Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rabidgate er fortsatt høyst realistisk

Startet av chriso89, søndag 19. juli 2020, klokken 12:31

« forrige - neste »

chriso89

Kjørte i dag fra vestlandet til østlandet via kysten.       
1 lader i Lyngdal fikk jeg 45 kw som forventet.
2 lader i Grimstad fikk jeg 32 kw
3 lader i cirkle k bamble rabidgatet jeg veldig og fikk kun 20kw!

kjenner det på meg at bilen har en stor svakhet her. ikke gøy å stå nesten 1 time for å lade litt over 40%

leafnor

Du kan prøve en egen "rapidgate" strategi:

- Samme hvor fristende, kjør maks 90 (GPS) på motorveg.
- Gjør de 2-3 første ladestoppene med å fylle 40% mellom 45-85% (omtrent hver 100-120km)

Lading 3 eller 4, alt ette rom du skal 500km eller 650km tar du fra 10-15% og lader så lenge du orker, for etter det er det "real rapidgate", men du vil trolig på lading 3 eller 4 ha mellom 30-40kW ladeeffekt opp til 65%, og så dalende som normalt.
De 2-3 første ladestoppene gir deg 30-45 kWh, og den siste 25 kWh, totalt 70 kWh.
Tar vi med 30+ du startet med, så har du 100kWh å kjøre på.
Forbruket bør ikke være over 1,5 kWh/mil siden du holder deg til 90 som maks, så 66 mil kommer du deg på 4 ladestopp på til sammen 2:15. (Snitt ladeffekt på ca 30kW)



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hemi

Leaf, en øvelse i å bruke 5-6 timer på en 3 timers tur :p

Jeg kjørte til 3% og opplevde få 21KW på første ladestopp (varmere ute enn nå)

Rekorden min er fortsatt å bruke over 2 timer mer enn venner, på en liten TR oslo larvik.

jman76

#3
I mine øyne er det en bil for maks 50 mil på de varmeste dagene hvis man holder igjen litt på motorveien. 

Min erfaring med 40-Leafen er jeg kanskje taper en liten time på de aller lengte turene kontra fossilbil, men vi er en barnefamilie og klarer i praksis ikke å komme frem veldig mye raskere fossilt. Man må stoppe uansett.

Rapidgate blir aldri borte, vi har kjøpt en bil uten aktiv kjøling.

Kjørte fem-seks bil nordøst for Oslo til Mandal på E18 med et forbruk på 1,3 kwh per mil i sommer. Fire personer og bagasje. Fulgte ferietrafikken på alt annet enn 110-sonen, da gikk det nok ikke mer enn i 95 reell fart. Bilen er jo kjempeeffektiv, Hemi ;)

Tjafsaren

Skulle lagd luftehøl på fronten og bakdelen av bilen, og lagt det over batteripakken og under om det var mulig :o

leafnor

Sitat fra: hemi på torsdag 06. august 2020, klokken 11:10
Leaf, en øvelse i å bruke 5-6 timer på en 3 timers tur :p

Jeg kjørte til 3% og opplevde få 21KW på første ladestopp (varmere ute enn nå)

Rekorden min er fortsatt å bruke over 2 timer mer enn venner, på en liten TR oslo larvik.
Om du ikke gjorde det, prøv med å holde 90 km/t neste gang som maksfart. Samme hvor kjedelig det skulle føles å bli frakjørt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hemi

Sitat fra: leafnor på torsdag 06. august 2020, klokken 20:19
Sitat fra: hemi på torsdag 06. august 2020, klokken 11:10
Leaf, en øvelse i å bruke 5-6 timer på en 3 timers tur :p

Jeg kjørte til 3% og opplevde få 21KW på første ladestopp (varmere ute enn nå)

Rekorden min er fortsatt å bruke over 2 timer mer enn venner, på en liten TR oslo larvik.
Om du ikke gjorde det, prøv med å holde 90 km/t neste gang som maksfart. Samme hvor kjedelig det skulle føles å bli frakjørt.

Rocka høyrefil med lastebiler på den aktuelle turen, fordi jeg ikke var klar for hurtiglading og rapidgate, men men ;)

Sigvesu

Nettopp kommet hjem fra Østlandstur: Stavanger-Grimstad(overnatting)-Oslo(overnatting)-Sarpsborg(overnatting)-Halden-Moss-Arendal-Setesdal(overnatting Byglandsfjord),og over Sirdalsheiene til Stavanger,gikk over all forventning,flust med ladepunker over alt,null stress,ladet både på hurtigladere og 16A ladere,ikke noe å bry seg om Rapidgate,det er bare å lade når det trengs,så skjønner ikke at noen bryr seg så mye om dette,pauser og overnattinger tar man uansett.
Kjørte 1310Km totalt.

chriso89

Tull at dette ikke er noe å bry seg om...

drammen til stavanger er ca 500 KM og jeg trenger minimum 3 ladinger  langs kysten for på komme meg fram.   
første lading gir meg 43 kwh hastighet,  neste 32 kwh som også går og siste gir meg 22 kwh som er under halvparten.   det er et HØYST reelt problem og en tur som jeg gjerne vil ta på en dag

Sitat fra: Sigvesu på lørdag 08. august 2020, klokken 14:41
Nettopp kommet hjem fra Østlandstur: Stavanger-Grimstad(overnatting)-Oslo(overnatting)-Sarpsborg(overnatting)-Halden-Moss-Arendal-Setesdal(overnatting Byglandsfjord),og over Sirdalsheiene til Stavanger,gikk over all forventning,flust med ladepunker over alt,null stress,ladet både på hurtigladere og 16A ladere,ikke noe å bry seg om Rapidgate,det er bare å lade når det trengs,så skjønner ikke at noen bryr seg så mye om dette,pauser og overnattinger tar man uansett.
Kjørte 1310Km totalt.

jkirkebo

Sitat fra: chriso89 på lørdag 08. august 2020, klokken 15:23
Tull at dette ikke er noe å bry seg om...

drammen til stavanger er ca 500 KM og jeg trenger minimum 3 ladinger  langs kysten for på komme meg fram.   
første lading gir meg 43 kwh hastighet,  neste 32 kwh som også går og siste gir meg 22 kwh som er under halvparten.   det er et HØYST reelt problem og en tur som jeg gjerne vil ta på en dag

Trenger du TRE hurtigladinger for å kjøre 500km med Leaf 40kWh? Jeg ville trodd at to relativt korte burde holde? Vår Model 3 SR+ (med utnyttbar batterikapasitet på litt under 50kWh ville klart turen med en hurtiglading på 10-15 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. august 2020, klokken 15:52
Sitat fra: chriso89 på lørdag 08. august 2020, klokken 15:23
Tull at dette ikke er noe å bry seg om...

drammen til stavanger er ca 500 KM og jeg trenger minimum 3 ladinger  langs kysten for på komme meg fram.   
første lading gir meg 43 kwh hastighet,  neste 32 kwh som også går og siste gir meg 22 kwh som er under halvparten.   det er et HØYST reelt problem og en tur som jeg gjerne vil ta på en dag

Trenger du TRE hurtigladinger for å kjøre 500km med Leaf 40kWh? Jeg ville trodd at to relativt korte burde holde? Vår Model 3 SR+ (med utnyttbar batterikapasitet på litt under 50kWh ville klart turen med en hurtiglading på 10-15 minutter.
Om forbruket er snille 1,5 kWh/mil langs kysten, så kreves 75 kWh. Første lading etter å brukt 30 kWh. (Ca 36 å bruke) Da er det fortsatt 45 kWh å fylle på. Klarer man å time så kan en ha to ladinger på 22,5 kWh, men de kan ikke være "korte" Maks effekt er jo 45, så minst 30 minutter hver, 2 x30 eller 3 x 20min for å få de 45 kWh du trenger. Problemet er jo som "alle" vet at batteriet går vart, (litt over 0,5 grad/min på maks ladefart), og motorvei kjøler ikke av, bygger heller opp temperatur om en drar på for  mye (110 km/t). Da er forbruket også over 1,5, så de må lades mer. Vond spiral.
Men M3 er jo noe helt annet, trenger kanskje bare å fylle på 25 kWh på en lader som lader minst tre ganger raskere for å nå de 500km. Med Leaf 40kwh, løpet er kjørt så snart en holder fart over 90 eller lader seg kokvarm på første ladestopp.
Skal man langt, ikke fristes av fartsgrensen om den er over 90. Kjør maks 90, og lad ofte og kort mellom 45%-90,før siste ladestopp som kan gå fra 10-20% og så langt opp man trenger for å komme frem til målet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på lørdag 08. august 2020, klokken 16:52
Om forbruket er snille 1,5 kWh/mil langs kysten, så kreves 75 kWh. Første lading etter å brukt 30 kWh. (Ca 36 å bruke) Da er det fortsatt 45 kWh å fylle på. Klarer man å time så kan en ha to ladinger på 22,5 kWh, men de kan ikke være "korte" Maks effekt er jo 45, så minst 30 minutter hver, 2 x30 eller 3 x 20min for å få de 45 kWh du trenger. Problemet er jo som "alle" vet at batteriet går vart, (litt over 0,5 grad/min på maks ladefart), og motorvei kjøler ikke av, bygger heller opp temperatur om en drar på for  mye (110 km/t). Da er forbruket også over 1,5, så de må lades mer. Vond spiral.
Men M3 er jo noe helt annet, trenger kanskje bare å fylle på 25 kWh på en lader som lader minst tre ganger raskere for å nå de 500km. Med Leaf 40kwh, løpet er kjørt så snart en holder fart over 90 eller lader seg kokvarm på første ladestopp.
Skal man langt, ikke fristes av fartsgrensen om den er over 90. Kjør maks 90, og lad ofte og kort mellom 45%-90,før siste ladestopp som kan gå fra 10-20% og så langt opp man trenger for å komme frem til målet.

Ja, bruker den så mye som 1,5 på tilnærmet flatmark så blir det jo vanskeligere. Sist jeg kjørte Oslo-Fredrikstad med Model 3 SR+ så brukte den 134Wh/km (i fartsgrensa hele veien). Snittet på vår nylige norgesferie var 133Wh/km, det inkluderte en del motorvei og ganske mange fjelloverganger. På noenlunde flat landeveiskjøring krøp den fort ned mot 110Wh/km.

Om jeg antar 133Wh/km på den turen blir behovet 66,5kWh. Med 49,5kWh utyttbart og litt margin betyr det i beste fall at jeg må lade ca. 20kWh. Vi fikk i snitt ca. 100kW på de ladingene vi hadde i den størrelsesordenen (114kW maks) så det betyr 12 minutter i så fall. Rund av til 15 minutter fordi laderen neppe er optimalt plassert på strekningen og man derfor kan ende opp med litt lavere snitt. Eller 10 minutter om man presser bufferen helt ned i 0 (bortsett fra det som er tilgjengelig under 0 på måleren i bilen da).

Maks effekt på lading er da 2,5 ganger Leafen, ikke 3 ganger. Uten at det betyr så mye, lavere forbruk er nesten viktigere enn høy ladeeffekt. Jeg ville brukt lengre tid med 150Wh/km i snitt og 100kW lading enn med 133Wh/km i snitt og 60kW lading.

Med kun 50kW ladere tilgjengelig og 40kW i snitt ville ladetidsforbruket vært 30 minutter. Absolutt innafor det også om man skal spise underveis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

#12
Mener du at tm3 er en bedre bil enn leafen eller er det noe annet du tenker på?

🤷‍♂️

Problemet leafen har er at på den strekningen langs kysten må man ha en viss fart.

Tar man den indre veien som nevnt over her vil forbruk og temperatur på pakken være en helt annen og da er det svært lite overraskende at man ikke får rapidgate på den strekningen....

Har kjørt Stavanger Porsgrunn både via Setesdal og kysten og forskjellen er enorm.

chriso89

Langs kysten må jeg ha 3 stk pga motorvei.  Fra Stavanger ble første I Lyngdal med 43 kW. Neste I Grimstad og fikk da 32. Og så en kort stopp i bamble. Der trengte jeg ca 40% som tok nesten 1 time...

Hadde ejg tatt fjellet hadde det holdt med 2 stopp. Men bilen starter rapidgate allerede på stopp 2 på sommeren så er stort problem.  Må jo også ha litt strøm på destinasjonen og

hemi

Er jo avhengig av utetemp, jeg har jo rapidgata allerede på 1 hurtiglading, kom aldri over 21-22KW og hadde ikke hurtiglada på mange uker før det, ikke kjørt over 90 på motorvei heller... men kjørte SOC lavt ned + varmt ute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA