Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støv fra bremsebelegg

Startet av tromsø, lørdag 08. august 2020, klokken 20:23

« forrige - neste »

Orbit

En av endringene de gjorde fra «ur-55» da 50 og ny 55 kom, var nettopp å endre kalipere slik at skivene skulle svive friere. Det er merkelig om det har motsatt effekt.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eivhelle

Sitat fra: tromsø på søndag 09. august 2020, klokken 11:35
@eivhelle, ser du noe rødt støv på felgene dine og er det noen forskjell mellom foran og bak?
Har ikke lagt merke til rødt støv på felgene, men det skal jo også litt til at det bare er bremsestøv som legger seg der. Det skal ikke mer til enn litt veiarbeid eller en svipp innom en grusvei før bil og felger er full av støv uansett.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

UWSCSI

På "UR-55" (og de aller fleste nyere biler fra VAG) er det en funksjon på Bosch ABS bremsesystemet som heter "Brake disc wiper" som jevnlig skal rense skivene.
Denne funksjonen har 3 nivåer og kan endres ved hjelp av feks VAG-COM (Ross-Tech).
Om denne funksjonen er på senere utgaver av e-tron vet jeg ikke.
2019 Audi e-tron 55
2019 Hyundai Kona (solgt)
2013 Nissan Leaf (solgt)

Kylling

Samme hos meg: rødbrunt støv foran, intet bak

Truls Antonsen

Er ikke mer vann som kommer på foran da? Er jo kanal rett fra støtfanger som blåser inn luft, kan gi mer vann, event at støvet blåses ut på annen måte enn bak.


Sent from my iPhone using Tapatalk

tromsø

Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 15. august 2020, klokken 18:02
Er ikke mer vann som kommer på foran da? Er jo kanal rett fra støtfanger som blåser inn luft, kan gi mer vann, event at støvet blåses ut på annen måte enn bak.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke vannbasert. Se bilder i første innlegget på denne tråd. Den rødbrune driten er klissete og seig.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kylling

Hei Tromsø. Fikk du fikset støvproblemet?

tromsø

Sitat fra: Kylling på onsdag 30. september 2020, klokken 04:07
Hei Tromsø. Fikk du fikset støvproblemet?

Hei! Bilen var på service for dette slutten av august. De sa da at bremsebeleggene ikke subbet mot skivene men de smorte kalipern og vasket felgen. Etter dette så har jeg ikke fått noe mer rødt klissete støv. Så min teori er da at bilen hadde et "innkjøringsproblem", dvs at bremsebeleggene lå og subbet litt de første 50 milene og da fikk jeg støvet. Etterpå så ble de slitt ned så at ting ble ok. Alternativt så trengte de faktisk smøring.

Uansett så er jeg gla at problemet er over!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA