Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot ion vil ikke lade.

Startet av offpist, søndag 26. juli 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

offpist

Hei.
Jeg kjøpte i dag et repobjekt, antagelig med feil på OnBoardCharger.
Har kommet så langt som at når 12V er ok, så starter bilen og går.
Den lader ikke fra Type1 kontaken, ladestasjonen sier at "bilen lader, med 0,0KW".
Så det er åpenbart liv i laderen og den kommuniserer med ladestasjonen, men trekker ikke strøm.

Jeg har OBD dongle, og der ser jeg at inngangen på laderen er 241V og utgangen 3V.
Så åpenbart er feilen enten på utgangen av laderen (eller inngangen av batteriet?)

Jeg har åpnet laderen, og sjekket de to sikringene jeg fant, en på inngangen og en på utgangen.
Så akkurat nå søker jeg litt råd for videre feilsøking.

Forrige eier hadde den inne til diagnose og fikk konstantert at batteriet er defekt.
Men alle cellene er gjevne og bilen går så da må feilen i så fall bestå i releboksen, og det er jo ikke usannsynlig.

Noen tips?

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Ble tipser om å sjekke disse to blå kondensatorne og denne sikringen og ganske riktig de var gåen.
Så da er jeg et stykke videre her..

Testet også å lade med Chademo, og det virker.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

engolf

Är tydligen vanligt fel på trillingar att OBDladdaren tackar för sig.
Allt från säkringar till kondensatorer.
Ska du försöka reparera den?
Kan du i så fall skriva vad som står på dessa kondensatorer (art.nummer/märke)?

offpist

Fikk tak i en lader på huggeren i dag til 4500 kr så jeg byttet.
Og alt fungerer fint nå..

Men har planer om å reparere laderen, og disse ble jeg anbefalt fra en facebook gruppe.
De er altså på 1nF og 3KV. Samt at det er en fordel om de tåler en del varme, altså 125 grader.

Onboard laderen fungerer også som DC/DC converter har jeg også funnet ut, sånn at når onboard laderen ryker så virker ikke lading av 12V batteriet.
Du kan i teorien bare bytte sikringen, og da virker DC/DC delen så lenge du ikke kobler til 230V igjen.
Så kan man kjøre en stund slik og lade på Chademo mens man venter på fiks av lader.

Jeg jobbet noen år på radio-tv verksted så ikke helt ukjent med å bytte ut defekte kondensatorer.

Egentlig, hadde det antagelig vært lurt å bytte disse prevantivt på eldre biler FØR de ryker, for de kan fort dra på seg mer feil når de først ryker. Og alt kan gjøres bak i bilen uten å ta laderen ut av bilen.
Når det er sagt, bør man ha litt erfaring med lodding før man begir seg ut på det.

Leser også på forum om folk som anbefaler å lade på 6-8A og ikke 13,3A og på den måten øke levetiden på laderen, og det er ikke utenkelig at det har noe for seg. Selve effekt transistorne er vannavkjølt men varmen i spolene og disse kondensatorne øker trolig i takt med effekten.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

engolf

Hm, att laddhastighet kan påverka levetiden på laddaren har jag faktiskt inte tänkt på. men det låter ju logiskt.
Jag köpte ett par VISHAY F102K53S3NR63K7R CAP, 1000PF, 3 KV kondensatorer som jag har liggande i tillfäller det blir nödvändigt, men hoppas självklrt jag slipper öppna upp laddaren och löda in nya komponenter.
Kunde man kanske påföra värmepasta för att leda bort värme från dessa kondensatorer och förlänga levetiden?

offpist

Vanskelig å si..
De er jo egentlig laget for 125`C, og SÅ varme blir de ikke.
Tror det rett og slett de er litt billig laget, og før eller senere vil de ryke.

Forrige eier fikk prisoverslag på 70 000 kr for ny lader inkl montering, også er det deler for 6 kr som er ødelagt.
Ganske hårreisende egentlig..
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ubj

Hei Offpist

Vet du om noen som kan reparere en slik lader. Jeg har samme problem og Bertel O Steen vil ha 77.000 for laderen + montering.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53244.0


Ez_2433

Hei,

Da var det min tur til å oppleve at OBC tok kvelden. Jeg har ikke fått åpnet enda, men antar at det er samme problem som trådstarter har. Er det noen som vet hvor mang kan kjøpe disse kondensatorene? Prøvde google litt, men alt jeg fant var stort sett i 1000+ kvanta. Og hvor kan man eventuelt få tak i sikring til MCU?

I-Miev, 2011.


Ez_2433

Har du fortsatt igjen? Kan jeg kjøpe av deg? 😎

TB

I følge Acceptus er det ofte transistorer som slutter å fungere. Disse kan ikke byttes. Hentet fra annen tråd.

Sitat fra: ACCEPTUS på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:43
90% av gangene obc ryker så er det innstøpte transistorer som ryker, disse er umulig å bytte da du må lodde av en "baffelplate" under lretskortet, det er 70-80 loddepunkt for å få denne av. Altså en umulig jobb, helt likt som på leafene. Di andre 10%ene er er det andre ting som f.eks noen små runde kondensatorer til 2kr stk som ryker.
Ny obc er uakuellt. Brukt obc er ett bra valg, den varer trolig bilens levetid.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Elfa kan i alle fall levere i minsteantall på 25 stk (og med kort leveringstid til Norge).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ez_2433

Lucky me I guess. Det ser ut som det er en kondensator som har takket for seg. Lurer på jeg skal prøve å bytte uten å ta ut OBC eller lretskort. Har tatt en god del bilder av jobben hvis det skal vise seg å funke.

Orbit: Fikk ikke opprettet konto da jeg ikke hadde svensk nummer...

Ez_2433


engolf

Hej, jag bara postade länken till ebay, men har inte köpt själv:(


Sitat fra: 2rhelge på lørdag 06. mars 2021, klokken 10:20
Har du fortsatt igjen? Kan jeg kjøpe av deg? 😎

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA