruk på turen hvis jeg hadde forvarmet batteriet før start. Men hvis rekkevidde ikke er kritisk, så er det nok totalt sett mest økonomisk i ikke forvarme bilen.

Carboy

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. januar 2021, klokken 13:34
86km/t i følge bilen. Et kort stopp på en bensinstasjon og bittelitt kø ved mjøsbrua var eneste som trakk denne ned. Vinterhjulene er 1,6% større enn originalt. Reelt ca 87-88km/t snitt.

Thule snowbar drar nok forbruket en del opp, sammen med kulden. Snowbar lå i bagasjen på vei opp da jeg ikke hadde rukket å montere. Forbruket ble høyere på vei hjem enn på vei opp. Skal se på kommende turer om timing av lading og skikkelig forvarming gir noe utslag. Det gjør det sikkert.

Brukte for øvrig det gode tipset som dukket opp på forumet nylig. Når jeg var rundt 4-5 mil hjemmefra tenkte jeg å sjekke hvor mye jeg hadde igjen ved ankomst hjemme, og la inn destinasjon i navi. Bilen foreslo da lading for å komme hjem (antakelig mindre enn 10% estimert SOC?). Kjørte 2-3 mil med denne oppe på skjermen før det slo meg at dette nok aktiverer batterivarmeren (synes rekkevidden falt raskere enn forventet, selv om siste milene går saktere enn de foregående). Slo av navi og kom hjem med 6%.
Fant på sparket ingen enkel måte å fjerne ladestopp fra ruta slik jeg gjorde i Teslaen, men kan være jeg lette feil sted.

Interessante erfaringer å lese.
Vi har kjørt en del turer tur-retur Oslo-Larvik der vi starter med fullt batteri. I desember har det vært mye plaskregn-føre og 0-5 plussgrader. Utenforvarming bruker den ca 5-6% mer på selve reisen Oslo-Larvik. Denne strekningen er jo hovedsaklig 4 felts motorvei. Da ligger jeg typisk i 10-15km/t over fartsgrensen.
På sommerføre i ca 20 grader lånte vi en bil før bestilling med 21 tommere der vi testet denne turen da vi kjører den ofte. Med ca 20km/t over fartsgrensene brukte vi 36% av batteriet nedover og 33% hjemover. På vinterføre med 20 tommere og litt roligere hastigheter i plaskregn bruker vi 38-39% fra oslo-larvik og rekorden er å bruke hele 43-44% nedovermed kaldt batteri, da i plaskregn. Husker ikke nøyaktig forbruket. Vi har også testet den en tur i snøvær til fjells. Synes bilen er en god vinterbil, men den bruker mye strøm om vinteren. Det gjør vel alle elbiler. Men det fungerer helt topp så lenge man har nok strøm, og spesielt hvis man kan lade på destinasjons-stedet fungerer det bra. Støtfangeren og skiltet snør helt igjen ved snøfokk-kjøring. Vi opplevde å få radaren ut av funksjon, men da var det tettpakket null-føre, og lett å stoppe og gni av snøen i fronten. Alle biler vi så var dekket til på samme måte.

Øyvind H - ser du har hatt tesla model s 90 og model x? Hvordan opplever rekkevidden i EQC opp mot de dersom du hadde hytte samme sted? Kan jeg tippe de 90D teslaene er ganske like som EQC?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Øyvind.h

Plaskregn drar forbruket kraftig opp, så det er ikke nødvendigvis særlig forskjell på +2 og øsende regnvær kontra 6-8 minus og bar vei, uten at jeg har tatt meg bryet med å teste vitenskapelig. En kan se i NAF testen at EQC`en nok ikke har det mest effektive varmeapparatet i kulde, men det har ingen praktisk betydning for meg når kapasitet og rekkevidde er såpass god.

I praksis kjører jeg akkurat slik jeg vil, med bilen lastet med akkurat det jeg vil, til og fra hytta. Der er vi ofte! Om jeg bruker 50 eller 85% på å komme frem bryr meg ikke. Og det er nettopp det som er viktig for meg. Jeg kan laste bilen med hva jeg vil og gjennomføre turen akkurat slik det passer, uten å måtte tenke på lading. Det er bare 21 mil, men 15 mil motorvei hvor trafikken fort flyter i 115-125, kanskje takstativ, kanskje 30-45 minutter i butikken hvor varmen i bilen er på osv. Sparekjøring på alternativ rute uten stans i lav hastighet på bare veier på sommeren gir et helt annet forbruk. Men det gir jeg jo strengt talt blanke i, når det ikke er det som er øvre grense for forbruk.

Så langt er konklusjonen at det er en veldig god vinterbil. Den går lenger på sommeren, men holder hele året for min del. Selv med noen år med kapasitetstap på batteriet.

I praksis virker rekkevidden ganske lik X90D ja. Det er rett nok en betydelig større bil, så X`en var nok kanskje mer effektiv. Men i praksis virker de så like at jeg ikke tenker på rekkevidde den ene eller andre retningen.
Det er dog noen innstillinger fra X`en jeg savner, slik som mulighet til å justere batterivarmeren og kupevarmerens effekt. Men - det skyldes litt teknisk interesse fra min side og er ikke et reelt behov så langt.
VW ID4 GTX 2023

Carboy

Takk for gode utfyllende svar.
Jeg har samme hodning, kjøre som jeg alltid har gjort uten å tenke på forbruk. Jeg vil helst komme frem uten å lade på veien for at jeg er fornøyd.og foreløpig leverer EQC til 95% av våre formål (er mest kona som bruker den til bykjøring i hverdagen).
Men mitt neste «rekkeviddemål» er å kunne kjøre tur-retur sommerhytta i Kragerø uten å lade (er ikke lader på båtplassparkeringen da hytta er på en øy). F eks har jeg tro på EQS. 19 mil med motorvei begge veier uten lading og at den står der i f eks 1 uke eller to må være helt gull.
Min bensinbil klarer tur-retur oslo-arendal uten å fylle tanken, men da er det rimelig tomt. Når en elbil klarer det blir det helt overlegent også rekkeviddemessig. I slike tilfeller blir hurtiglading helt nedprioritert utover lange europaturer.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Øyvind.h

EQS kan være et alternativ da ja, eller Lucid? Det er jo omtrent aldri "best case" forhold. Dvs. minste hjul, lav hastighet, lite last og perfekt vær. I farten kommer jeg på èn tur for noen år siden hvor alt lå til rette for lavt forbruk. Da brukte jeg 94% på  kjøre 41 mil med Model X`en. Men det er på ingen måte definisjonen på rekkevidde. EQC`en kan sikkert fint gå over 40 mil den også, men "aldri" slik jeg bruker den.

Sommer er fint og flott, men på sommeren går snitthastigheten opp. Distansens gjerne like så. Det var ikke noe problem å tømme både X90D`en eller S90D`en fullstendig på ca 25 mil på motorvei (sistnevnte med stor takboks). S90D`en hadde nok klart å pushe 30 mil uten takboks, men da snakker vi 100% til 0%, så det må jo matche ladestasjon også. Og det er ikke alle som er like komfortable når bilen indikerer 0% rest. Når naboen og jeg kjørte på hytta i desember (to forskjellige elbiler) hadde vi omtrent lik restrekkevidde når vi handlet i Øyer. Han valgte å lade utenfor Kiwi, jeg gjorde ikke det. Vi hadde begge kommet frem uten lading, men de stresser nok litt mer med kapasitet og lading foreløpig. Kanskje litt preget av batteriproblemer og en driftsstans.

S LR+ med 100kWh pakke kunne kanskje klart 35 mil.
EQS med 110kWh+ pakke bør klare 38 mil greit, selv for de av oss med tung høyrefot.
EQC under samme forhold klarer kanskje 25 mil.
Fordelen med X`en og S`en var at det var relativt tett og riktig distanse mellom laderne, og ganske mange ladere på hver plass.
VW ID4 GTX 2023

Carboy

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:11
EQS kan være et alternativ da ja, eller Lucid? Det er jo omtrent aldri "best case" forhold. Dvs. minste hjul, lav hastighet, lite last og perfekt vær.

S LR+ med 100kWh pakke kunne kanskje klart 35 mil.
EQS med 110kWh+ pakke bør klare 38 mil greit, selv for de av oss med tung høyrefot.
EQC under samme forhold klarer kanskje 25 mil.
Fordelen med X`en og S`en var at det var relativt tett og riktig distanse mellom laderne, og ganske mange ladere på hver plass.

Er litt skeptisk tio nye bilmerker, ikke spør meg hvorfor, men Lucid ser jo bra ut.
Men føler de europeiske nå kommer med mye bra fremover slik at man ikke trenger å vurdere så mye uortodoks. Så f eks 2021 Jaguar XJ electric blir også spennende i tillegg til EQS og kommende BMW i7 (7-serie litt frem i tid blir elektrisk).

Tipper EQC klarer ca25-26 mil i høy motorveisfart og dårlig plaskeføre, dvs vi har pr.vd det litt nå. Vi har de originale 20 tomsfelgene med Nokian r3 på den. Merker den svømmer litt på motorveien i «comfort» med ee myke dekkene, men i sport eller individual kan man stramme opp styringen litt og da ligger den fint også på litt sporete veier.
Når Teslabjørn tester range-test ser jeg alltid på 120km/t rekkevidde som litt mer realistisk. Taycan 4s og Model S LR leder der foreløpig. Men EQC er ikke så aller verst håpløs der den heller (sammenlignet med etron 55 og i-pace) med 296km (sommer). EQC kunne likevel hatt godt av 100kwh batteri spør du meg, men den ekstra vekten av det batteriet ville man kanskje ikke ønsket seg.

En fin regel på reell rekkevidde for oss med litt tung gassfot kan være typisk å regne med rundt 70% av wltp rekkevidden (på de europeiske bilene). Eller rundt 65% worst casevær og vinter. EQC: 260km ut fra wltp på 394km utgjør omtrent 65% av wltp.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Trond.m

Jeg er egentlig positivt overrasket over forbruket med EQC i går. Startet i 7 grader varm garasje med forvarming og 99 %. Kjørte 19 mil med 1000 høydemeter i gjennomsnittlig 10 kuledgrader. Asker til Kongsberg i våt saltet vei og snøfokk. Resten av turen i kraftig snøvær og snødekt vei. Forbruk 30,5 kwh/100 km.

Når jeg trillet i D+ lå forbruket rundt 5 kwh/100 km i ca 60 km/t. Det tilsvarer vel ca 3 kW effekt på varmeanlegget i 10 kuldegrader.

Øyvind.h

Da har jeg for første gang opplevd å ikke komme frem til Hafjell, med god margin! Lading til 100% og en runde forvarming var ikke nok denne gangen gitt.

Startet i Oslo i -9 rett etter klokken 16, deretter umiddelbart stillestående kø fra Alnabru grunnet trafikkuhell på E6 som hadde sperret veien midt i rushen. Brukte nok sikkert 30 minutter+ i saktegående kø. Løsnet greit nærmere Gardermoen så vi kunne ligge i ca 115km/t (misvisning nesten borte på speedo pt pga for store hjul). Ved Kolomoen "vet" jeg at dersom jeg har rundt 50% igjen der så har jeg god margin. Men - hadde brukt rett over 50%, og min tommelfingerregel er basert på en del turer hvor vi ikke har startet med 100% i motsetning til i går....

Rett etter Kolomoen ble det akutt dobehov i bilen, så da gikk hastigheten litt opp til Hamar. 20-25 minutters pause der med varmen på i bilen i -15 grader ca.

Etter Kolomoen lå vi i rundt 110-115 til Moelv. Nærmere Lillehammer ble det klart at det ikke ville være nok rekkevidde til Hytta. Til og med Øyer kunne bli knapt, så vi svingte innom Kiwi Vingnes. Der har fortum 2 ladere, men med 2 i kø foran meg kjørte vi bare videre etter 2-3 minutter. Neste forsøk ble Mer(gamle GK) ved Burger King etter Lillehammer. Der er det 6 uttak på 3 stolper. 2 foran oss i køen, men fikk plugget i etter rundt 10 minutter. Effekten ble bare 71-72kW da uttakene er delt. Usikker på hvor mye vi trengte å lade kjørte vi av gårde etter å ha fylt på fra ca 10 til 22%. Ca -17 der.

Vel fremme i Øyer tenkte jeg at jeg like greit kunne toppe opp litt mens kona handlet. Det ville bare være 3-5% igjen oppe på hytta, og det er litt snaut i -15. Med erfaringsmessig 30-40 min til rådighet hadde jeg god tid til å stå i ladekø, trodde jeg. På Kiwi Øyer stod det i hvert fall 3 biler i kø på laderne, så jeg kjørte over til Ionity. Der ble jeg bil nr 3 i køen. Etter ca 25 minutter fikk jeg plugget i. Ladet 3-4 minutter på snaut 100kW før det bar tilbake til Kiwi for å hente kona.

Litt usikker på hva jeg tenker om gårsdagen. Den ga definitivt litt flashback til Leaf-tiden med app, ladekort og ladekø over alt. Tesla hadde ledige ladere alle steder jeg så, inkludert Øyer.
Det skal sies at jeg jo kunne kjørt litt saktere, og definitivt demontert takstativet med det store skistativet. Det bruker vi bare på hytta uansett. Jeg tror ikke skiholderen drar noe mindre strøm enn en ordinær takboks.
Men selv med den demontert er jeg usikker på om jeg ville nådd frem til hytta i går uten lading, med mindre jeg hadde holdt meg primært i høyre fil hele veien.

Det var litt skuffende dårlig rekkevidde i går. Jeg så blant annet på Facebook at eiere av andre merker på samme distanse i går opplevde det samme mtp solid reduksjon i rekkevidde. 10-17 minus hele veien er ikke hverdagskost, spesielt kombinert med både kjempekø og behov for å kjøre ekstra fort et stykke.

På den positive siden møtte jeg bare blide og hjelpsomme folk både på Mer og på Ionity. Den ene Ionity stolpen virket bare offline med kort, og en kar slet sikkert 10-15 minutter med å få den i gang før han ga opp og måtte vente på en annen stolpe som ble ledig. Jeg fikk heldigvis ladet der, og hoppet en bil frem i køen fordi bilen foran meg også bare hadde app.

Tidsmessig tapte vi ikke mer enn stoppen på Mer, som var kanskje 25 minutter? Det er ikke verdens undergang en gang i året. Men - det er behov for flere ladere synes jeg. Og behov for at alle kjøper så stort batteri at ladebehovet er minimalt.
VW ID4 GTX 2023

Kires

Det ble heftig forbruk i går i spreng kulda. Jeg endte opp med 30,9kw h i forbruk på jagge . Du kan trøste deg med at du ikke skulle «hurtiglade» en Ipace😆
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

turfsurf

Jepp, når det er så kaldt at varmepumpe ikke fungerer og farten i tillegg er relativt høy, da opplever man fort nesten halvert rekkevidde.

Har kjørt mye opp til hytta i sprengkulde (type -15 til -25) nå i vinter, kun en gang jeg ikke god sjansen på å kjøre opp med I-Paceen, selv om jeg mest sannsynligvis hadde kommet frem akkurat. Det er 25 mil og 800hm, men mindre motorvei.

Virker som om EQC har ganske effektivt drivverk, så god rekkevidde når temperaturene er litt høyere, men skikkelig kaldt vær så slår luftmotstand og oppvarming av kupe til og merkes mye bedre. Litt som vi ser på Teslaene, i motsetning til f.eks etron og til en viss grad I-Pace.

Ja, flere hurtigladere samlet må til. BKK har heldigvis gjort en solid innsats oppover langs hytteveien vår, i tillegg til at det er både Mer, Fortum, Circle-K og Ionity.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Øyvind. Det skistativet du har på bilen (foto tidligere i tråden) drar mye ekstra energi. Spesielt i kald luft og høy fart. Tenker det drar mer enn en takboks. Om det er valg mellom lading inkl lade kø og litt saktere fart i høyre filen ville jeg definitivt valgt lavere fart i høyre filen. Personlig senker jeg også kupe temperatur litt om det kan spare en lade stopp med kø.
Ja. Flere hurtigladere er påkrevet om folket skal velge elektrisk.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:20
Da har jeg for første gang opplevd å ikke komme frem til Hafjell, med god margin! Lading til 100% og en runde forvarming var ikke nok denne gangen gitt.

Rett etter Kolomoen ble det akutt dobehov i bilen, så da gikk hastigheten litt opp til Hamar. 20-25 minutters pause der med varmen på i bilen i -15 grader ca.

"Tabben" du gjorde var vel evt. å ikke kombinere dobehov med lading? Dessverre er det lite på strekningen Kolomoen-Hamar, men om den trengende hadde holdt ut noen få minutter til er det bra med både doer og ladere ved IKEA Ringsaker.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA