Hvor mange airbags har Polestar?

Startet av tepe2, ons 05. aug 2020, kl. 01:53

« forrige - neste »

tepe2

Er det noen som vet hvor mange aribager det er i Polestar?
Hvor mye beskyttelse av baksetepassasjerer?

PF

Polestar 2 er i bunn og grunn en rebranded Volvo, altså noe av det absolutt sikreste bilen man kan kjøpe på markedet. Husk også at kollisjonstester som NCAP osv. har standarder og mange fabrikanter har optimalisert for å gjøre det bra i de testene. Volvo har hatt ingeniører fra fabrikken på de aller fleste alvorlige ulykker i Sverige hvor Volvo har vært innblandet i.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/RL8qx/her-er-de-tryggeste-bilene

https://www.polestar.com/uk/polestar-2/safety/

tepe2

Jeg er kanskje dårlig på å lete opp info, men jeg kan ikke se at Polestar har mer enn 4 airbager. To i front og sideairbager i frontsetene. Hvis det stemmer er det jo latterlig dårlig.

Min Passat 2010 hadde i front, sidegardiner både foran og bak. I tillegg hadde den også i setene både foran og bak. Jeg har til og med airbager bake på e-Golfen min. Billig ekstrautstyr til et par tusenlapper.

Får virkelig håpe at Polestar har tenkt på beskyttelse av baksetepassasjerer også. Hvis ikke utgår muligens denne for min del. Har barn jeg er glad i.

Mangler varmepumpe. Mangler et oppegående landsdekkende forhandlernettverk. Om den i tillegg mangler airbager etter dagens standard, så begynner det å se heller tvilsomt ut.

Oddaa

Sitat fra: tepe2 på tor 06. aug 2020, kl. 23:18
Jeg er kanskje dårlig på å lete opp info, men jeg kan ikke se at Polestar har mer enn 4 airbager. To i front og sideairbager i frontsetene. Hvis det stemmer er det jo latterlig dårlig.

Min Passat 2010 hadde i front, sidegardiner både foran og bak. I tillegg hadde den også i setene både foran og bak. Jeg har til og med airbager bake på e-Golfen min. Billig ekstrautstyr til et par tusenlapper.

Får virkelig håpe at Polestar har tenkt på beskyttelse av baksetepassasjerer også. Hvis ikke utgår muligens denne for min del. Har barn jeg er glad i.

Mangler varmepumpe. Mangler et oppegående landsdekkende forhandlernettverk. Om den i tillegg mangler airbager etter dagens standard, så begynner det å se heller tvilsomt ut.
Du kan jo ta en titt her, så ser du at Polestar f eks har airbager på begge sider i forsetene:

https://www.polestar.com/global/press/press-release/polestar-2-matches-electric-performance-with-high-levels-of-safety

Du kan være trygg på at sikkerheten er langt bedre enn i din 2010 Passat.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

tepe2

Men det var jo nettopp det jeg skrev i forrige post, at den har airbager i forsetene. Men hvis det er alt, så er det skrekkelig dårlig i 2020. Biler kom med 10 airbager, altså 2,5 ganger flere enn Polestar for mange år siden.

Jeg føler meg ikke akkurat trygg på at Polestar er en sikrere bil enn hverken Passaten jeg hadde (10 airbags) eller e-Golfen min. Og det til tross for at Golfen er mindre.

Synd, for Polestar er en jævla fin bil.

Oddaa

Sitat fra: tepe2 på tor 06. aug 2020, kl. 23:46
Men det var jo nettopp det jeg skrev i forrige post, at den har airbager i forsetene. Men hvis det er alt, så er det skrekkelig dårlig i 2020. Biler kom med 10 airbager, altså 2,5 ganger flere enn Polestar for mange år siden.

Jeg føler meg ikke akkurat trygg på at Polestar er en sikrere bil enn hverken Passaten jeg hadde (10 airbags) eller e-Golfen min. Og det til tross for at Golfen er mindre.

Synd, for Polestar er en jævla fin bil.
Jeg teller mer enn 4 airbager. Det er jo 4 (eller 3?) bare innebygget i de to forsetene. Les lenken og se på bildene.

Det er også andre ting i tillegg til antall airbager som avgjør sikkerhetsnivået.

(Men det går sikkert greit om du holder deg til Passat og e-Golf.)

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

tepe2

Bare jeg som er dårlig å telle da.

Hvor mange airbager har Polestar bak?

tepe2

Måtte sjekke linken på nytt for og se om jeg hadde gått glipp av noe. Jeg skjønner ikke hvor du ser 4 airbager i forsetene. To stykker, en i hvert sete er hva jeg kan se. Altså 4 totalt medregnet den i ratt, og foran på venstre side. Og ingen i det hele tatt til de du er glad i som sitter bake. Burde ikke vært lov i dag og produsere biler uten.

Tåkeheim

Ta en titt i instruksjonsboken som ligger online. Jeg kom frem til 8. Hvor det er en stor som dekker ruter både foran og bak slik jeg forstod det. Hadde dette vært som i andre biler blir det som 10 stykker.
https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/

tepe2

Tusen takk Tåkeheim. Håper du har rett. Skal prøve og lete.

Oddaa

Sitat fra: tepe2 på fre 07. aug 2020, kl. 00:09
Måtte sjekke linken på nytt for og se om jeg hadde gått glipp av noe. Jeg skjønner ikke hvor du ser 4 airbager i forsetene. To stykker, en i hvert sete er hva jeg kan se. Altså 4 totalt medregnet den i ratt, og foran på venstre side. Og ingen i det hele tatt til de du er glad i som sitter bake. Burde ikke vært lov i dag og produsere biler uten.
Det er også airbager mellom forsetene.

Google gir meg:
Driver airbag
Passenger airbag
Side airbags
Far side airbags (de mot midten antar jeg)
Inflatable curtains
Driver knee airbag

Altså mer som 9 etter min telling.

Du får vente på Euro NCAP og se da heller ;-)

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

tepe2

Sjekket linken til Tåkeheim, nok en gang tusen takk. Er flere airbager her. Også i midtkonsoll.

Det eneste den ikke har etter hva jeg kan se, er i setene bak. Ellers overalt. Veldig bra.

Om de kan få avtale med forhandlere her nordpå også, så kan jeg lett se igjennom fingrene med at ei varmepumpe mangler.

tepe2

Oddaa, takker for opplysninger. Ikke bare er du flink til å telle, du fant også airbag for knærne. Det kan jeg like. Den redder kanskje ikke liv, men etter å ha vært med og bære ut ei dame med stort åpent sår under kneet etter utforkjøring, vil jeg gjerne ha bil med slik airbag.

CorsoDante

Sitat fra: tepe2 på ons 05. aug 2020, kl. 01:53

Jeg sitter ikke på eksakt antall kollisjonsputer, men du kan jo noterer deg at Polestar (hvis ledelse er svensk, har aner fra Volvo, og sitter i Göteborg) har ambisjoner om å matche Volvo mht. säkerheten. Dette veier kanskje tyngre enn antall kollisjonsputer, for alt jeg vet.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Oddaa

Sitat fra: CorsoDante på fre 07. aug 2020, kl. 08:57
Sitat fra: tepe2 på ons 05. aug 2020, kl. 01:53

Jeg sitter ikke på eksakt antall kollisjonsputer, men du kan jo noterer deg at Polestar (hvis ledelse er svensk, har aner fra Volvo, og sitter i Göteborg) har ambisjoner om å matche Volvo mht. säkerheten. Dette veier kanskje tyngre enn antall kollisjonsputer, for alt jeg vet.
Airbager er utvilsomt et viktig element i sikkerhetssystemene til en bil, men antall airbager gir neppe noe godt mål for sikkerheten alene.

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA