Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

tom2912

Til dere som har fått bilen har dere gjort noen erfaringer rundt?

  • Rekkevidden/ forbruk på motorvei?
  • Hvordan er ladehastigheten på lynladere og hurtigladere?

Takk for hjelpen! :D

Roy Aasen

Er sannsynligvis ingen forumister som har fått bil enda, og jeg tror ikke den typiske Polestarkunde frekventerer elbilforumet😊.

Eller så blir det å bla seg gjennom YouTube.

hELgenen

Hvorfor skulle ikke polestar kunder være her inne?

mroek

Det er nok flere Polestar-kunder her inne (meg inkludert), men kanskje ikke noen som har fått bil enda. Er jo ikke så mange biler som er utlevert til nå.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Barrabas

Ikke mange biler utlevert enda og de få som har fått er ute og cruiser :police:, de kommer nok snart inn her

Blouberg

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 03. august 2020, klokken 15:31
Er sannsynligvis ingen forumister som har fått bil enda, og jeg tror ikke den typiske Polestarkunde frekventerer elbilforumet😊.

Eller så blir det å bla seg gjennom YouTube.
Vært morro å høre hvordan du vil beskrive "den typiske Polestar kunde" og hvordan denne skiller seg fra "den typiske elbil kunde som frekventerer forumet"

Hoggorm

Jeg fant en tysk youtube video hvor de testet hurtiglading av Polestar 2 og en Tesla. Jeg oppfattet det som at de var på en 300 kW lader (Jeg er elendig i tysk). Men jeg klarte å plukke ut noen målepunkter, de filmet skjermen på hurtigladerene med ujevne mellomrom. Dataene er gitt nedenfor.

Tallene tilsier at oppgitt ladehastighet stemmer rimelig bra. 53,17 kWh på 35,717 minutter blir 89,32 kW i snitt. Oppgitt netto batteri på 76 kWh og 40 min 0-80 tilsier gjennomsnittlig ladehastighet på 91,2 kW.

SOC   tid   ladet      Effekt
11%   00:00    0,00 kWh   
12%   01:59    1,66 kWh   130,7 kW
13%   02:06    1,94 kWh   133,7 kW
19%   06:41   11,97 kWh   125,4 kW
34%   12:32   24,22 kWh   126,8 kW
45%   16:33   30,68 kWh   84,8 kW
62%   25:04   41,57 kWh   70,0 kW
67%   28:25   45,52 kWh   70,9 kW
80%   35:43   53,17 kWh   Stopp

Jeg fulgte ikke så nøye med Teslaen men den hadde til sammenlikning følgende sluttstatus (start fra 10%):
80%
52,79 kWh
28:08
Teslaen ladet ca 7,5 minutt raskere 10-80%. Høyeste avlest ladeeffekt på Teslaen var 143 kW (Avlest på bilens skjerm).

tom2912

Er det noen som har noen indikasjon på forbruket per 100km?

Kom også over denne (riktignok på tysk), men her har vedkommende ladet på Ionity-stasjon. Se fra 3:30; https://www.youtube.com/watch?v=cVGDnCYhCLQ&feature=emb_title

Roy Aasen

Knappt 20kwh/100km ved 90 km/t og
23kwh/100km ved 130 km/t med en liten spurt eller to.

Sånn ca ut fra video, veldig høyt synes jeg, men slike "testere" skal en vel ta med en klype salt kanskje.

tom2912

Enig at det er veldig høyt. Får bare vente i spenning på at Tesla Bjørn får testet 90km/t og 110km/t og gi oss et ordentlig svar ;)

tornaldo

Den ladehastigheten beskrevet i innlegget over her, minner vel en del om hva Model S 75 leverer. Men godt stykke bak Model 3, som er i samme klasse. Men er vel helt greit nok, og akseptabelt for langtur.

Er det ikke levert ut en del i Norge allerede, ingen ivrige forumdeltagere tydeligvis...?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tom2912

Er det fortsatt ingen som har testet ladehastighet eller rekkevidde på motorvei (utenom tyske medier)?

CorsoDante

Sitat fra: tornaldo på onsdag 05. august 2020, klokken 15:35
Den ladehastigheten beskrevet i innlegget over her, minner vel en del om hva Model S 75 leverer. Men godt stykke bak Model 3, som er i samme klasse. Men er vel helt greit nok, og akseptabelt for langtur.

Er det ikke levert ut en del i Norge allerede, ingen ivrige forumdeltagere tydeligvis...?

En ladehastighet jeg kan leve med. Tror ikke jeg gidder langtur utover hytta med denne uansett. Og hytta er innen rekkevidde, for å si det på den måten.

Synes utleveringene går sakte. Later til å være 56 som er registrerte hittil i år, inkl. demobilene.
TM3P "FSD"

Bzzlink

Tesla Bjørn sin video indikerer at forbruk i 90 km/t er 176 Wh/km

Så like høyt forbruk som en Model X (!)  Det lover ikke så bra.

Ser at Bjørn ikke har oppdatert regnearket sitt med tallene fra forbrukstest. Polestar lot han ikke få kjøre skikkelig test, så han tok vel forbehold om at han må få testet den skikkelig senere.

https://youtu.be/HHi788pzWiE

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit

jkirkebo

Sitat fra: Bzzlink på søndag 16. august 2020, klokken 11:16
Tesla Bjørn sin video indikerer at forbruk i 90 km/t er 176 Wh/km

Så like høyt forbruk som en Model X (!)  Det lover ikke så bra.

44% høyere forbruk enn Model 3 SR+ kan vel neppe stemme? Det var jo i så fall ekstremt høyt, for å si det mildt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA