Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Tellus

#435
Tror de fleste moderne elbiler kan skyfle varme mellom drivverk, batteri og kupe. Vet i hvert fall at min I-Pace kan dette uten at den er kjent for å være ekstremt effektiv av den grunn  :D

En 98% effektiv motor belastet med 10 Kw generer 200 W varme. Varmetapet til omgivelsen er proposjonalt med temperaturdiffereansen så det sier seg selv at det er svært lite spillvarme å hente fra en slik motor om noe i hele tatt når temperaturdifferansen er opp i mot 40 grader. Det kan være en del å hente ved regnerering, men ved landeveiskjøring er det ikke all verdens regenerering som foregår med mindre det er voldsomt kupert.


Mondeo

#436
Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:55
Tror de fleste moderne elbiler karn skyfle varme mellom drivverk, batteri og kupee. Vet i hvert fall at min I-Pace kan dette uten at den er kjent for å være ekstremt effektiv av den grunn  :D

En 98% effektiv motor belastet med 10 Kw generer 200 W varme. Varmetapet til omgivelsen er proposjonalt med temperaturdiffereansen så det sier seg selv at det er svært lite spillvarme å hente fra en slik motor om noe i hele tatt når temperaturdifferansen er opp i mot 40 grader. Det kan være en del å hente ved regnerering, men ved landeveiskjøring er det ikke all verdens regenerering som foregår med mindre det er voldsomt kupert.
Ser ut som kjøleloopen til motoren bak på model 3 først går gjennom "Penthouse", altså laderen og DC-DC converteren (som lager 12V) deretter til motor/inverter og så gjennom girkassen (reduksjonsgir) før det går tilbake, så 30 graders motor blir litt missvisende da den henter varme før motoren også.
Denne loopen er og ventilstyrt så kobles inn/ut on demand.
https://youtu.be/vgfXyLLaO7I

Er det noen som har lest ut OBD2 data av Polestar 2 og sett hva som foregår der? Den har vel OBD2 plugg under dashbordet eller nå?

I-pace har litt avansert loop ja. Ikke like bra som Tesla sitt men den henter noe varme fra motor iallefall.

oivindg

Har ikke sett noe OBDII-løsning for Polestar 2 ennå.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Mondeo

Sitat fra: oivindg på tirsdag 26. januar 2021, klokken 16:39
Har ikke sett noe OBDII-løsning for Polestar 2 ennå.
Kjedelig..
Ønsker gjerne å lære mere om hvordan Volvo har gjort ting.
Er på utkikk etter ny firmabil og har lyst til å prøve noe annet enn Tesla.
VW har utelukket segselv med dårlige løsninger og forferdelig software.. blir like skeptisk til Skoda og da..

RJK

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:11
Jeg har modellen uten varmepumpe, og motoren bak holder rundt 30 grader under bruk, og den fremme rundt 18 selv om det er -20 ute. Så det er nok varme i dem til å holde batteriet mitt varmt uten å benytte ekstra energi iallefall. Alt kjøres vel litt kaldere på den nye siden varmen flyttes inn i bilen.

Vært morro å sett test med den nye ja. Men ser man på Testene gjort av Bjørn Nyland (han overnattet og i bilen når det var iskaldt ute) så virker den å være veldig god.

Polestar 2 får vel og varmepumpe etterhvert, men spørs om de gjør det skikkelig eller bare tar en ID.3 og slenger på en PTC batterivarmer som suger strøm konstant så det går opp i opp :P

Hvis motorene genererer mye overskuddsvarme under lav belastning (ikke motorvei slik som i vintertesten) så må de være svært innefektive. Uansett kommer jo denne varmen indirekte fra batteriet så det er ikke noe å tjene på å høste varme direkte fra motorer kontra direkte fra batteriet. Dvs det vil alltid være bedre å ha effektive motorer og liten eller ingen overskuddsvarme kontra ineffektive motorer med mye overskuddsvarme.

Når det gjelder Teslabjørn sine campingtester så er de ikke relevante da han tapper varme fra batteriet for å fyre opp kupeen. Det er kjekt når du har varme å tappe av, men når batteriet holder -10 til -20 så er det ingen ting å hente.
Motorene/inverterne er vel ikke 100% effektive på noen elbiler enda, så er jo kjekt å kunne benytte spillvarmen til noe fornuftig.

Ser man på forbrukstall så lønner det seg jo kontra f.eks ID.3 som hele tiden må aktivere sin PTC varmer for å holde batteriet varmt.

Selv om motorene er 98% eller noe effektive så er de jo bare 60-70% effektive til å regenerere. Så kansje der det hentes mest varme?

Nå vet jeg ikke hvordan Polestar 2 er designet. Kanskje de også bruker spillvarme fra motorene til å varme batteriet? Om det er noe varme der er det iallefall bedre enn å bare dumpe den ut i lufta.


Jeg har en Kona -19, og selv om den har langt mindre rekkevidde enn TM3 LR, så klarte den likevel å slå TM3 på fjorårets vintertest, som vel riktignok var mere i høst-temperaturer enn vintertemperaturer, som er gunstig for iler med varmepumpe.


Men Kona sin bruk av varmepumpe og PTC-varmer til å holde kontroll på både kopé og batteritemperatur, gjør den jo til temmelig nøysommelig. Og jeg føler at Tesla må ha sett godt på hva Hyundai/Kia har gjort, men likevel laget sin helt egen sak med octovalve, der de og har kuttet ut PTC-varmer helt.


I årets test, om den likevel blir gjennomført senere, så vil 2021-modellen tape langt mindre rekkevidde, og være overlegen Kona også om vinteren, siden den har det pga det største batteriet. Forbruket om sommeren er jo temmelg jevngodt virker det som i TB sine tester, i lovlige hastigheter. Så vinner selvsagt Tesla i høyere hastigheter pga bedre aerodynamikk.


For den som trenger mer plass en Kona tilbyr, og kjører mye langturer, vil altså TM3 være et langt smartere valg. Per i dag er Kona såpass dyr at jeg helt klart ville valgt TM3. Og med TMY er det ihvertfall ikke tvil, om prisen settes ned pga dollarkursen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mondeo

Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 00:39
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:11
Jeg har modellen uten varmepumpe, og motoren bak holder rundt 30 grader under bruk, og den fremme rundt 18 selv om det er -20 ute. Så det er nok varme i dem til å holde batteriet mitt varmt uten å benytte ekstra energi iallefall. Alt kjøres vel litt kaldere på den nye siden varmen flyttes inn i bilen.

Vært morro å sett test med den nye ja. Men ser man på Testene gjort av Bjørn Nyland (han overnattet og i bilen når det var iskaldt ute) så virker den å være veldig god.

Polestar 2 får vel og varmepumpe etterhvert, men spørs om de gjør det skikkelig eller bare tar en ID.3 og slenger på en PTC batterivarmer som suger strøm konstant så det går opp i opp :P

Hvis motorene genererer mye overskuddsvarme under lav belastning (ikke motorvei slik som i vintertesten) så må de være svært innefektive. Uansett kommer jo denne varmen indirekte fra batteriet så det er ikke noe å tjene på å høste varme direkte fra motorer kontra direkte fra batteriet. Dvs det vil alltid være bedre å ha effektive motorer og liten eller ingen overskuddsvarme kontra ineffektive motorer med mye overskuddsvarme.

Når det gjelder Teslabjørn sine campingtester så er de ikke relevante da han tapper varme fra batteriet for å fyre opp kupeen. Det er kjekt når du har varme å tappe av, men når batteriet holder -10 til -20 så er det ingen ting å hente.
Motorene/inverterne er vel ikke 100% effektive på noen elbiler enda, så er jo kjekt å kunne benytte spillvarmen til noe fornuftig.

Ser man på forbrukstall så lønner det seg jo kontra f.eks ID.3 som hele tiden må aktivere sin PTC varmer for å holde batteriet varmt.

Selv om motorene er 98% eller noe effektive så er de jo bare 60-70% effektive til å regenerere. Så kansje der det hentes mest varme?

Nå vet jeg ikke hvordan Polestar 2 er designet. Kanskje de også bruker spillvarme fra motorene til å varme batteriet? Om det er noe varme der er det iallefall bedre enn å bare dumpe den ut i lufta.


Jeg har en Kona -19, og selv om den har langt mindre rekkevidde enn TM3 LR, så klarte den likevel å slå TM3 på fjorårets vintertest, som vel riktignok var mere i høst-temperaturer enn vintertemperaturer, som er gunstig for iler med varmepumpe.


Men Kona sin bruk av varmepumpe og PTC-varmer til å holde kontroll på både kopé og batteritemperatur, gjør den jo til temmelig nøysommelig. Og jeg føler at Tesla må ha sett godt på hva Hyundai/Kia har gjort, men likevel laget sin helt egen sak med octovalve, der de og har kuttet ut PTC-varmer helt.


I årets test, om den likevel blir gjennomført senere, så vil 2021-modellen tape langt mindre rekkevidde, og være overlegen Kona også om vinteren, siden den har det pga det største batteriet. Forbruket om sommeren er jo temmelg jevngodt virker det som i TB sine tester, i lovlige hastigheter. Så vinner selvsagt Tesla i høyere hastigheter pga bedre aerodynamikk.


For den som trenger mer plass en Kona tilbyr, og kjører mye langturer, vil altså TM3 være et langt smartere valg. Per i dag er Kona såpass dyr at jeg helt klart ville valgt TM3. Og med TMY er det ihvertfall ikke tvil, om prisen settes ned pga dollarkursen.
Kona har fint forbruk ja. Liten effektiv motor og at det kun er en motor hjelper på.
Den gamle Model 3 bruker fryktelig mye effekt på varme. Når jeg bare sitter å venter kan den fint dra 4kW bare til å holde lunk i kabinen. Den nye bruker jo gjerne bare 1kW eller lavere til dette om batteriet er varmt, og selv om batteriet er kaldt bruker den vel bare rundt 2kW.

Ville vært interessant å lese slik data på Polestar 2 så håper noen kommer med noe app eller noe til den snart.

Digger min Model 3, men må inrømme at den åpningen på bakluka er litt trang.. Skulle virkelig ønske bakruten fulgte med som hos Polestar og på Model Y.

CorsoDante

Sitat fra: Mondeo på onsdag 27. januar 2021, klokken 09:10
Kona har fint forbruk ja. Liten effektiv motor og at det kun er en motor hjelper på.
Den gamle Model 3 bruker fryktelig mye effekt på varme. Når jeg bare sitter å venter kan den fint dra 4kW bare til å holde lunk i kabinen. Den nye bruker jo gjerne bare 1kW eller lavere til dette om batteriet er varmt, og selv om batteriet er kaldt bruker den vel bare rundt 2kW.

Ville vært interessant å lese slik data på Polestar 2 så håper noen kommer med noe app eller noe til den snart.

Digger min Model 3, men må inrømme at den åpningen på bakluka er litt trang.. Skulle virkelig ønske bakruten fulgte med som hos Polestar og på Model Y.

Model 3 er en meget bra bil. Hovedsakelig bakluka som gjorde at jeg tok spranget, kombinert med litt bange anelser som oppstod da jeg måtte ettermontere skvettlapper for egen hånd. Hadde ikke tid til å vente på Model Y.

Plass er ikke et kronargument for Model 3, det er og blir en upraktisk sedan. Sammenlignet med ID.3 et al. er den sikkert grei, hvis man ikke skal frakte kasser.

Tilbake til trådens tema; Synes Polestar 2 klarte seg helt OK i vintertesten. Vi som har denne bilen blir ikke spesielt overrasket, men det har jo vært veldig mye fokus mot rekkevidde her på forumet.

Brutale forhold den ble utsatt for, og jeg er litt overrasket over at den klarer større andel av WLTP enn ID.3.

Men som vi har påpekt tidligere er det ikke under slike forhold at varmepumpen har reell effekt. Og de mest drevne av oss hadde kanskje ikke valgt 20 grader, og automatisk styring av varmen, inne i kupéen.
TM3P "FSD"

oivindg

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 28. januar 2021, klokken 07:38
Og de mest drevne av oss hadde kanskje ikke valgt 20 grader, og automatisk styring av varmen, inne i kupéen.
Hvordan ville de drevne gjort det?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

nosi1202

Sitat fra: oivindg på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:52
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 28. januar 2021, klokken 07:38
Og de mest drevne av oss hadde kanskje ikke valgt 20 grader, og automatisk styring av varmen, inne i kupéen.
Hvordan ville de drevne gjort det?

Det opplegget der er vi snart forbi eller? Jeg nekter å tro at folk kjøper elbil til mellom 500.000,- og 600.000,- for å sitte å fryse inni bilen. 20 grader i kupeen er vel et absolutt minimum? For min del er jeg aldri under 22 og kan ha både 23 og 24 hvis det er skikkelig kaldt.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

CorsoDante

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 28. januar 2021, klokken 18:38
Sitat fra: oivindg på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:52
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 28. januar 2021, klokken 07:38
Og de mest drevne av oss hadde kanskje ikke valgt 20 grader, og automatisk styring av varmen, inne i kupéen.
Hvordan ville de drevne gjort det?

Det opplegget der er vi snart forbi eller? Jeg nekter å tro at folk kjøper elbil til mellom 500.000,- og 600.000,- for å sitte å fryse inni bilen. 20 grader i kupeen er vel et absolutt minimum? For min del er jeg aldri under 22 og kan ha både 23 og 24 hvis det er skikkelig kaldt.

Tenkte på manuell styring av klima (står i klartekst mellom linjene?).

Temperatur er litt smak & behag, men jeg kjører aldri med mer enn 20 grader. Ingen forskjell der fra da jeg kjørte fossilt. Passasjer med andre preferanser vil typisk bli vist hensyn.

Prekondisjonering sørger for at kupéen holder 20 grader fra start til slutt. 

Slår meg som en tanke paradoksalt at det skal være varmere i kupéen når det er kaldt ute (og man typisk har på seg mer klær).

Dersom man ønsker å klemme mest mulig rekkevidde ut av bilen, så kjører man selvsagt ikke med 23 grader og full automatikk / AC. Men som du sier; Den tiden er stort sett forbi. Har vært med på en slik lue og hanske-tur i en første-generasjons eGolf. Aldri mer.
TM3P "FSD"

Contango

To spørsmål:
- for de som har hatt M3 tidligere. Er P2 mer effektiv på småkjøring? M3 bruker veldig mye strøm på korte turer.
- har noen sett en test der XC40 og P2 måles opp mot hverandre forbruksmessig på vinteren? Lurer på om varmepumpen kompenserer noe ift Volvoens ellers store forbruk av elektroner.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

mroek

Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 22:55
To spørsmål:
- for de som har hatt M3 tidligere. Er P2 mer effektiv på småkjøring? M3 bruker veldig mye strøm på korte turer.
- har noen sett en test der XC40 og P2 måles opp mot hverandre forbruksmessig på vinteren? Lurer på om varmepumpen kompenserer noe ift Volvoens ellers store forbruk av elektroner.

PS2 bruker enormt med strøm på småkjøring, det er i hvert fall helt sikkert. Bikker lett godt over 30 om turen er bare 1-2 mil og kvikksølvet er på den blå siden av termometeret.

Vet ikke om noen har testet samme tur på samme tid med XC40 og PS2, men testene jeg har sett ser vel ut til å indikere at XC40 er noe mer strømsugen enn PS2, selv med varmepumpe.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Daniel_0007

https://motor.no/elbil-forbruker-nyheter/derfor-kuttet-polestar-rekkeviddeloftet-med-186-km/190859

Lurer på om man har en sak hvis man har kjøpt ps2 til å kjøre til hemsedal fordi man så på den tidligere reklamen  :P
Model 3 2019 LR Rwd

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA