Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Is Limiting Supercharging To 120 kW In Europe

Startet av Motorwatt, torsdag 06. august 2020, klokken 22:29

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. august 2020, klokken 12:25

Men angående inntjening - betaler vi ikke per kWh? Da stemmer ikke påstanden om at Tesla tjener mer penger på lengre lading. De kutter riktignok kostnader pga effektavgift og tjener bedre per kWh, men det blir ikke dyrere for kundene.
Nedover Europa er det en miks av minuttprising og kWh prising.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knegg

Når jeg tenker meg om fikk jeg bare rundt 115-117 nå i sommer.
Tenkte bare det var batteritemperatur eller noe annet som hindret siden jeg lader så sjeldent på superlader.
2020 Model 3

tornaldo

Kom selv aldri over 116 kW i løpet av adskillige ladinger t/r Frankrike i juli.. TMS 75.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. august 2020, klokken 12:25
ikke bra om det stemmer at slike restriksjoner innføres uten forklaring eller varsel.
Som mangeårig Tesla-eier begynner man jo å få en viss forståelse av SOP da ;)

sjokomelk

Jeg fikk 140kW på SuC v2 på Aksdal utenfor Haugesund med min X100 i går kveld. Høyeste jeg noen gang har hatt. Tidligere var rekorden min 134kW på SuC v3 på Liertoppen tidligere i sommer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elbil-1

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. august 2020, klokken 12:25
Dette må da være veldig enkelt å få verifisert? Greit nok at 120kW er bra effekt og holder i bøtter og spann for min del, men det er ikke bra om det stemmer at slike restriksjoner innføres uten forklaring eller varsel.
Visstnok lades det som før på Ionity.

Men angående inntjening - betaler vi ikke per kWh? Da stemmer ikke påstanden om at Tesla tjener mer penger på lengre lading. De kutter riktignok kostnader pga effektavgift og tjener bedre per kWh, men det blir ikke dyrere for kundene.

Tesla betaler ikke effektavgift da de visstnok kobler seg rett på høyspentnettet med egne trafoer

sjokomelk

Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2020, klokken 08:54
Tesla betaler ikke effektavgift da de visstnok kobler seg rett på høyspentnettet med egne trafoer
Dette gjelder ikke overalt. Det er kun nye, store stasjoner bygd etter høsten 2017 som typisk har egne nettstasjoner. Før dette ble Supercharger satt opp med step-up-trafo fra 400V til 480V.

Steder dette gjelder er bl.a. Aksdal utenfor Haugesund og Vinje i Telemark. Der har du en liten klump av en trafo stående ved siden av ladekabinettet.

For oversikt over hvor Tesla har egne nettstasjoner, søker du hos NVE med søkeord "Tesla" på denne siden: https://www.nve.no/konsesjonssaker/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2020, klokken 08:54
Tesla betaler ikke effektavgift da de visstnok kobler seg rett på høyspentnettet med egne trafoer

De betaler fortsatt effektavgift, men de er en annen sats (lavere) for høyspenttilkobling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Ladet på Langrønningen for et par dager siden (20-50%) og snittet på 135kW (startet på 230+kW og husker ikke hvor jeg endte). SCV3 var forøvrig en nytelse med sin ikke-deling og snertne kabler.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer


geear


THE

Har i vår (f.o.m SW 2020.16.2) fått 140+ kW mellom ca 20 og 40% SOC på mn 2017 TMX100D. Nå i sommer (SW 2020.24.6) opplevde jeg aldri mer enn 118 kW på SuC selv med godt og varmt batteri og nesten uten trafikk på ladestasjon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hemi

det var DEFINITIVT en greie. Kan se ut som det er fikset nå, så var nok en bug

Bjørn

Sitat fra: THE på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:06
Har i vår (f.o.m SW 2020.16.2) fått 140+ kW mellom ca 20 og 40% SOC på mn 2017 TMX100D. Nå i sommer (SW 2020.24.6) opplevde jeg aldri mer enn 118 kW på SuC selv med godt og varmt batteri og nesten uten trafikk på ladestasjon.

Opplever det samme.. Min 2019 TMSP (Raven) ladet konsekvent på opptil 144kw inntil nå i juli, etter 30.000km er nå effekten strupet til 108kw max..
Tesla Trondheim har "fjernanalysert" bilen og forteller meg at ingenting er galt..

Kjølevifter/AC har også sluttet å gå ved SC.. (eller så går de så sakte at det ikke er hørbart)

Ergo er dette noe som ser ut som en aktiv handling fra Tesla, og ingen kan føle seg trygge på å kunne få den ladefarten Tesla skryter av, eller når den blir merkbart strupet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA