Hvor mange airbags har Polestar?

Startet av tepe2, ons 05. aug 2020, kl. 01:53

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Oddaa på fre 07. aug 2020, kl. 18:25
Sitat fra: CorsoDante på fre 07. aug 2020, kl. 08:57
Sitat fra: tepe2 på ons 05. aug 2020, kl. 01:53
Er det noen som vet hvor mange aribager det er i Polestar?
Hvor mye beskyttelse av baksetepassasjerer?

Jeg sitter ikke på eksakt antall kollisjonsputer, men du kan jo noterer deg at Polestar (hvis ledelse er svensk, har aner fra Volvo, og sitter i Göteborg) har ambisjoner om å matche Volvo mht. säkerheten. Dette veier kanskje tyngre enn antall kollisjonsputer, for alt jeg vet.
Airbager er utvilsomt et viktig element i sikkerhetssystemene til en bil, men antall airbager gir neppe noe godt mål for sikkerheten alene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du tog 'an! :D
TMYP HW4 / TM3P Atom

tepe2

Litt dårlig formulert tittel av meg. Akkurat antallet airbager har ikke noe og si nei. For det finnes ulike måter og telle dem på. Noen teller sidegardiner som dekker alle fire siderutene som 2, andre teller dem som 4. Det som har noe og si er hvor de er plassert, og at de beskytter både dem som sitter framme og dem som sitter bak. Og at det er nok airbager.

CorsoDante, jeg er klar over bindingen til Volvo. Men om bilen ble produsert med langt færre airbager enn det som er normalt idag, så betyr det vel lite om ledelsen sitter i Gøteborg eller ikke. Da ville bilen vært uaktuell for meg. Den dagen du eventuelt mister ett av barna dine fordi det ikke var airbager bak, da veier det ikke særlig tungt at ledelsen er svensk, og har aner fra Volvo.

tepe2

"Airbager er utvilsomt et viktig element i sikkerhetssystemene til en bil, men antall airbager gir neppe noe godt mål for sikkerheten alene."

Oddaa, det er jeg selvsagt helt enig i. Men jeg ville aldri kjøpt en bil uten nok airbager, uansett hvor sikker den ellers måtte være.

Heldigvis har denne tråden vært ganske oppklarende for min del. Jeg har fått svar jeg er fornøyd med. Bilen er fortsatt aktuell for meg.

CorsoDante

Sitat fra: tepe2 på lør 08. aug 2020, kl. 01:21
Litt dårlig formulert tittel av meg. Akkurat antallet airbager har ikke noe og si nei. For det finnes ulike måter og telle dem på. Noen teller sidegardiner som dekker alle fire siderutene som 2, andre teller dem som 4. Det som har noe og si er hvor de er plassert, og at de beskytter både dem som sitter framme og dem som sitter bak. Og at det er nok airbager.

CorsoDante, jeg er klar over bindingen til Volvo. Men om bilen ble produsert med langt færre airbager enn det som er normalt idag, så betyr det vel lite om ledelsen sitter i Gøteborg eller ikke. Da ville bilen vært uaktuell for meg. Den dagen du eventuelt mister ett av barna dine fordi det ikke var airbager bak, da veier det ikke særlig tungt at ledelsen er svensk, og har aner fra Volvo.

Du bommer litt på poenget. Klartekst; Volvo har svært lenge hatt sikkerheten i høysetet (også i baksetet), og profilert seg ut fra denne innsatsen. Dette antar jeg du har fått med deg, siden du fokuserer på antall kollisjonsputer. Eller kanskje ikke. Poenget er; Volvos skyhøye ambisjoner hva gjelder sikkerheten er videreført inn i Polestar (uansett hvor HQ måtte være plassert).

https://youtu.be/NvJC4XhBGRQ

TMYP HW4 / TM3P Atom

RJK

Sitat fra: tepe2 på lør 08. aug 2020, kl. 01:21

Med Volvo som eiere, så ville et valg om å ha dårligere sikkerhet i en bil som i realiteten er en litt sporty Volvo, og sannsynligvis 100 % identiske eller nær identiske deler, og i realiteten Volvo look på alt bortsett fra logo og modellnavn, så ville det blitt en stor skrape for "modermerket", på det som er deres store styrke.

Den tabben gjør de nok ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Volvo hevder å ha like god sikkerhet i baksetet som foran, selv om de ikke benytter sideairbager bak (tror ingen Volvo kommer med dette - i så fall er det nok et begrunnet valg bak det). Sidekollisjonsgardiner har de selvsagt.

Både kollisjonstester og ikke minst virkelige kollisjoner viser at Volvo hevder seg helt i toppen.

Jeg vil påstå at det er helt utenkelig at Polestar bygger på noen annen filosofi.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA