Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 ladekabel til ladestasjoner - virket ikke alle over alt?

Startet av Mippen, søndag 23. august 2020, klokken 21:22

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Tipper den er 32A enfas jeg utifra det er maks den kan lade med: https://elbil.no/elbil/seat-mii-electric/
Du vil se det enkelt om det mangler flere pinner i kontaktene. Så den 16A-kabelen din ser jeg ikke annen nytte enn å bruke på ladestasjonen din om den er begrenset til 16A, ellers selge den. Dumt å ha den i bilen og få halv ladefart på farten...
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Mippen

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 24. august 2020, klokken 21:43
Tipper den er 32A enfas jeg utifra det er maks den kan lade med: https://elbil.no/elbil/seat-mii-electric/
Du vil se det enkelt om det mangler flere pinner i kontaktene. Så den 16A-kabelen din ser jeg ikke annen nytte enn å bruke på ladestasjonen din om den er begrenset til 16A, ellers selge den. Dumt å ha den i bilen og få halv ladefart på farten...

Skulle ikke det ha stått 32A 230V på den dersom det var enfas? Det er ikke en 16A kabel men 32. Jeg trodde det var 16A siden den liknet på den jeg hadde i gamle bilen min, men denne står det max 32A 400V på. Ser også at den er litt tykkere enn den gamle 16A kabelen jeg hadde i gamle bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Orbit

Hvor står det 32A 400V? Tipper det er på pluggen, og det angir bare hva den tåler. Den må uansett tåle 400V, da den vil bli utsatt for det mellom L1/L2/L3 dersom den plugges i en 3-fas ladestasjon. Sjekk om det står noe på selve kabelen. Tipper det er noe i retning 3G6 eller 3x6mm2 på denne (som igjen vil bety 1-fas).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Marius Kotsbak

400V tyder på det ja (mellom fasene), bare litt rart at de velger å bruke penger på å sende med en kabel som støtter mer enn bilen. Du får titte inn i pluggene om mer enn en fase er tilkoblet.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

sjokomelk

eUp trenger en 32A 3-fas-kabel for å fungere med 3-fas-lading på 230V IT. Da trekker den 16A i L1, 16A i L2 og 28A (?) i L3 (N-leder i kabel). Møller leverer bilene med 3x32A ladekabel for å unngå problemer med dette. I Tyskland leveres den med 3x16A ladekabel.

eUp og eGolf har samme 2-fas 16A lader for å kunne lade med 7,2kW.
På 400V vil den trekke 16A i L1, 16A i L2, 0A i L3 og 16A i N. Summen i N-leder vil aldri være høyere enn høyeste strømtrekk i en av fasene når man har 400V TN.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mippen

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 25. august 2020, klokken 08:00
eUp trenger en 32A 3-fas-kabel for å fungere med 3-fas-lading på 230V IT. Da trekker den 16A i L1, 16A i L2 og 28A (?) i L3 (N-leder i kabel). Møller leverer bilene med 3x32A ladekabel for å unngå problemer med dette. I Tyskland leveres den med 3x16A ladekabel.

eUp og eGolf har samme 2-fas 16A lader for å kunne lade med 7,2kW.
På 400V vil den trekke 16A i L1, 16A i L2, 0A i L3 og 16A i N. Summen i N-leder vil aldri være høyere enn høyeste strømtrekk i en av fasene når man har 400V TN.

og Seat Mii Electric er "broren" til VW e-Up, så da antar jeg at det samme gjelder den. Den lader på papiret likt med e-Up.
Fremtiden er elektrisk.

sjokomelk

#21
Up, Mii og Citigo er nøyaktig samme bilen bygd på samme samlebånd omhverandre på samme fabrikk i Slovakia Tsjekkia. Er kun logoen som er forskjellig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mippen

Hvordan blir det på 32A enfas? På hytten vår har vi ladeboks som gir 32A på 230V. Vil ikke jeg få mer enn ca. 3,6 kW på den? Jeg glemte å sjekke sist jeg var der...
Fremtiden er elektrisk.

sjokomelk

Det står en del om dette i de tre foraene vi har her for samme bil.
Noen snakket om at det måtte en oppdatering til på bilen for at den skulle klare 32A 1-fas, og er i prosessen med å få Møller til å finne ut av det.

AC lading Mii: https://elbilforum.no/index.php?topic=50589.0
Lade begrensning 3,75 kW: https://elbilforum.no/index.php?topic=51528.0
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mippen

Ok.

Takk for alle svar. Jeg har bestemt meg for å beholde den "gamle" kabelen, og lar den nye ligge i boden til jeg er ferdig med Leasing avtalen. Siden den gamle kabelen er litt lengre er det praktisk hvis jeg må lade og plassen er opptatt. Har opplevd at enkelte biler parkerer på ladeplassen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA