Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støv fra bremsebelegg

Startet av tromsø, lørdag 08. august 2020, klokken 20:23

« forrige - neste »

tromsø

Har en 50 som er en måned gammel. Har reagert på at det allerede er en god del støv fra bremsebeleggene på felgene foran (se bilder) men ikke noe bak. Jeg bremser nesten 100% med regen og blir da overrasket at det er så mye støv foran likevel. Bremseskivene foran blir også litt varme etter kjøring, kalde bak. Er det likt hos dere andre?

Har lest et sted at bilen automatisk bruker bremsene av og til for å unngå problem med bremsene. Men er det så mye automatisk bremsing at man skal få så mye støv?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

janbanan

Jeg har ikke merket at min 50AS bremser på egenhånd for å bruke skivene.
Derimot har jeg lagt merke til at jeg ikke har regen, kun mekanisk brems, ved de de to første oppbremsingene etter start når jeg kjører hjemmefra. Dette er foran to fartsdempere i en 50 sone.

Mulig at dette skjer bare ved første gangs kjøring på dagen...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

tromsø

Ja, det ville vært interessant å få vite hva de egentlig har programert inn, når brukes mekaniske bremser, og brukes de kun foran?

Mitt hovedspørsmål:
Får dere andre støv på felgene fra bremsebeleggene foran men ikke bak?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Brisken

Har observert akkurat det samme på vår, må
Vaske bort rödt stöv framme men ikke noe på bakhjulen. 


tromsø

Sitat fra: Brisken på lørdag 08. august 2020, klokken 22:24
Har observert akkurat det samme på vår, må
Vaske bort rödt stöv framme men ikke noe på bakhjulen.

Greit å høre, da er jeg ikke aleine. Men jeg lurer fremdeles på hvorfor det skal være sånn på en elbil der man bruker min 95% regen og maks 5% mekanisk brems?!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Truls Antonsen

Fordi bilen pusser rust av skivene ganske ofte, og at de får endel rust når de blir våte og ikke er varme nok til å tørke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

Du merker godt når den svitcher fra regen til friksjonsbrems, og det vises også på regen-måleren. Har aldri merket at dette skjer mer enn 1 gang pr tur.
Jeg får overraskende mye bremsestøv både foran og bak. Kan hende den subber klossene på skiva ganske så ofte, og dette bidrar negativt på forbruket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Ja, det har jo blitt diskutert tidligere at en "for ivrig" subbe-strategi fra Audi er uheldig for forbruket.

Men hvis det er en bevisst strategi fra Audi å subbe skivene av og til (for å forhindre rust) så hadde jeg forventet meg rødt bremsestøv på alle mine felger (sånn som daktari har) men jeg har jo kun det foran (samme som hos Brisken). Jeg ser ikke helt noe logikk her?

En tanke er jo at noen biler har samme problem som TeslaBjørns sin M3, klosser som ligger å subber mot skivene grunnet en feil. Man kan som sagt føle på skivene, hvilke som blir varme eller ikke.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Thomas Parsli

Sitat fra: tromsø på lørdag 08. august 2020, klokken 20:23
Har reagert på at det allerede er en god del støv fra bremsebeleggene på felgene foran (se bilder) men ikke noe bak.
....
Bremseskivene foran blir også litt varme etter kjøring, kalde bak. Er det likt hos dere andre?

Du beskriver bremser som trenger service fordi klossene ligger litt på skivene. Det skyldes normalt manglende smøring, men det er unormalt på en ny bil.

Du kan sjekke selv ved å jekke opp bilen når den står i fri (med klosser foran/bak de andre hjulene) og sjekke om forhjulene går lett rundt og ikke lager svak subbelyd.

Jeg ville reklamert slik at du slipper å krangle hvis klosser/skiver blir nedslittt på rekordfart.

Hva sier forhandleren?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tromsø

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 09. august 2020, klokken 10:39
Sitat fra: tromsø på lørdag 08. august 2020, klokken 20:23
Har reagert på at det allerede er en god del støv fra bremsebeleggene på felgene foran (se bilder) men ikke noe bak.
....
Bremseskivene foran blir også litt varme etter kjøring, kalde bak. Er det likt hos dere andre?

Du beskriver bremser som trenger service fordi klossene ligger litt på skivene. Det skyldes normalt manglende smøring, men det er unormalt på en ny bil.

Du kan sjekke selv ved å jekke opp bilen når den står i fri (med klosser foran/bak de andre hjulene) og sjekke om forhjulene går lett rundt og ikke lager svak subbelyd.

Jeg ville reklamert slik at du slipper å krangle hvis klosser/skiver blir nedslittt på rekordfart.

Hva sier forhandleren?

Takk for svar og ja, jeg er enig i din konklusjon/mistanke. Jeg skal inn på service 27/8 (for ustabil app) må få sjekket dette med bremsene da.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

Sitat fra: tromsø på søndag 09. august 2020, klokken 10:19
Ja, det har jo blitt diskutert tidligere at en "for ivrig" subbe-strategi fra Audi er uheldig for forbruket.

Men hvis det er en bevisst strategi fra Audi å subbe skivene av og til (for å forhindre rust) så hadde jeg forventet meg rødt bremsestøv på alle mine felger (sånn som daktari har) men jeg har jo kun det foran (samme som hos Brisken). Jeg ser ikke helt noe logikk her?

En tanke er jo at noen biler har samme problem som TeslaBjørns sin M3, klosser som ligger å subber mot skivene grunnet en feil. Man kan som sagt føle på skivene, hvilke som blir varme eller ikke.
Har ikke merket noe på min etron, men har merket det på e-golf når den har stått en stund uten å bli brukt. Da hører man tydelige subbelyder som forsvinner etter et par turer med litt aktiv bremsing. Så dette er nok er marginal greie som kan være et problem for alle biler som bruker skivebremser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tromsø

@eivhelle, ser du noe rødt støv på felgene dine og er det noen forskjell mellom foran og bak?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Hos meg er det ganske konsekvent at mekaniske bremser kobler inn to ganger i løpet av hver kjøretur. Virker som det normalt er andre og tredje gang jeg tråkker på bremsen.

Jeg syns det er en bra ting. Faktisk velger jeg å gjøre litt ekstra mekanisk bremsing manuelt, i alle fall i fuktig vær.
Hvis jeg kjører i regnvær, pleier jeg vanligvis å sette spaken i «N» og bremse litt hardt ei gang eller to før jeg parkerer. Da blir skivene varme nok til at fukten raskt tørker.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

#13
Jeg har ingen problemer med at mekaniske bremser kobles inn et par ganger per kjøretur, det er sikkert bra på en elbil.

Men det jeg mener er sært på min bil: det er kun på felgene foran som jeg ser rustrødt bremsestøv og det er der skivene blir varme. Et par auto-aktiveringer av mekaniske bremser per tur bør ikke generere masse bremsestøv og det bør være rimelig likt med støv på alle felgene. Ja, jeg vet at bremsene foran tar mest ved en inbremsing men hvis jeg ellers ikke bruker mekaniske bremser så bør det være likt med støv på alle felgene (grunnet auto-aktiveringen for å fjerne rust).

Min konklusjon er at bremsene foran subber i skivene unødvendig mye.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Den konklusjonen høres riktig ut, enig med deg i det👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA