Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor trykker skoen, eller strømmen?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. juli 2020, klokken 12:48

« forrige - neste »

Amatøren

Felt(er) for organisering av kø.

Noe lignende det man har på fergeleier.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på fredag 31. juli 2020, klokken 19:27
Felt(er) for organisering av kø.

Noe lignende det man har på fergeleier.

Nja, bedre å bruke evt. ledig plass på flere ladere ;) (ofte er det tilgjengelig plass som begrenser antall ladere)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. juli 2020, klokken 19:29
Sitat fra: Amatøren på fredag 31. juli 2020, klokken 19:27
Felt(er) for organisering av kø.

Noe lignende det man har på fergeleier.

Nja, bedre å bruke evt. ledig plass på flere ladere ;) (ofte er det tilgjengelig plass som begrenser antall ladere)

Enig med Kirkebø at flere ladere bør prioriteres!!👍
Samtidig har «Amatøren» et poeng, køordninger hadde noen ganger vært sårt tiltrengt...

Men kanskje er det såpass få dager i året at det da kunne ordnes noe provisorisk..?
Var selv innom Cirkle K Bamble på det som kanskje var årets travleste dag (forrige søndag). Et par provisoriske skilt som indikerte køretning og et par enkle sperrebånd for å sluse riktig inn hadde gjort susen!! (350 dager i året er det sikkert unødvendig).
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Erik Ola Ulvestad

Ad roaming, skjer det ingenting med Hubject her på berget?


Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

eisa01

Tipper "roaming" blir mer vanlig nå som Fortum har skilt ut infrastrukturen i et eget selskap (Recharge), og åpner for at flere leverandører kan selge ladetjenester

Vollis47

En betalingsordning ala EasyPark ville fungere fint for de fleste. Jeg synes det er ok å betale litt ekstra når en er på langtur. Med den som et supplement til ladeoperatørens egne brikker eller apper kan alle få en grei ordning.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 01. august 2020, klokken 12:46
En betalingsordning ala EasyPark ville fungere fint for de fleste. Jeg synes det er ok å betale litt ekstra når en er på langtur. Med den som et supplement til ladeoperatørens egne brikker eller apper kan alle få en grei ordning.

Har jo allerede Plugsurfing, så det er jo bare å få den godkjent som roamingpartner, og da uten stort tillegg i prisen. <litt er jeg villig til å betale for en alt-i-en-løsning som dekker alle ledesteder, men bare litt.

Men jeg vil ikke støtte parkeringsbransjen, da jeg synes det står for en cowboy-kultur.

To eksempel som gjør at jeg får store kvaler med slike selskaper:

1) Når de bøtelegger en beboer som parkerer på plassen sin for å stå utenfor feltene, når hele kanten er forskjøvet inn på rekka av parkeringsplasser slik at feltene blir for korte, pga byggearbeider på nabotomten (skjedde en kompis av meg).

2) Når man får bot for å stå rett inn på en plass som er malt opp som skråplass, men den er akkurat der det endres fra skrå til rett parkering og det uansett er umulig å parkere flere biler der. Begrunnelsen var at man sperret for andre biler.

Det er helt umulig siden eneste man gjør, er å ikke skape en liten triangel (når man ser plassen forfra) bak til høyre for bilen og fremme til venstre, begge steder som ikke gir større felt enn at man har problemer med å plassere ett liggende dekk i hver triangel.

Da får jeg slike selskaper i halsen. Faktum er at en slik parkering hadde gitt plass til en MC-parkering mellom meg og første skråparkerende bil. Tilleggsopplysning, fikk og bot for å stille MCen (mens jeg ennå hadde denne) i triangelen bak min egen bil.

Måtte istedet sette MCen ved sykkelstativene. Det er OK etter reglene i borettslaget, men da sperrer jeg for vanlige syklister, noe jeg oppfatter som langt mere forstyrrende, og det for en gruppe som allerede har for få plasser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. juli 2020, klokken 19:29
Sitat fra: Amatøren på fredag 31. juli 2020, klokken 19:27
Felt(er) for organisering av kø.

Noe lignende det man har på fergeleier.

Nja, bedre å bruke evt. ledig plass på flere ladere ;) (ofte er det tilgjengelig plass som begrenser antall ladere)

Ja, men tror det er sjelden plassen er problemet, men helle kostnad med utbygging av strøm og kjøp av ladeutstyr og effekttariffer ifht. snittbruken over året. Da kunne de heller fått automatiske ladeuttak slik at bilen står i kø for likeretter uten å måtte bevege seg, og sjåfør kan gjøre noe annet imens enn å følge med køen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Vollis47

Sitat fra: RJK på lørdag 01. august 2020, klokken 13:11
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 01. august 2020, klokken 12:46
En betalingsordning ala EasyPark ville fungere fint for de fleste. Jeg synes det er ok å betale litt ekstra når en er på langtur. Med den som et supplement til ladeoperatørens egne brikker eller apper kan alle få en grei ordning.

Har jo allerede Plugsurfing, så det er jo bare å få den godkjent som roamingpartner, og da uten stort tillegg i prisen. <litt er jeg villig til å betale for en alt-i-en-løsning som dekker alle ledesteder, men bare litt.

Men jeg vil ikke støtte parkeringsbransjen, da jeg synes det står for en cowboy-kultur.

To eksempel som gjør at jeg får store kvaler med slike selskaper:

1) Når de bøtelegger en beboer som parkerer på plassen sin for å stå utenfor feltene, når hele kanten er forskjøvet inn på rekka av parkeringsplasser slik at feltene blir for korte, pga byggearbeider på nabotomten (skjedde en kompis av meg).

2) Når man får bot for å stå rett inn på en plass som er malt opp som skråplass, men den er akkurat der det endres fra skrå til rett parkering og det uansett er umulig å parkere flere biler der. Begrunnelsen var at man sperret for andre biler.

Det er helt umulig siden eneste man gjør, er å ikke skape en liten triangel (når man ser plassen forfra) bak til høyre for bilen og fremme til venstre, begge steder som ikke gir større felt enn at man har problemer med å plassere ett liggende dekk i hver triangel.

Da får jeg slike selskaper i halsen. Faktum er at en slik parkering hadde gitt plass til en MC-parkering mellom meg og første skråparkerende bil. Tilleggsopplysning, fikk og bot for å stille MCen (mens jeg ennå hadde denne) i triangelen bak min egen bil.

Måtte istedet sette MCen ved sykkelstativene. Det er OK etter reglene i borettslaget, men da sperrer jeg for vanlige syklister, noe jeg oppfatter som langt mere forstyrrende, og det for en gruppe som allerede har for få plasser.

EasyPark og Parklink er ikke aktive parter i parkeringsbransjen. De er bare partnere for å ta inn betaling. Og de har ordninger som fungerer bra. De er bare opp til ladeoperatørene å inngå passende avtaler. Om det skal bli et stort påslag til kunden, er det opp til ladeoperatøren å bestemme. De kan jo sjøl betale Easypark for å gjøre jobben, for de slipper jo det selv. Slik har Eigersund kommune og parkeringsselskapet der ordnet det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 01. august 2020, klokken 17:15
Sitat fra: RJK på lørdag 01. august 2020, klokken 13:11
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 01. august 2020, klokken 12:46
En betalingsordning ala EasyPark ville fungere fint for de fleste. Jeg synes det er ok å betale litt ekstra når en er på langtur. Med den som et supplement til ladeoperatørens egne brikker eller apper kan alle få en grei ordning.

Har jo allerede Plugsurfing, så det er jo bare å få den godkjent som roamingpartner, og da uten stort tillegg i prisen. <litt er jeg villig til å betale for en alt-i-en-løsning som dekker alle ledesteder, men bare litt.

Men jeg vil ikke støtte parkeringsbransjen, da jeg synes det står for en cowboy-kultur.

To eksempel som gjør at jeg får store kvaler med slike selskaper:

1) Når de bøtelegger en beboer som parkerer på plassen sin for å stå utenfor feltene, når hele kanten er forskjøvet inn på rekka av parkeringsplasser slik at feltene blir for korte, pga byggearbeider på nabotomten (skjedde en kompis av meg).

2) Når man får bot for å stå rett inn på en plass som er malt opp som skråplass, men den er akkurat der det endres fra skrå til rett parkering og det uansett er umulig å parkere flere biler der. Begrunnelsen var at man sperret for andre biler.

Det er helt umulig siden eneste man gjør, er å ikke skape en liten triangel (når man ser plassen forfra) bak til høyre for bilen og fremme til venstre, begge steder som ikke gir større felt enn at man har problemer med å plassere ett liggende dekk i hver triangel.

Da får jeg slike selskaper i halsen. Faktum er at en slik parkering hadde gitt plass til en MC-parkering mellom meg og første skråparkerende bil. Tilleggsopplysning, fikk og bot for å stille MCen (mens jeg ennå hadde denne) i triangelen bak min egen bil.

Måtte istedet sette MCen ved sykkelstativene. Det er OK etter reglene i borettslaget, men da sperrer jeg for vanlige syklister, noe jeg oppfatter som langt mere forstyrrende, og det for en gruppe som allerede har for få plasser.

EasyPark og Parklink er ikke aktive parter i parkeringsbransjen. De er bare partnere for å ta inn betaling. Og de har ordninger som fungerer bra. De er bare opp til ladeoperatørene å inngå passende avtaler. Om det skal bli et stort påslag til kunden, er det opp til ladeoperatøren å bestemme. De kan jo sjøl betale Easypark for å gjøre jobben, for de slipper jo det selv. Slik har Eigersund kommune og parkeringsselskapet der ordnet det.

Har ikke tilgang til å følge eierskap mer nøye, så hvem som virkelig står bak, klarer jeg ikke se. Kan godt hende de bare drifter appen, men for min del så velger jeg likevel å avstå.

Det er dyrt nok å parkere, så å betale ekstra for å få betale gjennom en app, det orker jeg rett og slett ikke. Da går jeg heller å betaler på automaten. De fleste steder kan jeg avbryte parkeringen ved å dra samme kort i automaten, om jeg kommer tilbake før tiden er gått ut.

Eneste grunnen til å ha appen, er fordi det var eneste muligheten til å få åpnet laderen ved Legoland. Og jeg ser det er andre steder som gjør tilsvarende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Dette begynner å bli veeldig off topic, men jeg kan ikke dy meg for å gi alle parkeringsapp-hatere litt ekstra vann på mølla likevel:

https://www.universitetsavisa.no/ytring/2020/07/31/Å-glemme-å-betale-null-kroner-22393895.ece
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ThomasEL

For å dra det litt tilbake på sporet da😉😉:

Når det gjelder lynlading langs veien, så syns jeg både Ionity Kjerlingland, Cirkle KnBamble og Ionity Ringdalsskogen er gode eksempler. Dette er lokasjoner med mange ladere, og med tilknytning til et servicesenter/bensinstasjon.
- Kan dog savne et noe bedre system for innkjøring, slik at kørekkefølge (de dagene det er aktuelt) oppleves noe mer intuitivt og opplagt.

- Kort avstikker
- Mange ladere
- Servicetilbud for raske pauser

er stikkord jeg setter pris på og ønsker flere steder.

Så er jeg klar over at det også er en del som ønsker ladere på steder som tilbyr mer enn «gatekjøkkenmat». Så det er også viktig. Men på slike steder er det kanskje ikke så påkrevd med lynladere. Noen 50kW DC og rikelig med 11/22 kW AC stolper er kanskje gode alternativer da..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på søndag 02. august 2020, klokken 09:51
For å dra det litt tilbake på sporet da😉😉:

Når det gjelder lynlading langs veien, så syns jeg både Ionity Kjerlingland, Cirkle KnBamble og Ionity Ringdalsskogen er gode eksempler. Dette er lokasjoner med mange ladere, og med tilknytning til et servicesenter/bensinstasjon.
- Kan dog savne et noe bedre system for innkjøring, slik at kørekkefølge (de dagene det er aktuelt) oppleves noe mer intuitivt og opplagt.

- Kort avstikker
- Mange ladere
- Servicetilbud for raske pauser

er stikkord jeg setter pris på og ønsker flere steder.

Så er jeg klar over at det også er en del som ønsker ladere på steder som tilbyr mer enn «gatekjøkkenmat». Så det er også viktig. Men på slike steder er det kanskje ikke så påkrevd med lynladere. Noen 50kW DC og rikelig med 11/22 kW AC stolper er kanskje gode alternativer da..?

Dessverre finnes det noen biler som trenger mer enn 45 minutter på lynlader for å fylles opp, om man ankom med lav SoC. Hyundai Kona, Kia E-Niro og Kia E-Soul er blant disse, men er nok langt flere. Alternativet for disse 3 er 54 minutter på lynlader eller 75 minutter på hurtiglader. Legg til at det fremdeles er mulig å ta en pause fra maten for å flytte bilen om den har nådd 80 % før man er ferdig. Legg til at det fremdeles er mulig å ta en pause fra maten for å flytte bilen om den har nådd 80 % før man er ferdig.

Samtidig er det få som er i stand til å utnytte 22 kW effekt, de fleste har 7,4 kW som maks, selv om flere nå ser ut til å tilby 11 kW, enten standard eller som tillegg. Noen har dette tillegget kun tilgjengelig på topp-modellen. Disse må derfor være priset slik at de er et fornuftig alternativ for de som kan klare seg med AC-lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hyperstress

Ikke akkurat et stort problem, men rom for forbedring:Hvorfor bruker Ionity laderne så lang tid på å kommunisere med bil før de starter lading?  Ladet i går på BKK som startet med en gang, mens ionity laderne brukte så lang tid (1min?) at jeg trodde det var noe galt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Hyperstress på søndag 02. august 2020, klokken 10:33
Ikke akkurat et stort problem, men rom for forbedring:Hvorfor bruker Ionity laderne så lang tid på å kommunisere med bil før de starter lading?  Ladet i går på BKK som startet med en gang, mens ionity laderne brukte så lang tid (1min?) at jeg trodde det var noe galt.
Lurer på det samme. Dei er eksepsjonelt trege, og feilar ofte. Har hoppa vi rundt på 3-4 stk på Ionity Ringdalskogen før suksess. Brukar Audi Services RFID kort til eTron 50. Same på CircleK Bamble sine identiske Trinity 150kW ladarar. Eg mistenker at det null poeng å flytte rundt, men heller prøve igjen på same lader. Eit banalt råd frå kundeservice er å sørge for god kontakt i pluggen ved å halde denne fast i kontakta til lading har starta. Det høyrdest i utgangspunktet litt tåpelig ut  men dersom ein kjenner på kabelen så pulserar og vibrerar denne veldig pga væskekjølinga i kabelen, så det har kanskje eit poeng?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA