2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: sjokomelk på fredag 11. september 2020, klokken 17:28
Sitat fra: sjokomelk på fredag 11. september 2020, klokken 07:17
Det står at bilen skal lese fartsgrenseskilt også, men det så det ikke ut til at den fikk til på de rundt 32km jeg har til jobb. Mye av veien er 60, men så er det et sted de har skiltet ned til 50 og satt opp noen fartsdempere for ett års tid siden. Så jeg har vært nødt til å justere ned og opp farten manuelt gjennom dette området. Så jeg håpte at bilen ville selv se 50-skiltet og justere seg ned, men det gjorde den ikke.
.. Men når jeg tenker meg om, så står det i release notes at jeg må skru på noe i menyen, og det tror jeg ikke at jeg har gjort... Får sjekke innstillingene og teste igjen på vei hjem fra jobb senere i dag. :)
Ingenting jeg kunne justere i menyen for fartsgrenser, og bilen oppførte seg helt lik på veien hjem. Den reagerer ikke på noen skilt enda så langt jeg kan oppfatte det. På videoer jeg har sett fra USA vises fartsgrenseskiltene ved siden av veien i instrumentpanelet, men hos meg er det ingenting. Men får håpe og tro at det blir bedre i neste oppdatering og at dette bare var første utkast. ;)
Ny oppdatering - Var på besøk hos foreldrene mine tidligere i dag, og bilen så ikke ut til å kjenne igjen noen skilter på veien dit. Men på vei tilbake stoppet jeg innom butikken en tur, og resten av veien hjem så oppfattet den alle skiltene! :+1: Jeg vet ikke hva som var annerledes nå, men kan være bilen likte at jeg hadde kjøpt lørdagsgodt og var fornøyd. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pjo

Håper Sjokomelk har rett i at den blir bedre til å lese skilt når man får kjørt litt. Kjørte tur-retur Hamar-Elverum i dag uten at den registrere noen av skiltene på den nye veien. Men det virket som den fanget opp noen skilt på vei hjem, men vanskelig å vite siden MCU1 ikke viser trafikkskilt. Lyskryss virket imidlertid stødig.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

skysurfer

Sitat fra: magenuss på lørdag 12. september 2020, klokken 11:44
Er det noen her som har hw3 men ikke FSD som kan fortelle om skilt lesning funker?  Jeg har prøvd å finne ut av dette i flere dager klarer ikke å finne noen ting som kan bekrefte det :-[
Dette lurer jeg også på.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Motorwatt

As of September 2020, vehicles with AP2 and AP2.5 cannot recognize traffic signs. It is still unclear whether this function will also be available for this autopilot generation or whether it will be reserved for vehicles with the "FSD Computer" (AP3).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Kjørte tur-retur en tur på 13-14 km hver vei i dag, på turen var den ikke bra i det hele tatt, usikker på om den leste i det hele tatt, så restarta jeg MCU før jeg gikk fra bilen, slo også på trafikklysassistenten, og på hjemturen var den plutselig helt spot on på fartsgrensene og byttet akkurat ved skiltene. Enten henger det sammen med valget eller restarten..

ElbilErik

Valget for trafikklysassistent ble ikke tilgjengelig før etter to restart hos meg. Etter det virker det veldig bra må jeg si. HW3/MCU1

mj

Er rimelig triste greier. Selv når bil har registrert ett skilt overstyres dette ofte og få like etterpå av underliggende data i bilen/kart på samme steder som den alltid har endret fartsgrenser. Flere eksempler på dette mellom Arendal og Grimstad. 
I tillegg leser den nå 30 grensen inn i byggefeltet mitt og helt inn i garasjen. Når jeg så skal reise igjen viser den 80 i garasjen min og 200m utover før så 50.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Tokra87

Det ser ikke ut som den forstår fartsgrensesone-skilt enda.

Den registrerer skiltet og justerer hastigheten, men går tilbake til fartsgrensen i kartet etter første kryss.

Handyman

Sitat fra: xerxes på lørdag 12. september 2020, klokken 16:52
...... dvs de teite 80 skiltene som mye heller bare burde vært 80-skilt.......
I Norge har vi to generelle fartsgrenser, 50 i tettbebygd strøk og 80 utenfor.
Alle fartsgrenseskilt angir derfor særegne fartsgrenser, og skal gjentas for hver 500m.
Det ville bli mange skilt å sette opp langs øde veier i Norge. Derfor brukes skiltet "slutt på særskilt fartsgrense".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Med de brukererfaringene er det kanskje noe som tyder på at det går en 2veis datastrøm et sted. Dvs at når et tilstrekkelig antall andre biler kan ha oppfattet et skilt, havner det i en database. Det stod jo noe om det i release notes, men bare Tesla vet..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

silence

Sitat fra: skysurfer på lørdag 12. september 2020, klokken 20:51
Sitat fra: magenuss på lørdag 12. september 2020, klokken 11:44
Er det noen her som har hw3 men ikke FSD som kan fortelle om skilt lesning funker?  Jeg har prøvd å finne ut av dette i flere dager klarer ikke å finne noen ting som kan bekrefte det :-[
Dette lurer jeg også på.

HW3 uten FSD her. Var ute på noen korte turer i går, og med 36.3.1 så leser vår bil fartsskilt og justerer hastigheten som vises i IC deretter. Ikke prøvd med AP ennå. Skilt gjengis også visuelt med riktig hastighet i IC når man kjører forbi.

Bilen fikk med seg alle fartsskilt jeg la merke til, men justerte flere ganger farten uten at jeg kan huske å kjørt forbi noe nytt skilt (typisk til 50 km/t). Kan tyde på at den stedvis tyr til database. Ellers skuffende at den (foreløpig?) ikke klarer å lese sånne moderne, dynamiske lysskilt.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

AndreasRingdal

Ser også at lyskryss som var midlertidige pga veiarbeid for over en måned siden nå ligger markert som kommende lyskryss med grøn strek på veien.
Lyssignalet har vært fjernet en god stund men vises fortsatt som grøn strek med nedbremsing.

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

pjo

Sitat fra: pjo på lørdag 12. september 2020, klokken 20:48
Håper Sjokomelk har rett i at den blir bedre til å lese skilt når man får kjørt litt. Kjørte tur-retur Hamar-Elverum i dag uten at den registrere noen av skiltene på den nye veien. Men det virket som den fanget opp noen skilt på vei hjem, men vanskelig å vite siden MCU1 ikke viser trafikkskilt. Lyskryss virket imidlertid stødig.
Kjørte en ny runde i dag på lokale veier og så langt jeg kan se fikk den med seg alle skilt og fartsgrense ble endret rett ved passering. Eneste unntaket var når man fikk opphevet sone fra f.eks. 50 til 80 som flere har nevnt. Da var det GPS lokasjoner som ble benyttet og den bommet litt. Spent på om den nå fungerer på 100/110 også som ikke fungerte i går.

Oppdatering: Prøvde på ny vei med 110 og den leste kun ett av 8 skilt + at den relativt raskt falt tilbake på gps kart som er feil. Noe rom for forbedring der altså.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

Kim-

Håper den lagrer GPS posisjon og hvor fartskiltene er, slik at dette kan legges i en database, og sendes ut hyppig til bilen for oss uten HW3
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA