Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?

Startet av hemi, torsdag 30. juli 2020, klokken 13:46

« forrige - neste »

hemi

Sååå, har noen fått prøvd ut bilene sine? Jeg har observert flere på bane, men bare fått klokket de utvendig i rolig tempo (1.50 rudskogen av typen 4s)


Var mye snakk om at den var raskere enn alt og alle, skal sies at tesla folket stortsett også bare legger ut klippede runder med TM3P og få/ingen har publiserte noen vettuge helrunder.

Lurer fortsatt på hvilken som er raskest av turbo/turboS/TM3P på respektive norske banene ;)

chargedup

Tror de fleste Taycan eierne er på facebook og ikke her dessverre. Jeg er også ganske interessert i dette, selv om jeg aldri har kjørt på bane selv. Skulle tro det var noen hardbarka fans fra begge merker som ville stille opp. Har det for meg at jeg har sett video av model 3 performance på rudskogen, men skal ikke si det sikkert. Har skjønt at endel av Taycan eierne bruker Taycan som daily driver og eier 911 som de bruker på bane.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Sitat fra: hemi på torsdag 30. juli 2020, klokken 13:46
Lurer fortsatt på hvilken som er raskest av turbo/turboS/TM3P på respektive norske banene ;)
Du kunne jo gå foran og publisere en tid med din egen preformance

Det ville garantert trigget konkuransegenet til Taycan sjåførene.

Rollep

#3
Sitat fra: chargedup på fredag 31. juli 2020, klokken 08:40
Tror de fleste Taycan eierne er på facebook og ikke her dessverre. Jeg er også ganske interessert i dette, selv om jeg aldri har kjørt på bane selv. Skulle tro det var noen hardbarka fans fra begge merker som ville stille opp. Har det for meg at jeg har sett video av model 3 performance på rudskogen, men skal ikke si det sikkert. Har skjønt at endel av Taycan eierne bruker Taycan som daily driver og eier 911 som de bruker på bane.
Skal nok være rimelig hardbarka eller rett og slett dumdristig for å presse en 1,5-2 mill bil til maks på en bane, kan bli en jævlig dyr affære.

Man kan riktignok delta på opplegg arrangert av PCN eller Porsche Norge da gjelder i det minste Porsche forsikringen hos if. Men på slike arrangement er det ikke anledning til å kjøre på som en tulling med tidtaking og det hele.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Vil påstå at det går an å kjøre rimelig fort, men kontrollert/sikkert med en moderne bil med 4WD på en track day der man kan holde litt avstand til andre biler. Skal mye til for at det går helt ad undas. Men såklart, de siste sekundene blir mer og mer risky.

RWD 911 er litt annen sak, tailhappy.. men for all del, var jo en "nyere" 911 som gikk av Rudskogen med teknisk feil (?) på bremsene for noen år siden, så shit happens...  ::)

hemi

Sitat fra: knut.aulie på fredag 31. juli 2020, klokken 11:36
Du kunne jo gå foran og publisere en tid med din egen preformance

Står på todo, men blir "dessverre" til at jeg stortsett prioriterer andre biler jeg har på trackdays ;)

@rollep
Ref biler og priser, er det overraskende mange biler i 3-5 mill klassen på bane, fler av GT2RS gutta kan kjøre og, for å ikke å si GT3RS / AMG GTR. Nivået på random trackdays er heftig om dagen.

imho er det bedre å gasse på bane, enn vei ;)

Ser ut som jeg får lånt taycan på bane i august, se om jeg får noen til å kjøre ned min også da.

Kjørte på sist porsche club midtnorge trackday, nivået var bra.

turfsurf

Sitat fra: hemi på lørdag 01. august 2020, klokken 23:44

imho er det bedre å gasse på bane, enn vei ;)

Ja, absolutt. Selv om det kan bli dyrt, så er det vesentlig sikrere. Kjørte en del på bane med MC, noe som uten tvil gjorde at jeg teknisk sett ble en bedre sjåfør. Utfordringen jeg opplevde var at man ble alt for komfortabel med fart og mindre marginer. Kneskrap og gnistføyk i svingene ble dagligdags.

Er kanskje annerledes med bil, da kan man la seg underholde av andre ting. Kommer ihvertfall aldri til å kjøpe meg ett banefokusert kjøretøy (som R sykler er) til veibruk igjen.

Taycan er kanskje innafor dog :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TaycanTS

Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Strøm Tycoon

Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:50
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.

TaycanTS

Sitat fra: model3citizen på mandag 03. august 2020, klokken 19:01
Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:50
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.

Nei ikke 4S, men Turbo S - men kjørte ganske pent da

Strøm Tycoon

Sitat fra: TaycanTS på mandag 03. august 2020, klokken 19:54
Sitat fra: model3citizen på mandag 03. august 2020, klokken 19:01
Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:50
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.

Nei ikke 4S, men Turbo S - men kjørte ganske pent da

Drømmebil, enkelt og greit.

Model 3 P har tre store ulemper på bane som jeg ser det: For slapt oppsett av understell, kreftene dabber for fort av over 100-ish km/t og man mister endel krefter så snart ladestatus faller under 60%.

Likevel, den er morro kjøre på bane, og med forbedret oppsett er den sikkert enda bedre. Men noen Taycan, det kan jeg ikke engang innbille meg at den er.

TaycanTS

Sitat fra: model3citizen på mandag 03. august 2020, klokken 20:09
Sitat fra: TaycanTS på mandag 03. august 2020, klokken 19:54
Sitat fra: model3citizen på mandag 03. august 2020, klokken 19:01
Sitat fra: TaycanTS på søndag 02. august 2020, klokken 15:50
Var på Rudskogen for et par uker siden med min Taycan. Fungerte utmerket, men merker jo at bilen er tyngre enn bensinbilene jeg tidligere har hatt. Ville ikke kjøre max for å spare litt dekk. Rundt 1.42 på runden uten å presse for hardt er greit nok.

Er det en Taycan 4S?

1.44 er det beste jeg klarte med Model 3 P, men da med 50% SOC, så ytelsen var redusert endel når jeg først hadde rukket å bli varm i trøya.

Nei ikke 4S, men Turbo S - men kjørte ganske pent da

Drømmebil, enkelt og greit.

Model 3 P har tre store ulemper på bane som jeg ser det: For slapt oppsett av understell, kreftene dabber for fort av over 100-ish km/t og man mister endel krefter så snart ladestatus faller under 60%.

Likevel, den er morro kjøre på bane, og med forbedret oppsett er den sikkert enda bedre. Men noen Taycan, det kan jeg ikke engang innbille meg at den er.

Aldri kjørt Tesla så vet ikke hvordan den er, men uansett gøy å lære sin egen bil på bane :-)

hemi

da har vi iaf en benchline!

masse 1.3x biler på internett btw, få på trackdays ;D


PF

Her har i alle fall Misha Charoudin kjørt Model 3 Performance på Nurburgring.
Fordi som ikke vet hvem han er. han jobber som instruktør på en kjøreskole som heter Apex som leverer instruktører og Taxi kjøring på ringen. Med andre ord, han har mange tusen runder rundt der i året og kan banen virkelig inn og ut.

https://www.youtube.com/watch?v=7BMoprNXZZg

hemi

Kjenner han / til han! ;) morsom fyr og kan kjøre

Sladdingen rett etter tribune 13 var ikke så "confidence inspiring" generelt var det overraskende variabel handeling på bilen på runden.

GT3RS fyren forran ante ikke hva han drev med, så vi kan se bort ifra den litt ;)

Litt kult med runde med model 3, der man  har noen som kan banen og kan kjøre.


Jeg har endel dager der nede i året, og har kjørt der i over 20 år nå, anbefales! Enda ikke giddet ta med elbil ned siden antall reisedøgn og tid ledig begrenser seg litt. Blir sept tur om smittetullet roer seg litt igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA