Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

hELgenen

Når utgangspunktet er 80% ladet batteri og kupert terreng med snø og slaps i temperaturer mellom 0 og minus 15 og hastigheter fra 70 til 110,vel så sliter jeg å finne elbiler som gir 30 pluss mil rekkevidde. Mange klarer rett under 30,men over...mja..

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. desember 2020, klokken 10:45
Når utgangspunktet er 80% ladet batteri og kupert terreng med snø og slaps i temperaturer mellom 0 og minus 15 og hastigheter fra 70 til 110,vel så sliter jeg å finne elbiler som gir 30 pluss mil rekkevidde. Mange klarer rett under 30,men over...mja..
80% er en veldig random begrensning som du har valgt da. Ca 90% er vel der de fleste merker har landet på, enten skjult (som på i3), eller som på Tesla hvor du kan overstyre.

Tror man skal virkelig skal stå på for å TMS under 30 mils rekkevidde, uansett føre og hastighet, selv med 90% lading.

Ellers så går vår I-Pace (med 20" vinterhjul), som jo har fått mye pes for rekkevidde, opp til hytta som er 25 mil unna og 800 moh dit med 20% rest. Da startet turen med 0 grader og regn, og sluttet med -20 grader. Derav 4 mil med motorvei, og ellers norsk landevei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. desember 2020, klokken 11:50
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. desember 2020, klokken 10:45
Når utgangspunktet er 80% ladet batteri og kupert terreng med snø og slaps i temperaturer mellom 0 og minus 15 og hastigheter fra 70 til 110,vel så sliter jeg å finne elbiler som gir 30 pluss mil rekkevidde. Mange klarer rett under 30,men over...mja..
80% er en veldig random begrensning som du har valgt da. Ca 90% er vel der de fleste merker har landet på, enten skjult (som på i3), eller som på Tesla hvor du kan overstyre.

De fleste lader nok til 100% tipper jeg, om de skal ut og kjøre 30 mil vinterstid. Så det er liten grunn til å regne på 80% på Teslaen så lenge vi ikke snakker om del 2 av en lengre tur, etter hurtiglading midtveis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Ja,de fleste lader nok til 100% dersom de vet at de skal ut på langtur. Men mitt personlige krav er 80% og min 30 mil med vinter og snø...ned mot minus 15..
Da føler jeg at bilen dekker mitt behov.
Synes at å ha under 30 mil på tanken hver morgen er noe tynt...ikke det at jeg må ha det hele tiden,men har jeg det så er jeg fornøyd og trenger ikke planlegge for lengre turer.

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. desember 2020, klokken 17:29
Ja,de fleste lader nok til 100% dersom de vet at de skal ut på langtur. Men mitt personlige krav er 80% og min 30 mil med vinter og snø...ned mot minus 15..
Da føler jeg at bilen dekker mitt behov.
Synes at å ha under 30 mil på tanken hver morgen er noe tynt...ikke det at jeg må ha det hele tiden,men har jeg det så er jeg fornøyd og trenger ikke planlegge for lengre turer.

Hvorfor bruker du så mye tid på forumdelen for en bil som ikke klarer dine personlige krav?

Tellus

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. desember 2020, klokken 17:29
Ja,de fleste lader nok til 100% dersom de vet at de skal ut på langtur. Men mitt personlige krav er 80% og min 30 mil med vinter og snø...ned mot minus 15..
Da føler jeg at bilen dekker mitt behov.
Synes at å ha under 30 mil på tanken hver morgen er noe tynt...ikke det at jeg må ha det hele tiden,men har jeg det så er jeg fornøyd og trenger ikke planlegge for lengre turer.

Finnes det en slik bil ? Må jo da anta at du ikke er koblet til og må kjøre avgårde med iskaldt batteri og 80% SOC.

Daniel_0007

Sitat fra: Tellus på tirsdag 29. desember 2020, klokken 14:47
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. desember 2020, klokken 17:29
Ja,de fleste lader nok til 100% dersom de vet at de skal ut på langtur. Men mitt personlige krav er 80% og min 30 mil med vinter og snø...ned mot minus 15..
Da føler jeg at bilen dekker mitt behov.
Synes at å ha under 30 mil på tanken hver morgen er noe tynt...ikke det at jeg må ha det hele tiden,men har jeg det så er jeg fornøyd og trenger ikke planlegge for lengre turer.

Tviler på det, hadde model s 100 eller mach-e rwd long range hatt varmepumpe så hadde det nok gått.
Tipper lucid air med 120kwh batteri klarer det nok selv uten varmepumpe spørs hvor mange år til den kommer
Model 3 2019 LR Rwd

Solheims

Tenkte å dele min første erfaring med en lengre tur med vinterføre for de som måtte ha interesse av det. (Til info er Polestar min første elbil)

Turen gikk fra Oslo og litt forbi Røros med temperaturer ned til -28 grader og vi startet med 99% batterikapasitet.

Første lading var ved Elverum på Grønn kontakt med 150kw. Her var vi kommet ned til like over 40% batterikapasitet. Det mest skuffende her var at ladehastigheten aldri kom over 60kw her. Stod ved siden av en e-Tron som viste jevnlig over 100kw i samme ladeperiode.
Vi ladet nok til å skulle rekke Tynset med ca 7% igjen i følge bilen.

Etter hvert som temperaturen sank mens vi kjørte nordover gjorde estimatet på gjenværende batterikapasitet det samme. Måtte legge til et stopp på Ionity Alvdal og kom dit med ca 10%. Her også ble vi skuffet over ladehastigheten med rett over 50kw den korte tiden vi stod der.

På Tynset ladet vi nok på Fortum 50kw til resten av turen.

Viktige punkt jeg tar med meg fra turen er at estimatene til bilen ved så lave temperaturer som det var her og med så lastet bil så vil nok det tallet minke fremfor å øke etter hvert som man kjører. Det gjør det mer krevende å planlegge ved lading. Derfor ble det også en mer tidkrevende tur enn planlagt.

Det skal nevnes at bilen var fullastet med bagasje, fire voksne og takstativ med ski på. Med andre akkurat det man kan forvente å ha med seg på en hyttetur  ;)

Vedlegget viser forbruket vi hadde på turen.
Håper det var litt nyttig info til andre som planlegger lignende kjøreturer.

https://i.postimg.cc/P523Zz5J/IMG-20210108-094513.jpg


oivindg

Sitat fra: Solheims på fredag 08. januar 2021, klokken 10:41
Tenkte å dele min første erfaring med en lengre tur med vinterføre for de som måtte ha interesse av det. (Til info er Polestar min første elbil)
Fin rapport!

La du inn ladestoppene i Google Maps underveis slik at bilen visste at du skulle stoppe for eksempel på Elverum? (I tilfelle det har noe å si for forvarming av batteri og faktisk ladeeffekt)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Solheims

Ja både stopp på Elverum og Tynset ble lagt inn på forhånd. Alvdal ble lagt til rundt 30 min før da estimatet for Tynset haddet sunket litt for lavt for min smak.

Kjello3

Takk for rapport fra en kald tur:)

Du kjørte altså ca 140 km fra 99 til 40%. Ladet opp til ?
Kjørte deretter ca 170 km, og stod tilbake med 10%
Så forstod jeg det slik at du ladet 100% på Tynset, og kjørte helt ned til Oslo uten mellomlading, ca 340 km?

oivindg

Sitat fra: Kjello3 på fredag 08. januar 2021, klokken 14:07
Takk for rapport fra en kald tur:)

Du kjørte altså ca 140 km fra 99 til 40%. Ladet opp til ?
Kjørte deretter ca 170 km, og stod tilbake med 10%
Så forstod jeg det slik at du ladet 100% på Tynset, og kjørte helt ned til Oslo uten mellomlading, ca 340 km?
Tipper han bare snakker om turen oppover.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Sitat fra: oivindg på fredag 08. januar 2021, klokken 15:08
Sitat fra: Kjello3 på fredag 08. januar 2021, klokken 14:07
Takk for rapport fra en kald tur:)

Du kjørte altså ca 140 km fra 99 til 40%. Ladet opp til ?
Kjørte deretter ca 170 km, og stod tilbake med 10%
Så forstod jeg det slik at du ladet 100% på Tynset, og kjørte helt ned til Oslo uten mellomlading, ca 340 km?
Tipper han bare snakker om turen oppover.


Hele turen det er snakk om, er på 413,9 km ifølge bildet, så helt klart at det ikke inkluderer returen til Oslo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Solheims

Litt ufullstendig info der ja. Ladet til 80 prosent på Elverum. På Alvdal fra ca 9 til 20% for å komme frem til Tynset og nok der til å komme frem til Røros der (ca 35%)
Kom frem med 8%.

Returen er først på søndag men kan poste oppdatering da.

Barid Bel

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 28. desember 2020, klokken 01:37
Vil tippe kona/soul/e-niro klarer 300 fint på vinteren og, https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

Ellers så er det bare se på den

Jepp, har my21 Niro og kjører ikke elbilvennlig, ~350km er ca rekkevidde både ved -10c og nedbør. Naf testen virker (utifra bare erfaring med en av bilene) å stemme ganske bra.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA