Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot ion vil ikke lade.

Startet av offpist, søndag 26. juli 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

Ez_2433


Ez_2433

Update, kjøpt brukt OBC i går. Er ikke helt ferdig enda, men ser ut til at den lader.

engolf

Hej, så bra!
Inte glöm att lufta systemet ordentligt, finns tydligen en procedur för det.
Jag har också hört att man kan koppla ström direkt till vattenpumpen och tvångsköra den, det eliminerar risken för luft i kylsystemet.

kristoffer.anke

Vekker denne i stedet for å starte en ny tråd. Min iOn '16 sluttet nylig å lade. Dvs. sikringen i huset går med en gang ladingen starter opp. Både på ladestasjon hjemme og med kladden. Har ikke prøvd hurtiglading. Hører et «popp» fra under bilen i det sikringen går. 12v blir ladet når «tenningen» slås på. Hvordan kommer jeg til sikringen i MCU og de kondensatorene på bildet for å kontrollere? Skjønner vi snakker inne fra bilen, men er det under baksetet eller under matten i bagasjerommet? Har ikke feilkodeleser, og har ikke sett nærmere på om det kommer opp varsellamper i instrumentet. Noen som har gode råd?

TB

Bilde i svar nr 1 er fra bagasje rommet i bilen. Det er en luke der til under bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kristoffer.anke


kristoffer.anke

#36
Fikk åpnet laderen i dag, og det viser seg at det ikke var kondensatorene slik jeg håpet på. Noen som vet hva disse svarte klossene er, og om de kan skaffes?

TB

Om du tar bort kjøleribben som er montert over vil det trolig stå produsent og modell på komponentene.
Det er trolig en form for transistor som kan akseptere en større effekt.

Å bytte kretskortet, eller bytte OBC med en brukt kan også være en metode.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kristoffer.anke

Da jeg er passe kompetent inne lodding og elektronikk, så håpet jeg på å komme unna uten å bytte hele enheten. Lever også på et ganske stramt budsjett. Skal få tatt av kjøleribben og tatt noen flere bilder. Skal også se nærmere på om selve kretskortet er skadet.

kristoffer.anke

Noen som vet om bilen kan brukes mens ombordladeren er demontert?

kristoffer.anke


kristoffer.anke

#41
Skal vi gjette på at dette er riktig transistor?
STW27NM60ND

kristoffer.anke

Slik jeg forstår det er det riktig transistor jeg fant, men produksjonen av den ble sluttet i 2018  :-\

Orbit

#43
Helt sikkert den, men den er gått ut av produksjon. Et kjapt søk på noe som er noenlunde kompatibelt og tilgjengelig for rask levering er NVHL072N65S3 f.eks fra Farnell.

Du må ha en MOSFET som minst klarer samme spenning og strøm (og dermed også implisitt effekt), har samme pakke, og noenlunde lik karakteristikker for påslag og belastning på foranliggende MOSTFET-driver. Mange nye MOSFETs tåler mye mer strøm/spenning, men er vesentlig mer tungdrevne (kritisk parameter er "total gate charge").

To ukjente faktorer her:

  • Må alle transistorene (og ikke bare de to som tydelig er blåst) byttes? Det er mest sannsynlig ønskelig at det er like karakteristikker, men uten å kjenne designet er det vanskelig å si hvor store toleranser det er for variasjon.
  • En MOSFET har ofte en utilsiktet funksjon som sikring. Når noe er fundamentalt galt i kretsen, er MOSFET'en ofte det svakeste leddet, og det som blåser først. Men det kan noen ganger være en følgefeil, og at det er noe annet som gir en utilsiktet overbelastning (og som da blåser også den nye MOSFET'en etter byttet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kristoffer.anke

Hjelper det med flere bilder av kretskortet, eller mener du at da måtte du vært den som designet kretskortet?

Har tenkt på at det kan være en følgefeil, men prøver gjerne å bytte en transistor til en femtilapp før jeg kjøper en brukt lader til 7-8k

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA