Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Elelel på fredag 16. oktober 2020, klokken 13:07
Nå som tesla har satt ned prisen på model 3 og rykket ytterligere fra på rekkevidde med varmepumpe blir det vanskelig å forsvare kjøp av denne. Blir spennende å se om polestar finner på noe for å henge med

Hvis rekkevidde/ladenettverk og varmepumpe er eneste kriterier, så er det jo opplagt. Hvis man vil ha en bil som faktisk har et design og ikke ser ut som et smeltet såpestykke, så blir vurderingen litt annerledes. Hvis man i tillegg vil ha en mer normalt interiør med instrumenter foran føreren, så påvirker jo det også vurderingen. Jeg orker ikke å ha en bil som jeg ikke synes er pen utvendig, og som også har et interiør/dashbord som jeg virkelig ikke kan fordra, men andre vurderer forskjellig.

Men dette hører uansett ikke hjemme i denne tråden. Vi har en egen sammenligningstråd mellom disse to bilene, bruk gjerne den.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

CorsoDante

Sitat fra: Elelel på fredag 16. oktober 2020, klokken 13:07
Nå som tesla har satt ned prisen på model 3 og rykket ytterligere fra på rekkevidde med varmepumpe blir det vanskelig å forsvare kjøp av denne. Blir spennende å se om polestar finner på noe for å henge med

Tja... Model 3 er stadig vekk en rimelig bygd sedan, med en håpløs (nå elektrisk) bakluke. Traverserte en grusvei på vei mot hytta her i stad, og forskjellen er enorm; Der det smeller og bråker omtrent for hver en småstein i Teslaen, merker man det knapt i PS2. Mulig dette nå er utbedret, men jeg tviler. Skal si meg helt enig at det finnes bedre alternativ dersom prisene på Model Y faller tilbake til gamle bunner, gitt at bilen ikke fremstår som like billig satt sammen som Model 3. 

eTron 50 understreker for øvrig at rekkevidde ikke nødvendigvis veier blytungt når Ola Dunk skal velge bil. 0,25 % (subsidiert) rente er nok mer utslagsgivende, så salget vil (bør) svinge seg opp.
TM3P "FSD"

CorsoDante

#317
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:05
Venter i spenning på resultatet  :P

https://ibb.co/N1zKgWS

19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned. Helt OK.
TM3P "FSD"

mroek

Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 18:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:05
Venter i spenning på resultatet  :P

https://ibb.co/N1zKgWS

19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned. Helt OK.

Det må være helt OK, ja. Sto A/C-kompressoren på også?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

CorsoDante

Sitat fra: mroek på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:15
Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 18:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:05
Venter i spenning på resultatet  :P

https://ibb.co/N1zKgWS

19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned. Helt OK.

Det må være helt OK, ja. Sto A/C-kompressoren på også?

Jepp. Jeg nekter å deaktivere AC, det blir for dumt.
TM3P "FSD"

oivindg

Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:27
Sitat fra: mroek på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:15
Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 18:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:05
Venter i spenning på resultatet  :P

https://ibb.co/N1zKgWS

19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned. Helt OK.

Det må være helt OK, ja. Sto A/C-kompressoren på også?

Jepp. Jeg nekter å deaktivere AC, det blir for dumt.
Interessant å se faktiske resultater. Var dette i jevn fart 80-85 km/t hele veien, eller en del i 50 km/t og en del i 90-100?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Barrabas

Lurer på en liten ting. Vil PS2 holde pre varme på batterier når den står tilkoblet lader selv om 80% ladekapasitet er oppnådd i løpet av natten? Jeg lurer da jeg har sett lavere estimert rekkevidde i displayet på morgenen når jeg har dratt ut ladekontakt kvelden før etter oppnådd 80%. Det var da til og med høyere ute temperatur.

CorsoDante

#322
Sitat fra: oivindg på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:55
Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:27
Sitat fra: mroek på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:15
Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 18:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:05
Venter i spenning på resultatet  :P

https://ibb.co/N1zKgWS

19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned. Helt OK.

Det må være helt OK, ja. Sto A/C-kompressoren på også?

Jepp. Jeg nekter å deaktivere AC, det blir for dumt.
Interessant å se faktiske resultater. Var dette i jevn fart 80-85 km/t hele veien, eller en del i 50 km/t og en del i 90-100?

Anslår 20 % 90, 40 % 80, resten sirlig fordelt på 50/60/70 i kjent norsk stil.

Madammen ligger stort sett på fartsgrensa, aldri særlig under/over, og er det vi må kunne karakterisere som en ytterst behagelig sjåfør. Ingen slip streaming.

Bør vel også nevnes at det var to stk. i bilen, og ganske mye pikkpakk for en helgetur å regne (tipper 50+ kg.). Og nei, vi skal ikke ha med alt tilbake fra hytta ;D
TM3P "FSD"

oivindg

Vegard Nilsen har gjort en forbrukstest på landevei. https://www.youtube.com/watch?v=zIvSjGN1Oig
19.9 kWh/100km over 67 km i 63km/t. 8 grader, forholdsvis lite stigning og tørr asfalt.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

O

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:01
Sitat fra: oivindg på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:55
Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:27
Sitat fra: mroek på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:15
Sitat fra: CorsoDante på fredag 16. oktober 2020, klokken 18:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:05
Venter i spenning på resultatet  :P

https://ibb.co/N1zKgWS

19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned. Helt OK.

Det må være helt OK, ja. Sto A/C-kompressoren på også?

Jepp. Jeg nekter å deaktivere AC, det blir for dumt.
Interessant å se faktiske resultater. Var dette i jevn fart 80-85 km/t hele veien, eller en del i 50 km/t og en del i 90-100?

Anslår 20 % 90, 40 % 80, resten sirlig fordelt på 50/60/70 i kjent norsk stil.

Madammen ligger stort sett på fartsgrensa, aldri særlig under/over, og er det vi må kunne karakterisere som en ytterst behagelig sjåfør. Ingen slip streaming.

Bør vel også nevnes at det var to stk. i bilen, og ganske mye pikkpakk for en helgetur å regne (tipper 50+ kg.). Og nei, vi skal ikke ha med alt tilbake fra hytta ;D

18.3kWh/100km er ok ut fra forholdene du nevner (kjøremønster, temperatur, stigning osv.) Til å være Polestar 2 virker dette å være uvanlig lavt forbruk, er det flere som opplever så lavt forbruk på Polestar 2 under tilsvarende forhold? Jeg hadde garantert ikke klart et så lavt forbruk med min Ps2.
Eller var ovennevnte tur på 104,3 km med 1000 meter nedstigning (altså med start i 1000+ meters høyde)?

Tafsern

Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:01
Vegard Nilsen har gjort en forbrukstest på landevei. https://www.youtube.com/watch?v=zIvSjGN1Oig
19.9 kWh/100km over 67 km i 63km/t. 8 grader, forholdsvis lite stigning og tørr asfalt.

Det er også med 20". Tipper resultatet hadde vært ørlite bedre med 19".

Tellus

Sitat fra: oivindg på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:01
Vegard Nilsen har gjort en forbrukstest på landevei. https://www.youtube.com/watch?v=zIvSjGN1Oig
19.9 kWh/100km over 67 km i 63km/t. 8 grader, forholdsvis lite stigning og tørr asfalt.

Virker litt høyt for en slik tur (40-80 soner).
Han sa at bilen var forvarmet, men batteriet antar jeg ikke var forvarmet. Har Polestar en funksjon for forvarming av batteri overhodet ? Varmepumpe vil kunne dra ned forbruket med noen tiendeler på en slik tur muligens. 20-tommer dekk utgjør også litt.

Blir spennende å se tester hvor flere biler kjøres samtidig. Litt lettere å få føling med forbruk da.


Tafsern

#327
Sitat fra: MOV på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:21
18.3kWh/100km er ok ut fra forholdene du nevner (kjøremønster, temperatur, stigning osv.) Til å være Polestar 2 virker dette å være uvanlig lavt forbruk, er det flere som opplever så lavt forbruk på Polestar 2 under tilsvarende forhold? Jeg hadde garantert ikke klart et så lavt forbruk med min Ps2.
Eller var ovennevnte tur på 104,3 km med 1000 meter nedstigning (altså med start i 1000+ meters høyde)?

Ja, det er flere som har kommet med tilbakemeldinger på noe alla forbruket. Nå skal det sies at de som har vesentlig dårligere forbruk også er de som typisk legger ut forbruket...men det finnes unntak.

Jeg tenker, om man ser bort ifra at ingen kjører 100 % likt, at det er forskjell fra bil til bil, noe som egentlig virker noe rart. De skal jo primært sett være like. Det er jo et sammensurium der ute av hvem som har oppdatert når, hvem som har hvilke oppdateringer, hvem som har byttet HVAC (heter vel egentlig HVC-ett eller annet) osv.

For å være svært positiv: jeg tror man kommer over en kneik etterhvert hvor barnesykdommene blir færre, bilene er mer optimalisert via oppdateringer og ting går som de skal. Om det hjelper på rekkevidde for de som har et relativt høyt forbruk nå kan man jo bare spekulere i, men ser for meg at det vil skje mye frem mot sommeren.

Og Volvo/Geely/Polestar tar nok ikke lett på noe av dette, likeså ingen andre produsenter. Som ingeniør selv ligger det i min hverdag at et produkt jeg er delaktig i skal fungere optimalt. Men også i min bransje betyr det en del jobb etter at produktet er levert....vi har innkjøringsperioder vi også, som omtrent kan sammenlignes med det som skjer med Polestar. Det koster litt mer penger, tar litt ekstra tid, men det er et resultat av det å få ting til å fungere 100 %.

Det eneste man ikke får gjort noe med på dette stadiet er vekt og luftmotstand.

mroek

Sitat fra: Tellus på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:52
Han sa at bilen var forvarmet, men batteriet antar jeg ikke var forvarmet. Har Polestar en funksjon for forvarming av batteri overhodet ?

Jeg tror bestemt den har hardwaren til det, men at den ikke kan gjøre det med dagens software.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

O

#329
Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:06
Sitat fra: MOV på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:21
18.3kWh/100km er ok ut fra forholdene du nevner (kjøremønster, temperatur, stigning osv.) Til å være Polestar 2 virker dette å være uvanlig lavt forbruk, er det flere som opplever så lavt forbruk på Polestar 2 under tilsvarende forhold? Jeg hadde garantert ikke klart et så lavt forbruk med min Ps2.
Eller var ovennevnte tur på 104,3 km med 1000 meter nedstigning (altså med start i 1000+ meters høyde)?

Ja, det er flere som har kommet med tilbakemeldinger på noe alla forbruket. Nå skal det sies at de som har vesentlig dårligere forbruk også er de som typisk legger ut forbruket...men det finnes unntak.

Jeg tenker, om man ser bort ifra at ingen kjører 100 % likt, at det er forskjell fra bil til bil, noe som egentlig virker noe rart. De skal jo primært sett være like. Det er jo et sammensurium der ute av hvem som har oppdatert når, hvem som har hvilke oppdateringer, hvem som har byttet HVAC (heter vel egentlig HVC-ett eller annet) osv.

For å være svært positiv: jeg tror man kommer over en kneik etterhvert hvor barnesykdommene blir færre, bilene er mer optimalisert via oppdateringer og ting går som de skal. Om det hjelper på rekkevidde for de som har et relativt høyt forbruk nå kan man jo bare spekulere i, men ser for meg at det vil skje mye frem mot sommeren.

Og Volvo/Geely/Polestar tar nok ikke lett på noe av dette, likeså ingen andre produsenter. Som ingeniør selv ligger det i min hverdag at et produkt jeg er delaktig i skal fungere optimalt. Men også i min bransje betyr det en del jobb etter at produktet er levert....vi har innkjøringsperioder vi også, som omtrent kan sammenlignes med det som skjer med Polestar. Det koster litt mer penger, tar litt ekstra tid, men det er et resultat av det å få ting til å fungere 100 %.

Det eneste man ikke får gjort noe med på dette stadiet er vekt og luftmotstand.

Har vel inntrykk av at mange motor journalister og youtubere som har prøvd Polestar 2 kommeterer høyt strømforbruk hos Polestar 2 og at den skuffer på rekkevidde. Dessuten er EPA rekkevidden usedvanlig mye lavere enn WLTP på 470 km som Polestar markedsfører.
Men jeg registrerer da at enkelte biler har et lavere forbruk og andre et svært høyt forbruk.  Dette virker veldig rart, og tviler på om en software-oppdatering vil løse dette problemet for alle Polestar 2 bilene.
Og hva da med oss som har en Polestar 2 som ikke er i nærheten  av å oppfylle det vi kunne forvente i rekkevidde?  Kreve prisavslag?  Jeg mener alle som har en Polestar 2 som ikke innfrir på rekkevidde bør klage til Polestar, dernest eventuelt ta saken videre til Forbrukerrådet. Eventuelt at vi går flere sammen i en sak mot Polestar. Jeg har faktisk allerede vært i kontakt med Forbrukerrådet vedrørende manglende rekkevidde og hvor Forbrukerrådet mener jeg/vi kan ha en god sak mot Polestar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA