Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

oivindg

#330
Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:06
For å være svært positiv: jeg tror man kommer over en kneik etterhvert hvor barnesykdommene blir færre, bilene er mer optimalisert via oppdateringer og ting går som de skal. Om det hjelper på rekkevidde for de som har et relativt høyt forbruk nå kan man jo bare spekulere i, men ser for meg at det vil skje mye frem mot sommeren.

Det eneste man ikke får gjort noe med på dette stadiet er vekt og luftmotstand.
Jeg tror også at bilen vil bli bedre etterhvert som Polestar får tid til å rette opp problemene som har dukket opp i startfasen. Jeg tror også at det er en god mulighet for at rekkevidden kan bli noe forbedret.

Det er en ting til, i tillegg til vekt og luftmotstand, som man ikke får gjort noe med, og det er motorkonstruksjonen. Ut fra min erfaring med elektromotorer fra de store leverandørene som f.eks. Siemens, så er de sjelden optimalisert for et gitt anvendelsesområde. De er vanligvis ganske gode på alt. Med et gitt anvendelsesområde kan man derfor lage en motor som er bedre enn en standardmotor, men det krever tid, kompetanse og erfaring. Jeg mistenker at Polestar og Volvo ikke har hatt tid til (i samarbeide med Siemens-Valeo) å optimalisere motoren for de gitte kjøretøyene, og at dette er noe av årsaken til det høye forbruket. Hvis dette er riktig, vil man ikke komme ned på Teslanivå i forbruk uten å bytte til en mer optimalisert motor. Noe som sikkert kommer på senere generasjoner av Polestar/Volvo, men som da gjør at man må leve med et forholdsvis høyt forbruk på 2021-modellene av Polestar 2 og Volvo XC40.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

O

#331
Selv om rekkevidde muligvis kan bli bedre med fremtidige software-oppdateringer,  er det pr i dag en usikker hypotese. Uansett er WLTP på 470 km, markedsført av Polestar, det man bør kunne forvente slik bilen er i dag. Mange Polestar 2 eiere erfarer at bilen leverer langtfra markedsført og forventet rekkevidde, og følgelig har man grunn til å klage/kreve prisavslag. Ofte er det slik at man står sterkere sammen, og Polestar 2 eiere bør kanskje gå sammen om en klage/krav til Polestar..

Rolf Gjerdsjø

Det hele blir vanskeligere av at Polestar ikke svarer på spørsmål om saken, og etter sigende ikke engang lar verkstedene ta inn bilene pga dette. Hadde min inne to ganger med dette som et av de vesentlige punktene, og det ble ikke sett på engang, fordi Polestar ikke ønsker å bruke tid på det.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

O

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:32
Det hele blir vanskeligere av at Polestar ikke svarer på spørsmål om saken, og etter sigende ikke engang lar verkstedene ta inn bilene pga dette. Hadde min inne to ganger med dette som et av de vesentlige punktene, og det ble ikke sett på engang, fordi Polestar ikke ønsker å bruke tid på det.
..enda en grunn til å ta saken videre med Forbrukerrådet.

Polestar

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:32
Det hele blir vanskeligere av at Polestar ikke svarer på spørsmål om saken, og etter sigende ikke engang lar verkstedene ta inn bilene pga dette. Hadde min inne to ganger med dette som et av de vesentlige punktene, og det ble ikke sett på engang, fordi Polestar ikke ønsker å bruke tid på det.
Har ikke du solgt bilen din?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

oivindg

Jeg er enig i at de som ikke har fått rekkevidden de bør kunne forvente bør vurdere å gå til sak, men kanskje det som har med reklamasjon, (manglende) respons fra Polestar og lignende kan diskuteres i en egen tråd?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Polestar

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:31
Sitat fra: Polestar på onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:43
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:32
Det hele blir vanskeligere av at Polestar ikke svarer på spørsmål om saken, og etter sigende ikke engang lar verkstedene ta inn bilene pga dette. Hadde min inne to ganger med dette som et av de vesentlige punktene, og det ble ikke sett på engang, fordi Polestar ikke ønsker å bruke tid på det.
Har ikke du solgt bilen din?

Jo, solgt i går. Hvordan det?
MOV brukte innlegget du skrev som argument for å ta saken til Forbrukerrådet. Greit å få avklart at du agiterer for en sak du ikke lenger er berørt av.

Opplyste du ved salget om problemene med rekkevidden du opplevde med akkurat din bil?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Polestar på torsdag 22. oktober 2020, klokken 22:41MOV brukte innlegget du skrev som argument for å ta saken til Forbrukerrådet. Greit å få avklart at du agiterer for en sak du ikke lenger er berørt av.

Opplyste du ved salget om problemene med rekkevidden du opplevde med akkurat din bil?

Selv om bilen er solgt mener jeg fremdeles det samme, selv om jeg personlig selvsagt ikke vil foreta meg noe. Litt vanskelig å skjønne om du har noe poeng her.

Selvsagt opplyste jeg om faktisk rekkevidde på bilen, men kjøper var klar over at det er et issue på disse ettersom vedkommende faktisk også har tilgang på internett.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Trond.m

#339
Sitat fra: MOV på onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:15
Selv om rekkevidde muligvis kan bli bedre med fremtidige software-oppdateringer,  er det pr i dag en usikker hypotese. Uansett er WLTP på 470 km, markedsført av Polestar, det man bør kunne forvente slik bilen er i dag.
Nå var det nok varmere i været enn nå da de første Polestar ble levert. Men det var definitivt ikke sommertemperatur, og da må man forvente vesentlig reduksjon av rekkevidden. At bilen heller ikke har varmepumpen vil kunne bety mye i temperaturer rundt 5-10 grader. Nå valgte jeg å kansellere min PS2 reservasjon, men det var ikke på grunn av rekkevidde. Men jeg håper da at noen klarer å kjøre minst 35 mil ved normal landeveiskjøring inntil 70 km/t snitthastighet.

gekko300

Sitat fra: TM på fredag 23. oktober 2020, klokken 07:58Men jeg håper da at noen klarer å kjøre minst 35 mil ved normal landeveiskjøring inntil 70 km/t snitthastighet.
Det er da ikke noe problem.

hELgenen

Sitat fra: gekko300 på fredag 23. oktober 2020, klokken 09:33
Sitat fra: TM på fredag 23. oktober 2020, klokken 07:58Men jeg håper da at noen klarer å kjøre minst 35 mil ved normal landeveiskjøring inntil 70 km/t snitthastighet.
Det er da ikke noe problem.

Jeg tror faktisk det er et problem.
Husk at ingen kjører til 0%. Med 35 mil må snittforbruket litt rett nord for 2.0 kwh/mil gitt at man har 72.5 kWh på batteriet (som er den delen , av 78 kWh, som er frigitt for bruk slik jeg forstår det)

Jeg ser at noen har klart å komme under 2.0 kWh/mil, men kjører man 35 mil i Norge i en retning - så vil en møte på bakker før eller siden. Så i praksis så tror jeg faktisk 35 mil vil være omtrent drømmegrensen i Norge.

Jeg tror også at Polestar 2 eiere vil slite med å runde 30 mil i 10 minus - de må nok legge inn etapper på 20-25 mil mellom hver ladestopp som maks - men dette får vi vel svaret på etterhvert.

gekko300

Du har bil og testet selv da går jeg ut i fra? Eller baserer du dine uttalelser på "tester" foretatt av andre?

hELgenen

Sitat fra: gekko300 på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:35
Du har bil og testet selv da går jeg ut i fra? Eller baserer du dine uttalelser på "tester" foretatt av andre?

Det er INGEN i Norge som har testet rekkevidden på denne på vinteren i gode 10 minus eller kaldere. Vi vet derimot at bilen ikke har varmepumpe som vil påvirke rekkevidden.
Det er ganske mange som har testet den i høst på tørre og fine veier - og de fleste sliter med å komme ned på et forbruk under 2. Jeg har også kjørt den i høstvær og fin sol og klarte heller ikke komme  under 2 i hastigheter på mellom 60 og 80 i kupert terreng. Det er så mye informasjon der som peker i retning av at de færreste vil finne det forsvarlig å kjøre rene strekninger på 35 mil eller mer på en lading at jeg er helt overbevist om at det ikke kommer til å rulle mange Polestar 2 eiere der ute som kommer til å gjøre akkurat det. Bilen klarer det sikkert på sommeren, men da må en time og tilrettelegge i egon olsen stil mellom ladestopp for å få det til.  En bil med WLTP rekkevidde på 470 km burde det egentlig være null problem å planlegge for 35 mils etapper. Men WLTP er en ting - hva man faktisk kan klare med denne bilen har vist seg å være noe helt annet dessverre.
Er ikke for ingenting at dette med rekkevidde på denne kommer opp som en evighetsdiskusjon i denne delen av forumet. Den eneste andre bilen i historien som har hatt slike problemer med WLTP er Jaguar I-Pace.  Men ut fra rene tekniske data og observerte faktiske tester - så kommer Polestar også dårligere ut enn denne. Ja - en kan jo håpe på at den klarer å dra 20 km ekstra eller noe slikt med en fantastisk SW oppdatering, men det største miraklet som har skjedd med Polestar 2 mener jeg er når de fikk WLTP rekkevidden.  Hadde de fått stemplet inn 440 km - så skulle jeg kanskje ikke reagert. Men de hadde faktisk planer om å klare MER enn 500 km på denne i sin tid. Så kom resultatene og den viste 470. Vi som bestilte denne bilen tenkte vel som så at de var KONSERVATIVE når det kom med 470 km (Volvo aner, safe, trygghet osv..) - slik tilfelle ofte er for en del andre produsenter. Men nei - her har man gått ut med promiseware på over 500 km - endt på 470 og selv da lurer folk på hvordan i sv..har de klart 470 på denne - det virker helt umulig!
Jeg mener som en del andre her at produsenten har løyet og villedet kundene sine  - WLTP skulle være et virkemiddel for kjøpere og kunne få et sammenlignbart bilde mhp. rekkevidde og forbruk biler imellom.
Her har du en bil som reellt sett er lengre borte fra WLTP i det daglige en I-Pace var i sin tid - dette er trolig den bilen der kundene vil oppleve størst avvik mellom WLTP tallene og egen forventning basert på dem. EPA tallene ga et helt annet bilde og i bunn og grunn avkledde hele WLTP testen for denne bilen.

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på fredag 23. oktober 2020, klokken 13:03
Sitat fra: gekko300 på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:35
Du har bil og testet selv da går jeg ut i fra? Eller baserer du dine uttalelser på "tester" foretatt av andre?

Det er INGEN i Norge som har testet rekkevidden på denne på vinteren i gode 10 minus eller kaldere. Vi vet derimot at bilen ikke har varmepumpe som vil påvirke rekkevidden.
Det er ganske mange som har testet den i høst på tørre og fine veier - og de fleste sliter med å komme ned på et forbruk under 2. Jeg har også kjørt den i høstvær og fin sol og klarte heller ikke komme  under 2 i hastigheter på mellom 60 og 80 i kupert terreng. Det er så mye informasjon der som peker i retning av at de færreste vil finne det forsvarlig å kjøre rene strekninger på 35 mil eller mer på en lading at jeg er helt overbevist om at det ikke kommer til å rulle mange Polestar 2 eiere der ute som kommer til å gjøre akkurat det. Bilen klarer det sikkert på sommeren, men da må en time og tilrettelegge i egon olsen stil mellom ladestopp for å få det til.  En bil med WLTP rekkevidde på 470 km burde det egentlig være null problem å planlegge for 35 mils etapper. Men WLTP er en ting - hva man faktisk kan klare med denne bilen har vist seg å være noe helt annet dessverre.
Er ikke for ingenting at dette med rekkevidde på denne kommer opp som en evighetsdiskusjon i denne delen av forumet. Den eneste andre bilen i historien som har hatt slike problemer med WLTP er Jaguar I-Pace.  Men ut fra rene tekniske data og observerte faktiske tester - så kommer Polestar også dårligere ut enn denne. Ja - en kan jo håpe på at den klarer å dra 20 km ekstra eller noe slikt med en fantastisk SW oppdatering, men det største miraklet som har skjedd med Polestar 2 mener jeg er når de fikk WLTP rekkevidden.  Hadde de fått stemplet inn 440 km - så skulle jeg kanskje ikke reagert. Men de hadde faktisk planer om å klare MER enn 500 km på denne i sin tid. Så kom resultatene og den viste 470. Vi som bestilte denne bilen tenkte vel som så at de var KONSERVATIVE når det kom med 470 km (Volvo aner, safe, trygghet osv..) - slik tilfelle ofte er for en del andre produsenter. Men nei - her har man gått ut med promiseware på over 500 km - endt på 470 og selv da lurer folk på hvordan i sv..har de klart 470 på denne - det virker helt umulig!
Jeg mener som en del andre her at produsenten har løyet og villedet kundene sine  - WLTP skulle være et virkemiddel for kjøpere og kunne få et sammenlignbart bilde mhp. rekkevidde og forbruk biler imellom.
Her har du en bil som reellt sett er lengre borte fra WLTP i det daglige en I-Pace var i sin tid - dette er trolig den bilen der kundene vil oppleve størst avvik mellom WLTP tallene og egen forventning basert på dem. EPA tallene ga et helt annet bilde og i bunn og grunn avkledde hele WLTP testen for denne bilen.

Du trenger ikke skrive et essay for å svare på om du har bilen eller ikke.

Men point taken; du har ikke bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA