Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#30
En veldig vanskelig diskusjon dette her. Begge grupper mener jeg har rett. I tillegg elsker jeg å se på gml petrol utstillingsbiler men jeg hadde ikke giddet å holde på å mekke med dette selv .........

Hva med å sette inn elbil motor i de gml fossil bilene? Da snakker vi vinn vinn :+1: :+1:

Likte denne :+1:

https://youtu.be/Rbp12ux8QcU

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. juni 2020, klokken 13:41
En veldig vanskelig diskusjon dette her. Begge grupper mener jeg har rett. I tillegg elsker jeg å se på gml petrol utstillingsbiler men jeg hadde ikke giddet å holde på å mekke med dette selv .........

Hva med å sette inn elbil motor i de gml fossil bilene? Da snakker vi vinn vinn :+1: :+1:

Jeg mener det er forskjell på bruksbiler og bevaringsverdige biler. Og ser heller ingen grunn til å elektrifisere bevaringsverdige biler, utover at jobben kan være en hobby i seg selv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: automat på lørdag 27. juni 2020, klokken 21:51
Sitat fra: Myrvang på lørdag 27. juni 2020, klokken 20:35
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.

Tror du det er mange 10.000kr-biler, som er nummeret før skroten, som blir bruktimportert?

Det er vel heller halvgammel tysk premium, gjerne med stor motor og høye utslipp, som blir bruktimportert. Og da gjerne i  prisklasser der det finnes kurante elbiler (selv om de ikke nødvendigvis appellerer til kjøpere av gammel tysk premium). Trenger vi egentlig flere av disse  halvgamle bilene inn i landet? Kan ikke tyskerne sørge for å resirkulere sine gamle biler selv?
Er det virkelig noe volum å snakke om på dette området? Prisforskjellen er ikke SÅ stor at det konverterer entusiaster fra eller til. Jeg har bil med V12 i garasjen, men den går 2-3k i året, resten, volumkjøringen, er med de to elbilene våre.

Electric cars in Norway


Ferry

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:13
Og der skjedde kortslutningen...
Den bilen med 50k på telleren vil kunne leve mange, mange år til

Og det er problemet...  Den kan forurense 200.000 km til før den skrotes.

Sitat
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt

Jeg er generelt enig med deg i det. Det burde ikke være lov å lage dårlig kvalitet! Men når det gjelder elbil kontra fossilbil så er det bruken av bilen som er det store problemet, ikke produksjonen. Ok, det avhenger veldig av hvilke artikler en leser om emnet da. Jeg har vel sett tall helt fra 20k til 700k før det er break-even.
Men i hvert fall da, om det faktisk stemmer at break-even er etter relativt få km. 30.000? Så er det viktig å fase ut fossilbiler så tidlig i livsløpet som mulig. Helst rett fra fabrikk til resirkulering! :o Enda bedre er det å ikke produsere dem i det hele tatt. En fossilbil som nesten er oppbrukt utgjør ikke noe stort utslippsproblem, da den kun har få km igjen å kjøre.
Å ta vare på ting kan også bety å la være å brenne opp de 20.000 literne med drivstoff som en fossilbil bruker resten av levetida.

Kitchendog

Min mening er helt uavhengig om hva som er mest miljøvennlig. Å straffe brukere av eldre fossilbiler med skyhøye avgifter, gjør bare polariseringen mellom elbil og fossilbilbrukere større. Det kan føre til at enkelte holder ekstra lenge på fossilbilen, bare på trass. Man må heller gjøre det attraktivt nok med elbil, så argumentene for å velge noe annet forsvinner, selv for de mest hardbarka dieseltilhengerne. Skal jo ikke så fryktelig langt tilbake da de økte vrakpanten til 6000,-. Den var vel 1500-2000,- egentlig den gangen. Husker det stod i media at det ble kastet biler som for etpar tre tusenlapper i reperasjon hadde vært verd 40-50 000,-. Og da hadde man ikke alternativet med brukende elbiler engang. En øking av vrakpanten hadde gjort underverker for å fjerne de eldste og verste bruksbilene fra veiene. 20 år gamle Mercedeser med V12 motor, kunne jeg ønske jeg så oftere langs veien. Det er bilene som blir kjørt 20 000+km i året som er det største problemet.

jlan

Sitat fra: Ferry på søndag 28. juni 2020, klokken 23:07
Men når det gjelder elbil kontra fossilbil så er det bruken av bilen som er det store problemet, ikke produksjonen.
Det er der vi har kommet litt skjevt ut med avgiftspolitikken, fordi det å eie en bil beskattes så hardt i forhold til forurensende bruk. For eksempel har en bobil svært lav engangsavgift, antagelig fordi man antar at den vil brukes lite. Det gir svært lite insentiv til å gå over til elbil med campingvogn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA