Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot ion vil ikke lade.

Startet av offpist, søndag 26. juli 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

Orbit

Prøv å følge gate-pinne på MOSFET'en, for å se hvor denne går. Dersom den går til en annen chip, er det mest sannsynlig en MOSFET-driver som er tunet for den transistoren som er der i dag. Dersom det går til passive komponenter/transistorer, er det nok mindre strenge krav til å matche driver-kretsen, i alle fall så lenge gate charge er noenlunde lik. Tipper det er det siste i dette tilfellet.

Jeg hadde personlig gått for å bytte alle (seks ?) transistorene av denne typen, og krysset fingrene. De koster riktignok en hundrelapp per stk.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kristoffer.anke

Jeg kom desverre aldri så langt da jeg gikk elektroingeniør fordi jeg fikk en sønn på slutten av første året  :angel:

Electric cars in Norway

Sitat fra: kristoffer.anke på tirsdag 15. mars 2022, klokken 20:21
Jeg kom desverre aldri så langt da jeg gikk elektroingeniør fordi jeg fikk en sønn på slutten av første året  :angel:

kristoffer.anke :+1: Herlig at du deler dette. Selv har jeg noen jeg også  :D

Hæsjtagg "lykke"

kristoffer.anke

Jeg gikk for å bestille STW25NM60ND. Fant en bedrift i Oslo som hadde noen liggende :D De er ikke sertifisert for automotiv bruk, men det tar jeg sjansen på at går fint

kristoffer.anke

Det gikk ikke. Byttet 3 stykker, monterte og testet. En av de gamle og en av de nye røk. Har 3 nye liggende, men vil finne ut om problemet ligger en annen plass før jeg bytter de. Noen tips?

ACCEPTUS

Kjøp ny brukt. Disse obcene kan ikke fixes. Om du fjerner kretskortet og baffelplaten som er påloddet, vil du kunne se mellom disse at det er flere transistorer som har sprengt opp massen di ligger innstøpt i.
Du trenger ny baffelplate og en superlodder som kan lodde 100 loddepunkt.

TB

Støtter Acceptus - kjøp en brukt OBC.

Men, mener det ble omtalt på forum at det var en som hadde klart å reparere en OBC?
Klart - alt er mulig - men spørsmål om det er praktisk gjennomførbart / tidsbruk en skal bruke på det...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Dala

Bytte OBC förra veckoslutet på en Ion:

https://youtu.be/31RpM-_xhpQ

Den lokala märkesverkstaden skulle ha 140 000kr för att reparera denna 11år gamla Peugeot som inte ville ladda! Deras sätt vore att byta ut högspänningsbatteriet, invertern och laddaren! Jag fick den reparerad själv med begagnade delar från Norge för 7000kr 😎

kristoffer.anke

Kom til å tenke på en ting. Kan det som har skjedd med ombordladeren min ha skjedd fordi den ble tilkoblet en lader som er stilt inn på 22kW? Regnet med ombordladeren dro den strøm/spenning den skulle ha uavhengig av hva laderen kan levere, men tar jeg feil?

TB

#54
For høy spenning kan (og vil) ødelegge elektronikk. Men, spenningen er ( skal være) 230 volt, med noe avvik aksepteres, gjerne 10%?

Strømmen derimot vil bestemmes av utstyret som kobles til. Om utstyret trekker mer strøm enn koblings punkt, sikring, eller ladeboks er beregnet til vil sikring løse ut, for å unngå permanent skade på ledninger eller utstyr.

Høyere strøm ganget med spenning gir effekt i Watt.

Om en 22 kW ladestasjon er koblet feil, kan den i teorien gi 400 Volt ut, i stedet for 230 Volt, men en slik feil vil raskt oppdages, da ingen biler kan lade på den.

Lading på en 22 kW ladestasjon vil ikke medføre noen større risiko for skade enn en 3,7 kW ladestasjon. Trillinger trekker uansett maks 14 Ampere, som blir 230 x 14 = 3, 2 kW.


Lading på hurtiglader stiller seg anerledes, her er hurtiglader koblet direkte til batteriet. Men, det er fortsatt bil som skal bestemme hvor raskt, dvs hvor høy spenning og strøm som skal tilføres.

Ved hurtiglading benyttes ikke ombordlader i bilen.



KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kristoffer.anke

Takk. Klarer ikke å bestemme meg om det er bra eller dårlig at jeg forsto det rett. På den ene siden hadde jeg rett, bra, mens på den andre siden hadde det vært billigere å fikse ladestasjonen enn ombordladeren  :laugh:

Loff

Om det kun er døde kondensatorer er tidsbruken ca. 2 timar..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Mariamagda

Hei,
Jeg har litt av samme problemer med min Peugeot ion! Jeg får ikke til å lade. Den lader opp til to streker så skjer det ikke mer. Men bilen lager ikke lyd som den vanligvis gjør når ladingen starter opp. Eneste måten jeg kan se at laderen er i kontakt er når jeg vrir om tenning så lyser ladekabel lampen. Jeg har forsøkt forskjellige ladekabler, og på ladestasjon med hurtiglader. På hurtiglading får den ingen kontakt. Får startet å kjørt bilen men veldig lite da den fortsatt bare vil opp to streker. Det var med hjertet i halsen jeg kjørte ned bakken fra ladestasjon som et siste forsøk.. Kom meg
Heldigvis hjem.. har nå forsøkt å skru opp motor rommet bak for å sjekke. Der var det jo ting som ikke så helt ut som det skal! Legger ved bilder. Det er en kabel som strømpen rundt har irra av, se bilder. Inni ser alt veldig fint ut da, tror jeg? Er det noen som vet hva denne kabelen er og om den kan ha noe å gjøre med problemet? Kan man evt bytte denne?

Det skal sies at jeg forsøkte å bytte ut bilstereo, da røk det en sikring, denne er byttet så skjønne heller ikke at det skal ha noen sammenheng med hovedbatteri og lading. 

TB

Om selve ombordladeren i bilen slutter å fungere (som denne tråden omhandler) skal hurtiglading fungere som normalt.

Mistenker årsaken til feilen er at de jordingen har irret i stykker hos deg.
Om det er så enkelt, å få reparert jordingen - så vil den fungere igjen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E-golfen Electra

Hvilke ladestasjoner bruker dere? Min i-MiEv fra 2011 lader kun på ABL Salto som ikke er en smart lader som eks. Zaptech og Easee. Jeg forsøkte å lade på de to sistnevnte ladestasjonene, men da måtte jeg sette på selvstendig modus og justere ned kWh til 16, siden den var innstilt på 22. Jeg måtte slå bilen av og på med ladekabelen i, og ta ladekabelen ut og inn 2-3 ganger, før ladingen startet. Noen ganger måtte jeg få ladestasjonen til å restarte i selvstendig modus før den begynte å lade bilen.

Det kan virke som at nyere teknologi i ladestasjoner ikke snakker med eldre asiatiske modeller. Det er min hypotese.

Det har vært flere saker den siste tiden der i-Miev, ion, C-Zero (trillingene) sliter med lading også andre steder.
Også der lader de andre biler som de skal.
Det kan altså virke som det er kommunikasjonen mellom boks og bil som har kompabilitetsproblematikk.

Håper bilprodusent kan oppdatere kommunikasjonen til bilens ombordlader, og at det ikke koster en formue.

Ellers, prøv med en ABL Salto eller en annen ladestasjon med 16A som ikke er for smart. Det fungerer utmerket her. Lader med en gang. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA