Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor trykker skoen, eller strømmen?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. juli 2020, klokken 12:48

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:48
Å kjøpe og å kjøre elbil er en drøm i forhold til biler med bensin/diesel. Men lading kan være en utfordring. Hva er det største problemet? Hva ville den mest geniale og enkle ladeløsningen være? Både hjemme og når du er på farten?

Noen som har tanker om hvordan lading vil være og hvilke muligheter og tjenester vi kan drømme om?

Tillater meg å sitere fra en annen tråd om Vipps:

Sitat fra: Ole Petter på søndag 02. august 2020, klokken 12:21
Kjørte Øygarden-Egersund og tilbake via E39.

Ingen problemer å få ladet ved behov. Hverken hos Tesla eller andre.

Problemer mitt er jungelen av andre ladere hva hvor det er vanskelig å faktisk vite hva en betaler for hver kW/t og plagsomme kontoer og apper.

Kunne de ikke gått sammen med Vipps eller noe annet da?! Burde vel hvert billigere enn kortløsning.

Kamuflars

Ladeoperatørene burde gått sammen om et felles "clearing house ", litt som Entur når du reiser med tog.
Du laster ned én app, registrer deg ett sted, og har én ladebrikke. Hver operatør viser prisene sine på ladestasjonen, men du trenger ikke registrere deg hos dem. Fellestjenesten sjekker at du har gyldig konto, og holder styr på hvilken operatør som skal ha betalt og hvor mye de skal ha. Burde ikke være vanskelig å få til. Separate apper funket sikkert fint den gang elbilister var idealister og man stort sett bare hadde Grønn kontakt og Fortum å velge mellom, men nå som det har dukket opp mange flere aktører og hvermansen har fått seg elbil blir det kaotisk. Har støtt på flere eldre ektepar med nyinnkjøp eTron i løpet av sommeren som åpenbart ikke har satt seg inn særegenhetene ved elbillading. Forsøkte senest i går å hjelpe et par med splitter ny eTron som sto på Ionity og trodde laderen kom til å ha kortterminal.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Erik Ola Ulvestad

#47
Sitat fra: Kamuflars på søndag 02. august 2020, klokken 14:11
Ladeoperatørene burde gått sammen om et felles "clearing house ", litt som Entur når du reiser med tog.
...
= HUBJECT, vel? 700++ aktører.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

daktari

Poenget i mitt innlegg er at så lenge det er manko på ladekapasitet, så er tid ved lader det man betaler for, det er gullet man kjøper. Strømmen er det ingen manko på.
De som står lenge og lader må betale dyrt for det.
Dermed må 50 kW og 150kW lader skilles mer i pris, slik at en time med egolf på 50 kW må koste mindre enn en time med egolf på 150 kW. Det er fordi utlader kunne hatt 3x etron på samme tid istedetfor egolfen, og nesten  3x så mye  strøm levert, og dermed vil tjene mer på det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kamuflars

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 02. august 2020, klokken 14:14


Sitat fra: Kamuflars på søndag 02. august 2020, klokken 14:11
Ladeoperatørene burde gått sammen om et felles "clearing house ", litt som Entur når du reiser med tog.
...
= HUBJECT, vel? 600++ aktører.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Meget mulig, har hørt om dem, men vet ikke så mye om dem. Has.to.be og Virta er vel også noe av det samme, og håndterer vel betalinger for henholdsvis Ionity og Circle K og e.On. Men det er jo fortsatt flere aktører.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Kamuflars

Sitat fra: daktari på søndag 02. august 2020, klokken 14:16
Poenget i mitt innlegg er at så lenge det er manko på ladekapasitet, så er tid ved lader det man betaler for, det er gullet man kjøper. Strømmen er det ingen manko på.
De som står lenge og lader må betale dyrt for det.
Dermed må 50 kW og 150kW lader skilles mer i pris, slik at en time med egolf på 50 kW må koste mindre enn en time med egolf på 150 kW. Det er fordi utlader kunne hatt 3x etron på samme tid istedetfor egolfen, og nesten  3x så mye  strøm levert, og dermed vil tjene mer på det.

På lengre sikt håper jeg på løsninger ala Kempowers nye ladere på Espa, hvor man har sentrale enheter med mange mindre effektmoduler som kan kombineres og fordele tilgjengelig samlet ladeeffekt ut til alle ladepunktene etter hvert enkelt ladepunkts behov.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

hanche

Sitat fra: ThomasEL på søndag 02. august 2020, klokken 09:51
For å dra det litt tilbake på sporet da😉😉:

[...]

Så er jeg klar over at det også er en del som ønsker ladere på steder som tilbyr mer enn «gatekjøkkenmat».
Pølsene på Ringdalskogen er verdt en stopp, enten du må lade eller ikke, spør du meg. Men så er det jo flott at jeg kan få en skvett strøm mens jeg nyter maten.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Håvar

Sitat fra: hanche på fredag 31. juli 2020, klokken 18:45
Sitat fra: Håvar på fredag 31. juli 2020, klokken 14:34
Også må det lønne seg å saktelade. Fortum er i særklasse dårligst her som tilbyr 22kW AC til 1 kr/kWh, hvilket for alle som ikke har Zoe eller Tesla med dobbeltlader betyr minst 5,5 kr/kWh.
Denne skjønte jeg ikke. Hvordan blir 1 kr/kWh til 5,5 kr/kWh?

Sist jeg sjekket (og det er god en stund siden), tok Fortum minuttpris på saktelading, og da er det klart at de med langsomme ombordladere (som jeg) betaler mye per kilowattime. Var det noe slikt du prøvde å si?

Ai, 1kr/min ja.  Takk for observasjonen
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf


daktari

Meanwhile, in Sweden: https://teknikensvarld.se/antligen-ska-det-bli-enklare-att-betala-elbilsladdning/

SitatDyrt och krångligt. Så upplever många dagens situation när vi ska betala vid en laddstation för elbilar. Det tycker också energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman som kallade myndigheter samt bil- och elbransch till samtal.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

 :+1:
Sitat fra: daktari på torsdag 27. august 2020, klokken 23:07
Meanwhile, in Sweden: https://teknikensvarld.se/antligen-ska-det-bli-enklare-att-betala-elbilsladdning/

SitatDyrt och krångligt. Så upplever många dagens situation när vi ska betala vid en laddstation för elbilar. Det tycker också energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman som kallade myndigheter samt bil- och elbransch till samtal.

Svenskene er i ferd med å få det til, mens det nesten bare blir værre i Norge. Vi hadde en samferdselsminister som fungerte, men gikk av ettersom partiet fikk nok av spesielt Venstre sine sprell. Og de eneste som tjener på det, ser ut til å være AP-Jonas. Er ike FrP-tilhenger, men Solvik-Olsen fortjener (mer) skryt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: daktari på torsdag 27. august 2020, klokken 23:07
Meanwhile, in Sweden: https://teknikensvarld.se/antligen-ska-det-bli-enklare-att-betala-elbilsladdning/

SitatDyrt och krångligt. Så upplever många dagens situation när vi ska betala vid en laddstation för elbilar. Det tycker också energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman som kallade myndigheter samt bil- och elbransch till samtal.
Hvis Sverige hadde hatt like høy elbilandel som Norge er jeg rimelig sikker på at de allerede hadde hatt fornuftige løsninger på plass.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Marius Kotsbak

Hvorfor dra inn politikk i dette? Solvik-olsen jobbet da ikke noe for elbilenes utbredelse, tvert i mot: https://www.dagbladet.no/nyheter/moms-pa-elbiler-skal-gi-bompenge-kutt/70539936 Venstre derimot sørget for at momsfritaket ble videreført i dagens regjeringsperiode: https://www.dagbladet.no/nyheter/full-elbil-klinsj/71124094

Politisk kunne det selvfølgelig vært prøvd noe ala EU med roamingpriser på mobiltelefoni og kreve at man skal kunne betale via andre leverandører man har avtale med, og maks pris for dette.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

daktari

Dette er jo en utfordring til Hareide som gjeldende samferdselsminister til å starte en dialog, med håp om at sektoren jobber frem noen løsninger. I neste omgang, hvis folket er misfornøyd, må de ut å regulere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på torsdag 27. august 2020, klokken 23:34

Svenskene er i ferd med å få det til, mens det nesten bare blir værre i Norge. Vi hadde en samferdselsminister som fungerte, men gikk av ettersom partiet fikk nok av spesielt Venstre sine sprell. Og de eneste som tjener på det, ser ut til å være AP-Jonas. Er ike FrP-tilhenger, men Solvik-Olsen fortjener (mer) skryt.

Nå er jeg forvirret. Svenskene er altså i ferd med å få til det blant annet ikke Solvik Olsen fikk til? Men likevel fortjener han skryt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA