Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatLesing av skilt gir jeg maks terningkast 3. Leser ikke 110-skilt (tolkes som 100), gikk glipp av noen skilt i stor hastighet (og noen i vanlig hastighet).
Hastighetsassistenten benytter seg nå av kameraene på bilen for å finne fartsgrensen, noe som forbedrer nøyaktigheten av den informasjonen på lokale veier.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

At den nå leser skilt gir jeg terningkast 6, men kvaliteten på informasjonen blir terningkast 4. Sammenligner da med andre bilmerker som sjelden får noe særlig mer. Når det gjelder 110 vs 100 så har det vært slik på alle biler jeg har kjørt (BMW, VW, Mercedes, og Volvo) på E18 siden "tidenes morgen". Pussig.

En Tesla-mekaniker jeg diskuterte dette med, hevdet med stor sikkerhet at ADAS-basen var et samarbeid mellom mange bilprodusenter, og dette forsterker sannsynligheten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emphezis

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. september 2020, klokken 11:03
SitatLesing av skilt gir jeg maks terningkast 3. Leser ikke 110-skilt (tolkes som 100), gikk glipp av noen skilt i stor hastighet (og noen i vanlig hastighet).
Hastighetsassistenten benytter seg nå av kameraene på bilen for å finne fartsgrensen, noe som forbedrer nøyaktigheten av den informasjonen på lokale veier.

Hva legger den i lokale veier? Funket like bra/dårlig på motorvei som på lokale veier.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Motorwatt

Har kjørt på kryss og tvers i min by med hele spekteret av fartsgrenser fra 30 til 80 km/t, og her er treffprosenten iallfall 80-85%. Har du kalibrert?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emphezis

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. september 2020, klokken 11:27
Har kjørt på kryss og tvers i min by med hele spekteret av fartsgrenser fra 30 til 80 km/t, og her er treffprosenten iallfall 80-85%. Har du kalibrert?

Ikke kalibrert nei. Hjelper det? Bruker den lang tid på det? Lastet inn software 7 minutter før avreise Trondheim-Oslo for min del, så er eneste strekning jeg har prøvd. Var jo bare såvidt noen lokalveier ut av Trondheim da. Og ev. inni selve Oslo da.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Motorwatt

Kjører du kalibreringen på en godt oppmerket vei, tar det normalt bare noen minutter (noen har opplevd at det tar lenger tid). I Release Notes står spesifikt at man må kalibrere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

magenuss

Er det noen her som har hw3 men ikke FSD som kan fortelle om skilt lesning funker?  Jeg har prøvd å finne ut av dette i flere dager klarer ikke å finne noen ting som kan bekrefte det :-[
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

emphezis

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. september 2020, klokken 11:38
Kjører du kalibreringen på en godt oppmerket vei, tar det normalt bare noen minutter (noen har opplevd at det tar lenger tid). I Release Notes står spesifikt at man må kalibrere.

Skal kjøre en times tid mot Gardermoen snart, så tester da. 👍
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

kodax

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 12. september 2020, klokken 11:38
Kjører du kalibreringen på en godt oppmerket vei, tar det normalt bare noen minutter (noen har opplevd at det tar lenger tid). I Release Notes står spesifikt at man må kalibrere.
Det står vel at det kan hende at man må kalibrere, og det gjelder "Trafikklys- og stoppskiltassistent", ikke for "Forbedringer på hastighetsassistenten".
Jeg har 2020.36.10, og ble ikke veldig imponert over skiltlesingsfunksjonaliteten her i Oslo, men det er som forventet at det vil ta tid før den blir bra. Det samme gjelder trafikklys, som i Oslo ofte er temmelig rotete satt opp og dermed vanskelig for assistenten å skille ut hvilke som er aktuelle. Tror ikke den så piler i trafikklysene, noe som nok kommer etterhvert og som vil også forbedre funksjonaliteten i kombinasjon med ruten i AP, evt blinklys i TACC.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geirci2

#114
Men er det noen her - som opplever at skiltlesing, trafikklys etc. ikke fungerer optimalt - som har rekalibrert kameraene (via servicemenyen)?
Og deretter testet ut pånytt?

Kan ikke teste ut dette selv, har pr. dato kun 2020.32.5 på min Model 3 LR AWD 2019 med betalt FSD og forløpig bare HW2.5.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

stefse

Der kom den til meg også. HW3. Er egentlig brukbart fornøyd om bare skiltgjenkjenningen overstyrer det som kommer fra kartet. Altså kutter ut å bremse inni tuneller, fordi det er en vei oppå tunellen med 30 sone. 

Men la merke til en blippe-lyd fra bilen som ikke har vært der før. Blippe lyden kom på forskjellige steder, bla. i fartsdumper  hmm ???
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Sitat fra: stefse på lørdag 12. september 2020, klokken 13:23

Men la merke til en blippe-lyd fra bilen som ikke har vært der før. Blippe lyden kom på forskjellige steder, bla. i fartsdumper  hmm ???
heh, blippe-lyden kom fra min 1TB spindisk, som kanksje begynner å få det. Den har stått snart i ett år.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

xerxes

følte det hjalp litt å kalibrere kamera. tok ca 10 min kjøring.

gjenkjente i alle fall et skilt den ikke så før kalibreringen, og kjørte generelt litt bedre, etter kalibrering.

synes det var veldig nice med skiltgjenkjenning. gjenkjente i alle fall 8/10 skilt i gjenomsnitt. det den slet mest med var «slutt på» skilt, dvs de teite 80 skiltene som mye heller bare burde vært 80-skilt.

noen steder brukte den den gamle databasen selv om den burde sett skiltet.

alt i alt veldig viktig update, og jeg ser fram til at den forbedres raskt.

hugin

Testa nå i dag, må si det er en positiv utvikling👍🏻Leste skilt som bare det, men fikk ikke testa lyskryss i stor grad (kun ett i byen jeg bor!) Virka som om det er noe på gang med rundkjøring også, men det må testes mer. En ting bilen ikke fikser særlig bra er det å ta hensyn til forgjengere på fortau i styrtregn, det er kanskje for mye forlangt?
Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

Sulle

Bilen bremser ned inn mot rundkjøringer nå, og lar deg kjøre gjennom uten å avbryte ACC 👍 Stoppet også for fotgjengerfelt når en mann var på vei over, så nå begynner det å ligne på noe😊
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA